سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

با سلام

سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی از جهات مختلفی برایم از اهمیت بیشتری برخوردار بود، چرا که سخنان ایشان در این استان بسیار مهم بود .ایشان چندین موضوع مهم را مطرح و در بیاناتشان همگان را به توجه در این مباحث دعوت کردند.

داشتم سایت­ها و خبرگزاری­ها را در آن ایام بررسی می­کردم ،دیدم رویه همه ما در قبال مباحث آقا ، همان رویه قبل است و هیچ تغییر قابل ملاحظه­ای داده نشده است.واقعا مباحث قبلی که حضرت آقا مطرح فرموده و توقع داشتند به سرانجامی برسد را کاری کردیم؟یا نه آنها را رها و مدتی ناچیز مباحث جدید را در بوق و کرنا کرده و منتظر می­مانیم تا آقا سخنرانی بعدی خود را بفرمایند تا دوباره روز از نو....

به­راستی غیر از این است؟

خیلی از مباحث آقا تاکید بر مباحث قبل بود که شاید نه،حتما ما به بوته فراموشی سپرده­ایم که ایشان لازم دیدند دوباره تلنگری بزنند تا بیدار شویم که....

مباحث ایشان که به­مثابه طبیبی دلسوز بیان نمودند در حوزه­های مختلف بود.ایشان بار دیگر به توسعه اشاره و فرمودند:توسعه مورد قبول اسلام مد نظر ما باید باشد نه توسعه به معنای غربی آن.ایشان فرمودند:

«پیشرفت در علم، اخلاق، عدالت، رفاه عمومى، اقتصاد، عزت و اعتبار بین‌المللى، استقلال سیاسى همه در مفهوم پیشرفت، در اسلام گنجانده شده است.»

ایشان هدف ملت ایران را اینچنین فرمودند:«هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامى، ایجاد یک تمدن نوین اسلامى است.» و بعد با اشاره به اینکه تمام دغدغه ما برای پیشرفت در این راه، بخش ایزاری کار است و نباید اصل برایمان باشد.ایشان فرمودند:« ارزشهائى که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح میکنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسى و نظامى، اعتبار بین‌المللى، تبلیغ و ابزارهاى تبلیغ؛ اینها همه بخش ابزارى تمدن نوین اسلامی است.»

ایشان به نکته مهم در این بخش اشاره و بار دیگر به غفلت و کم­کاری ما اشاره کردند مه این نشانگر این نکته است که همه ما غفلت کرده­ایم و باید در این مسیر با شتاب بیشتری حرکت کنیم.ایشان در همین رابطه فرمودند:« اصل قضیه این است که ما بتوانیم متن زندگى را، این بخش اصلى تمدن را اصلاح کنیم. البته در انقلاب، در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست.»

بگذارید در این جای کلام یک بار دیگر این روایت را بازگو کنم تا بفهمیم که جایگاه مسؤلین در این جا کجاست و نقش اساسی بعهده آنهاست.در حدیثی از وجود نازنین حضرت رسول اعظم(ص) نقل شده که فرمودند:الناس علی دین ملوکهم، مردم پیروی رهبرانشانند.دین ملوک تنها اشاره به تدین حاکمان ندارد، بلکه سیره عملی و روش هایی که حاکمان برای اداره جامعه برمی گزینند را نیز در بر می  ‎گیرد.در همین جا بگذارید تعبیر حضرت آقا را که در جمع برخی مسؤولین بیان شده برایتان بگویم.ایشان فرمودند: واقعاً «النّاس على دین ملوکهم». ملوک در این‏جا به معنى پادشاهان نیست که بگوییم ما پادشاه نداریم؛ نه، ملوک شماها هستید؛ النّاس على دین ماها. در یکى از تاریخ‏ها خواندم زمانى که ولیدبن‏عبدالملک خلیفه شده بود، چون خیلى اهل جمع‏کردن ثروت و جواهرات و اشیاء قیمتى بود، مردم کوچه و بازار وقتى به همدیگر مى‏رسیدند، مکالماتشان از این قبیل بود: آقا! فلان لباس را آوردند، شما خریدید؟ آقا! فلان نگین را فلان کس آورده، شما خریدید؟ یعنى مردم همه‏اش راجع به خرید و فروش وسایل و اشیاء زینتى و امثال اینها حرف مى‏زدند.

بعد از ولید، سلیمان‏بن‏عبدالملک خلیفه شد. او اهل ساختمان‏سازى بود و به کاخ‏سازى و ساختمان‏سازى خیلى عشق مى‏ورزید. این مورخ مى‏گوید مردم حتّى وقتى براى نماز به مسجد مى‏آمدند، یکى مى‏گفت: آقا! شما کار ساختمانىِ منزلتان را تمام کردید؟ دیگرى مى‏گفت: آقا! شما فلان خانه یا زمین را خریدید؟ دیگرى مى‏گفت: آقا! شما آن دو اتاق را اضافه کردید؟ حرفهایشان همه از این قبیل بود. »

بعد از این دو نفر، عمربن‏عبدالعزیز آمد. او اهل عبادت بود. مورخ مى‏گوید مردمِ کوچه و بازار وقتى به هم مى‏رسیدند، یکى مى‏گفت: آقا! راستى شما دیروز دعاى ماه رجب را خواندید؟ دیگرى مى‏گفت: آن دو رکعت نماز را خواندید؟ بنابراین رفتار ماها یک تأثیر قهرى در رفتار مردم دارد. (بخشی ازبیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسؤولان نظام آبان 1383)

آقا در سال 83 این مباحث را بیان و بارها تاکید نموده لیکن به جرئت می­توانم بگویم بسیارند آنها که خواسته یا ناخواسته تدبیر نکردند که امروز باید پاسخگوی این رهبر و ملت و نظام باشند.

این وجیزه­ای ناقص در مورد یکی از سرفصل­های مورد اشاره حضرت آقا بود .حال قول کنیم همه فرسنگ­ها فاصله داریم.

 

 

 





      

گزارش کامل درhttp://bachehayeghalam.ir/go.php?vid=24856

فریب عبارت است از ارائه وارونه واقعیت برای دستیابی به برخی برتریها. فریب سیاسی از طریق داشتن روابط دیپلماتیک یا بین‌المللی و فریب نظامی از طریق عملکرد نیروهای نظامی حاصل می‌شود. اگر یکی از طرفین موقعیت تهاجمی بیشتری داشته باشد می‌تواند در عملیات فریب نیز موفق‌تر باشد. طرف آغازگر عملیات فریب می‌تواند در ماهیت مقابله نقش تعیین‌کننده‌ای ایفاء کند و به این ترتیب میزان کنترل او بر عملیات بیشتر خواهد بود. مزیت عمده برای طرف آغازگر، بهره‌برداری مناسب‌تر از زمان است. هرچند ممکن است مخاطب موردنظر بر پایه عناوین عملیات فریب طرف آغازگر، اقدامی به عمل نیاورد، اما باید زمانی را برای ارزیابی سناریوهای فریب و یا کسب اطلاعات دیگر، صرف کند که این امر به نفع طرف آغازگر است.

ادامه مطلب...



      

 ذی الحجهدهه اول ذیحجه از ایام مهم سال است که عمل خیر و عبادت در آن بسیار مهم است. بیش از ده صفحه در مفاتیح الجنان درباره اهمیت و اعمال عبادی این ایام است.


 

 در اینجا درباره یکی از این عبادتها صحبت می کنیم و چند درس کلی از آن می گیریم:

در مفاتیح الجنان اینگونه آمده است:

خواندن دو رکعت نماز مابین مغرب و عشاء در تمام شبهای این دهه در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه توحید و آیه شریفه :

«وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَ قالَ مُوسى‏ لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدین» ؛

در حقیقت، شیخ عباس قمی رحمه الله این نماز را از کتاب اقبال الأعمال نوشته سید بن طاووس نقل نموده اند که در آن بعد از یک سلسله سند طولانی امام صادق علیه السلام از پدر خود امام باقر علیه السلام اینگونه نقل نموده اند: «پسر عزیزم، هیچگاه نشود که در میان نمازهای مغرب و عشاء در شبهای ده گانه ذی الحجه، این دو رکعت را نخوانی که در هر رکعت آن سوره فاتحه الکتاب و قل هو الله احد یک مرتبه و سپس آیه وَ واعَدْنا مُوسى‏ ... باشد. هرگاه چنین کردی در ثواب حجاج شریک خواهی بود هرچند حج نکرده باشی.»

در اینجا به چند نکته این باره اشاره می کنیم:

ادامه مطلب...



      


 

امشب شب ســــرور خــــدا و پیمبــر است

    امشب به جمع حور و ملک شور دیگر است

امشب فرشتگان همه ســرمست و پایکوب

    جبریل همچــو گل پــر و بالش معطـر است

امشب تمام ارض و سماوات هر چه هست

    بزم ســــــرور ذات خداونــــد اکبـــــر است

امشب ســـــتارگان همگـی نقل مجلس‌اند

    دامان سبــز رنگ زمین پر ز اختـــــــر است

عالم از عطــــر یاس مدینه معطــــــر است

    پیوند آسمانی «زهــــــرا و حیــــدر» است

  سماوات العلی امشب همه دریای نورند و ملائک شاد و مسرورند و عالم سینه‌ی سینا و دل‌ها محفل طورند، جبریل امین از جانب دادار منان آمده در محضر پیغمبر اکرم، پیام آورده از حق با سلامی گرم بر احمد، که ما در آسمان خواندیم اول، خطبه‌ی عقد امیرالم?منین و دخترت زهرای اطهر را، تو باید در زمین اینک ببندی عقد آنان را، دو خورشید فروزان را، دو دریای خروشان را، دو روح پاک ایمان را، دو وجه ذات منان را، دو جان را و دو جانان را که پیش از آفرینش، این دو را حق خوانده کفو هم.

 محمد از امین وحی چو بشنید این سخن را، گل لبخند او بشکفت همچون لاله در بستان، به مسجد آمد و بگذاشت پا بر عرشه‌ی منبر، فرو بارید از یاقوت لب با این کلام دلنشین گوهر، به امر حضرت داور، الا یا مسلمین از مرد و زن از اکبر و اصغر، هم اینک، من به امر حضرت پروردگارم، عقد بستم، دخترم زهرا و حیدر را، دو کفو نیک اختر را، دو روح روح‌پرور را، دو شمع نور گستر را، دو دریا را، دو گوهر را، دو هم سنگ و دو همسر را، که بسته پیش‌تر از آفرینش عقدشان را خالق عالم.

شاعر: غلامرضا سازگار

پیامبر خدا، حضرت محمد مصطفی (صل‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرموده‌اند:

درهای رحمت آسمان در چهار وقت گشوده می‌شود: موقع بارش باران، زمانی که فرزند به چهره پدر و مادرش می‌نگرد، هنگام گشوده شدن در کعبه و هنگام برپایی مراسم عقد و عروسی. (بحارالانوار، ج 103، ص 221)





      

سوار تاکسی بین شهری شدم، مسیرم تهران و ... بود اصلا با راننده درباره مقدار کرایه صحبتی نکردم از بابت پول هم نگران نبودم اما وسط های راه که بیابان بود، دست کردم تو جیب راست شلوارم که کرایه راننده رو بدم ولی نبود... جیب چپ نبود... جیب پیرهنم نبود که نبود ... گفتم حتما تو کیفمه اما خبری از پول نبود... به راننده گفتم: اگر کسی را سوار کردی و بعد از طی یک مسیری به شما گفت که پول همراهم نیست، چیکار میکردی ؟ گفت: به قیافه اش نگاه می کنم گفتم : الان فرض کن من همان کسی باشم که این اتفاق برایش افتاده... یکدفعه کمی از سرعتش کم کرد و نگاهی از آینه به من انداخت و گفت : به قیافه ات نمیاد که آدم بدی باشی می رسونمت ... خداجونم من مسیر زندگی ام را با تو طی کردم به خیال اینکه توشه ای دارم اما الان هرچه دست کردم و نگاه کردم به جیب هایم دیدم هیچی ندارم، خالیه خالی ... فقط یک آه و افسوس که مفت مفت عمرم از دستم رفت ... ما رو می رسونی؟؟؟ یا همین جا وسط این بیابان سردرگمی پیاده مان میکنی؟؟؟





      





      
امام جواد

 مى‏دانیم که یکى از ابعاد بزرگ زندگى ائمه ما، بعد فرهنگى آن است. این پیشوایان بزرگ هر کدام در عصر خود فعالیت فرهنگى داشته در مکتب خویش شاگردانى تربیت مى‏کردند و علوم و دانشهاى خود را توسط آنان در جامعه منتشر مى‏کردند، اما شرائط اجتماعى و سیاسى زمان آنان یکسان نبوده است، مثلاً در زمان امام باقر - علیه السلام - و امام صادق - علیه السلام - شرائط اجتماعى مساعد بود و به همین جهت تعداد شاگردان و راویان حضرت صادق - علیه السلام - بالغ بر چهار هزار نفر مى‏شد، ولى از دوره امام جواد تا امام عسکرى - علیهما السلام - به دلیل فشارهاى سیاسى و کنترل شدید فعالیت آنان از طرف دربار خلافت، شعاع فعالیت آنان بسیار محدود بود و از این نظر تعداد راویان و پرورش یافتگان مکتب آنان نسبت به زمان حضرت صادق - علیه السلام - کاهش بسیار چشمگیرى را نشان مى‏دهد.

  ادامه مطلب...



      
امام جواد

 اگر عیسی بن مریم - علی نبینا وآله و علیهماالسلام - توانست در گهواره حرف بزند و بگوید « إنِی عبدُالله آتانی الکتابَ وجعلنی نبیّاً و جعلنی مبارکاً أین ما کنتُ و أوصانی بالصلوة و الزکاة مادمت حیا ... » (1) ؛ و اگر یحیی بن زکریا توانست در دوران کودکی و صباوت، قانون الهی و حکمت را به عنوان یک پیامبر دریافت کند تا این که خداوند در مورد او بفرماید : « یا یحیی خذ الکتاب بقوة و آتیناه الحکم صبیاً » (2) ؛ پس امام ما « محمد بن علی الجواد » نیز می تواند در هفت سالگی طبق نقل مرحوم شیخ مفید (3) به امامت و مقام ولی اللّهی برسد و واسطه بین خلق و خالق شود !


 از قدیم الأیام اعتقاد شیعه راجع به امامت حضرت جواد علیه السلام مورد قدح مخالفین و اهل ریب و شک بوده است و علت این مسئله استبعادی بوده است که راجع به کمی سنّ حضرت داشته اند .

ظاهرا اولین تشکیکها در زمان خود حضرت رضا علیه السلام بوده است :

ادامه مطلب...



      

هـزار جان گـــرامی فــدای جــود جواد

دل شکسته خـود بسته‌ام به بود جواد

همه خلق عالم غــریق نعمت اوسـت

چرا که نیست حدودی برای جـود جواد

امام جواد (ع) می‌فرمایند: مرگ آدمی به سبب گناهان، بیشتر است از مرگش به واسطه اجل، و زندگی و ادامه حیاتش به سبب نیکوکاری، بیشتر است از حیاتش به واسطه عمر طبیعی. (مسند الامام الجواد، ص 248)

جوان بود و جوانه امامتش، بهاری‏ترین تصویر روزگار، مولایی که در کودکی، اعجاز امامت را به تصویر کشید.

نهمین ستاره‏ی روشن، قصد دیاری دور می‏کند و از همه سو، شهر در خاکسترِ عزا غوطه می‏خورد. در محفل سوگ حضرت جواد(ع)، اشک‏ها زودتر از هر دعایی به سویِ آسمان می‏روند.

آری؛ نهمین ستاره‏ آسمان امامت و ولایت، در حال عروج است و جهان و جهانیان از این جدایی اندوهگین و مضطربند...

ای باب الحوائج، یا جواد الائمه ادرکنی

امام جواد (ع) می‌فرمایند: سه خصلت دوستی را جلب می‌کند: انصاف، همراهی و همدلی در هنگام سختی و ناملایمات، پاک دلی و خیرخواهی نسبت به دیگران. (مسند الامام الجواد، ص248)





      

25 ذی‌القعده (جمعه 21 مهرماه)

 یکی از باشرافت ترین و پرفضیلت ترین روزهای سال، 25 ذیقعده است که به روز «دحوالارض» شناخته می شود. بر طبق روایات فراوانی که در کتب روایی آمده در این روز بسیار مبارک، خداوند زمین را از زیر کعبه گستراند و حضرت ابراهیم و حضرت عیسی علیهما السلام در شب این روز متولد شدند و رحمت الهی بر روی زمین منتشر گشت.
عارف بزرگ قرن، میرزا جواد آقاملکی تبریزی در کتاب گرانقدرش «المراقبات» ضمن بحث مفصلی پیرامون این روز برای توجه آدمی به نعمتهایی که خداوند در این روز به بشر ارزانی داشته می نویسد:
«از بزرگترین نعمتهای این روز این است که خداوند متعال کعبه را خانه خود قرار داد و اجازه داد که مردم، آن را زیارت نمایند و با پاداش و رضایت فراوان این عمل را از آنان می پذیرد و این نهایت لطف و مهربانی و کرم است.»

شب و روز 25 ذیقعده جزو چهار روز بسیار پرارزش در طول سال شمرده شده و اعمال بسیاری برای گرامیداشت آن از زبان معصومین علیهم السلام نقل گردیده است تا سالکان و شیفتگان بارگاه حضرت دوست با انجام آنها، روح و جان خود را در زلال جاری، «دحوالارض» شستشو دهند و لیاقت باریابی به آستان کریمش را بدست آورند.


مهمترین شاخصه فضیلت روز «دحوالارض»، گرفتن روزه در آن است که به گفته شیخ عباس قمی، آسمان و زمین و هرچه در میان آنهاست برای روزه دار استغفار می کند.
حضرت علی علیه السلام فرمود:
«کسی که این روز را روزه بدارد و شب آن را به عبادت بایستد، ثواب صدسال عبادت را که روزش را روزه و شبش را در عبادت کرده باشد، خواهد داشت. کسانی که در این روز برای ذکر و یاد خدا اجتماع کنند، قبل از آنکه پراکنده شوند، حوائج شان برآورده می شود، هزار هزار رحمت خدا در این روز نازل می شود که نودونه هزار تای آن برای روزه داران این روز و عبادت کنندگان این شب خواهد بود.»





      
   1   2   3      >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم