سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

کودکی ده ساله که دست چپش در یک حادثه رانندگی از بازو قطع شده بود ، برای تعلیم فنون رزمی جودو به یک استاد سپرده شد.

پدرکودک اصرار داشت استاد ازفرزندش یک قهرمان جودو بسازد استاد پذیرفت و به پدر کودک قول داد که یک سال بعدمیتواندفرزندش را در مقام قهرمانی کل باشگاه ها ببیند.در طول شش ماه استاد فقط روی بدن سازی کودک کار کرد ودر عرض این شش ماه حتی یک فن جودو را به او تعلیم نداد. بعد از شش ماه خبررسید که یک ماه بعد مسابقات محلی در شهر برگزارمی شود.استاد به کودک ده ساله فقط یک فن آموزش داد و تا زمان برگزاری مسابقات فقط روی آن تک فن کارکرد.سر انجام مسابقات انجام شدو کودک توانست در میان اعجاب همگان با آن تک فن همه حریفان خود را شکست دهد!سه ماه بعد کودک توانست درمسابقات بین باشگاه ها نیز با استفاده از همان تک فن برنده شود و سال بعد نیزدرمسابقات کشوری، آن کودک یک دست موفق شد تمام حریفان را زمین بزند و به عنوان قهرمان سراسری کشور انتخاب گردد. وقتی مسابقات به پایان رسید،در راه بازگشت به منزل، کودک از استاد راز پیروزی اش را پرسید. استاد گفت:

"دلیل پیروزی تو این بودکه اولاً به همان یک فن به خوبی مسلط بودی، ثانیاً تنها امیدت همان یک فن بود، و سوم اینکه راه شناخته شده مقابله با این فن، گرفتن دست چپ حریف بود که تو چنین دستی نداشتی!

یاد بگیر که در زندگی ، از نقاط ضعف خود به عنوان نقاط قوت خوداستفاده کنی.

راز موفقیت در زندگی ، داشتن امکانات نیست ، بلکه استفاده از "بی امکانی"

 

 

 

 





      

باید سراغ سر چشمه ها وریشه ها رفت!

مقدّمه:

امام هادى(ع) امام بزرگوارى است که در تحت شدیدترین فشارها و محاصره ها قرار داشت، در منطقه نظامى (عسکر) حضرت را از شیعیانش جدا کرده بودند و به همین دلیل احادیث زیادى از آن وجود بزرگوار براى ما نقل نشده است.

در حالى که نه گوش شنوایى براى این حرف ها پیدا مى کنى نه گویندگانى براى این سخنان.

یکى از جنایاتى که بنى امیّه و بنى عبّاس کردند قطع ارتباط مردم با ائمّه و اهل بیت(ع) بود که اگر این قطع ارتباط ها نبود امروز، کتاب هاى فراوانى از کلمات آن بزرگواران در اختیار ما بود. در فترتى که پیدا شد یعنى در زمان امام باقر و امام صادق(ع) مى بینیم چه آثار گرانبهایى باقى ماند ولى بعداً یعنى از زمان موسى بن جعفر(ع) محدودیت ها پیش آمد. به هر حال امام هادى(ع) کلمات قصارى دارد هر چند کلماتى که از ایشان به ما رسیده محدود است ولى به مناسبت یکى از کلمات آن حضرت را بیان مى کنیم:

متن حدیث:

«خیرٌ من الخیر فاعله و اجمل من الجمیل قائله و ارجح من العلم حامله و شرٌ من الشّر جالبه و احول من الحول راکبه» (1)

ترجمه:

بهتر از کار خوب کسى است که کار خوب را انجام مى دهد و زیباتر از کلام زیبا کسى است که سخن زیبا را مى گوید و با فضیلت تر از علم کسى است که حامل علم است و بدتر از شرّ کسى است که انجام دهنده شر است و وحشتناک تر از وحشت، فاعل وحشت است.

شرح و تفسیر

امام(ع) در این پنج جمله به نکات مهمّى اشاره مى کند، معنى این پنج جمله چیست که سه جمله اش درباره نیکى ها و دوتاى دیگر درباره بدى ها است. امام(ع) در واقع به یک اصل اساسى اشاره مى فرمایند و آن این است که همیشه به سراغ سرچشمه ها بروید. اگر مى خواهید نشر معروف و گسترش نیکى کنید به سراغ سرچشمه هاى آن بروید. اگر مى خواهید جلوى بدى ها را بگیرید به سراغ سرچشه هاى بدى ها بروید. مهمتر از بدى و مهم تر از نیکى، فاعل آن است. مسئله مهمّى همیشه در اجتماع بوده و هست که وقتى مى خواهند با مفاسد مبارزه کنند خیلى ها معلول ها را مى بینند و به سراغ علّت ها نمى روند و لذا موفّق هم نمى شوند یکى را از بین مى برند دوّمى سرجایش مى آید، دومى را از بین مى برند سوّمى جایش مى آید چرا؟ براى این که سراغ ریشه ها و علّت ها نرفته اند و سراغ معلول ها رفته اند. مثال ساده اى بیان مى کنیم: عدّه اى در صورتشان جوش هایى پیدا مى شود و یا در پوست بدنشان جراحت هایى پیدا مى شود بعضى ها به دنبال مرهم هایى مى روند که این جوش ها و جراحت ها را از بین ببرد ولى بعضى ها نگاه مى کنند تا ببینند که این پوست که از درون تغذیه مى شود لابد مشکلاتى در کار کبد این شخص به وجود آمده است که به خاطر آن مشکلات آثارى در پوست بدنش نمایان شده است. پوست بدن معمولا صفحه اى است که فعّالیّت هاى کبد انسان را نشان مى دهد. مرهم گذاشتن اگر چه موقّتاً اثر مى کند امّا اگر علّت از بین نرود دومرتبه در جاى دیگر خودش را نشان مى دهد براى این که انسان ناراحتى را موقتاً تسکین بدهد خوب است به سراغ مسکّن برود امّا باید هم زمان با آن به فکر ریشه ها باشد.

الآن دو مشکل مهم در جامعه ما وجود دارد که روز به روز هم بدتر مى شود. یکى مشکل مواد مخدر و دیگرى هم مشکل بى بند و بارى هاى جنسى، سنّ استفاده از مواد مخدّر پایین آمده بچه هاى کم سن و سال آلوده مى شوند. به گفته یکى از منابع اطّلاعاتى در یکى از شهرهاى مرزى 150 زن مبتلا به مواد مخدر معتاد پیدا شده در حالى که مى گویند معمولا زنان کمتر آلوده مى شوند ولى به دلائلى در میان زن و کودک و جوان و نوجوان گسترش پیدا کرده، در مقابله با این معضل یک راه این است که معتادان را بگیریم و قاچاقچیان مواد مخدر را اعدام کنیم خوب این یک راه است و باید هم دنبال بشود، امّا این راه حلّ اساسى نیست بلکه باید دید سرچشمه هاى اعتیاد کجاست، آیا بیکارى یا بى دینى یا عدم آموزش فرهنگى است و یا فعّالیت دست هاى مخفى و پنهانِ اجانب است که مى گویند اگر این جوان ها مبتلا به مواد مخدر بشوند مانع مهم نفوذ آنها در این کشور برداشته مى شود. در تاریخ فراموش نمى کنیم انگلیسى ها وقتى که مى خواستند بر چین غلبه کنند سعى کردند تریاک را در بین آنها نفوذ دهند، چینى ها فهمیدند و در مقابل انگلیسى ها برخاستند، انگلیسى ها هم به زور و با توسل به نیروى نظامى، تریاک را وارد چین کردند که در تاریخ به عنوان «جنگ تریاک» معروف شد. با نفوذ تریاک به داخل چین مردم را آلوده کردند و وقتى ملتى جوان هایش آلوده اعتیاد باشد در مقابل دشمن مقاومت ندارد، از آن زمان انگلیسى ها جنگ تریاک و جنگ افیون را به راه انداختند حالا هم به اشکال دیگر از آن استفاده مى شود. هنگامى که آمریکایى ها بر افغانستان مسلط شدند خیال مى شد در مقابل آن شعارهایى که داده اند ریشه هاى مواد مخدر را مى سوزانند در حالى که مى گویند کشت تریاک گسترش پیدا کرده و بیشتر مى کارند، آنها در شعارهاى حقوق بشر و مبارزه با فساد و اعتیاد دروغ مى گویند آنها به دنبال منافع و نفوذشان هستند ولو این که همه مردم دنیا نابود بشوند.

باید به سراغ ریشه ها رفت، باید به این جوان ها آموزش داد، عامل مهمّ، مذهب است، یک بچّه مذهبى معتاد نمى شود، وقتى لامذهب شد معتاد مى شود.

مسئله دیگر مسئله بیکارى است، وقتى بیکارى باشد مى بینند درآمد خوبى از این کار (خرید و فروش مواد افیونى) پیدا مى کنند سراغ آن مى روند، آدم هاى بیکار آلوده مى شوند. خوب اگر ما فکرى براى اینها نکنیم، اگر ما فکرى براى توطئه هاى دشمن نکنیم چطور مى توانیم مبارزه کنیم پس باید سراغ علّت ها رفت، معلول ها به تنهایى کافى نیستند، براى فهم علّت ها باید کنگره ها سمینارها و نشست ها برگزار شود تا اندیشمندان بنشینند و راهکارها را بیابند، براى مسائل ساده و پیش پا افتاده چه کنگره ها و چه سمینارهایى تشکیل مى شود ولى براى چنین مسائل مهمّى نه.

مشکل دوّم که در حال گسترش است بى بندوبارى هاى جنسى و آلودگى جوانان است. آیا با قرار دادن یک عدّه مأمور بسیجى و غیر بسیجى، سپاهى و غیر سپاهى توى این خیابان و آن خیابان و جاهاى دور و نزدیک و جلوگیرى از تماس هاى نامشروع دختران و پسران، مسئله تمام مى شود یا سر از جاى دیگرى درمى آورد؟ باید دید ریشه هایش کدام است: یکى از ریشه هایش کم شدن ازدواج ها است. ازدواج به چند دلیل مشکل شده است:

1- توقّعات زیاد شده 2- تشریفات زیاد شده 3- مهرها سنگین شده 4- هزینه ها بالا رفته، و در کنار اینها گسترش وسائل تحریک کننده. بعضى از جوانان مى گویند در این شرایط کنترل کردن خویشتن مشکل است، ما به آنها مى گوییم شما مى خواهید فیلم هاى بدآموز را ببینید، چشم چرانى بکنید سى دى هاى آنچنانى را ببینید و مجلّه هاى کذائى را بخوانید، بعد هم مى گویید کنترل مشکل است، شما اوّل جلوى عوامل تحریک را بگیرید، وقتى عوامل محرّک به صورت ساده وجود دارد مثل یک سى دى که یک دنیا فساد در آن است، و یا اینترنت تمام امواج فساد را در خودش جمع کرده و دنیا را از نظر اخلاقى و از جهات دیگر ناامن کرده چگونه جوان مى تواند خود را کنترل کند. گاهى مجالس عروسى تشکیل مى دهند که تحریک کننده و ناپاک است، بر خلاف موازین شرع، صدها جوان در همین مجلس عروسى آلوده مى شوند، براى این که زن ها و مردها مى آیند و خودشان را نشان مى دهند، همراه با رقص ها و موسیقى ها، به طورى که یک عدّه جوان مجرّد، دختر و پسر در این مجلس عروسى آلوده و منحرف مى شوند. جوان مى خواهد در همه این جاها شرکت کند و بعد هم بگوید چرا نمى توان کنترل خویشتن کرد؟ عوامل تحریک را باید حذف کرد، اسباب ازدواج را باید آسان کرد. پس باید به ریشه ها فکر کرد در حالى که در تمام این موارد روى نتیجه ها مى رویم.

گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من                               آنچه البته به جایى نرسد فریاد است

در حالى که نه گوش شنوایى براى این حرف ها پیدا مى کنى نه گویندگانى براى این سخنان.

ــــــــــــــــــــــــــــ

1. بحارالانوار، ج 75، ص 370.

 

 

 

 

 




برچسب ها : اخلاقی  ,


      

خودداری خانواده شارون از پذیرفتن وی در منزل
اعضای خانواده شارون به این تصمیم بیمارستان اعتراض کرده و از پذیرفتن وی خودداری کردند.در حالی که بیمارستانی که "آریل شارون "، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در حالت کما در آن بسر می‌برد، خواهان تحویل وی به خانواده‌اش است، اعضای خانواده شارون از پذیرش وی خودداری می‌کنند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه "واکیت " ترکیه، بیمارستان "شبعا " در تل‌آویو خواهان اعاده آریل شارون، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی که مدت بیش از سه سال است در حالت کما بسر می‌برد، به خانواده‌اش شد.
بر اساس این گزارش، اعضای خانواده شارون به این تصمیم بیمارستان اعتراض کرده و از پذیرفتن وی خودداری کردند.

گفته می‌شود که شارون در سال 2006 به دنبال خونریزی مغزی به حالت کما فرو رفت و از آن روز به بعد به هوش نیامد.




برچسب ها : خبری  ,


      

                                بزرگترین تمدن روی کره زمین ،ایران

آیا میداند : اولین مردمانی که سیستم اگو یا فاضلاب را جهت تخلیه آب شهری به بیرون از شهر اختراع کرد ایرانیان بودند.

 آیا میدانید : اولین مردمانی که اسب را به جهان هدیه کردند ایرانیان بودند.

  آیا میدانید : اولین مردمانی که حیوانات خانگی را تربیت کردند و جهت بهره مندی از آنان استفاده کردند ایرانیان بودند.

آیا میدانید : اولین مردمانی که مس را کشف کرد ایرانیان بودند.

  آیا میدانید : اولین مردمانی که آتش را در جهان کشف کردند ایرانیان بودند.

  آیا میدانید : اولین مردمانی که ذوب فلزات را آغاز کردند ایرانیان بودند در شهر سیلک در اطراف کاشان.

  آیا میدانید : اولین مردمانی که کشاورزی را جهت کاشت و برداشت کشف کردند ایرانیان بودند.

  آیا میدانید : اولین مردمانی که نخ را کشف کردند و موفق به ریسیدن آن شدند ایرانیان بودند.

  آیا میدانید : اولین مردمانی که سکه را در جهان ضرب کردند ایرانیان بودند.

  آیا میدانید : اولین مردمانی که عطر را برای خوشبو شدن بدن ساختند ایرانیان بودند.

  آیا میدانید : اولین مردمانی که کشتی یا زورق را ساختند به فرمان یکی از پادشاهان زن ایرانی بوده است. 

 آیا میدانید : اولین ارتش سواره در دنیا توسط سام ایرانی اختراع شد با 115 سرباز

  آیا میدانید : اولین مردمانی که حروف الفبا را ساختند در 7000 سال پیش در جنوب ایران ، ایرانیان بودند .

آیا میدانید : اولین مردمانی که شیشه را کشف کردند و از آن برای منازل استفاده کردند ایراینان بودند.

  آیا میدانید : اولین مردمانی که زغال سنگ را کشف کردند ایرانیان بودند.

  آیا میدانید : اولین مردمانی که مقیاس سنجش اجسام را کشف کرد ایرانیان بودند.

 آیا میدانید : اولین مردمانی که به کرویت زمین پی بردند ایرانیان بودند.

 آیا میدانید : اولین مردمانی که قاره آمریکا را کشف کردند ایراینان بودند و کریستف کلب وواسکودوگاما بر اثر خواندن کتابهای ایرانی که در کتابخانه واتیکان بوده به فکر قاره پیمایی افتاده اند.

  آیا میدانید : کلمه شاهراه از راهی که کورش بین سارد پایتخت کارون و پاسارگاد احداث کرد گرفته شده.

  آیا میدانید : کورش کبیر در شوروی سابق شهری ساخت به نام کورپولیس که خجند امروزی نام دارد.

  آیا میدانید : اولین هنرستان فنی و حرفه ای در ایران توسط کورش کبیر در شوش جهت تعلیم  فن و هنر ساخته شد.

  آیا میدانید : دیوار چین با بهره گیری از دیواری که کورش در شمال ایران در سال 544 قبل از میلاد ساخت ، ساخته شد.




برچسب ها : عمومی  ,


      

یادگیرى سنتور

سؤال : رفتن به کلاس آموزش سنتور و یادگیرى آن چه حکمى دارد؟

پاسخ ایت الله وحید خراسانی :
 
 استفاده از سنتور و خرید و فروش آن و یاد گیرى آن جایز نیست .
والله العالم .




برچسب ها : مذهبی  ,


      

کباب کردن و اصولا هر نوع پخت و پزی در درجه حرارت  بالا، مواد سرطان ‌زایی را تولید می ‌کند.

گوشت، در واقع بافت عضلانی است که عمدتا شامل سلول‌های عضلانی، پروتئین و چربی می باشد.

عمل پختن، با تغییر پروتئین های درون سلولی، بافت گوشت را به طور خوشایندی ترد و آبدار می ‌کند. اما هنگامی که درجه حرارت پختن گوشت زیاد شود و به 75 تا 80 درجه سانتیگراد برسد، آب آن تبخیر می ‌شود و پروتئین‌ها بیشتر فشرده می‌ شوند و بافت گوشت چروکیده می‌ شود. به این ترتیب گوشت مثل چرم، سفت می ‌شود.

درجه حرارت بالا، نه تنها طعم گوشت را خراب می ‌کند، بلکه باعث می شود اسیدهای آمینه (واحدهای تشکیل دهنده ی پروتئین)‌ با کراتین (ماده ای در بافت عضلانی) واکنش دهند و موادی به نام "آمین‌های هتروسیکلیک" را ‌تولید ‌کنند.

این مواد شیمیایی به میزان بسیار کم، در حد یک میلیاردیوم گرم به وجود می ‌آیند. اما تجربیات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می ‌دهند که آمین‌های هتروسیکلیک، دارای خواص سرطان ‌زایی قوی هستند.

همچنین شواهد دیگری نشان می دهد افرادی که زیاد گوشت می ‌خورند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع سرطان هستند.

هر غذای پروتئینی سوخته‌ ای حاوی آمین‌های هتروسیکلیک است، اما مقدار این آمین‌های سرطان زا در تخم‌مرغ یا پروتئین سویا در مقایسه با گوشت کمتر است، زیرا بافت عضلانی گوشت، سرشار از کراتین است.

گرچه اغلب بررسی ها، گوشت قرمز را منبع اصلی این مواد سرطان زا به شمار می ‌‌‌آورند، اما ماهی و مرغ هم به همان اندازه، حاوی این آمین‌ها هستند. اگر هم گفته می شود که ماهی و مرغ بهتر از گوشت قرمز هستند، به دلیل نوع چربی موجود در آن هاست، نه به خاطر عدم تشکیل آمین‌های هتروسیکلیک.

بیش از آن که نوع گوشت مطرح باشد، درجه حرارت بالا عامل اصلی در تشکیل آمین‌های هتروسیکلیک است. به همین دلیل کباب ‌کردن، برشته ‌کردن و سرخ ‌کردن مشکل‌ زا هستند، زیرا این شیوه‌های پخت و پز، گوشت را تا درجه حرارت بسیار بالایی گرم می کنند.

آمین‌های هتروسیکلیک معمولا در سطح بیرونی گوشت که به منبع حرارتی نزدیک تر است، تشکیل می ‌شوند.

کباب ‌کردن مشکل را دو برابر می کند، زیرا دود زغال، گوشت را در معرض مواد شیمیایی سرطان ‌زای دیگری به نام "هیدروکربن‌های آروماتیک پلی‌سیکلیک" نیز قرار می ‌دهد، به این ترتیب که وقتی چربی گوشت بر روی زغال می چکد، دودی تولید می شود که این دود بر روی گوشت می نشیند و خاصیت سرطان زایی دارد.

مدت زمان پختن گوشت نیز در تشکیل آمین‌های هتروسیکلیک دخالت دارد. تحقیقات نشان داده‌اند گوشتی که به مدت 10 دقیقه در درجه حرارت 240 درجه سانتی ‌‌گراد سرخ ‌شده‌ است، دو برابر بیشتر از گوشتی که در همین درجه حرارت به مدت 4 دقیقه سرخ شده ، حاوی آمین‌های هتروسیکلیک است.

البته در درجه حرارت ‌های پایین ‌تر نیز این مواد تشکیل می شوند، ولی به این شدت نیست. لذا گوشت آب ‌پز‌‌شده یا پخته شده در فر (درجه حرارت های پایین تر) ممکن است حاوی مقداری آمین ‌های هتروسیکلیک باشند، اما این مقدار بسیار کمتر از مقدار آمین های تولید شده در گوشت سرخ‌ شده، کباب‌ شده روی زغال یا برشته ‌شده است.

در مطلب بعدی، راه های کاهش خطرات کباب کردن گوشت را برای شما خواهیم گفت.


همشهری آنلاین




برچسب ها : سلامت  ,


      

پرسشى که در این باره فراروى دانشمندان دینى قرار دارد چگونگى موضع دین در برابر «هویت‏» است؟

با مراجعه به متون دینى مى‏توان اصول زیر را در این باره به دست آورد

دین على الاصول در باب اجزاء و عناصر هویت در طیف وسیع آن موضع تایید و پذیرش دارد . منابع دینى پاره‏اى از هویت‏هاى فردى، صنفى، گروهى، خانوادگى، ملى، تمدنى، اجتماعى، فرهنگى و مانند این‏ها را هیچ گاه نفى نکرده و نخواسته است که از روان آدمى زدوده شود، بلکه برخى از آن‏ها مورد تاکید هم قرار گرفته است

با این اوصاف، دین بر شکوفاسازى و مزیت‏بخشى و ارجحیت گذارى هویت فطرى، معنوى و اخلاقى اصرار ورزیده است . ادیان این توصیه را براى بشر به ارمغان آورده‏اند که متعالى‏ترین عنصر هویت و شخصیت عبارت است از سرشت معنوى آدمى، و آن را در مقایسه با سایر اجزاى هویت‏باید بر صدد نشاند

علاوه بر آن‏ها، دین بر تنظیم، متعادل‏سازى و اصلاح دیگر عناصر در احساس هویت و بازدارى از افراط در احساس هویت صنفى، گروهى، خانوادگى، ملى، نژادى و مانند آن تاکید تام مى‏ورزد و هماره متذکر آدمى مى‏شود تا از دام افراط و تعصب‏هاى جاهلانه نژادى، ملى و همانند آن بپرهیزد

دین و بحران هویت

پرسش دیگر در این باره این است: موضع و نقش دین در قبال انواع بحران‏هاى برشمرده شده چیست؟

با قطع نظر از رویکردهاى افراطى و تفریطى در کار کرد دین، به اجمال مى‏توان نقش‏ها و کار کردهاى مثبت دین را در حل بحران‏هاى هویت‏به شکل زیر صورت بندى کرد

1- پاسخ‏گویى و حل مشکل

نخستین کار کرد دین حل بحران از طریق حل ریشه‏اى آن و پاسخ گویى به پرسش و مشکل است . این کار کرد در قلمرو همه بحران‏ها جارى نیست، بکله برخى از مهم‏ترین بحران‏هاى هویت در زمینه‏هاى عام انسانى در قلمرو این صورت قرار مى‏گیرند . حل بحران معنى دارى زندگى یا مرگ و بقا مستقیم در حوزه رسالت دین قرار دارد و از دین انتظار مى‏رود آن را پاسخ گوید . همین طور درجه‏بندى و تبیین نظام اولویت‏ها در زندگى و فعال‏سازى عناصر برجسته هویت‏بیشتر در ساحت دین قرار مى‏گیرد

2- ترغیبت‏به بهره‏گیرى از اندیشه و تجربه بشرى

در بسیارى از مشکلات انسانى و بحران‏هاى هویتى دین با قواعد کلى و عمومى به بهره‏بردن از عقل و اندیشه و معرفت و تجربه بشرى توصیه مى‏کند و یافتن راه کارهاى عملى را به آدمى واگذار مى‏کند . چگونگى حل بحران خانواده یا آینده زندگى یا گسست نسل‏ها و مانند آن امورى است که به عقلانیت آدمى سپرده شده است . البته ایمان و اخلاق معنوى پشتوانه مهمى در این راستا خواهد بود . همان طور که رعایت اصول و قواعد کلى مورد تاکید دین باید مورد توجه باشد

3- جایگزین‏سازى و مقاومت‏بخشى

کارکرد دیگرى که از دین متوقع است و فى‏الواقع این نقش را دین در تاریخ و تجربه خود به نمایش گذارده است، مقاومت‏بخشى است . هنگامى که بحرانى و تعارضى در آدمى وجود دارد و پاسخ گویى به نیازى یا حل مشکلى امکان ندارد، ایمان دینى و مفاهیم وابسته به آن مى‏تواند جلوى فرسودگى و اشتداد بحران و واماندگى فرد را بگیرد و به او اراده و دلیرى و استوارى ببخشد که بحران هویت در او فروکش کند . مفاهیم دینى مانند صبر، توکل، رضا و . . . نشان دهنده این محور مهم در سلامت روانى و مهار بحران‏هاى روحى است

مقاومت‏یابى در روان آدمى داراى ساز و کارهایى است و یکى از آن‏ها جایگزین سازى است . آدمى هر گاه در یکى از ابعاد و ساحت‏ها احساس شکست و ناکامى بکند، مى‏کوشد در بعدى دیگر آن را جبران کند و امر دیگرى را جایگزین سازد، در آموزه‏هاى ادیان نیز از این ساز و کار استفاده، و بر انگیزه‏هاى متعالى ایمانى و موفقیت‏هاى معنوى به عنوان جایگزین درد و رنج‏هاى غیر قابل چاره، تاکید شده است

در پایان بر این نکته باید تاکید کرد که راز سعادت انسان و رهایى نسل پراضطراب امروز از بحران‏ها در گرو بازگشت دوباره به دین، اخلاق، معنویت، تفاهم و همدلى است

منبع: DANAEE.COM




برچسب ها : مذهبی  ,


      

رعایت نکاتی به منظور کاستن از مشکلات مذهبی

1- والدین و مربیان نقش بسیار با اهمیتی در ایجاد اعتقادات مذهبی صحیح و جهت‌دهی نوجوانان و جوانان در پیروی از اصول مذهبی و اخلاقیات پسندیده ایفا می‌نمایند.

روابط آموزشی- مذهبی می‌بایست براساس انس و الفت، دوستی و محبت، اطلاع و آگاهی و استدلال منطقی صورت گیرد.

 عقاید و آرای مذهبی باید طوری منظم، هدفدار، هماهنگ و هدایت کننده و قابل اجرا به آنها عرضه شود که زمینه را برای اختلاف و تضاد و درگیری فراهم نسازند. ضمنا باید آنها را به تفکر با شیوه درست آشنا نمود و اعتقاد به مبانی دینی و جهان‌بینی توحیدی و خداشناسی، نبوت، معاد ، امامت و رهبری و عدالت را براساس تفکر و برهان عقلی و بینش مذهبی در آنها به‌وجود آورد و نیز کتب مناسبی را که جوابگوی سوالات و اشکالات نوجوانان و جوانان با اصول استدلالی و منطقی باشد به آنان معرفی کرد، زیرا آنها تشنه اطلاعات در زمینه‌های فوق می‌باشند ، و با این عمل خلاء مذهبی در آنها پر خواهد شد و دچار ویرانی فکر و اندیشه نمی‌شوند.

طرز ارائه مسائل مذهبی به نوجوانان و جوانان بسیار اهمیت دارد زیرا مسائلی را در این دوره باید برای آنها گفت که از دین زده نشوند ، و در عین حال باید آن مسائل را با زندگی تطبیق داد.

2- طرز ارائه مسائل مذهبی به نوجوانان و جوانان بسیار اهمیت دارد زیرا مسائلی را در این دوره باید برای آنها گفت که از دین زده نشوند ، و در عین حال باید آن مسائل را با زندگی تطبیق داد.

این موضوعات باید طوری ارائه شود که آنها احساس کنند امور مذهبی قابل پیاده شدن در زندگی روزمره می‌باشد و حتی گاهی می‌توانند احتیاجات روانی خود را نیز با این امور برطرف نمایند. تنها موعظه کردن از طریق والدین، مربیان و با علمای دین در خانه و مدرسه و مسجد کافی نیست، باید مسائل دینی را با تجربه و عمل توام نمود تا به این زودی‌ها از فکر نوجوان خارج نشود و اثرش در رفتار  او ثابت بماند.

تفکر مذهبی، تقوا، فضیلت، شجاعت و پرهیزکاری، ایمان، اخلاق، کمال، دفاع از محرومین و جهاد در راه خدا را باید عملا به آنها آموزش داد و از طریق ارائه الگوهای صحیح به آنان آموخت که از هر پوچ و کهنه‌ای دست بردارند و عملا به کردارها و رفتارهای ارزنده برسند.

3- باید دین و علم را با هم به نوجوانان و جوانان آموزش داد و تذکر این امر برای آنها لازم است که این دو از یکدیگر جدا نیستند ، بلکه زوجی هستند که باید یکدیگر را درک کنند، و باید به آنها آموخت که دین و علم و عقل با هم هماهنگ هستند و مطالب دینی، عقلی و بعضا علمی است.

 4- نوجوان نیازمند یک تکیه گاه نیرومند و قوی می‌باشد ، تکیه گاهی که در همه حوادث بتواند به آن پناه ببرد ، از او کمک بخواهد و به اتکای او آرام و مطمئن زندگی کند. اگر تکیه گاه و پناهگاه او والدین ، مربیان ، دوستان، سیاستمداران و حتی بزرگان دینی باشند ، با از بین رفتن آنها و یا سقوط آنها نوجوان هم سقوط خواهد کرد ، بنابراین به وجود آوردن این اعتقاد عمیق که تنها تکیه گاه قوی خداوند قادر است که هرگز سقوط نخواهد کرد و باید به او متصل شد و او را انتخاب نمود، باعث می‌گردد که نوجوان خود را در زندگی نبازد ، دچار شکست و تزلزل نشود ، از انحرافات و لغزش‌ها دور بماند ، شخصیت و معنویت خویش را از دست ندهد و خود راه کمال را در پیش گیرد. وابستگی و پذیرش این غایت و مقصودی که ورای این عالم مادی، جامعه، اجتماع و محیط می‌باشد ، خود معنای عمیق و با ارزشی برای زندگی کردن به او می‌بخشد و در مصیبت‌ها و حوادث‌ ناگوار، او دارای چنان قوت روحی مخصوص و شکیبایی خواهد بود که مجال همه گونه تدبیر را به وی خواهد داد.
کسانی که در مورد دین با نوجوانان و جوانان صحبت می‌نمایند ، خود باید الگوی واقعی دین باشند و به آنچه که می‌گویند عمل نمایند.

5- کسانی که در مورد دین با نوجوانان و جوانان صحبت می‌نمایند ، خود باید الگوی واقعی دین باشند و به آنچه که می‌گویند عمل نمایند ، ایمان و اعتقاد قوی به مذهب داشته باشند ، به خصوص معلمین دینی باید از بین شخصیت‌های لایق و عالم انتخاب شوند و احاطه علمی کافی به آنچه که می‌باید گفته شود داشته باشند و اعمال خود را با اهداف مذهبی تطبیق دهند، توانایی پاسخ دادن به سوالات نوجوانان را داشته باشند و بتوانند خرافات را از نظریات صحیح دینی جدا کرده، به دانش‌آموزان ارائه دهند ، از نظر اخلاقی، خود الگوی اخلاق باشند، با اخلاص، مهربان، انسان دوست و علاقه‌مند به کار خود باشند، سعه صدر و وسعت نظر داشته باشند ، بر نفس خود غالب باشند و از اعتدال در امور خارج نشوند ، با حوصله ، صبور و با تدبیر باشند و از نظر ظاهر نیز آراسته و تمیز و مرتب باشند که دانش‌آموز قطعا تحت تاثیر چنین معلمی قرار خواهد گرفت.

6- فلسفه اصول عبادی را برای نوجوانان و جوانان باید به خوبی و به طور مطلوب و جذاب بیان نمود و در مواقع  دعا، دلیل علمی و روانی این درخواست‌ها و توسلات را باید گفت، و نیز اثری را که این درخواست‌ها در اعمال ما می‌گذارند ، توضیح داد. باید برای نوجوان تفهیم شود که دعا عامل سکون و بی‌تحرکی و ایستادن نیست، دعا عامل فریب و تخریب نیست، بلکه برعکس عامل حرکت است و او را به مقصد راهنمایی می‌کند و راه را به او نشان می‌دهد، هدف را معین می‌کند و امید‌بخش است، روح و روان انسان را صفا و جلا می‌دهد و او را به نیکی و سلامت می‌کشاند و مسیر حرکت و رفتن و جریان داشتن و شدن را به وی می‌نمایاند.
بردن نوجوانان و جوانان به مجالس مذهبی که مطالب مطرح شده در آن مجالس در خور سن و سال و فهم و دانش آنها باشد.

7- بردن نوجوانان و جوانان به مجالس مذهبی که مطالب مطرح شده در آن مجالس در خور سن و سال و فهم و دانش آنها باشد و همچنین دیدار افراد سلیم النفس و پاک دل، مومن و متقی و عالم باعث می‌گردد که روح دینی و فطرت مذهبی آنها پرورش یابد.

 8- و بالاخره عبور دادن منطقی نوجوانان و جوانان از احساسات خام مذهبی به بینش مذهبی که با تعقل و تفکر همراه باشد و کمک کردن به ایجاد ارتباط آنها با خدا، ارتباط آنها با خودشان، ارتباط آنها با دیگران، ارتباط آنها با جهان هستی و کشف حقایق ناشی از این ارتباطات که با چون و چرا و سوال و جواب به دست می‌آید، یکی از وظایف سنگین مربیان است.

 والدین عزیز راه سختی در پیش دارید اما با توکل به خدا و سعی و تلاش حتما موفق می شوید و فرزندتاناز نوجوانی به سلامت عبور خواهد کرد.

 

کتاب: مسائل نوجوانان و جوانان- دکتر خدایاری فرد

 




برچسب ها : تربیتی  ,


      

چرا امام زمان علیه‏السلام را "قائم" مى‏نامند؟

یکى از القاب مشهور امام زمان(علیه‏السلام) قائم است(1) که به معناى ایستاده و برپا دارنده است، اما چرا به حضرت این لقب را داده‏اند، دو نوع روایت داریم:

1ـ به ایشان قائم مى‏گویند به خاطر این ‏که پس از فراموش شدن نامش قیام مى‏کند.(2)

در روایت دیگرى امام جواد(علیه‏السلام) مى‏فرماید:

به ایشان قائم مى‏گویند، زیرا او پس از این ‏که نامش به کلى متروک شد و اکثر کسانى که امامتش را قائل بوده‏اند از عقیده خود برگشته و مرتد شده‏اند به پا مى‏خیزد.(3)

2ـ در برخى از روایات هم لقب قائم را بعد از شهادت امام حسین(علیه‏السلام) بیان مى‏فرماید؛ زیرا ملائکه از خداوند پرسیدند که چه کسى انتقام امام حسین(علیه‏السلام) را مى‏گیرد، خداوند حضرت مهدى(علیه‏السلام) را به آنها نشان داد، در حالى که در حال ایستاده نماز مى‏خواند «بذلک القائم انتقم منهم» که در این روایت لقب قائم، قیام در نماز و قیام براى انتقام خون امام حسین(علیه‏السلام) لحاظ شده است.

 پی‌نوشت‌ها:

1- نجم ثاقب، ص 88 .

2- بحارالانوار، ج 51، ص 28.

3- همان.




برچسب ها : مذهبی  ,


      

مارمولک

شخصی مشغول تخریب دیوار قدیمی خانه اش بود تا آنرا نوسازی کند. توضیح اینکه منازل ژاپنی بنابر شرایط محیطی دارای فضایی خالی بین دیوارهای چوبی هستند.

این شخص در حین خراب کردن دیوار در بین آن مارمولکی را دید که میخی از بیرون به پایش فرو رفته بود.

دلش سوخت و یک لحظه کنجکاو شد. وقتی میخ را بررسی کرد خیلی تعجب کرد ! این میخ چهار سال پیش، هنگام ساختن خانه کوبیده شده بود !

اما براستی چه اتفاقی افتاده بود ؟ که در یک قسمت تاریک آنهم بدون کوچکترین حرکت، یک مارمولک توانسته بمدت چهار سال در چنین موقعیتی زنده مانده !

چنین چیزی امکان ندارد و غیر قابل تصور است. متحیر از این مساله کارش را تعطیل و مارمولک را مشاهده کرد.

در این مدت چکار می کرده ؟ چگونه و چی می خورده ؟

همانطور که به مارمولک نگاه می کرد یکدفعه مارمولکی دیگر، با غذایی در دهانش ظاهر شد !

مرد شدیدا منقلب شد ! چهار سال مراقبت. و این است عشق ! یک موجود کوچک با عشقی بزرگ !





      
<      1   2   3   4   5   >>   >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم