سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

با سلام

حدیثی زیبا از رسول خدا را مطالعه کردم که تقدیمتان می کنم.البته بخشی از آن را که مورد مبتلابه امروزمان است را با هم بیشتر دقت می کنیم.حضرت فرمودند: آفه الدین ثلاثه:قیه فاجرو امام جائرو مجتهد جاهل(میزان الحکمه،ج2.ص948)

سه چیزآفت دین است:فقیه گناهکار،رهبر ستمگر و مجتهد جاهل

در دو قسم اول که کاملا صریح بیان شده بحثی نداریم.اما قسم سوم مگر می شود ما مجتهد جاهل داشته باشیم؟مجتهد عالم است و نمی تواند جاهل باشد و اگر فردی جاهل باشد دیگر مجتهد نخواهد بود.

با مراجعه به کتب شرح این حدیث نکته ای زیبا به دستم آمد و آن این است:

در این حدیث معنای اصلی مجتهد که در اصطلاح امروز هم بکار میرود مد نظر نیست و معنای آن می شود تلاشگر نادان و جاهل.

تلاشگر نادان کیست؟می توان گفت کسی است که در عبادات و اعمال مذهبی جدیت دارد، اما درک و فهم او بسیط و نارساست.و این فرد مهمترین آسیب خود را در اعمال و رفتار خود بدلیل ناآگاهی او از معارف و شرایط عمل و عبادت خواهد زد.

هرکس در حوزه دین و مذهب وارد می شود باید از این آفت مهم در امان باشد والا راهش به ترکستان خواهد بود.این که برخی امروز نیز از دین و مذهب فقط تهدید ولو اجتماعی آن را می سازند بدلیل اینکه آدم مذهبی و خوبی هستند اما فهم درست از دین را ندارند و متاسفانه به جاده خاکی می زنند.





      
عکس زیبای ماهواره ای از وطن مان ایران




      





      

یکی از وظایف مهم مردم در عصر غیبت کبری، داشتن روحیه اصلاح گری در سطح جامعه است. هر فردی باید در برابر آحاد مردم (جامعه اسلامی) احساس مسئولیت کرده و در راه اصلاح و ساختن افراد تلاش نماید. تا جامعه و افراد آن آماده پذیرش حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شوند. خداوند در قرآن می فرماید: :”‌ وَ لَوْ لَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْض”‌ (1) ؛ اگر خداوند برخی از مردم را به وسیله برخی دیگر دفع نمی کرد، قطعا زمین تباه می گردید. بنابراین در صورتی که منتظران به دنبال اصلاح جامعه نباشند، فساد فراگیر شده و آمادگی جامعه برای ظهور به تاخیر می افتد.

اصلاح جامعه از راه امر به معروف و نهی از منکر تحقق می یابد. و قانون امر به معروف و نهی از منکر در متون اسلامی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.(2) ادامه مطلب...



      

این شب برترین شبها بعد از شب قدر است، خداوند در این شب فضلش را بر بندگان جاری می‏سازد و از منّت خویش گناهان آنان را می‏بخشد، پس تلاش کنید که در این شب به خدا نزدیک شوید. همانا این شب، شبی است که خداوند به وجود خود سوگند یاد کرده که در آن درخواست کننده‏ای را، مادام که درخواست گناه نداشته باشد، از درگاه خود نراند 

در آستانه یک شب ر,یایی هستیم ، و همین که در این شب ما هم زنده ایم و می توانیم در فضای نورانیش تنفسی بکنیم نعمتی است که بسیار جای تشکر دارد ، امشب شب نیمه شعبان است ، خیابان ها چراغانی است همه جا شربت و شیرینی پخش می کنند ، ادامه مطلب...



      





      

با سلام و تبریک روز میلاد حضرت علی اکبر(ع)

 دوران جوانی یکی از با ارزش ترین، متنوع ترین و پیچیده ترین چشم انداز های زندگی است. ایام جوانی دوران درخشندگی و فروغ شور و هیجان، سرور و شادی و نشاط و امید و دوران قوّت و قدرت و کار و کوشش است.

هر چند جوان در اول راه، بی تجربه و به دنبال هویت گم شده خویش است؛ اما اگر به نیروها و استعدادهای فطری با ارزش خود توجه کرده و به خویشتن دست یابد و از این فرصت طلایی استفاده کند، پایه های زندگی خویش را استحکام بخشیده و به خوشبختی و کمال دست می یابد. پس به شما جوانان عزیز توصیه می کنیم، تا این فرصت گران بها از دست نرفته به نکات زیر توجه کنید:

ادامه مطلب...



      

در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) چنین منقول است شخصی به آن حضرت گفت که من برای کار تجارت استخاره کردم و بد آمد در حالی که من آن را انجام دادم و نتیجه اش هم به نفع من بود و سود قابل توجهی بردم، حضرت فرمود: یادت هست در آن سفر صبح خواب ماندی و نماز صبحت قضا شد، گفت آری حضرت فرمود: بد بودن استخاره برای همین بود که تمام سود مادی تو به قضا شدن نماز صبحت نمی ارزد.

امروزه برای توجیه رفتارمان در هر حوزه فعالیتی که هستیم به خوبی های کار انجام شده تحت مدیریت خود اشاره و سعی میکنیم آسیب های صورت گرفته را در اقل ممکن نشان دهیم و نقاط مثبت را پررنگ نشان دهیم.

حدیث بالا از آن جهت اهمیت بالایی دارد که اگرچه به لحاظ دنیوی و مادی ما توانسته ایم درصد رضایت مندی بالایی را کسب کنیم اما آیا از دست رفتن هرگونه امر دینی(بویژه اگر از واجبات باشد) به آن کسب مادی می ارزد؟

به مثالی توجه کنید:رشد قارچ گونه غذاهای فست فودی امروز سوغاتی است که از آن به خوبی استقبال شده است.به نظر شما این استقبال مثبت است؟آیا می توان این استقبال را جزو تدابیر خوب قلمداد کرد؟عوارض و آسیب های آن را در یک بازه زمانی کوتاه مدت می توان به راحتی مشاهده کرد که راه چاره آن با هزینه های بالایی قابل جبران خواهد بود.

متاسفانه ذائقه فست فودی به حوزه فرهنگ نیز رسوخ کرده و ما مردم را به کارهای سطحی و کم عمق سوق می دهیم که اگرچه این کار باعث رضایت مندی تعدادی خواهد شد اما در دراز مدت این ما هستیم که باید دو راه را اتخاب کنیم:یا همین راه را ادامه داده و کلا ذائقه ها را برهمین مبنا عادت بدهیم یا باید باصرف هزینه های چند برابر آسیب هاو عوارض های بوجود آمده را برطرف کنیم.

فاصله طبقاتی فرهنگی در شهرهای بزرگ و کوچک ما این معضل را دوچندان کرده است که شاید فرهنگ شهری خیلی از موارد را هضم کرده و پذیرفته باشد اما تحمیل آن به مناطق بکر فرهنگی موجب خسران خواهد بود.البته که مناطق کوچک تافته جدابافته ای نیستند اما قبول بفرمائید به دلیل شوک ضد فرهنگی وارد شده تا مدت ها آن فضا قابل تحمل نخواهد بود.

تصور فرمائید که جا نیفتادن این مطلب که برخی فیلم های اکشن مناسب سن کودکان نیست ولی پدر و مادر به هر دلیلی از جمله وقت نداشتن برای هم صحبت شدن با فرزند او را به دیدن فیلم اکشن ترغیب کنند.اولا ذائقه کودک را سوق به این فیلم ها داده اند اگرچه کودک استقبال کرده است.ثانیا به دلیل عدم درک صحیح کودک صحنه هایی از فیلم قابل اجرا خواهد شد که حتی به از دست رفتن جان کودک هم منجر خواهد شد و ثالثا عوارض و آسیب های آن را باید با هزینه های چند برابری جبران نمود.

امروز این که تجارت پر سود دنیایی به قضا شدن یک نماز صبح نمی ارزد کاری است که سیاست ها و هدف گزاری های فرهنگی ما باید به این سمت باشد گرچه ذائقه ها فست فودی شده باشد.ولی کار از کار نگذشته است و فرصت داریم.





      

آن مردی که چهره باصلابتش، دشمنانِ ملت ایران را می‌ترساند و به خود می‌لرزاند، آن سدّ مستحکم و کوه استوار، وقتی که مسائل عاطفی و انسانی پیش می‌آمد، یک انسان لطیف، یک انسان کامل و یک انسان مهربان بود.

من این قضیه را نقل کرده‌ام که یک وقت در یکی از سفرهای من، خانمی خودش را به من رساند و گفت از قول من به امام بگویید که پسرم در جنگ اسیر شده بود و اخیراً خبر کشته شدن او را برایم آورده‌اند. من پسرم کشته شده، اما برایم اهمیت ندارد؛ برای من سلامت شما اهمیت دارد. آن خانم این جمله را در اوج هیجان و احساس به من گفت. من خدمت امام آمدم و داخل رفتم. ایشان سرِ پا ایستاده بود و من همین مطلب را برایش نقل کردم؛ دیدم این کوه استوار و وقار و استقامت، مثل درخت تناوری که ناگهان بر اثر توفانی خم شود، در خود فرورفت. مثل کسی که دلش بشکند؛ روح و جان و جسم او تحت تأثیر این حرف مادر شهید قرار گرفت و چشمانش پُر از اشک شد...

بیاناتی از مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه 1378/3/14

 

 





      

در میان چشــم‌هایش بی‌نهایت راز داشت

 در بهار خنـــــده‌اش گلبـــرگ‌های ناز داشت

 سید خوش‌روی ما در مشــکی عمامه‌اش

 وعده‌ی یک صبـحگاه روشــن و دل‌باز داشت

 صبر او صبر عجیبی بود؛ روزی گفته بود...

 این حقیقت را که در گهــواره‌ها سرباز داشت

 او مسیح خاک ایران بود، یادش ســــبز باد

 رفـت و پایان نگاهش... باز هـــم آغاز داشت





      
   1   2   3      >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم