سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

Iran-vs-US

نوشته آقای سید رحمانی

بعد از جنگ سرد و فروپاشی شوروی سابق نظم بین‌الملل نیز تغییر یافت و از نظام دوقطبی تبدیل به نظام تک هژمون به رهبری آمریکا شد. این نظام بین‌الملل نیز ادامه یافت تا 22 بهمن سال 57 که نوید ظهور قدرتی می‌داد که امروز بعد از گذشت 36 سال هنری کیسینجر استراتژیست برجسته آمریکایی از آن با عنوان امپراتوری جدید ایران یاد می‌کند. در طول این 36 سال غرب به‌خصوص آمریکا از همه توان خود برای براندازی این نظام مقدس استفاده کرده است. در این خصوص آمریکا از سال 80 تا 93 در طول 13 سال گذشته 11 دکترین و استراتژی علیه این نظام مقدس به کار برده است که به صورت مختصر به این 11 دکترین و استراتژی اشاره می‌کنیم.

 1). استراتژی هویج و چماق (Carrot and Stick)

مبتنی بر این دکترین، کشور هدف، همچون اسب «وحشی» است که باید «رام» شود. به هنگام گرسنگی اسب وحشی در بند، او را تطمیع نموده و به او «هویج» می‌دهند؛ اما هر بار که آن اسب، بخشی از هویج را می‌خورد، یک ضربه شلاق یا چماق بر سر او فرود می‌آید. تکرار این روند تطمیع با هویج و تهدید با چماق تا زمان «رام» شدن آن اسب ادامه می‌یابد: تا زمانی که «زین» را بر پشت خود بپذیرد و «سواری» بدهد. این استراتژی بعد از اینکه جرج بوش رییس‌جمهور آمریکا ایران را محور شرارت نامید از سوی آمریکا اتخاذ شد. مبتنی بر این استراتژی ایران اسب وحشی، آمریکا و اسرائیل چماق در دست و انگلیس و فرانسه و آلمان هویج را به دست می‌گیرند.

2). استراتژی پلیس خوب، پلیس بد (Good Cop Bad Cop)

این استراتژی در مورد پرونده هسته‌ای ایران به کار برده شد. مبتنی بر این استراتژی کلانتر جهانی دارای دو پلیس خوب و بد می‌باشد. پلیس خوب آلمان، انگلیس و فرانسه می‌باشند و خواسته‌های آنان تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای و اینکه ایران باید به خواسته‌های پلیس خوب تن در دهد وگرنه با پلیس بد که آمریکا و انگلیس می‌باشند مواجه خواهد.

3). استراتژی مکانیسم ماشه(Trigger Mechanism)

با شکست نمایش پلیس خوب، پلیس بد، چهار کشور معارض یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، خط قرمزی را تعیین نموده و مبتنی بر آن «مکانیسم ماشه» را تعریف کردند: اگر به خواسته‌های ما تن ندهید، به طور اتوماتیک «ماشه» اسلحه ضابطین قانون جهانی چکانده شده و پرونده شما به شورای امنیت رفته و . با عدم موفقیت ارسال پرونده ایران به شورای امنیت، این دکترین نیز در پائیز 1383ابتدای 2004 به شکست انجامید. مبتنی بر این استراتژی در سال 83تهدیدها علیه ایران بیشتر می‌شود.

4). استراتژی شوک و بهت (Shock and Awe)

شوک و بهت، یک اصطلاح تاکتیکی نظامی است که اصطلاحاً «غلبه سریع» نامیده می‌شود. مبتنی بر این استراتژی بعد از وارد کردن یک شوک به حریف و گیج کردن وی وارد مرحله بهت و گرفتن نتیجه می‌شود. درست مثل کسی که وقتی تصادف می‌کند تا لحظاتی گیج و البته بهت زده است و اگر یک دزد همان لحظه بخواهد کیف یا جیبش را بزند، راحت‌ترین کار ممکن را پیش رو دارد! بر مبنای این تاکتیک، باید به دشمن جوری ضربه زد که فلج شود و نتواند دفاع مناسبی را در پیش بگیرد.

بر اساس این استراتژی دو نوع شوک می‌توانست بر ایران وارد شود اول شوک از درون و دوم شوک از بیرون. در شوک از درون دو گزینه را موردنظر داشتند: شوک انقلابی ناشی از یک اغتشاش گسترده در سطح کشور ایران و دیگری شوک دموکراتیک، ناشی از تحقق یک انقلاب مخملین، مانند آنچه در گرجستان و اوکراین رخ داد. گزینه اغتشاش گسترده داخلی محتمل و قریب‌الوقوع نبود، اما از آنجا که تا انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری ایران چند ماه بیشتر نمانده بود، فرض سران کاخ سفید بر تحقق «انقلاب صورتی» در روزهای انتخابات مزبور بود. تبلیغات گسترده و فضاسازی برای کشاندن مردم ایران به خیابان‌ها، توأم با تحصن و تحریم انتخابات، خط مشی غرب بود. بخش دوم این دکترین را ارزیابی ابعاد «بهت» پس از شوک و برآورد دوره ماندگاری آن بهت و چگونگی بهره‌برداری بهینه از آن، دربرمی گیرد. از آنجا که آمریکا، موفق به وارد آوردن شوک _ از درون یا بیرون _ به ایران نشد، لذا «بهتی» پدید نیامد که بتواند از آن بهره‌برداری کند. سرنوشت محتوم این دکترین نیز شکست بود.

5). چیکن استراتژی یا بازی بزدل (Chicken Strategy)

در این سناریو، دو جوان راننده فرضی، تنها از روی «لج» به تقابل و رویارویی با یکدیگر می‌پردازند. برای این دو، بازی چیکن، محمل لجبازی است. با توجه به اینکه هر دو طرف «آگاهانه» به بازی چیکن اقدام می‌کنند، چنانچه «عقلانیت» بر صحنه حاکم شود، این بازی می‌تواند «اجتناب‌پذیر» گردد.

احتمالات در چیکن استراتژی:

1- برخورد: زمانی که هیچ‌یک از طرفین حاضر به برگشت از موضع خود نباشد، احتمال تصادف و «برخورد» مطرح خواهد بود.

2- عبور: زمانی که یکی از طرفین، موضع خود را تعدیل کند، در آخرین لحظه، از مقابل حریف کنار رفته و در نتیجه طرفین از کنار هم «عبور» می‌کنند.

3- توقف: زمانی که هر دو طرف، در آخرین لحظه، موضع خود را تعدیل کنند و ترمز نمایند، هر دو اتومبیل سپر به سپر، رو در روی یکدیگر «توقف» می‌کنند.

4- عقب‌ نشینی: زمانی که یکی از طرفین، از موضع خود برگشته، اما به دلیل باریکی گذرگاه امکان کنار رفتن از مقابل حریف و عبور را نداشته باشد، ابتدا توقف نموده و برای اجتناب از برخورد، اتومبیل خود را در وضعیت «دنده عقب» قرار داده و با سرعت «عقب روی» و «عقب نشینی» می‌کند. چیکن استراتژی، برای آمریکا یک دکترین در سطح عملیاتی و برای ایران یک دکترین در سطح استراتژیکی است.

این دکترین بلافاصله بعد از روی کار آمدن دولت نهم طراحی شد. در این استراتژی که از گسترده‌ترین دکترین‌های اتخاذ شده بود، فرض بر این است که هر دو بازیگر (ایران و آمریکا) از همدیگر می‌خواهند که به خواسته‌های طرف مقابل تن دهند. ما هیچ یک از بازیگران از خواسته‌های خود کوتاه نمی‌آیند.

با توجه به اینکه تا این استراتژی همه استراتژی‌ها غرب یک نوع نگاه از بالا داشت در این استراتژی آمریکا خود را با حریف در «توازن استراتژی‌ها- نه توازن استراتژیکی» می‌دید، زیرا «چیکن استراتژی» دکترینی از موضع «هم طرازی» است که در آن هیچ‌یک از طرفین نمی‌تواند نگاه از بالا داشته باشد.

6). استراتژی قورباغه آب پز (Frog Strategy)

فرانسوی‌ها، برای طبخ قورباغه، آن را کباب نمی‌کنند، بلکه آن را در دیگ مملو از آب سرد قرار داده و آن دیگ را روی آتش قرار می‌دهند. قورباغه، موجودی دوزیست و خونسرد است، این موجود، اگر یک‌باره به درون دیگ پر از آب جوش پرتاب شود، متوجه گرما شده و واکنش نشان می‌دهد؛ اما زمانی که درون دیگ آب سرد قرار داده می‌شود و آب درون دیگ به‌مرور به نقطه‌جوش می‌رسد؛ او خیلی دیر متوجه این تغییر دمای اطراف خود شده و بدین ترتیب زنده زنده، آب پز می‌شود!

یک مثال خوب و موفق این استراتژی هم ظاهراً صدام بود که مثل یک قورباغه خوب نشست توی دیگ دیپلماسی بین‌المللی که در طی یکی دو دهه آرام آرام گرم می‌شد تا بالاخره آن‌چنان خودش را در تله جنگ با امریکا یافت که نه راه پس داشت و نه پیش.

این روند، آمریکا و متحدین اروپایی‌اش را به اتخاذ دکترین کلاسیک «قورباغه آب پز» در ابتدای بهمن‌ماه 1384 در مورد ایران تشویق نمود.





      

 

7(. استراتژی آنفولانزای نیویورکی)

استراتژی آنفلوانزای نیویورکی دکترین هفتم است که توسط نیکولاس بنس در سال 2007 در کنگره آمریکا مطرح شد. پس از آن نیز در فیلم‌هایی مانند 300 دنبال شد. از آنجا که دامنه شمول این استراتژی بسیار زیاد است و همه مردم ایران را شامل می‌شود، اطلاع از آن اهمیت بالایی دارد. این طرح یک فرآیند نفرت سازی در جامعه ایران را دنبال می‌کند که معطوف به شهروندان ایرانی است. این نوع بر استراتژی تفرقه و بیماری سیستم هدف استوار است به‌گونه‌ای که برای نیل به مقصود باید ایجاد بدبینی در تمامی شئونات یک کشور انجام شود. آن‌ها برای از بین بردن جمهوری اسلامی متوسل به استراتژی آنفولانزای نیویورکی شدند. لذا راه‌حل ارائه شده در برابر ایران پاشاندن بذر نفرت در قلب مردم ایران توسط نیکلاس برنز در کنگره مطرح گردید که نام آنفولانزای نیویورکی به خود گرفت.

این استراتژی که اساس آن بر تفرقه‌افکنی استواراست اهدافی را دنبال می‌کند که به شرح زیر است:

الف- نفرت مردم از مردم: یعنی مردم نسبت به هم احساس نفرت کنند و از در کنار هم بودن منزجر شوند.

ب- نفرت مردم از مسئولین: یعنی مردم از مسئولین به‌شدت ناراضی و امید به کارآمد بودن آن‌ها را با خود به گور ببرند.

ج-نفرت مردم از اسلام

د- نفرت مردم از حکومت

و- نفرت مردم از ایرانی بودن خود  .به طور مثال با ساخت فیلم 300

8(. استراتژی دایم پارادایم (همه جانبه نگر)

این استراتژی در چهار حوزه اقتصادی، سیاسی، نظامی و اطلاعاتی از سال 1387 علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.

شاهکارهای اطلاعاتی که از سوی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه صورت گرفت شاهدی بر این مدعاست. دستگیری سرکرده گروهک جند الشیطان، ناکامی گروهک پژاک، دستگیری چند جاسوس اسرائیلی و تسخیر پهپاد آمریکایی نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد استراتژی دائم پارادایم در حوزه سیاست خارجی و دیپلماتیک ناکارآمد بوده است.

در حوزه نظامی نیز باوجود تهدیدهای دائمی آمریکا علیه ایران به همگان ثابت شده که ادعایی بیش نیست و در حال حاضر کشورمان جزء 5 کشور امن جهان از لحاظ ضریب امنیتی است

در حوزه اقتصادی مدیریت ویژه مقام معظم رهبری این بوده است که شعارهایی که در چند سال اخیر اعلام شده،‌ رویکرد و ماهیت اقتصادی داشته‌اند. در علوم استراتژیک به این نوع تصمیم‌سازی ترندگذاری گفته می‌شود. ترندگذاری‌ها در افق‌های چند ساله صورت می‌گیرد و شعارهای سالی که مقام معظم رهبری تعیین می‌کند اصطلاحاً ترندگذاری و نوعی آماج گذاری است که در جهت‌گیری کلی یک کشور را معین می‌کند.

9). استراتژی هویج سمی)

گام بعدی در ادامه سال 2008 و در قالب استراتژی هویج سمی برداشته شد. در اینجا هدف بازگشایی دفتر دیپلماتیک در ایران تا آمریکا بتواند به طور مستقیم با مردم ایران ارتباط برقرار کند و در کنار این مسئله با جامعه اصلاح‌طلبان میانه‌رو درباره رئیس حکومت )رئیس‌جمهور) گفتگو کند که این تدبیر نیز شکست خورد. در واقع جامعه غرب می‌خواست با تغییر مسئولین ارشد نظام (با توجه وجود ظرفیت انتخابات 88) دیدگاه‌های خود را در سیاست خارجی از جمله موضوع هسته‌ای پیاده کند. تلاش‌هایی که برای ایجاد دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران در سال 87 انجام شد، ارتباط‌های سفارت‌خانه‌های اروپایی در تهران با برخی جناح‌های سیاسی در جریان انتخابات در همین راستا بوده است.

در اواخر آبان 1387 هاآرتص نوشت: ویلیام برنز معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما در بحث بازگشایی دفتر حافظ منافع، استراتژی «هویج سمی» را دنبال می‌کنیم. هویج سمی به آمریکا این امکان را می‌دهد با مردم ایران ارتباط مستقیم برقرار کند و علاوه بر این بتواند با «جامعه اصلاح‌طلبان میانه‌رو» درباره رئیس‌جمهور گفت‌وگو کند.

10). استراتژی آژاکس 2 بازسازی کودتای 28 مرداد)

پس از انتخابات 1388 ریاست جمهوری ایران، تظاهرات گسترده‌ای در خیابان‌ها در اعتراض به نتایج آن برگزار شد که طرفداران محمود احمدی‌نژاد را در یک‌سو و طرفداران میرحسین موسوی و کروبی را در سوی دیگر قرار داد.

در این روش در ایران برای گسترش اخبار تکان‌دهنده و افزایش رعب و وحشت و خشونت‌ها توسط عوامل اطلاعاتی ضد نظام ایران انجام شده است.

اول اینکه در شب‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران، پیامک‌هایی فرستاده شد مبنی بر پیروزی میرحسین موسوی. با این اوصاف و پس از اعلام نتایج رسمی و پیروزی احمدی‌نژاد، به نظر می‌رسید که این نتیجه چیزی شبیه تقلب در انتخابات بود. بااین‌حال سه روز پیش از آن موسوی و دوستانش پیروزی احمدی‌نژاد را قطعی می‌دانستند و تلاش کردند تا بگویند این پیروزی به‌وسیله اقدامات مغشوش کننده حاصل شده است.

دوم اینکه شهروندان ایرانی در اینترنت برای چت کردن در فیس‌بوک و یا عضو شدن در توییتر انتخاب شدند. آن‌ها اطلاعاتی- چه درست و چه غلط- در مورد گسترش بحران سیاسی و تظاهرات‌ها دریافت می‌کردند. اخباری از درگیری‌های مسلحانه و شمار کشته‌شدگان که هنوز تأیید نشده بود، در فیس‌بوک و توییتر منتشر شد. هدف از انتشار یکسری پیام‌ها در توییتر ایجاد اغتشاش و سردرگمی‌ها برای افزایش اعتراض‌های ایرانی‌ها و ایجاد درگیری‌های بیشتر میان یکدیگر بوده است.

درعین‌حال عوامل نظامی ارتش آمریکا در هرجایی از جهان به‌دقت نظاره‌گر اوضاع در تهران بودند. آن‌ها تلاش کردند تا کارآمدی این روش خرابکارانه را در ایران مورد ارزیابی قرار بدهند. آشکارا روند بی‌ثبات کردن ایران به‌ویژه تهران تحت این طرح سیا عملی شد.

11(. استراتژی «مده‌آ»)

مده‌آ داستان دختر پادشاهی است که عاشق دشمن پدر خویش می‌شود دشمنی که به کشور پدر آمده تا پوست قوچ طلایی که مظهر نیرو و قدرت خاصی برای کشور پدرش می‌باشد را از وی گرفته و یا برباید. مده‌آ با کمک به دشمن در اجرای نقشه از پیش طراحی شده به کشور و پدر خود خیانت می‌کند. مده‌آ که از جادوگری نیز بهره‌مند می‌باشد عاشق جیسون می‌شود و در این مسیر به جیسون کمک می‌کند، روغنی به وی می‌دهد تا جیسون بر بدن خویش مالیده تا نفس اژدها وی را نسوزاند. هنگامی‌که سربازانی که از دندان‌های اژدها به وجود آمده‌اند به تعقیب جیسون و گروهش که با کمک مده‌آ و برادرش پوست طلایی را دزدیده‌اند می‌آیند مده‌آ ابزاری را به جیسون می‌دهد تا آن را به میان سربازان انداخته و باعث می‌شود که سربازان با خودشان مشغول جنگیدن شوند. در پایان مده‌آ وقتی پدر خویش را به همراه سپاهیانش در تعقیب خود و جیسون می‌بیند با بی‌رحمی تمام برادر خود را نیز می‌کشد و هر تکه‌ای از آن را بر سر راه پدر می‌افکند و پدرش را به این وسیله معطل می‌کند تا بتواند با جیسون فرار کند، زیرا او از پادشاه یونانی خوب آموخته است که می‌توان یک مرد را به‌وسیله فرزندانش به‌خوبی تحت تأثیر قرار داد.

عوامل اجرایی که در پروژه مده‌آ به‌عنوان صحنه‌گردان دوران بعد از انتخابات دهم بوده‌اند شامل بسیاری از زنان سیاسیون و هنرمندان در داخل و خارج هستند و نکته‌ای که یکی از مدعیان پیروزی در انتخابات نیز در گفتار خویش به آن اشاره نموده، نقش فعالیت‌های هنری در این جریان‌ها بوده است

پروژه مده‌آ چند محور اصلی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد شیفتگی در طرف مقابل برای جذب و وارد شدن به جلای وطن (شامل خروج از کشور، خروج از حاکمیت) اشاره کرد.

در فاز دوم، افراد در هر دو حالت، برای جذب و پشتیبانی توسط عامل جذب و یا عدم پیگرد توسط حاکمیت، حاضر خواهند بود از نزدیک‌ترین افراد و داشته‌های نظام به‌عنوان ثمره‌ها و فرزندان انقلاب، برای زمین‌گیر کردن مجموعه انقلاب، نظام و مسئولین استفاده کنند.

خط اصلی پروژه مده‌آ این نکته اساسی است که مردان را از طریق فرزندان بهتر می‌توان تحت تأثیر قرار داد. مرد هم می‌تواند مصداق شخصی داشته باشد و هم مصداق حقوقی و معنایی بیابد. به عبارتی می‌توان از یک دولت و نظام تشبیه به مرد نمود و ثمره‌ها و دستاوردهای آن نیز می‌تواند به مثابه فرزندان آن تعبیر نمود.





      

آیت الله العظمی سبحانی در نوشتاری به بررسی شیوه حکومت اسلامی در دوران غیبت آورده‌اند :
تمام امت ها و نحله ها اعم از یونانى ها، هندوها و ایرانیان چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، حکومت را در جامعه، امرى ضرورى تلقى کرده و معتقدند: جامعه بدون حکومت نمى تواند جامعه اى پایدار باشد. فقط گروهى از خوارج به نام عجارده، قائل هستند: حکومت، لازم نیست؛ و وقتى به على بن ابى طالب(علیه السلام) اعتراض مى کردند و مى گفتند: «لاحکم إلاّ للّه» مقصودشان از حکم، همان فرمانروایى بود.
این سخن که جامعه نیازى به حکومت ندارد و بدون حکومت، مى تواند زندگى کند سخنى بى اساس است؛ گویندگان این سخن، افراد نادانى هستند که معنى آیه شریفه «اِنِ الحکم إلاّ للّه» را نفهمیده و خیال کرده اند: امیرى و فرمانروایى، منحصراً مخصوص خداوند است در حالی که حقى که منحصر به خداست، حق تشریع و قانون گذارى است نه فرمانروایى؛ چون فرمانروا باید در میان مردم و از جنس آنان باشد تا بتواند فرمانروایى کند؛ و خدا که جسم نیست تا در میان مردم باشد و فرمانروایى کند. ادامه مطلب...



      

شیوه حکومت در زمان غیبت
حکومت در زمان غیبت نیز مانند زمان حضور، تنصیصى مى باشد؛ البته با این تفاوت که در زمان حضور، تنصیص به اسم بوده، اما در زمان غیبت، تنصیص به وصف مى باشد که با تبیین صفات حاکم از جمله صفات دینى، اخلاقى و نحوه زندگى، مشخص مى شود که حاکم چگونه باید باشد. امیرمؤمنان و امام صادق (علیهما السلام) صفاتى براى حاکم بیان کرده و مى فرمایند: جامعه از سه چیز بى نیاز نیست و در صورت نبود آنها در زندگى، هرج و مرج مى شود .
الف: فقیهٌ عالمٌ ورع؛ دین شناس، عالم و پرهیزگار باشد.(7)
ب: امیرٌ خیر مطاع؛ فرمانروا، نیکوکار و مطاع ج: و طبیب بصیر ثقه؛ باید در میان مردم، پزشکى باشد که بصیر، متخصص و ثقه باشد. یعنى مورد اعتماد باشد و به ناموس مردم تجاوز نکند.
این حدیث نمونه بارزى از تنصیص به وصف مى باشد. ادامه مطلب...



      

*تفاوت حکومت اسلامی با سایر حکومت‌ها
بین حکومتى که اسلام مطرح مى کند با حکومتى که الآن در دنیا حاکم است، تفاوت فراوانى وجود دارد. در دنیا احزاب پول مى ریزند تا یک نفر را به پا دارند و از آن استفاده کنند؛ در حالى که حکومت اسلامى از ریخت و پاش دور است  . امیرمؤمنان (علیه السلام) در نامه اى به اشعث بن قیس مى نویسد: «حوزه فرمانروایی تو، طعمه تو نیست، بلکه امانتى بر گردن توست و از تو خواسته اند که فرمانبردار کسى باشى که فراتر از توست . تو را نرسد که خود هر چه خواهى، رعیت را فرمان دهى. یا خود را درگیرِ کارى بزرگ کنى، مگر آنکه، دستورى به تو رسیده باشد؛ در دستان تو مالى است از اموال خداوند عزّو جلّ، و تو خزانه دار هستى تا آن را به من تسلیم کنى».(15) ادامه مطلب...



      

وعده ما روز 22 بهمن ماه در جشن سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و راهپیمایی پرشور در سراسر میهن اسلامی مان ایران سرافراز 





      

به بهانه دهه فجر انقلاب اسلامی

بار دیگر در ایامی قرار گرفتیم که یادآور روزهای حماسه و خون است.پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران عزیزدر سال پنجاه هفت.وجه تمایز این انقلاب ازدیگر انقلاب های مطرح در سطح جهان را نه خود ما که هنوز بسیاری از تحلیل گران که سالیان متمادی دراین عرصه کار کرده اند را به خوبی نشناخته ایم.

ما که در بدو پیرزوی انقلاب اسلامی همه چیز را حل شده دانستیم و مغزهای متفکر ما را متاسفانه در دهه اول انقلاب از ما گرفتند و اگر نبود چند ذخیره الهی برایمان معلوم نبود امروز بر سراین هدیه الهی چه آورده بودیم.

اما امروز در این شرایط حساس منطقه و جغرافیای جهان اسلام برگشت به آرمان و هدف برایمان اجتناب ناپذیر است و اگر سکاندار این حرکت عظیم مدام ما را به آن فرامی خواند نشان از دریافت خوب و منطقی در این شرایط است البته این ما هستیم تا چه شرایطی را فراهم کنیم.

انقلابی که بسیاری از نظریه پردازان نتوانستند آن را تحلیل کنند تا جایی که حتی در نظریه خود انعطاف به خرج دادند تا بتوانند این حرکت را توجیه کنند کمی در نظر ما که در متن این جریان و شناور در برکات آن بوده و هستیم شاید شایسته و بایسته نیامد. «تدا اسکاچپل»، از نام‌های شناخته ‌در حوزه نظریات انقلاب، از جمله کسانی بود که از‌‌ همان آغاز درصدد طرح دیدگاه‌هایی درباره عوامل زمینه‌ساز انقلاب در ایران برآمد. اما نکته مهم درباره وی  این بود که جنبه‌های منحصر به فرد انقلاب ایران سبب شد، وی اساساً در نظریه کلی خود در باب انقلاب ـ که در آن زمان بسیار مورد توجه و پذیرش بود ـ تجدیدنظر کند.

انقلاب اسلامی ما مثل بقیه انقلابها نبودکه بیاید, بلکه در درون خود ساخته شد و حرکت امام از سالیان قبل کاملا هدفمند و بر پایه عقل و منطق بنا شده بود و مهمترین شاخصه حرکت امام راحل نیفتادن درورطه نظریات مطرح اجتماعی و سیاسی آن روز بود که امام حرکت خود را الهی دانسته و در این راه هرگز جز خدا را ندید.

از مهمترین علت ها برای ایجاد انقلاب, فکر و اراده انسان است.خداوند انسان را با اراده آزاد آفریده است.در نهایت این انسان است که با اختیار خود نظام زندگیش را سامان می دهد.در این راه به لحاظ قانونمندیهای طبیعت و قانونبندیها و سنتهای اجتماعی، انسان نمی تواند اراده و خواسته اش را در عمل صد در صد پیاده کند.
غالب تئوریها و نظریات مختلف درباره انقلابها نهایتا اندیشه ها و خواستها و نیازهای انسان را به انحاء مختلف عامل انقلاب و تحول می دانند و به سایر عوامل، شرایط و زمینه ها نقش فرعی و درجه دوم می دهند که در کم و کیف و شدت و ضعف انقلابها می توانند تاثیرهائی داشته باشند.
اما امام به ما آموخت به عنوان مسلمان با توجه به اعتقادات و در چارچوب جهان بینی توحیدی و استدلالهای عقلی و تجربیات، در تحلیل نهائی به یک سری از علل و عوامل دیگر نیز باید اعتقاد داشته باشیم و بر این باورباشیم که اراده تکوینی خداوند بر سراسر جهان هست و  بر تغییرات و تحولات و انقلابهای اجتماعی حاکم است، چنانکه اراده تشریعی او نیز در چارچوب مکتب اسلام و نظام سیاسی آن از کانال اراده و اختیار انسان در تحول ارزشهای منفی حاکم بر جامعه به ارزشهای مثبت و ایجاد انقلاب اسلامی تاثیر خود را می گذارد.
بنابراین، در تئوری انقلابمان وارد کردن نقش عوامل غیر انسانی و فوق جریانات عادی بشری فصل ممیزی است با کلیه تئوریهای دیگر.

امام راحل این نگاه را به ما آموخت که هنوز در طی این سالیان نتوانسته اند آن را بشناسند و ضربه های هرچند مهلک آنان خم به ابروی این انقلاب نیاورده است.

در این رابطه به عنوان نمونه به بخشی از سخنان ایشان اشاره می کنیم.
«...اسلام دین افراد مجاهدی است که بدنبال حق و عدالتند.دین کسانی است که آزادی و استقلال می خواهند.مکتب مبارزان و مردم ضد استعماری است.اما اینها اسلام را طور دیگری معرفی کرده اند و می کنند.تصور نادرستی که از اسلام در اذهان عامه بوجود آورده و شکل ناقصی که در حوزه های علمیه عرضه می شود برای این منظور است که خاصیت انقلابی و حیاتی اسلام را از آن بگیرند و نگذارند مسلمانان در کوشش و جنبش و نهضت باشند، آزادیخواه باشند، دنبال اجرای احکام اسلام باشند، حکومتی بوجود بیاورند که سعادتشان را تامین کند و چنان زندگی داشته باشند که در شان انسان است.
مثلا تبلیغ کرده اند که اسلام دین جامعی نیست، دین زندگی نیست، برای جامعه نظامات و قوانین ندارد، طرز حکومت و قوانین حکومتی نیاورده است، اسلام فقط احکام حیض و نفاس است اخلاقیاتی هم دارد اما راجع به زندگی و اداره جامعه چیزی ندارد.
تبلیغات سوء آنها متاسفانه مؤثر واقع شده است.الان گذشته از عامه مردم، طبقه تحصیل کرده چه دانشگاهی و چه بسیاری از محصلین روحانی، اسلام را درست نفهمیده اند و از آن، تصور خطائی دارند همانطور که مردم افراد غریب را نمی شناسند اسلام را هم نمی شناسند و در میان مردم دنیا بوضع غربت زندگی می کند.
چنانچه کسی بخواهد اسلام را آنطور که هست معرفی کند مردم باین زودیها باورشان نمی آید بلکه عمال استعمار در حوزه ها هیاهو و جنجال می کنند....
آنروز که در غرب هیچ خبری نبود و ساکنانش در توحش بسر می بردند...دو مملکت پهناور ایران و روم محکوم استبداد و اشرافیت و تبعیض و تسلط قدرتمندان بودند و اثری از حکومت مردم و قانون در آنها نبود، خدای تبارک و تعالی بوسیله رسول اکرم (ص) قوانینی فرستاد که انسان از عظمت آن ها بشگفت می آید.برای همه امور قانون و آداب آورده است.»امام خمینی، ولایت فقیه، ص 6.

بار دیگر این جمله تاریخی رهبر فرزانه انقلاب را در ذهن مرور کنیم:«من یک انقلابی ام,من دیپلمات نیستم»





      

 

حضرت معصومه (س) که به کریمه اهل بیت ملقب هستند عنایت فراوانی به زوار خود دارند. برای نمونه میتوان به ماجرای معروف مرحوم آیت الله مرعشی نجفی اشاره کرد   :

مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی نقل می کردند: «سالها قبل در یک شب زمستانی من دچار بی خوابی شدم; خواستم به حرم بروم; دیدم بی موقع است و دربهای حرم در این ساعت بسته است; آمدم خوابیدم و دست خود را زیر سرم گذاشتم که اگر خوابم برد، سحر خواب نمانم; در عالم خواب دیدم خانمی وارد اطاق شد . قیافه او را به خوبی دیدم ولی آن را توصیف نمی کنم . او به من فرمود: «سید شهاب! بلند شو و همین حالا به حرم برو ، عده ای از زوار من پشت در حرم از سرما هلاک می شوند، آنها را نجات بده » من از خواب پریدم و با همان حال با عجله به طرف حرم به راه افتادم; وقتی به خیابان آستانه رسیدم دیدم پشت در شمالی حرم (طرف میدان آستانه) عده ای زوار اهل پاکستان یا هندوستان (با آن لباسهای مخصوص خودشان) در اثر سردی هوا پشت در ایستاده اند و به خود می لرزند; محکم در را زدم، حاج آقاحبیب - که جزو خدام حرم بود - با اصرار من در را باز کرد; من از مقابل (جلو) و آنها هم پشت سر من وارد حرم بی بی شدند و در کنار ضریح آن حضرت به زیارت و عرض ادب پرداختند; من هم آب خواستم و برای نماز شب و تهجد وضو ساختم. 

 

 

.

 





      

 

آورده اند مرد عربی در بیابان و در کنار درختی برای استراحت خود و اسب خود لمیده بود.جوانی خسته از راه می رسد و با او به گغتگو می پردازد.مرد صاحب اسب چون جوان را خسته می یابد ,به او پیشنهاد می دهد در پیمودن بقیه راه مشترکا از اسب استفاده کنند.رفتن آغاز می کنند و زمانی جوان و زمانی مرد مالک اسب سواره راه می پیمایند و دیگری پیاده از پی می رود.ناگهان مرد جوان از روی خامی و کژدلی , نیکی را از یاد می برد و عهد را فراموش می کند و بر اسب نهیب می زند و مرد نیکوکار را تنها در بیابان رها می کند.

مرد عرب او را صدا می زند و می گوید:

به راه خود ادامه بده ولی در جایی و به کسی این ماجرا را بازگو نکن , زیرا که دیگر کسی در پی کار خیر برنمی آید و پیاده خسته ای در بیابان, ان گونه که من ئکردم یاری نمی کند. 

 





      

 

محکومیت هتاکی به پیامبر اعظم(ص).برزک

ادامه مطلب...



      
   1   2      >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم