سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

 روزه از ابعاد مادی و معنوی، جسمی و روحی بوده و دارای فواید بسیاری است. روزه جسم و روح را پالایش می‌کند، اگر در روزه‌‌داری به تمامی جهات توجه کنیم در پایان ایام روزه‌داری، روح و جسمی تزکیه شده خواهیم داشت، پیامبر و اهل بیت در مورد روزه توصیه‌ها و حکمتهای بسیاری دارند.

پیامبر اکرم (ص) و روزه

پیامبر خدا فرمود: صوموا تصحوا. روزه بگیرید تا صحت و سلامتی خویش را تضمین کنید.

حضرت رسول در روایت دیگری می فرماید: لکل شیء زکاة و زکاة الابدان الصیام. برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدنها روزه است.

و نیز ایشان در جایی دیگر می فرماید : المعدة بیت کل داء ، والحمئة رأس کل دواء. معده مرکز و خانه هر دردی است و پرهیز و اجتناب ( از غذاهای نامناسب و زیاد خوردن ) اساس و رأس هر داروی شفا بخش است.

حضرت علی (ع) و روزه

امام در قسمتی از یکی از خطبه ها می فرماید: و مجاهدة الصیام فی الایام المفروضات، تسکینا لاطرافهم و تخشیعا لابصارهم ، و تذلیلا لنفوسهم و تخفیفا لقلوبهم ، و اذهابا للخیلاء عنهم و لما فی ذلک من تعفیر عتاق الوجوه بالتراب تواضعا و التصاق کرائم الجوارح بالارض تصاغرا و لحوق البطون بالمتون من الصیام تذللا.

با روزه گرفتن های دشوار ، در روزهایی که واجب است، اندامها با این کار آرام می گیرد و دیده ها خاشع و جانها خوار می گردد و دلها سبک می شود و خودبینی از ایشان به وسیله این عبادتها زدوده می گردد. و با گزاردن چهره های شاداب با تواضع بر خاک و با نهادن مواضع سجده بر زمین خود را در مقابل خدا خرد می نمایند و اینکه با روزه داری شکمها به پشت می رسند.

روزه؛ آزمایش اخلاص

حضرت علی (ع) در جای دیگری می فرماید: والصیام ابتلاء لاخلاص الخلق. روزه برای آزمایش نمودن اخلاص مردم است.

روزه سپر در مقابل عذاب الهی

حضرت در قسمتی دیگر از نهج البلاغه می فرماید : صوم شهر رمضان فانه جنة من العقاب. در این بحث امام یکی از دلایل وجوب روزه ماه رمضان را، سپر و مانع در مقابل عقاب الهی دانسته اند. یعنی روزه موجب غفران و آمرزش گناهان است.

امام رضا (ع) و روزه

وقتی از حضرت درباره فلسفه روزه می پرسند ، می فرماید : همانا مردم مأمور به روزه گرفتن شدند تا درد و ناگواری های گرسنگی و تشنگی را دریابند و آنگاه استدلال کنند بر سختی های گرسنگی و تشنگی و فقر آخرت که پیامبر اکرم در خطبه شعبانیه فرمود " واذکروا بجوعکم و عطشکم جوع یوم القیمة و عطشة". به وسیله گرسنگی و تشنگی از روزه داریتان ، گرسنگی ها و تشنگی های روز قیامت را به یاد آورید ، که این یادآوری انسان را به فکر تدارک برای قیامت می اندازد تا جد و جهد بیشتری در کسب رضای خدا بنماید.

امام رضا (ع) در جایی دیگر درباره فلسفه روزه این چنین می فرماید: علت روزه برای درک درد گرسنگی و تشنگی است تا بنده ، ذلیل ، متضرع و صابر باشد . همچنین در روزه شکستگی شهوات وجود دارد.




برچسب ها : رمضان  ,


      

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف نکردن وعده سحری باعث از بین رفتن اثرات مفید روزه می‌شود.

 حذف وعده سحری برای سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌داری در فصل تابستان، به همه روزه‌داران توصیه می‌شود که حتماً سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

وی گفت: با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌داری در فصل تابستان که حدود 14تا 15 ساعت مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه روزه‌داران را تأمین کرده و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن کاهش دهد.

این متخصص تغذیه افزود: توصیه می‌شود در برنامه سحری روزه‌داران از یک برنامه غذایی کامل و مناسب که حاوی پروتئین کافی، کربوهیدرات و چربی متناسب باشد استفاده کند یعنی برنامه غذایی سحر بهتر است شبیه یک وعده غذایی ناهار باشد.

 بهتر است در وعده غذایی سحر از خوردن غذاها چرب و خشک مانند کوکوسبزی و کوکوسیب‌زمینی، کتلت، گوشت‌های سرخ شده، ماهی سرخ شده، فست فودها، کالباس، سویس، غذاهای ادویه‌دار و انواع سس‌ها پرهیز شود که این غذاها باعث عطش زیاد، احساس ترش کردن و سوزش معده در طول روز می‌شوند.

وی گفت: بهترین برنامه غذایی در وعده سحر غذاهای آب پز و بخارپز، برنج و خورشت‌های کم چرب است که روزه داران لازم است در سحر مایعات مثل آب، چای و آب میوه مصرف کنند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: نخوردن سحری ممکن است اثرات مفید روزه را از بین ببرد چون باعث تأمین نشدن نیازهای تغذیه‌ای ضروری روزه‌دار می‌شود و در نتیجه بدن او به سوخت ناقص چربی‌ها متوسل می‌شود و سوخت ناقص چربی‌ها در بدن ترکیبات کتونی را به وجود می آورد که نتیجه آن بوی بد دهان روزه‌دار است.

 عوارض دیگر مصرف نکردن سحری سردردها و دردهای عضلانی و بی حالی مفرط است که حذف برنامه سحری باعث افت قند خون و کاهش یادگیری بی حوصلگی و خستگی می‌شود حتماً توصیه می‌شود برای خوردن سحری بیدار شوند.

*پر خوری در زمان افطار باعث بی حالی می‌شود

وی گفت: پرخوری در زمان افطار سیستم پاراسمپاتیک تحریک کرده و منجر به بی حالی شدید و حتی غش می‌شود و فاصله افطار تا سحر بهترین زمان برای مصرف مایعات مثل آب، چای، آب میوه‌های طبیعی، میوه و تنقلات سالم مثل بادام، پسته و گردو است.

این متخصص تغذیه افزود: خوردن زولبیا، بامیه و سایر شیرینی‌ها فایده‌ای جز چاقی، اضافه وزن و ابتلا به افزایش بی‌رویه قند و چربی‌های خون ندارد و توصیه می‌شود از مصرف بی رویه این شیرینی‌ها در برنامه افطاری و پس از افطار پرهیز شود.




برچسب ها : رمضان  ,


      
تولد رهبر عزیزتر از جانمان مبارک باد

لطف دنیا به مردم دنیا حواله شد/یکباره شوره زار زمین باغ لاله شد/ پس کوچه های خاکی مشهد پر از شعف/ خورشید شهر خامنه هفتاد و یک ساله شد...





      

سفره افطار

هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت و  گوشت های سرخ شده خود داری کنید. این غذاها به همراه غذاهایی که ادویه زیادی می طلبد، باعث عطش زیاد و ترشیدگی معده می شود. تمام روزه داران و خصوصا آنها که به بیماری های گوارشی و معده دچارند، سعی کنند از خوردن این غذا ها بپرهیزند و یا از لیمو ترش، ماست و سبزی خوردن در کنار این غذا ها استفاده کنند.

برگرفته از کتاب راهنمای جامع روزه داری/ سعیده یراقی اصفهانی





      

از خاطرات و خنده های جبهه

لبخند بزن بسیجی


 

 

 

 

 

وقتى آشپز مراعات حال برادران سنگین وزن- هیکل تدارکاتى- را مى کرد و ادامه مطلب...



      

 
جومونگ

مقدمه:

شاید امسال موفق ترین و پرمخاطب سریال خارجی پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی، سریال جومونگ باشد.سریالی که در کنار دهها رقیب داخلی و خارجی ناگاه گوی رقابت را ربود. در ساعتهای قبل از این سریال اغلب شهروندان در تب «جومونگ» هستند تا وقتی این سریال شروع شود و به انتظار بی‌صبرانه آن‌ها پایان دهد. موجی که این سریال ایجاد کرده، به اندازه ای است که اگر هنگام پخش این برنامه به خرید بروید، اغلب فروشنده‌ها را مشغول تماشای این سریال می بینید که از دادن جواب درست به شما طفره می‌روند و یا در محاسبه قیمت چه کم و چه زیاد، اشتباه می‌کنند.حتی در موردی که حالت افراطی و بیمار گونه دارد هفته گذشته کارمندان دادگستری استان اصفهان دادخواست عجیبی را مورد بررسی قرار دادند که طی آن مردی خواستار تغییر نامش به جومونگ شده بود که این مرد میانسال که متاهل و دارای چند فرزند است علاقه زیادی به سریال های تلویزیونی به خصوص افسانه جومونگ دارد و مصرانه خواستار تغییر نامش است.

جومونگ پاسخی کوتاه مدت است به ملتی کهادامه مطلب...



      

آتش

در آیه 23 سوره «فجر» آمده، خداوند متعال مى فرماید: «و در آن روز جهنم را حاضر کنند و در آن روز انسان متذکر مى شود، اما چه فایده که این تذکر براى او سودى ندارد» (وَ جِیءَ یَوْمَئِذ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذ یَتَذَکَّرُ الاِْنْسانُ وَ أَنّى لَهُ الذِّکْرى).

از این تعبیر استفاده مى شود: جهنم قابلادامه مطلب...



      

زن و شوهر

 ممکن است ابراز خشم در یک مرحله یا مراحلی از ازدواج موثر واقع شود، اما معمولاً مخرب است و وقتی آثارشادامه مطلب...



      

بخشش

«بخشیدن دیگران می‏تواند سلامت روان آدم‏ها را بالاتر ببرد»

بگذارید با یک سوال صریح شروع کنیم؛ «همین الان از چند نفر کینه به دل دارید؟ ».ادامه مطلب...



      

30 3

نقل است که یکی از عرفا به نام " سری سقطی " می‏گفت : من سی سال است که‏ استغفار می‏کنم به خاطر یک " الحمد لله " که گفته ام . گفتند چطور ؟ گفت: من در بغداد دکاندار بودم یکوقت خبر رسید که فلان بازار بغداد را آتش گرفت و سوخت . دکان من هم در آن بازار بود .

به سرعت رفتم ببینم دکان من سوخته یا نه ؟ یک کسی به من گفت : آتش به دکان تو سرایت نکرده، گفتم : الحمدلله. بعد با خودم فکر کردم که آیا تنها تو در دنیا بودی ؟ بالاخره آتش چهار تا دکان را سوخته دکان تو را نسوخته یعنی‏ دکان دیگری را سوخته، " الحمدلله " معنایش این است که الحمدلله آتش‏ دکان مرا نسوخت ، دکان او را سوخت پس من راضی شدم به اینکه دکان او سوخته بشود و دکان من سوخته نشود بعد به خودم گفتم : او لا تهتم للمسلمین‏ سر ! تو غصه مسلمین در دلت نیست ؟  (1)    و من سی سال است که‏ دارم استغفار آن الحمدلله را می‏کنم .

..........................................................................................................

پی نوشت:

 1 ) اشاره است به حدیث پیغمبر : « من اصبح لا یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم »:  هر کس که صبح کند و همتش خدمت به مسلمانان نباشد ، او مسلمان نیست اصول کافی ، ج 3 ، باب 258 ، ص 239 ، حدیث 5 ، و سفینه البحار ، ج 2 ص . 723

+  این داستان را هم سعدی به‏ شعر در آورده است.

+ منبع داستان: استاد شهید مطهری، فلسفه اخلاق، ص 17-18





      
   1   2   3   4   5   >>   >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم