سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

پادشاهی می خواست نخست وزیرش را انتخاب کند. چهار اندیشمند بزرگ کشور فراخوانده شدند.آنان را در اتاقی قرار دادند و پادشاه به آنان گفت که: «در اتاق به روی شما بسته خواهد شد و قفل اتاق، قفلی معمولی نیست و با یک جدول ریاضی باز خواهد شد، تا زمانی که آن جدول را حل نکنید نخواهید توانست قفل را باز کنید. اگر بتوانید مسئله را حل کنید می توانید در را باز کنید و بیرون بیایید».


پادشاه بیرون رفت و در را بست. سه تن از آن چهار مرد بلافاصله شروع به کار کردند. اعدادی روی قفل نوشته شده بود، آنان اعداد را نوشتند و با آن اعداد، شروع به کار کردند.


نفر چهارم فقط در گوشه ای نشسته بود. آن سه نفر فکر کردند که او دیوانه است. او با چشمان بسته در گوشه ای نشسته بود و کاری نمی کرد. پس از مدتی او برخاست، به طرف در رفت، در را هل داد،باز شد و بیرون رفت!


و آن سه تن پیوسته مشغول کار بودند. آنان حتی ندیدند که چه اتفاقی افتاد!که نفر چهارم از اتاق بیرون رفته.


وقتی پادشاه با این شخص به اتاق بازگشت، گفت: «کار را بس کنید. آزمون پایان یافته.


من نخست وزیرم را انتخاب کردم». آنان نتوانستند باور کنند و پرسیدند:


«چه اتفاقی افتاد؟ او کاری نمی کرد، او فقط در گوشه ای نشسته بود. او چگونه توانست


مسئله را حل کند؟» مرد گفت: «مسئله ای در کار نبود. من فقط نشستم و نخستین


سؤال و نکته ی اساسی این بود که آیا قفل بسته شده بود یا نه؟ لحظه ای که این احساس را کردم فقط در سکوت مراقبه کردم. کاملأ ساکت شدم و به خودم گفتم که از کجا شروع کنم؟


نخستین چیزی که هر انسان هوشمندی خواهد پرسید این است که آیا واقعأ مسأله ای وجود دارد، چگونه می توان آن را حل کرد؟ اگر سعی کنی آن را حل کنی تا بی نهایت به قهقرا خواهی رفت؛


هرگز از آن بیرون نخواهی رفت. پس من فقط رفتم که ببینم آیا در، واقعأ قفل است یا نه و دیدم قفل باز است».


پادشاه گفت: «آری، کلک در همین بود. در قفل نبود. قفل باز بود. من منتظر بودم که یکی از شما پرسش واقعی را بپرسد و شما شروع به حل آن کردید؛ در همین جا نکته را از دست دادید. اگر تمام عمرتان هم روی آن کار می کردید نمی توانستید آن را حل کنید.


این مرد، می داند که چگونه در یک موقعیت هشیار باشد. پرسش درست را او مطرح کرد».


این دقیقا مشابه وضعیت بشریت است، چون این در هرگز بسته نبوده است!


خدا همیشه منتظر شماست.انسان مهم ترین سوال را از یاد برده است... و سوال این هست:


"من که هستم...!






      

رابطه خوشبینی و موفقیت

حقایق طاقت‌فرسای زندگی روزمره، فضای کمی برای خوش‌بینی باقی می‌گذارد. خبرهای متفاوت به این دلیل بر سر زبان‌ها می‌افتند که نشانه‌هایی از اعمال خشونت، و خون و خونریزی در آنها وجود دارد. در مورد بحران غذایی در آفریقا میشنویم، همه روزه افرادی بدون هیچ دلیل خاصی در خیابان‌های کشورهای مختلف کشته میشوند، سوء‌استفاده‌های جنسی از کودکان هر روز افزایش پیدا می‌کند، و فاجعه‌های هواشناسی با گرم شدن جهانی کره زمین وخیم‌تر می‌شوند. هزینه‌های درمانی با سرعتی بیش از یک جت بالا می‌روند و در صحبت‌های روزمره کودکان شاهد بی‌حرمتی‌ها و دشنام دادن‌های بیشتری هستیم. با چنین وضعیت منفی که ایجاد شده، تعجبی ندارد که سازمان آمارگیری آمریکا اعلام می کند از هر 10 نفر یک نفر به افسردگی مبتلاست.
خود شما هم ممکن است با خواندن پاراگراف اول دچار یاس و افسردگی شوید. اما صبر کنید! هنوز جای امیدواری باقی است؛ در این دنیا چیزی به نام "هوش خوش‌بینی" نیز وجود دارد. این نوع خوش‌بینی هیچ یک از حقایق تلخ دنیای امروزی را انکار نمی‌کند، بلکه به دنبال یافتن راهی برای مقابله با مشکلات است. "مارتین سلیگمن" که کار اصلی زندگی خود را بررسی و مطالعه بر روی خوش‌بینی و شادی قرار داده، معتقد است که می توان هنر خوش‌بینی را آموزش دید و یاد گرفت.
این مراحل پایه‌ای را در نظر بگیرید:
1- بر روی چیزی تمرکز کنید که قدرت کنترل آنرا داشته باشید. خود را درگیر مسائلی که از عهده‌تان خارج است نکنید. شاید نتوانید گرم شدن کره زمین را کنترل کنید، اما میتوانید در مصرف انرژی صرفه‌‌جویی کنید. شاید نتوانید کل سیستم شرکت را کامپیوتری کنید، اما می‌توانید خودتان را با مهارت‌های عرضه و تقاضا مدرن مجهز کنید.
2- وقایع را ارزیابی کرده و از متهم کردن خود دست بردارید. همیشه یک راه دیگر برای نگاه کردن به شرایط و موقعیت‌های مختلف وجود دارد. "لغو سفر هوایی باعث شد من به ملاقات مهمی که برنامه‌ریزی کرده بودم نرسم." کاری است که شده؛ تنها کاری که از دستتان بر می‌آید این است که ببینید چه کاری را می‌توانید جایگزین آن امر کنسل شده بکنید.
3- به اندازه "کافی" فکر کنید. زمانیکه توجه خود را به نداشته‌ها معطوف می‌کنیم، به راحتی از فکر کردن به چیزهایی که داریم محروم می‌شویم. به عنوان مثال اگر در حال خواندن این مقاله هستید می‌توانید به خود بگویید به اندازه کافی وقت، هوش و ذکاوت دارید و به کامپیوتر و اینترنت هم دسترسی دارید.
4- به دنبال جمع‌آوری واکنش‌های خوش‌بینانه باشید. مانند یک کشاوزر که از زمین زراعی خود مراقبت می‌کند شما هم وظیفه دارید تا از خوش بینی خود مراقبت کرده آنرا آبیاری کنید، غذا بدهید و در صورت لزوم حرص نمایید. همه ما در زندگی خود شاهد روزهایی بودیم که بدبینی به سراغمان آمده، همیشه باید با حقیقت مواجه شوید و مراقب باشید تا تخیل و تفکرات پوچ و منفی ذهنتان را اشغال نکنند. حدس و گمان را کنار بگذارید و با مسائل و مشکلات خود منطقی برخورد کنید. از خود بپرسید توانایی انجام چه کارهایی را دارید تا با پاسخ به آن احساس قدرت بیشتری در وجودتان ایجاد شود. باید به حقایق رجوع کنید و به دنبال گزینه‌های متفاوت باشید تا خدای نکرده به دام مطلبی که اکساندر گراهام بل به ما اخطار داده نیفتیم: "آنقدر به یک در بسته خیره نشوید تا دری را که باز است از خاطر ببرید."
5- به قدرت نسل آینده توجه کنید. کودکانی که از پدر و مادرهای افسرده متولد میشوند گرایش بیشتری به افسردگی دارند. کودکانی که دارای والدین خوش‌بین هستند، خودشان نیز بالطبع خوش‌بین‌تر هستند. شما کدام گروه را انتخاب می‌کنید؟
البته باید توجه داشته باشید که حتی اگر والدین شما منفی‌گرا بودند، خودتان باید مصمم شوید که بدبینی را کنار بگذارید و افکار منفی را از خود دور کنید. بله شاید انجام این کار قدری دشوار باشد اما اگر قدری تمرین کنید، خوش بینی به مرور زمان ملکه ذهنتان خواهد شد.
سرانجام باید اظهار داشت که هوش خوش‌بین به درستی می‌داند که تغییر و بی?نظمی غیر قابل اجتناب است و باید از آن مانند سایر موانع عبور کرد. در زمان بروز چنین شرایطی باید هر اقدامی که از دستتان بر می‌آید انجام دهید؛ همین که مستعد تلاش کردن باشید، کفایت می‌کند.

 





      

ده حادثه پر خرج جهان
حادثه چرنوبیل با دویست میلیارد دلار هزینه در راس حوادث جهان است.

10- غرق شدن تایتانیک: هزینه 150 میلیون دلار


کشتی تایتانیک در 15 آوریل 1912 غرق شد و بیش از 1500 مسافر آن کشته شدند.
هزینه ساخت این کشتی در آن زمان 7 میلیون دلار بود که به زمان حال حدود 150 میلیون دلار می شود.


ex_titanic.jpg


9- سقوط تانکر حامل سوخت از پل Wiehltal در آلمان : هزینه 358 میلیون دلار


در تاریخ 26 آگوست 2004، تانکری حامل 32000 لیتر سوخت، از روی پلی در آلمان سقوط کرد و منفجر شد. هزینه اولیه تعمیر پل حدود 40 میلیون دلار خرج داشت و هزینه ساخت پل جدید 318 میلیون دلار


ex_wiehltal.jpg


8- حادثه تصادف قطار در کالیفرنیا : 500 میلیون دلار


در تاریخ 12 سپتامبر 2008، در اثر برخورد قطار در کالیفرنیا 25 نفر کشته شدند. پرداخت غرامت بازماندگان این حادثه 500 میلیون دلار برای شرکت راه آهن خرج برداشت.


ex_metro.jpg


7-سقوط جنگنده B-2 : هزینه 1.4 میلیارد دلار


در تاریخ 23 فوریه 2008، یکی از 21 بمب افکن های B-2 ساخت امریکا لحظاتی بعد از پرواز سقوط کرد. علت حادثه نفوذ رطوبت به سیستم رایانه ای کنترل پرواز بود. این حادثه پر خرج ترین حادثه هوایی جهان نیز است. هر دو خلبان هواپیما با خروج اضطراری نجات یافتند.
هر کدام از این جنگنده ها نزدیک به 1.4 میلیارد دلار ارزش دارند.


ex_b2.jpg


6 - نشت نفت از نفت کش شرکت Exxon : هزینه 2.5 میلیارد دلار


نشت نفت از یکی از نفت کش های شرکت Exxon در تاریخ 24 مارس 1989 که هزینه پاک سازی نفت رها شده نزدیک به 2.5 میلیارد دلار برآورد شد.


ex_valdez.jpg


5- انفجار گاز در خطوط لوله شرکت Alpha Oil : هزینه 3.4 میلیارد دلار


انفجار در لوله انتقال سوخت یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان در تاریخ 6 جولای 1988 رخ داد و 167 کشته داد.


ex_piper.jpg


4- حادثه شاتل Challenger: هزینه 5.5 میلیارد دلار


در 28 ژانویه 1986، شاتل فضایی چلنجر، 37 ثانیه بعد از پرواز منفجر شد. اشکال یکی از مخازن سوخت و نشت سوخت مایع حامل شاتل عامل انفجار بود. هزینه ساخت شاتل بیش از 4.5 میلیارد دلار بود و نزدیک 1 میلیارد دلار نیز هزینه تجهیزات آسیب دیده در اثر این انفجار


ex_challenger.jpg


3- نشت نفت از نفتکش Prestige : هزینه 12 میلیارد دلار


در تاریخ 13 نوامبر 2002، نفت کش پرستیژ حامل 77000 تن نفت سنگین در نزدیک سواحل اسپانیا دچار حادثه شد. کاپیتان نفت کش از نیروهای ساحلی اسپانیا درخواست کمک کرد. ولی آن ها نفت کش را مجبور کردند که از سواحل اسپانیا دور شود. بعد از آن بود که کشتی در طوفان گرفتار شد و سوخت آن در دریا پراکنده شد. هزینه پاکسازی نفت رها شده نزدیک به 12 میلیارد دلار تخمین زده شد.


ex_prestige.jpg


2- حادثه شاتل فضایی کلمبیا؛ هزینه 13 میلیارد دلار


در تاریخ 1 فوریه 2003، شاتل فضایی کلمبیا در هنگام بازگشت به زمین منفجر شد. علت حادثه سوراخی بود که 16 روز قبل از حادثه و در هنگام پرواز کلمبیا به سمت فضا در یکی از بال های شاتل ایجاد شده بود. هزینه ای نزدیک به 13 میلیارد دلار برای فرستادن این فضاپیما و مطالعات و تحقیقات انجام شده برای این پرواز صورت گرفته بود. ( به غیر از هزینه خود فضا پیما) . این حادثه پر خرج ترین حادثه سفر تحقیقاتی جهان لقب گرفته است.


ex_columbia.jpg


1- حادثه چرنوبیل : هزینه 200 میلیارد دلار


در تاریخ 26 آوریل 1986، فاجعه چرنوبیل رخ داد. انفجار در نیروگاه اتمی چرنوبیل باعث آلودگی بیش از 50 درصد سطح کشور اکراین گردید.1.7 میلیون نفر در این حادثه دچار آسیب شدند.هنوز آثار این حادثه مثل بیماری سرطان و … باقی مانده است. هزینه پاکسازی و تعمیر و جبران خسارت این حادثه نزدیک به 200 میلیارد دلار برآورد شده است. فقط ایجاد یک حفاظ فلزی دور این نیروگاه نزدیک 2میلیارد دلار خرج برداشته است.


ex_chernobyl.jpg




برچسب ها : سرگرمی  ,


      

در زبان فارسی در واژ‌ه‌ها عبارتی از یک زبان بیگانه قرار دارد و شکل دگرگون شدة آن وارد زبان عامة ما شده است؟

به نمونه‌های زیر توجه کنید:

+زِ پرتی: واژة روسی Zeperti به معنی زندانی است و استفاده از آن یادگار زمان قزاق‌های روسی در ایران است در آن دوران هرگاه سربازی به زندان می‌افتاد دیگران می‌گفتند یارو زپرتی شد و این واژه کم کم این معنی را به خود گرفت که کار و بار کسی خراب شده و اوضاعش دیگر به هم ریخته است.

+هشلهف: مردم برای بیان این نظر که واگفت (تلفظ) برخی از واژه‌ها یا عبارات از یک زبان بیگانه تا چه اندازه می‌تواند نازیبا و نچسب باشد، جملة انگلیسی (I shall haveبه معنی من خواهم داشت) را به مسخره هشلهف خوانده‌اند تا بگویند ببینید واگویی این عبارت چقدر نامطبوع است! و اکنون دیگر این واژة مسخره آمیز را برای هر واژة عبارت نچسب و نامفهوم دیگر نیز (چه فارسی و چه بیگانه) به کار می‌برند.

+چُسان فُسان: از واژة روسی Cossani Fossani به معنی آرایش شده و شیک پوشیده گرفته شده است.

+شِر و وِر: از واژة فرانسوی Charivari به معنی همهمه، هیاهو و سرو صدا گرفته شده است.
+فاستونی: پارچه ای است که نخستین بار در شهر باستون Boston در امریکا بافته شده است و بوستونی می‌گفته‌اند.
+اسکناس: از واژة روسی Assignatsia که خود از واژة فرانسوی Assignat به معنی برگة دارای ضمانت گرفته شده است..

+فکسنی: از واژة روسی Fkussni به معنی بامزه گرفته شده است و به کنایه و واژگونه به معنی بیخود و مزخرف به کار برده شده است.
+نخاله: یادگار سربازخانه‌های قزاق‌های روسی در ایران است که به زبان روسی به آدم بی ادب و گستاخ می‌گفتند Nakhal و مردم از آن برای اشاره به چیز اسقاط و به درد نخور هم استفاده کرده‌اند.




برچسب ها : عمومی  ,


      
توطئه مخفیانه اوباما بر علیه ایران

عصر ایران - باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده نامه ای محرمانه را به دمیتری مدودف رییس جمهور روسیه درباره همکاری مسکو در افزایش فشارهای بین المللی در جهت متوقف ساختن برنامه اتمی ایران ارسال کرده است.


 به گزارش عصر ایران روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به این موضوع می نویسد که نامه فوق 3 هفته پیش و از سوی یک هیئت دیپلماتیک عالیرتبه در مسکو تقدیم مدودف شده است.


 بر اساس این گزارش محتوای نامه و ارسال آن به صورت محرمانه مانده است اما منابع نزدیک به کاخ سفید به شرط فاش نشدن نامشان گفته اند که نامه فوق تقاضای همکاری روسیه در تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران در ازای چشم پوشی موقت دولت اوباما از پیگیری پروژه بحث بر انگیز سپر دفاع موشکی در اروپا بوده است.


 روسیه به شدت مخالف استقرار سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در لهستان و جمهوری چک است و تهدید کرده است که در صورت استقرار موشک های ضد موشک آمریکا در لهستان و رادارهای فوق پیشرفته این کشور در جمهوری چک ، موشک های میان برد " اسکندر" خود را در مرز این دو کشور اروپایی مستقر خواهد ساخت.


 مقامات دیپلماتیک در واشنگتن اعلام کرده اند که تا کنون روسیه پاسخی رسمی و شفاف به این در خواست واشنگتن نداده است ،اما قرار است هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا در دیدار روز جمعه خود با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ژنو درباره درخواست واشنگتن و محتوای نامه اوباما به مدودف ،با همتای روس خود به بحث و تبادل نظر بپردازد.


 همچنین قرار است موضوع همکاری روسیه با آمریکا درباره متوقف ساختن فعالیت های اتمی ایران در دیدار 2 آوریل اوباما و مدودف در لندن به روی میز مذاکره گذاشته شود.


 روسیه در هفته های گذشته چندین بار اعلام کرده است که مخالف تحریم های بیشتر ایران است و مایل است تا موضوع هسته ای ایران از طریق گفتگو و دیپلماتیک حل و فصل شود.
همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه از مقامات ایران و آمریکا در خواست کرد تا هر چه سریع تر گفتگو های خود درباره موضوعات مورد اختلاف خود را از سر بگیرند.


 این در خواست ها در حالی مطرح می شود که بنا به عقیده برخی از تحلیل گران امور بین الملل روسیه خواستار حل و فصل قطعی اختلافات تهران و واشنگتن نیست و از سوی دیگر نمی خواهد تا بحران اتمی بین ایران و غرب منجر به یک جنگ یا بحران فراگیر منطقه ای و بین المللی شود.


 همچنین مقامات مرتبط با کاخ سفید اعلام کرده اند که نامه اوباما به مدودف درباره مسایلی دیگری همچون همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم در افغانستان و نیز تمدید پیمان استارت (پیمان کاهش سلاح های هسته ای که در دوره پرزیدنت ریگان بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و در سال 2009 مدت اعتبار قانونی آن به پایان می رسد)بوده است .





      
 

به دکمه استارت مراجعه کنید سپس روی منوی run کلیک کنید

و دستور زیر را بنویسید


shutdown -s -t 3600


با دستور بالا سیستم شما پس از یک ساعت خاموش میشود که زمان را خودتان میتوانید به دلخواه بر حسب ثانیه تغییر دهید

و برای غیر فعال کردن این ریز برنامه در منوی run دستور زیر را بنویسید


shutdown -a





برچسب ها : رایانه  ,


      
رتبه دانشگاه تهران در بین دانشگاه‌های برتر دنیا؟  

 

موسسه آموزش عالی تایمز در رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های برگزیده جهان سال 2008 نام دانشگاه تهران را در دو رشته فنی مهندسی و علوم پایه عنوان کرد.
این موسسه معتبر جهانی فهرست برترین‌ دانشگاه‌های دنیا را در پنج گروه فنی مهندسی، علوم اجتماعی، علوم پایه، علوم پزشکی، هنر و علوم انسانی منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش،‌ در گروه فنی مهندسی رتبه اول تا سوم به ترتیب به دانشگاه‌های ماساچوست، کالیفرنیا و استنفورد از آمریکا اختصاص یافت.

در این رتبه بندی که نام 300 دانشگاه اول جهان به ترتیب امتیاز اعلام شده، دو دانشگاه تهران و نیوجرسی آمریکا مشترکا رتبه 159 را با 9/25 امتیاز کسب کردند.

همچنین در این گروه دانشگاه صنعتی شریف رتبه 165 را با کسب امتیاز 3/25 به خود اختصاص داده است.

در گروه علوم اجتماعی نیز دانشگاه‌های هاروارد، کالیفرنیا و استنفورد هر سه از کشور آمریکا سه رتبه اول را بدست آوردند.

گفتنی است، در رشته علوم پایه دانشگاه ماساچوست و کالیفرنیا از آمریکا رتبه اول و دوم و دانشگاه کمبریج از انگلیس رتبه سوم را کسب کردند.

در این رشته دانشگاه تهران موفق شد رتبه 229 را با 4/23 امتیاز کسب کند.

بر اساس آمار این موسسه، در رشته پزشکی و علوم زیستی نیز سه رتبه اول جهان به دانشگاه هاروارد، دانشگاه کمبریج از انگلیس و دانشگاه جان هاپکینز از امریکا اختصاص یافت.

همچنین در گروه هنر و علوم انسانی نیز دانشگاه‌های هاروارد و کالیفرنیا از آمریکا رتبه اول و دوم و دانشگاه اکسفورد انگلیس رتبه سوم را کسب کردند.
 
منبع: isna.ir




برچسب ها : علمی  ,


      

«خانم بسا بوتوچی» یک نوشیعه‌ی اهل کوزوو است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ریاضیات بوده و با وجود اینکه هفده سال سابقه مؤثر در مدارس و دبیرستان‌های کوزوو دارد به دلیل انتخاب حجاب و پوشش اسلامی از ادامه فعالیت آموزشی در مدارس این کشور منع گردیده است. ایشان که همسر «آقای منصور بوتوچی» از اعضای مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است در تابستان سال جاری در قالب یک اردو متشکل از شیعیان کوزویی مرتبط با مجمع جهانی اهل بیت(ع) ، برای نخستین باربه ایران سفر نمودو جشن رسمی حجاب‌گذاری خود را در شهر مقدس قم برگزار کرد. آنچه در پی می‌آید مقاله‌ای است که ایشان با موضوع "موقعیت زن در جهان بینی اسلامی و اهل بیت(ع)" به نگارش درآورده‌ است. ......................... به کوشش: عادله شفیعی ثابت (کارشناس اداره کل اروپا ـ آمریکای مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام )
مقتضیات عصر ما بر ما فرض نموده است که خیلی از موضوعات را دوباره مطرح نموده و ارزشیابی نمائیم. یکی از این موضوعات موقعیت زن می باشد.
درمورد حقوق اجتماعی زن باید گفت موضوع مهم این هست که ببینیم ایا حقوق زن با مرد برابری می کند و باید یکی باشد یا نه؟
پس از قرن هفدهم، نهضتی در غرب تحت عنوان "حقوق بشر" آغاز شد. معتمدگاه ایشان "حقوق انسان ؛ بما هو انسان" بود. یعنی انسان از آن جهت که انسان است از چه حقوقی برخوردار می باشد.همه انسان ها بدون تفاوت در حقوق و آزادی های خود یکسان می باشند.
در قرن نوزده  شاهد حرکت اصلاحی دیگر در ارتباط با حقوق انسانها می باشیم که در آن بیشتر تکیه روی حقوق و آزادیهای انسان فقیر و پرولتار مقابل دولت و طبقه‌ی باصطلاح استثمارگر و سرمایه‌دار می‌باشد.
در قرن بیستم حرکت دیگری در این عرصه به وجود آمد که آن را فمینیسم می نامند که از حقوق زنان در مقابل مردان جانبداری می کند. در غرب حقوق زن کاملاً از طرف مرد پایمال بوده است و تنها در قرن بیستم مردان به فکر اصلاح این وضع افتادند. این حرکت اصلاحی امیدهای زیادی را نوید می داد جهت رهیافت آزادی و برابری در اجتماع، ولی آنان از یک مطلب مهم غافل بودند. برابری و آزادی در ارتباط و همزیستی دو جنس مختلف در اجتماع تعریف میگردد. زن موجودی هست که اقتضائات خودش را دارد همچنان که مرد موقعیت و اقتضائات مخصوص به خود را دارد.این دو در موجودیت یکسان بوده ولی در داشتن یکسری خواص و استعدادهای ویژه جنس خود تفاوت هایی  وجود دارد. یکسانی در وجود نمی تواند به یکسان سازی حقوق آن دو بی ا نجامد. برابری حقوق عمومی به برابری و بیطرفی هست ولی یکسان سازی به معنی این هست که حقوق یک دست و یکی می باشد.
 به این مثال توجه فرمائید: پدری دارد از دنیا می رود و می خواهد وصیت نماید. او میخواهد که به همه حظ و بهره ای ازمال و ملک برساند ولی او مجبور به یکسانی این بهره نیست. اشکالی ندارد که بر اساس توانائی و استعدادهای فرزندان در حظ و بهره از ملک تفاوت در میان ایشان قائل گردد، زیرا یکی به تجارت تمایل دارد، دومی به کشاورزی و سومی به چیز دیگر و این کار او خلاف عدالت نیز محسوب نمی گردد.
از آنجا که زن و مرد در خلقت تفاوت‌هایی دارند طبیعی هست که در حقوق نیز به این تفاوتها توجه گردد. برابری بلی ولی نه هم یکسانی.
در ذیل به برخی تفاوت ها اشاره می‌نمائیم : 
تفاوت‌های فیزیکی : مرد اسکلت بزرگتری دارد و زن بدن نحیف تر، مرد قدش بلندتر میباشد و زن کوتاه تر. مرد صدای غلیظ تری دارد در حالیکه زن صدای رقیق و نازک. پسران دیرتر از دختر ها به سخن می آغازند  دختران زودتر به  تکامل  جنسی  وبلوغ  می رسند و پسران دیرتر.
تفاوت‌های روانی : مرد بیشتر به فعالیت فیزیکی تمایل دارد تا زن. احساسات مرد پرابتهاج تر از زنان ابراز می گردد. مرد متشنج تر از زن می باشد و زن آرام تر و مسلط تر بر خود.
در روایتی از «بیهقی» نقل شده است که:  در جمع اصحاب نشسته بودم که «اسما بنت یزید» وارد شدو به رسول الله(ص) گفت: "پدر و مادرم به فدایت! من به نمایندگی از طرف زن‌ها نزد شما آمده‌ام و می دانم که هیچ زنی در شرق و غرب عالم نیست که حرف من را بشنود و با من هم رأی نباشد. خداوند تو را برای ما مردان و زنان فرستاد تا ما را هدایت نمایی و ماهم به خدا و تو ایمان داریم. ما طایفه زنان در خانه هستیم و لوازم شما را حفظ می‌کنیم و مردان را تمکین و برای مردان بچه می‌آوریم. اما شما مردان بر ما (علی الظاهر) برتری دارید. مثلا نمازهای جمعه وجماعت می‌خوانید ؛ به عیادت بیماران می روید؛ تشییع جنازه می‌روید؛پ یاپی به زیارت خانه خدا می روید و بالاتر از همه اینها جهاد در راه خداست. هرگاه مردی از شما برای حج ، عمره و یا جهاد از خانه بیرون می‌رود ما اموال شما را حفظ  می‌کنیم و لباس‌هایتان را می‌دوزیم و فرزندانتان را تربیت می‌کنیم. پس ای رسول خدا! آیا در اجر و ثواب شریک شما نیستیم»؟
پیامبر رو به اصحاب کرده و فرمودند: «آیا شنیده‌اید که زنی در پرسش از امور دین خود به این خوبی سخن بگوید»؟
عرض کردند: «ای رسول خدا! گمان نمی کردیم که زنی تا بدین پایه برسد».
سپس پیامبر رو به اسما کرده و فرمودند: «ای زن! برگرد و به زنانی که تو نماینده آنها هستی اعلام کن: که شوهرداری نیکوی هر یک از شما زنان و جلب رضایت همسرش و پیروی کردن از نظر موافق او، با همه این اعمالی که برای مردان نام بردی برابری می کند».
اسما در حالی که از شادی تکبیر و تهلیل می گفت نزد زنان برگشت. 
 لذا با توجه به تفاوت‌هایی که وجود دارد اسلام بر خود لازم نمی‌داند که مرد و زن در حقوق، یکسان و یکی باشند همچنان که به امتیاز و تبعیض به نفع مرد معتقد نیست. اسلام به برابری حقوق آن دو رای داده ولی نه به اتحاد در حقوق.
حال ببینیم نظر قرآن دراین مورد چیست:
در جای دیگر می فرماید خدا همسرانتان را از نفس خودتان قرارداد. (نساء /1 ).
در برخی آیات نقش اول با زن بوده مانند داستان مادر حضرت موسی (القصص/7 ).
در مورد حضرت مریم تحدث او را با ملائکه و تأمین ما یحتاجش را از طریق غیبی یادآور می گردد. و نیز موقعیت حضرت خدیجه و یا بلندای جایگاه حضرت فاطمه(س) برای مردان غیر قابل احراز است.
اسلام می گوید که مرد و زن برای همدیگر آفریده شده اند. (بقره/187).
 البته با توجه به تفاوتهای ظاهری در خلقت طبیعی می باشد که در قوانین و مقررات نسبت به زن و مرد نیز تفاوت هایی داشته باشد. یکی از این تفاوت ها فرق در نحوه لباس پوشیدن می باشد. موضوع پوشش، شکل و گونه آن یک موضوع ساده ای نیست که قابل اغماض و مسامحه بوده باشد. نمی توان آن را مسئله صرفاً ذوقی و سلیقه ای تلقی نمود. اینجا بادو جهان بینی و نگرش کاملاً مخالف و متضاد در تمامی زمینه های حیات سر و کار داریم که یکی از آنها پوشش و گونه آن میباشد.
عملاً آسان تر این می باشد که پوشش دیگران را تقلید نمائیم،لکن قرون می گذرد و ما می بینیم که نه تنها پوشش اقوام تقلید می گردد، بلکه بر عکس، هر قوم و ملیتی می خواهد که با فرهنگ سنت پوشش مخصوص به خود نیز حفظ گردد.  
کم نیست مواردی که تغییر در پوشش بشارت دهنده تغییر در فرهنگ بوده است و نیز معلوم می باشد که انسان نمی تواند از فرهنگ خود بیگانه گردد تا اینکه نحوه پوشش خود را الغاء ننماید.
پوشش هر شخص به منزله بیرقی هست که در زادگاه او به اهتزاز در می آید که جلوی ساختمان و ادارجات موطنش نصب می گردد و با آن می خواهد روشن نماید که به چه فرهنگ و ملیتی تعلق دارد. به این نحو انسانی که با غیرت تام از زیر و بم خود و هویت ملی و مذهبی خویش محافظت می کند از پوشش و نحوه لباس پوشیدنش صیانت می نماید و از تشبه به اغیار عار و ننگ دارد، زیرا که از جهان بینی و ارزش های ملی خود دفاع می کند و می خواهد به آنها وفادار بماند.
گونه و جنس پوشش نیزاز اهمیت بالائی برخوردار می باشد و به عنوان مظهر و نمود شخصیت تلقی می گردد که با آن معروف و شهره می باشد. دو حدیث  از احادیث رسول اکرم که ارتباط با پوشش دارد را نقل می کنیم:
وسیله نقلیه و لباس مکفی هست که به شخص ذلیل و پست آبرو و احترام هبه نماید.
آنکه بخاطر تبرج و فخر فروشی لباس می پوشد در روز قیامت خداوند او را با لباس آتشین و گداخته محشور می گرداند.
پوشش درست زن را سعادتمند و جمالش را دائمی می گرداند.
 سؤالی که پیش می آید این هست: یک زن مسلمان چگونه باید لباس بپوشد؟  در قرآن آیاتی از قبیل  احزاب 59 و نور 30/31 در این زمینه توضیح داده است. در این آیه ها ضرورت حجاب را می بینیم که خداوند این قانون را در چند آیه جداگانه مورد تأکید قرارداده است و نه در آیه تنها که برخی از احکام به این گونه است. این اهیمت حجاب و پوشش زنان را نشان می دهد.
مطلب دیگری که حائز اهمیت می باشد این هست که این حکم الهی با مخالفت سرسخت دشمنان اسلام و مورد تخطئه از طرف آنها واقع شده است. غربی ها حجاب را به منزله علم عقب ماندگی تلقی می کنند و می گویند که حجاب موجب بدبختی زن هست، مانع از رشد او می گردد و افترائات بی پایه و اساس دیگر.
 متأسفانه خیلی از دول در سیاست شان این نقطه گنجانده شده است که با حجاب و مسئله زنان برخورد شود و تبلیغات سوئی صورت گیرد.
 هر روز با اخباری مواجه می گردیم که از ممنوعیت حجاب پوشیدن در مدارس و دانشگاه ها حاکی هست و یا شرط ادامه تحصیل دختران مسلمان را برداشتن حجاب اسلامی ذکر می کنند و از کار و اشتغال زنان با پوشش اسلامی جلوگیری به عمل می آورند.  سؤال اینجا است که چرا اینهمه جنجال ضد حجاب؟ مگر حجاب مانع از چیست؟ چرا با جرائمی چون روسپیگری و مواد مخدر که ریشه جامعه و تمدن را هدف گرفته است مبارزه صورت نمیگیرد و یا با عوامل سوء  دیگری که جان هزاران نفر را به خطر انداخته است هیچ گونه برخوردی صورت نمی گیرد. در حالیکه زن محجبه دو عزت و افتخار کسب می‌کند: 1. موقعیت والا در نزد پروردگار  2.موقعیت در جامعه.
 زن محجبه در نزد خداوند، ائمه اطهار (ع) و ملائکه  از عزت و رضایتمندی برخوردار هست چراکه مقابل خداوند کرنش نموده، امر او را امتثال نموده و با حجابی که خداوند مقدرش کرده خود را پوشانده است. هنگام راه رفتن خداوند و رحمتش همواره با او هست و ملائکه دعاگوی او می باشند. (قصص/60 ).
 در جامعه نیز از احترام و عزت برخوردار می باشد زیراکه به اخلاق و عفت مزین بوده و زیبای های طبیعی را که خداوند به او داده را می پوشاند.
فلسفه حجاب را می توان با مثالهای زیبا توضیح داد. زن به منزله عطر خوشبویی هست که باید داخل ظرف مخصوص باشد، جواهری هست که باید از او مراقبت به عمل آورد و این وظیفه او می باشد که از چیزهای پست و انظار فاسد و غرض آلود خود را صیانت نماید. او از افراد هرزه مانند جواهر و لعل؛ خود را حفاظت می کند. حجاب تنها حافظ او می باشد. زن پوشیده ازنظر افراد هرزه وآلوده در حفاظت می باشد زیرا بدنش پوشیده، زیبائیهای او نیز مستور بوده بطوری که مردها از دیدن آن ناتوان بوده و طمع نمی کنند. بلکه برعکس او را بیشتر احترام نموده  گرامی می دارند.  حجاب استحکامی هست که تو را از فساد و افراد منحرف و شهوت‌ران نگه می‌دارد. از این جهت خواهران مسلمان را دعوت می کنم که:
ـ از خدا اطاعت نموده اوامر او را اجرا نمایید زیرا این به نفع و مصلحت خودشان می باشد.
ـ از اینکه با حجاب شده اند خجالت نکشند، با قاطعیت حجاب را بپوشند هر چند از خانواده کافر بوده باشند، در مدسه باشد و یا در جامعه ای که غیر مسلمین بر آن حاکم هستند.  در دین خود عادل و قاطع باشند و در دیدگاه‌های خود استوار.
(به آیه‌های 38 و 112 سوره مبارکه هود مراجعه کنید).
از این مطالبی که ذکرش رفت می‌توان نتیجه گرفت که راهی که یک خانم مسلمان در غرب باید پیش گیرد تا به حجاب بیانجامد بسیار صعب و همراه با تزکیه و ایثار است. ولی باید در نظر داشت که یک خانم تا وارد "حیات توأم با حجاب" نشود نمی‌تواند معنی سعادت، رضایتمندی، راحتی روحی و آزادی در جامعه را احساس کند. خانم بی‌حجاب گمان می‌کند که از این مسائل برخوردار است، در حالی که این، خیالی بیش نیست. لذا زن باید اول توبه نموده و سپس با اراده خود حجاب بپوشد. خداوند نیز در این‌صورت توبه او را قبول نموده از گناهانش می‌گذرد؛ چرا که:
وَهُوَ الَّذِی یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَعْفُو عَنِ السَّیِّئَاتِ وَیَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ ـ و اوست کسى که توبه را از بندگان خود مى‏پذیرد و از گناهان درمى‏گذرد و آنچه مى‏کنید مى‏داند (شوری/25 ).




برچسب ها : مذهبی  ,


      

 

 

پاسخ این سؤال در آیات 20ـ21 سوره «اعراف» آمده است. خداوند مى فرماید: «شیطان به وسوسه کردن آنان مشغول شد، تا لباس هاى اطاعت و بندگى خدا را از تن آنان بیرون کند، و عورت آنها را که پنهان بود آشکار سازد» (فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطانُ لِیُبْدِیَ لَهُما ما وُورِیَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما).
و براى رسیدن به این هدف، بهترین راه را این دید که از عشق و علاقه ذاتى انسان به تکامل و ترقى و «زندگى جاویدان»، استفاده کند و هم عذر و بهانه اى براى مخالفت فرمان خدا براى آنان بتراشد، از این رو نخست به آدم و همسرش گفت: «خداوند شما را از این درخت نهى نکرده جز این که اگر از آن بخورید یا فرشته خواهید شد و یا عمر جاویدان پیدا مى کنید» (وَ قالَ ما نَهاکُما رَبُّکُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاّ أَنْ تَکُونا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونا مِنَ الْخالِدینَ).
و به این ترتیب، فرمان خدا را در نظر آنان به گونه دیگرى جلوه داد، و این طور مجسّم کرد که: نه تنها خوردن از «شجره ممنوعه» زیانى ندارد، بلکه موجب عمر جاویدان و یا رسیدن به مقام و درجه فرشتگان خواهد شد.
شاهد این سخن جمله اى است که: در سوره «طه» آیه 120 از قول ابلیس مى خوانیم که مى گوید:
یا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْک لایَبْلى: «اى آدم! مى خواهى تو را به زندگى جاویدان و فرمانروائى کهنگى ناپذیر راهنمائى کنم»؟!
در روایتى که در تفسیر «قمى» از امام صادق(علیه السلام) و در «عیون اخبار الرضا»(علیه السلام) از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) نقل شده چنین مى خوانیم:« شیطان به آدم گفت: اگر شما از این درخت ممنوع بخورید، هر دو فرشته خواهید شد و براى همیشه در بهشت مى مانید، و گرنه شما را از بهشت بیرون مى کنند»!
و در آیه بعد مى افزاید: آدم با شنیدن این سخن در فکر فرو رفت، اما شیطان براى این که پنجه هاى وسوسه خود را بیشتر و محکم تر در جان آدم(علیه السلام) و حوا فرو برد: «سوگندهاى شدیدى یاد کرد، که من خیرخواه شما هستم»! (وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَکُما لَمِنَ النّاصِحینَ).
آدم که هنوز تجربه کافى در زندگى نداشت، و گرفتار دام هاى شیطان و خدعه و دروغ و نیرنگ نشده بود، و نمى توانست باور کند: کسى این چنین قسم دروغى یاد کند، و چنین دام هائى بر سر راه او بگذارد، سرانجام تسلیم فریب شیطان شد، و با ریسمان پوسیده مکر و خدعه او براى به دست آوردن آب حیات و ملک جاویدان، به چاه وسوسه هاى ابلیس فرو رفت و نه تنها آب حیات به دست نیاورد، که در گرداب نافرمانى خدا افتاد، آن چنان که قرآن آن را در یک جمله خلاصه کرده، مى فرماید: «به این ترتیب شیطان، آنها را فریب داد و با طناب خود آنها را در چاه فرو برد»
(فَدَلاّهُما بِغُرُور).
با این که آدم مى بایست، با توجه به سوابق دشمنى شیطان، و با علم و اطلاع از حکمت و رحمت واسعه خدا، و محبت و مهربانى او، تمام وسوسه ها را نقش بر آب کرده، تسلیم شیطان نشود ولى هر چه بود واقع شد .




برچسب ها : مذهبی  ,


      

بر کسی پوشیده نیست که علی رغم تشابهات فراوان، زنان و مردان با هم تفاوت های اساسی دارند. آن ها متفاوت فکر می کنند، متفاوت عمل می کنند و متفاوت از هم ارتباط برقرار می کنند. در مقابل برخی از بیماری ها نیز بدن آن ها عکس العمل های متفاوتی نشان می دهد. علت این همه تفاوت چیست و مطالعه آن ها چه اهمیتی دارد؟

از حدود صد سال قبل، مطالعات نشان داد که به طور متوسط مغز مردان سنگین تر از مغز زنان است و این مشاهدات محققین را امیدوار به یافتن جواب سؤال های مطرح شده کرد. با افزایش توانایی بشر برای مطالعه بیشتر، اشتیاق یافتن حقایق بیشتر شد. پیشتر تصور می شد که وزن کمتر مغز زنان به دلیل محروم نگه داشته شدن آن ها از آموزش است، درحالی که طبق مطالعات جدیدتر که روی بقایای بدن انسان های اولیه انجام شده، مشخص شده است که در میان انسان های اولیه نیز که هیچ گونه آموزشی وجود نداشته است، وزن مغز زنان کمتر از مردان بوده است. امروزه کاملا" ثابت شده که بین زنان و مردانی که اندازه های بدنی یکسانی دارند، اندازه مغز زنان حدود 15-10 در صد کوچک تر از مغز مردان است. تفاوت های دیگری نیز در ساختمان مغز زنان و مردان وجود دارد: مثلا" میزان ماده خاکستری و سفید در دو جنس متفاوت است و قسمت های مختلف مغز آن ها که مربوط به فعالیت های مختلف است، به طور متفاوتی تکامل پیدا کرده است.

گروهی از محققین معتقدند که اختلاف اندازه و ساختمان مغز تفاوت های رفتاری را نیز باعث می شود. مثلا" پرسیدن آدرس در بین زنان رایج تر از مردان است. همچنین تجسم فضایی بهتر اکثریت مردان نسبت به زنان به دلیل حجم زیادتر ماده سفید مغز شان است. ماده سفید مغز به دلیل داشتن اکسون های طویل انتقال اطلاعات را در مغز تسریع می کند.

زیاد بودن مقدار ماده خاکستری به دلیل افزایش دندرایت ها زنان را قادر می سازد تا محاسبات را سریع تر انجام دهند. برای تجسم فضایی بهتر نیاز به ماده سفیدی بیشتر از آنچه که زنان دارند می باشد ولی به دلیل کوچکتر بودن جمجمه زنان، ماده سفید مغز شان کمتر از مقدار لازم است. تست های هوش نیز عملکرد متفاوت دو جنس را نشان می دهد، به طوری که زنان و مردان به بخش های مختلف تست های هوش، پاسخ های متفاوت می دهند. متخصصین علوم رفتاری معتقدند حتی برای انجام مهارت های مشابه فعالیت های مغزی دو جنس قسمت های متفاوتی از مغز در گیر می شود.

گروهی دیگر از محققین بر این باورند که اگر چه مغز زن و مرد تفاوت هایی دارد، ولی تفاوت عملکرد آن ها به مغز بستگی ندارد؛ بلکه مربوط به جامعه است که آن ها را تشویق به انجام کارهایی در دوران مختلف عمر شان می کند.

به عقیده این گروه، دختر بچه ها به عروسک بازی تشویق می شوند و در بازی های کودکانه، میزبان مهمانی ها می شوند، در حالی که پسربچه ها یاد می گیرند در بازی ها سرسخت بوده و هرگز گریه نکنند. برای پسربچه ها اسباب بازی صورتی خریداری نمی شود، ولی اگر به اتاق دختربچه ها سر بزنید رنگ صورتی چشم های تان را خیره می کند و با تخت خوابی پر از عروسک رو به رو می شوید . علاوه بر آموزش های درون خانواده، در مقیاس جامعه نیز برای مثال، در آگهی های بازرگانی به ندرت ممکن است راننده اتومبیلی زن بوده و در چوکی سرنشین یک مرد نشسته باشد. یعنی جامعه از مرد می خواهد رفتار مردانه داشته باشد و زن را با رفتار زنانه بار می آورد. با وجود تفاوت در عقاید موجود، با بررسی تحقیقات انجام شده می توان نتیجه گرفت که اختلاف عملکرد دو جنس به هر دو عامل ذاتی (nature) و محیطی – اجتماعی (nurture) بستگی دارد. یعنی قسمتی به ساختمان مغز و برنامه ریزی های ژنتیکی وابسته است که با ترشحات هورمونی کنترل می شود و قسمتی دیگر از پایه های فرهنگی که فرد بر اساس آن پرورش یافته است تاثیر می گیرد. در هر حال آنچه که همه محققین در موردش اتفاق نظر دارند، وجود این مطالعات در چیست؟

هدف از این مطالعات تنها درک این تفاوت ها نیست، بلکه از این طریق می توان به عملکرد مغز و تکامل رفتاری نیز پی برد. شناخت این تفاوت ها دو مزیت عمده دارد: اول این که افراد جامعه از متفاوت بودن طرز فکرها آگاه می شوند و افزایش دانسته ها در این ارتباط به بهبود زندگی ها کمک کرده و درک و تحمل افراد (زنان و مردان) را نسبت به یکدیگر بالا می برد و در نهایت در زندگی خانوادگی و اجتماعی، روابط انسان ها را بهبود می بخشد. دومین مزیت مهم شناخت این تفاوت ها، در حیطه پزشکی است. شناخت ساختمان مغز دو جنس باعث افزایش آگاهی برای برخورد با مشکلات مغزی مختلفی می شود که به طور ویژه در یک جنس دیده می شود، مثل اسکیزوفرنی که در بین مردان شایع تر است و یا افسردگی که بیشتر در زنان دیده می شود. مثال دیگر پاسخ متفاوت دو جنس به بی هوشی است، تحقیقات متخصصان بیهوشی نشان می دهند که زنان نسبت به مردان زودتر به هوش آمده و هشیار می شوند. بنابراین برای بیهوش نگه داشته شدن در حین اعمال جراحی به ماده بی هوشی بیشتری نیاز دارند.

قبل از این تحقیقات، پزشکان میزان ماده بیهوشی لازم را بر حسب وزن بدن محاسبه می کردند که این موضوع باعث شکایت زنان از هوشیاری موقع اعمال جراحی می شد. با توجه به تفاوت های ساختمانی و عملکردی مغز، جراحان توانستند این مشکل را حل کنند. همچنین مطالعات اخیر نشان داده است که به علت وجود تفاوت ساختاری مغز زنان و مردان، تأثیر مواد الکلی روی مغز زنان بیشتر بوده و آثار مخرب آن برگشت پذیری کمتری دارد، لذا باید به زنان در مورد مصرف این مواد هشدار داد. بررسی مطالعات انجام شده نشان می دهد که اکثر محققان این موضوع زنان هستند. انان می خواهند با کشف واقعیت ها از رفتارهای ناعادلانه در مورد این جنس جلوگیری شود. این گروه معتقدند که بیشتر تحقیقات گذشته روی مردان انجام گرفته ولی نتایج حاصل از آن ها بدون توجه به تفاوت زن و مرد، برای هر دو جنس تعمیم داده شده است. پیشتر زنان سعی در مخفی نگهداشتن این تفاوت ها داشتند و نگران عواقب منفی آشکار شدن این اختلافات بودند، اما امروزه بیشتر آن ها معتقدند که باید مطالعات بیشتری برای کشف تفاوت ها انجام داد، چرا که تشریح و درک این تفاوت ها به نفع هر دو جنس است. نادیده گرفتن تفاوت زن و مرد برای جوامع انسانی مضر است. آنچه که باید از بین برود، باورهای نادرست در مورد تفاوت های این دو جنس است. آنچه که مسلم است این تفاوت های مغزی دلیل برتری مرد بر زن یا زن بر مرد نیست و در این مورد نباید از لغاتی مانند بهتر و یا بدتر استفاده شود، همان طور که ما نمی توانیم بگوییم سیب بهتر است یا مالته و فقط می توانیم بگوییم که آن ها متفاوت اند.




برچسب ها : علمی  ,


      
<      1   2   3   4   5   >>   >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم