توطئه مخفیانه اوباما بر علیه ایران

عصر ایران - باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده نامه ای محرمانه را به دمیتری مدودف رییس جمهور روسیه درباره همکاری مسکو در افزایش فشارهای بین المللی در جهت متوقف ساختن برنامه اتمی ایران ارسال کرده است.


 به گزارش عصر ایران روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به این موضوع می نویسد که نامه فوق 3 هفته پیش و از سوی یک هیئت دیپلماتیک عالیرتبه در مسکو تقدیم مدودف شده است.


 بر اساس این گزارش محتوای نامه و ارسال آن به صورت محرمانه مانده است اما منابع نزدیک به کاخ سفید به شرط فاش نشدن نامشان گفته اند که نامه فوق تقاضای همکاری روسیه در تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران در ازای چشم پوشی موقت دولت اوباما از پیگیری پروژه بحث بر انگیز سپر دفاع موشکی در اروپا بوده است.


 روسیه به شدت مخالف استقرار سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در لهستان و جمهوری چک است و تهدید کرده است که در صورت استقرار موشک های ضد موشک آمریکا در لهستان و رادارهای فوق پیشرفته این کشور در جمهوری چک ، موشک های میان برد " اسکندر" خود را در مرز این دو کشور اروپایی مستقر خواهد ساخت.


 مقامات دیپلماتیک در واشنگتن اعلام کرده اند که تا کنون روسیه پاسخی رسمی و شفاف به این در خواست واشنگتن نداده است ،اما قرار است هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا در دیدار روز جمعه خود با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ژنو درباره درخواست واشنگتن و محتوای نامه اوباما به مدودف ،با همتای روس خود به بحث و تبادل نظر بپردازد.


 همچنین قرار است موضوع همکاری روسیه با آمریکا درباره متوقف ساختن فعالیت های اتمی ایران در دیدار 2 آوریل اوباما و مدودف در لندن به روی میز مذاکره گذاشته شود.


 روسیه در هفته های گذشته چندین بار اعلام کرده است که مخالف تحریم های بیشتر ایران است و مایل است تا موضوع هسته ای ایران از طریق گفتگو و دیپلماتیک حل و فصل شود.
همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه از مقامات ایران و آمریکا در خواست کرد تا هر چه سریع تر گفتگو های خود درباره موضوعات مورد اختلاف خود را از سر بگیرند.


 این در خواست ها در حالی مطرح می شود که بنا به عقیده برخی از تحلیل گران امور بین الملل روسیه خواستار حل و فصل قطعی اختلافات تهران و واشنگتن نیست و از سوی دیگر نمی خواهد تا بحران اتمی بین ایران و غرب منجر به یک جنگ یا بحران فراگیر منطقه ای و بین المللی شود.


 همچنین مقامات مرتبط با کاخ سفید اعلام کرده اند که نامه اوباما به مدودف درباره مسایلی دیگری همچون همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم در افغانستان و نیز تمدید پیمان استارت (پیمان کاهش سلاح های هسته ای که در دوره پرزیدنت ریگان بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و در سال 2009 مدت اعتبار قانونی آن به پایان می رسد)بوده است .