سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

ماه "ربیع الاول" همانگونه که از اسم آن پیداست بهار ماه ها مى باشد؛ به جهت اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست . در این ماه ذخایر برکات خداوند و نورهاى زیبایى او بر زمین فرود آمده است . زیرا میلاد رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) در این ماه است و مى توان ادعا کرد از اول آفرینش ‍ زمین رحمتى مانند آن به خود ندیده است .

   ربیع الاول ماه محرم و صفر را پشت سر گذاشتیم با اندوه و اشک و ناله ،اشک ریختیم و دل تازه کردیم و با یاد عظمت آقا ابا عبدالله الحسین بزرگ شدیم، از خزان عفلت به برکت اشک های محرم و صفر به بهار رسیدیم و اکنون وقت آن است که در این بهار به یمن رویش دوباریمان سجده شکر به جای آوریم و این بهار را قدر بدانیم و بندگی کنیم.

  ماه "ربیع الاول" همانگونه که از اسم آن پیداست بهار ماه ها مى باشد؛ به جهت اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست . در این ماه ذخایر برکات خداوند و نورهاى زیبایى او بر زمین فرود آمده است . زیرا میلاد رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) در این ماه است و مى توان ادعا کرد از اول آفرینش ‍ زمین رحمتى مانند آن به خود ندیده است . چرا که او داناترین مخلوقات خداوند و برترین آنها و سرورشان و نزدیکترین آنها به خداوند و فرمانبردارترین آنها از او و محبوبترینشان نزد او مى باشد، این روز نیز برتر از سایر روزهاست . و گویا روزى است که کاملترین هدیه ها، بزرگترین بخشش ها، شاملترین رحمتها، برترین برکتها، زیباترین نورها و مخفى ترین اسرار در آن پى ریزى شده است .

پس بر انسان مسلمان که برترى رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) را قبول داشته و مراقب رفتار با مولایش مى باشد واجب است در این ماه به شکرانه ارازنی شدن آن نعمت بزرگ به عبادتی از سر شور و اشتیاق بپردازد،گرچه عبادات شبانه روزی عالمیان هرگز در خور چنین نعمتی نخواهد بود اما "آنچه سعی است ما در طلبش بنماییم".

  ادامه مطلب...



      
حضرت محمد

 

عصر حاضر عصری تهی از اخلاق است. در صورتی که یکی از نیازهای انسان در زندگی اجتماعی دارا بودن اخلاق فاضله انسانی است. اخلاق را باید از معلم اخلاق آموخت بویژه اگر خود نیز متخلق به اخلاق حسنه باشد؛ در این صورت چنین معلمی سزاوارتر است تا از او نکات اخلاقی را فراگرفت. اولین شخصیت عالم که هم معلم اخلاق است و هم مجسمه اخلاق کسی نیست جز حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله. برای بهره بردن از این شخصیت بی نظیر در زمینه اخلاق ناگزیر باید به کلمات ایشان در منابع روایی مراجعه کرد.

 خوشرفتاری با مردم

ادامه مطلب...



      
بصیرت

 این نوشته در پی کشف اصول ثابت و مشخصی در زندگی رسول خدا صلی الله علیه وآله است که به بصیرت دینی مربوط می شود ؛ موضوعی که می توان آن را در دو فصل اصلی مورد کنکاش قرار داد:

1.  اهمیت دادن به بصیرت دینی 

2.  ابزارها و شیوه های ایجاد بصیرت دینی و عمق بخشی به آن 

 اهمیت دادن به بصیرت دینی

ادامه مطلب...



      
امام رضا

 

او را به درستی « عالم آل محمد » نامیده اند چرا که سر چشمه زلال معارف توحیدی شیعه می باشد !

بسیار حیف است و مایه صد افسوس که ما شیعیان فقط در حد رفع حاجات و شفای بیماریها و برطرف شدن گرفتاریهای مادی به در خانه امام رئوفِ مان برویم و نهایتا اوج همتمان شفاعتِ در آخرت و توجه آن امام هُمام در قبر و قیامت به ما باشد اما به میراث گران سنگی که آنان برای ما مرحمت نموده اند و به ارث گذاشته اند و علما و محدثین شیعه نیز برای حفظ آن زحمت ها و مرارت ها کشیده اند سری نزنیم و خوشه ای نچینیم و کام تشنه خود را به قطره ای از آن هم تر نکنیم !!

جناب شیخ صدوق(ره) در کتاب شریف توحید در ضمن مناظرات امام رضا علیه‌السلام با عمران صابی، نقل می نماید که :

عمران صابی از حضرت س?ال نمود که :

ای آقای من بگو که : خدا چیست ؟

ادامه مطلب...



      
امام رضا

 

در کتاب شریف کافی محدث بزرگ شیعه مرحوم کلینی بسند معتبر از حضرت امام رضا علیه السلام روایت می کند که فرمودند : « صدیق کل امرء عقله و عدوة جهلة » (1) ؛ دوست هر انسان عقل او و دشمن او نادانی وی می باشد.

واژه جهل در روایات متعددی در برابر علم و در روایات متعددی در برابر عقل قرار گرفته است و در هر دو مورد به معنای بی علمی و بی عقلی است. بنابراین اگر معنای عقل روشن نشود مسلما فقدان عقل هم روشن نمی گردد.

 عقل چیست؟

ادامه مطلب...



      

مهدی جان؛
آلودگی هوا که سهل است! آلودگی دلهایمان نیز از حد هشدار گذشته و نفس‌هایمان به شماره افتاده؛
سال‌هاست زندگی‌مان تعطیل رسمی‌ست.
هوای باریدن نداری مولا؟





      

در سال روز درگذشت پهلوان نامدار ایرانی جهان پهلوان تختی هستیم.می خواهم از زاویه ای دیگر به این مناسبت بپردازم.

راز ماندگار شدن برای هر انسانی باید بالفطره باشد.همه دوست دارند خود را ماندگار کنند و برای همیشه تاریخ همکان به نیکی از او یاد کنند.آیا امروز ما این چنینیم؟

اگر هستیم چرا رسم جوانمردی را فراموش کرده ایم؟اگر نیستیم چرا ادا در می آوریم؟این جا خطر و آسیب هویدا می شود، آن چیزی جز مرور این شعر نیست:

آنکس که بداند و بداند که بداند

اسب خرد از گنبد گردون بجهاند

آنکس که بداند و نداند که بداند

بیدارش نمایید که بس خفته نماند

آنکس که نداند و بداند که نداند

لنگان خرک خویش به منزل برساند

آنکس که نداند و نداند که نداند

در جهل مرکب ابدالدهر بماند

ما بی شک در مصراع پایانی آن خود را ماندگار کرده ایم و این خطری بس عظیم است.یکی شعر را به مضمون ذیل تغییر داده که او هم خود در جهلی مرکب مانده و ادعایش گوش فلک را کر کرده است.

درکشورما وضع چنین است بدانید :

آنکس که بداند و بداند که بداند

باید برود غازبه کنجی بچراند

آنکس که بداند و نداند که بداند

بهتر برود خویش به گوری بتپاند

آنکس که نداند و بداند که نداند

با پارتی و پول خر خویش براند

آنکس که نداند و نداند که نداند

برپست ریاست ابدالدهر بماند

 این هم کمال بی انصافی است که این طور قضاوت کنیم.این توهین به شعور خودمان است.همان آفت افراط و تفریط گریبانمان را گرفته است.اما برگردیم به موضوع خودمان:

انسان هایی مثل جهان پهلوان تختی خود را ماندگار کردند و همگان دلیل آن را می دانند.اما چقدر سعی در گذاشتن جا پای ایشان هستیم؟این خطر بزرگ است که راز ماندگاری را بدانی و برعکس آن عمل کنیم.خوب فکر کنیم خفته را می توان بیدار کرد اما کسی که خودش را به خواب زده هرگز.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





      
اربعین

 

واژه اربعین از اصطلاحاتی است که در متون دینی، حدیثی و تاریخی کاربرد زیادی دارد. آثار چهل روز اخلاص، حفظ چهل حدیث، دعای چهل نفر، قرائت دعای عهد در چهل صبح، گریه چهل روز زمین، آسمان و فرشتگان بر امام حسین، استحباب زیارت اربعین و... از جمله مواردی است که جایگاه این عدد را در معارف اسلامی بیان می‌دارد.

 اربعین سالار شهیدان

ادامه مطلب...



      
عاشورا

 عاشورا، روز شهادت حماسه سازان و اربعین، روز زیارت مرقد عاشورا سازان است. عاشورا، خروش خون حسین علیه السلام و اربعین، پژواک این فریاد ظلم شکن است. عاشورا و اربعین، نقطه ابتدا و انتهای عشق نیست؛ بلکه چله عارفانه تشیع سرخ علوی است. عاشورا تا اربعین، نقطه اوج عشق حسینی است و در این چهل روز، حسین علیه السلام تنها سخن محافل است تا در طول عمر انسان، بهانه بیداری و ظلم ستیزی باشد. عاشورا، زمانه خون و ایثار است و اربعین، بهانه تبلیغ و پیمان. در عاشورا، حسین علیه السلام با تاریخْ سخن گفت و در اربعین، تاریخ پای درس حسین علیه السلام نشست. عاشورا روز کشت «خون خدا» در کویر جامعه ظلم زده است و اربعین، آغاز برداشت نخستین ثمره آن. آری، اربعینْ فرصتی برای اعلام همبستگی با عاشوراست.

 اهمیت اربعین

ادامه مطلب...



      
چهل

 

اعداد نه تنها در زندگی مادی که در زندگی معنوی ما نیز حائز اهمیت فراوانند ، تعدا رکعات نماز ، تعداد تسبیحات اربعه ، تعداد تسبیحات حضرت فاطمه علیهاالسلام و امثال اینها نشان می دهند که زندگی معنوی جدا از اعداد نیست . منزلت اعداد منحصر به اعدادی نظیر پنج ، هفت ، دوازده وچهارده و چهل می شود که برای هر یک دلیل یا دلایلی را ذکر کرده اند :

ادامه مطلب...



      
   1   2      >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم