در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) چنین منقول است شخصی به آن حضرت گفت که من برای کار تجارت استخاره کردم و بد آمد در حالی که من آن را انجام دادم و نتیجه اش هم به نفع من بود و سود قابل توجهی بردم، حضرت فرمود: یادت هست در آن سفر صبح خواب ماندی و نماز صبحت قضا شد، گفت آری حضرت فرمود: بد بودن استخاره برای همین بود که تمام سود مادی تو به قضا شدن نماز صبحت نمی ارزد.

امروزه برای توجیه رفتارمان در هر حوزه فعالیتی که هستیم به خوبی های کار انجام شده تحت مدیریت خود اشاره و سعی میکنیم آسیب های صورت گرفته را در اقل ممکن نشان دهیم و نقاط مثبت را پررنگ نشان دهیم.

حدیث بالا از آن جهت اهمیت بالایی دارد که اگرچه به لحاظ دنیوی و مادی ما توانسته ایم درصد رضایت مندی بالایی را کسب کنیم اما آیا از دست رفتن هرگونه امر دینی(بویژه اگر از واجبات باشد) به آن کسب مادی می ارزد؟

به مثالی توجه کنید:رشد قارچ گونه غذاهای فست فودی امروز سوغاتی است که از آن به خوبی استقبال شده است.به نظر شما این استقبال مثبت است؟آیا می توان این استقبال را جزو تدابیر خوب قلمداد کرد؟عوارض و آسیب های آن را در یک بازه زمانی کوتاه مدت می توان به راحتی مشاهده کرد که راه چاره آن با هزینه های بالایی قابل جبران خواهد بود.

متاسفانه ذائقه فست فودی به حوزه فرهنگ نیز رسوخ کرده و ما مردم را به کارهای سطحی و کم عمق سوق می دهیم که اگرچه این کار باعث رضایت مندی تعدادی خواهد شد اما در دراز مدت این ما هستیم که باید دو راه را اتخاب کنیم:یا همین راه را ادامه داده و کلا ذائقه ها را برهمین مبنا عادت بدهیم یا باید باصرف هزینه های چند برابر آسیب هاو عوارض های بوجود آمده را برطرف کنیم.

فاصله طبقاتی فرهنگی در شهرهای بزرگ و کوچک ما این معضل را دوچندان کرده است که شاید فرهنگ شهری خیلی از موارد را هضم کرده و پذیرفته باشد اما تحمیل آن به مناطق بکر فرهنگی موجب خسران خواهد بود.البته که مناطق کوچک تافته جدابافته ای نیستند اما قبول بفرمائید به دلیل شوک ضد فرهنگی وارد شده تا مدت ها آن فضا قابل تحمل نخواهد بود.

تصور فرمائید که جا نیفتادن این مطلب که برخی فیلم های اکشن مناسب سن کودکان نیست ولی پدر و مادر به هر دلیلی از جمله وقت نداشتن برای هم صحبت شدن با فرزند او را به دیدن فیلم اکشن ترغیب کنند.اولا ذائقه کودک را سوق به این فیلم ها داده اند اگرچه کودک استقبال کرده است.ثانیا به دلیل عدم درک صحیح کودک صحنه هایی از فیلم قابل اجرا خواهد شد که حتی به از دست رفتن جان کودک هم منجر خواهد شد و ثالثا عوارض و آسیب های آن را باید با هزینه های چند برابری جبران نمود.

امروز این که تجارت پر سود دنیایی به قضا شدن یک نماز صبح نمی ارزد کاری است که سیاست ها و هدف گزاری های فرهنگی ما باید به این سمت باشد گرچه ذائقه ها فست فودی شده باشد.ولی کار از کار نگذشته است و فرصت داریم.