سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

 


چهارشنبه سوری از دو بخش چهارشنبه و سور تشکیل گردیده است. تقویم مبتنی بر هفته از ابداعات بابلیان قدیم بوده است. کلیه? اقوام سامی این شیوه? گاه‌شماری را به تقلید از بابلیان مبنای روزشمار خود قرار داده بودند. اعراب به طبع سایر اقوام سامی گاه‌شماری خود را بر اساس هفته و مبتنی بر گردش ماه که همان سال قمری است قراردادند.

اما ایرانیان در پیش از اسلام تقویمشان بر اساس گردش خورشید بوده و سال را به دوازده ماه و هر ماه را به سی روز که هر روز نام مخصوصی داشت تقسیم می‌نمودند. ایرانیان هرگاه که نام روز با نام ماه یکی می‌گردید آن روز را مانند فروردینگان یا مهرگان جشن می‌گرفتند.

سور نام یکی از اعیاد ایرانیان قدیم است زمان آغاز جشن سور به ورود آریایی‌ها به نجد ایران باز می‌گردد. با توجه به سال قدیم ایرانیان که تنها به دو فصل سرد و گرم تقسیم می‌گردید سور به معنای سرخ حکایت خداحافظی با سرما و زمستان بود و به نوعی سلام و آغاز فصل گرم و رویش گیاهان و نباتات در نیم‌کره شمالی است. امروزه جشن سور در اشکال گوناگون و با اندک تفاوت زمانی در میان گروههای قومی مختلف ایرانی همچون ارامنه باقی است.

شهر کوفه در جنوب بین‌النهرین یا به عبارتی استان مرکزی ایران در آغاز ورود مسلمین شهری ایرانی تلقی می‌گردید. شاید یکی از علل هجرت حضرت علی(ع) به کوفه و حتی آمدن امام حسین(ع) به سمت این شهر به علت همین ترکیب ایرانی مردمان آن دیار بود که همواره دوستدار اهل بیت و خاندان پیامبر بودند و به نوعی در تقابل با شام و سایر شهرهای خلافت اسلامی قرار می‌گرفتند. مختار صفوی که شیعه? حنفیه بوده برای خون‌خواهی حضرت امام حسین(ع) در کوفه قیام نمود و با پیروزی در این قیام موفق به کشتن و قصاص قتله? امام حسین(ع) گردید. مختار شبی را برای آغاز قیام در نظر گرفته بود که همان شب سور بود تا از این همخوانی جهت گمراه کردن حاکم اموی کوفه استفاده ببرد زیرا آنها عادت داشتند که در چنین شبی شاهد آتش‌افروزی ایرانیان باشند و تصور نمی‌نمودند که این روشن نمودن آتش به منزله? علامت آغاز قیام باشد و سایر موارد دیگر همچون صدای دق‌الباب کردن به نشانه? شروع پیکار بود همگی مربوط به همین موضوع می‌گردد. شب مزبور مصادف با چهارشنبه? آخر صفر بود از آن سال به بعد ایرانیان شیعه به یاد قیام چهارشنبه? آخر صفر هر سال را جشن می‌گرفتند تا آنکه بعدها بر اساس سال هجری شمسی با تطبیق روزهای قمری و شمسی جشن چهارشنبه آخر سال شمسی با نام سور تغییر یافت بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که جشن چهارشنبه‌سوری عیدی ایرانی، شیعی است که از قضای روزگار با آغاز حکومتهای شیعه به صورت رسمی برگزار گردید. سلطان محمد خدابنده ایلخان مسلمان شیعه در سلطانیه این جشن را برگزار نمود و سپس از عصر صفویه تا امروز این مراسم در هفته آخر سال هجری شمسی توسط ایرانیان شیعه مذهب برگزار می‌گردد. لازم به ذکر است که آتش‌بازی در این شب با ورود مغولان و تغییر دین آنان به اسلام که همراه خود باروت را به این سرزمین آوردند مربوط می‌باشد.

سید محمد محیط طباطبایی




برچسب ها : عمومی  ,


      

«خوشتر ز عیش و صحبت و باغ و بهار چیست؟

ساقی کجاست؟گو سبب انتظار چیست؟

هروقت خوش که دست دهد مغتنم شمار

کس را وقوف نیست که انجام کار چیست

پیوند عمر بسته به مویی ست هوش دار!

غمخوار خویش باش غم روزگار چیست؟»


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ارور تیم


عقربه ساعت سالن های طبیعت ، یک دور تمام زده است و می خواهد دور دیگری را آغاز کند.زمین در طیف رنگن کمانی اش ، به حوالی سبز رسیده است و زندگی از لابلای سبزه ها ، از بین شاخ و برگ درختان و از پشت شکوفه های سپید ، به آدمی لبخند می زند.

مژده بهار آمده است.

زمین ، هر سال به گرد خورشیدش طواف می کند و در پایان هر دور از طواف ، وضویی تازه می کند و نماز شکفتن می خواند.درختان قامت می بندند و سبزه ها دست به دعا به سوی آسمان برمی افرازند.رودها سرود دریا را می خوانند و پرنده ها بهار را نیایش می کنند.در شهر سنگفرش و آسفالت ، مجال نفس کشیدن را از خاک گرفته اند ، اما آدم ها در خانه سبزه می رویانند تا اگر چه در قاب بشقابی کوچک ، پنجره ای برای تماشای رویش داشته باشند.آدم ها خانه هاشان را می آرایند تا به نماز سبز طبیعت اقتدا کنند.

بهار فصل شکفتن است، شکفتن شکوفه ها که خود مظهر شکوفایی اند، شکفتن چشمه های حیات از لابلای صخره های سکون ، شکفتن بذر آواز در گلوی گنجشک ها

دریچه دلت را بگشا! بگذار نور خورشید از روزنه بهار ، بر دل زمستان زده ات بتابد.

بگذار باد صبح بهار ریا، رخوت زمستانی ات را بردارد و با خود ببرد.بگذار قطره ریز باران ، کام امیدت را تر کند.

بگذار بهار در تو اثر کند.

زمستان را که یادت هست؟هنوز اندکی از سوزش سرمایش زیر پوستمان لانه دارد ، پس بهار راد ردیاب، که او هم رفتنی است.تن به بهار بسپار و دل به شکفتن.

جام جانت را پیش بیار تا از قافله طبیعت جانمانی.




برچسب ها : ادبی  ,


      

باز هفت سین سرور

ماهی و تنگ بلور

سکه و سبزه و آبادامه مطلب...


برچسب ها : شعر  ,


      

ساقیا آمدن عید مبارک بادت

گفتم بالاخره دنیاست و هزار اتفاق ناباورانه.فعلا این تبریک و داشته باشین تا در فرصتی مناسب




برچسب ها : عمومی  ,


      
 

lmelad

صدای پای پیامبر

مژده آمدنت که در زمین پیچید، دشت‏های روشن توحید، از پروانه‏های سپید عشق، پوشیده شد و مکه را امواج نورانی حضورت در بر گرفت.

آمدی و طاق کسرای ظلم، ترک برداشت.

آمدی و آتشکده تیرگی به جوخه خاموشی سپرده شد.

فرود آمدی، در سرزمینی که کویر جهل و بی‏خبری، جوانه‏های آگاهی و عاطفه را خشکانده بود و خورشید عدالت در پشت کوه‏های نا مردمی به خون نشسته بود.

آه! ای رسول مهربانی! جهان، دلیل بودنش را در چشم‏های توحیدی تو جستجو می‏کند و بشر، از آن هنگام که صدای گام‏هایت را در کوچه‏های بلند رسالت شنید، شکوه زیستنش را تجربه کرد.

تو خاتم النبیّینی؛ آخرین پیام آور روشنی و مهر، کسی که آسمان‏ها، معجزه شق القمرش را از خاطر نخواهند برد، او که جبرئیل، در رکابش به معراج آفتاب رفت و «حرا»، زمزمه‏های شورانگیز شبانه‏اش را در اوج جهالت و بت پرستی به شهادت می‏آید.

محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏آید، تا هبل، لات و عزّی، شرافت انسان را نیالایند.

می‏آید تا دختران معصوم عرب را افکار پوچ و پوسیده پدرانشان در خاکستر ناجوانمردی مدفون نسازد.

خشمش، شمشیری ست که تنها بر پیکر ناساز ستم، فرود می‏آید.

آئینش تکاپو می‏آموزد و فصل فصل کتابش، آیینه تمام نمای رستگاری است.

محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله پا به دنیا می‏گذارد و آفرینش را در عطر پرستشی سبز، یله می‏کند. او آخرین نوید خداوند است، برای انسانی که خود را در بیراهه خود پرستی گم کرده بود.

او می‏آید؛ عرشیان، ستاره باران تولدش را به ترانه می‏ایستند و زمینیان، آخرین رسول وحی را به استقبال می‏دوند.

 




برچسب ها : مذهبی  ,


      

این روزها استفاده از فلش مموری‌ها و کول دیسک‌ها بسیار فراگیر شده، از طرفی دیگر ویروس‌ها و کرم‌های زیادی نیز در کمین فلش مموری‌ها نشسته‌اند.

اکثر این کرم‌ها به محض اتصال فلش به یو‌اس‌بی منتقل می‌شوند و یک فایل اتوران(AutoRun) در ریشه درایو ایجاد می‌کنند و باعث گسترش خود می‌شوند. بسیاری از آن‌ها توسط یک آنتی ویروس به روز شناسایی و حذف می‌گردند و بسیاری هم که جدید هستند به انتشار خود ادامه می‌دهند. اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

روش اولادامه مطلب...


برچسب ها : رایانه  ,


      

anishtanدر رساله ی پایانی عمر خود با عنوان «دی ارکلرونگ»یعنی «بیانیه»که در سال 1954 آن را در  آمریکا و به زبان آلمانی نوشته است،اسلام را بر تمامی ادیان جهان ترجیح می دهد. وآن را کامل ترین ومعقول ترین دین می داند.این رساله در واقع همان نامه ی محرمانه ی اینشتین به آیة الله العظمی بروجردی است که استاد اینشتین در این رساله «نظریه ی نسبیت» خود را با آیاتی از قرآن کریم  واحادیثی از نهج البلاغه و بیش از همه بحارالانوار نوشته ی علامه مجلسی ،تطبیق داده ونوشته که در هیچ مذهبی چنین احادیث پر مغزی یافت نمی شود.

 

وتنها این مذهب شیعه است که همچین احادیثی راجع به نسبیت دارد و این را دانشمندان دیگر نفهمیده اند. شاهد نظریه ی نسبیت در مورد معراج آسمانی پیامبر است،که قبل از رفتن به آسمان ،پای مبارکشان به ظرف آبی می خورد و آن ظرف واژگون میشود.اما وقتی پیامبر از معراج باز می گردند مشاهده می کنند که هنوز آب آن ظرف در حال ریختن است... واینشتین شرح فیزیکی مفصلی بر آن می نویسد. هم چنین در این رساله معاد جسمانی را از راه فیزیکی اثبیات می کند.(علاوه بر قانون سوم=عمل و عکس العمل). او فرمول معاد جسمانی را عکس فرمول معروف«نسبیت ماده و انرژی» میداند: M=E:C2 یعنی حتی اگر بدن ما به انرژی تبدیل شده باشد ،دوباره به ماده تبدیل خواهد شد. انشتین در این رساله همواره آیة الله بروجردی را با احترام و به لفظ «بروجردی بزرگ» خطاب می کند.و همچنین از پرفسور حسابی یاد کرده و اورا «حسابی عزیز» خطاب می کند.

 

این رساله از یک عتیقه فروش یهودی ،به قیمت300000دلار،خریداری شده و در حال حاضر توسط دکتر عیسی مهدوی در حال ترجمه از زبان آلمانی به زبان  پارسی است.

 

منبع:سایت الف

 

 




برچسب ها : مذهبی  ,


      

( از زبان همسرم)

خدا را شکر که تمام شب صدای خرخر شوهرم را می شنوم ، این یعنی او زنده و سالم در کنار من خوابیده است.

خدا را شکر که دختر نوجوانم همیشه از شستن ظرف ها ناراضی است ، این یعنی او در خانه است و در خیابان ها پرسه نمی زند.

خدا را شکر که مالیات می پردازم ، این یعنی شغل و درآمدی دارم و بیکار نیستم.

خدار ا شکر که ریخت و پاش های بعد از مهمانی را جمع می کنم ، این یعنی در میان دوستانم بوده ام.

خدا را شکر که لباسهایم کمی برایم تنگ شده اند ، این یعنی غذای کافی برای خوردن دارم.

خدا را شکر که در پایان روزاز خستگی از پا می افتم ، این یعنی توان سخت کار کردن را دارم.

خدرا را شکر که باید زمین را بشویم و پنجره ها را تمیز کنم ، این یعنی من خانه ای دارم.

خدا را شکر که در جایی دور جای پارک پیدا کرده ام ، این یعنی توان راه رفتن و هم اتومبیلی برای سوار شدن

خدا را شکر که سر و صدای همسایه ها را می شونم ، و این یعنی توانایی شنیدن دارم.

خدار شکر که این همه شستنی و رفتنی دارم ، و این یعنی من لباس برای پوشیدن دارم.

خدارا شکر که هر روز باید با زنگ ساعت بیدار شوم ، و این یعنی من هنوز زنده ام.

حدا را شکر که گاهی اوقات بیدار می شوم ، و این یعنی به یاد آوردن اینکه اغلب اوقات سالم هستم.

خدارا شکر که خرید هدیه جیبم را خالی می کند ، و این یعنی که عزیزانی دارم که می توانم برایشان هدیه بخرم.

خدا را شکر...........خدا را شکر.................خدا را شکر




برچسب ها : گوناگون  ,


      

با همت همه دوستان در تحریریه بهشت پنهان ، شماره 10 منتشر گردید.جهت دریافت می توانید از فروشگاهها در سطح شهر برزک و روزنامه فروشی های شهر کاشان خریداری نمائید.

با تشکر مجدد از زحمت همه دوستان نشریه

 

 

بهشت ÷نهانبهشت پنهان


برچسب ها : خبری  ,


      


بطور متوسط برای هر 500 سنی یک مسجد در کشور ساخته شده است. همین حالا اگر از جمعیت مسلمانان ایران 7 درصد اهل سنت را کسر کنیم کل جمعیت شیعه بالغ بر 66 میلیون نفر خواهد بود که بطور متوسط برای هر1100 شیعه یک مسجد وجود خواهد داشت.
شیعیان ایران کمترین عبادتگاه را برای زیارت و برگزاری نمازو فرائض دینی در مقایسه با اهل سنت و اقلیت های مذهبی دارند.ادامه مطلب...


برچسب ها : خبری  ,


      
   1   2   3   4   5   >>   >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم