سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

امام خمینی

امام خمینی بنیانگذار بزرگترین نظام اسلامی در تاریخ شیعه و رهبر یکی از بزرگترین انقلابها در تاریخ جهان بوده است. نگاهی گذرا به تاریخ تشیع نشان می دهد که شیعیان در اکثر برهه های تاریخ از رهبران و مراجع تقلید بزرگی برخوردار بوده اند: شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی، علامه بحر العلوم، شیخ صدوق، شیخ بهایی، علامه مچلسی، شیخ انصاری و....

اکنون این سوال مطرح است که چرا این بزرگواران نتوانسته اند آنچه را که امام خمینی انجام داد، انجام دهند؟ چرا در تاریخ شیعه انقلابی که به بزرگی و عظمت انقلاب ایران باشد از سوی علما و فقهای شیعه صورت نپذیرفته است.

دلیل توفیق امام خمینی به انجام چنین کار سترگی را باید در دو دسته دلیل جستجو کرد:ادامه مطلب...



      

خمینی روح خدا بود در کالبد زمان


این سخن از بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت ایت الله العظمی خامنه ای است. و البته سخنی به حق شایسته و بجاست.


در تعریف زمان گفته اند : « زمان معلول دو چیز است: 1. گذشت حوادث 2. ذهنی که گذشت حوادث را ادراک میکند. » آری خمینی روح خدا بود در حوادث. حادثه ای که رنگ الهی نداشته باشد حادثه ای مرده است چه آنچه رنگ غیر خدا پذیرد محکوم به فناست و ازطرفی ذهنی هم که آن حادثه را محاسبه میکند چنانچه رنگ خدایی نداشته باشد نخواهد توانست حق و باطل و صبغه الهی را از صبغه شیطانی و نفسانی تشخیص دهد و به خطا خواهد رفت. امام خمینی مبدأ حوادث را از طاغوت به حق تغییر داده و با روشنگری زمینه ای فراهم کرد تا اذهان نیز فرق این دو را بدانند و این است مفهوم روح خدا بودن خمینی و مصداق کامل « العلماء باقون ما بقی الدهر».






      

 نشانه های ظهور قیامت

در این نوشتار به مواردی اشاره می شود:ادامه مطلب...



      

کلیه

احتمالا می ‌دانید که غلیظ شدن ادرار سبب ته‌ نشینی و رسوب ترکیبات موجود در آن و در نتیجه تشکیل سنگ کلیه می ‌شود.

این سنگ ‌ها در این عضو حساس، متشکل از مواد آلی‌ هستند و گاهی مواقع در اندازه‌های مختلف به کوچکی یا بزرگی یک قلوه سنگ یافت می‌ شوند.

همان طور که اشاره شد، حجم کم ادرار مهم‌ ترین عامل خطر برای تشکیل سنگ‌ های ادراری شناخته شده است.

سنگ ‌های کلسیمی، شایع ‌ترین نوع آن ها هستند زیرا دفع کلسیم در این موارد افزایش می ‌یابد:

هیپوتیروئیدیسم(کم ‌کاری تیروئید

پس از مصرف مقدار زیاد ویتامین D،

در طی عدم تحرک برای طولانی مدت،

استئوپروز(پوکی استخوان)

و بعد از مصرف مقدار زیاد کلسیم.

از سوی دیگر، کاهش جذب آب به وسیله روده در اثر اسهال یا از دست رفتن آب به صورت تعریق در مناطق گرمسیر نیز در ایجاد این نوع سنگ‌ ها موثر شناخته شده‌اند.

اما عارضه آن، درد شدیدی است که ادامه مطلب...



      

هدف

حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در بخشی از خطبه فدکیه در مورد پرتو افکنی نور هدایت در جامعه بشری توسط رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: فَأنارَ اللهُ سُبحانَهُ وَ تَعالی باَبی مُحمّدٍ ظُلَمَها، وَ جَلی بهِ بُهَمَها، فَجَلی عَن اَبصارِها غُمَمَها؛ خدا به وسیله پیامبر، نور معرفت را در جامعه منتشر کرده ابهامهایی که در درون بود، بر طرف کرد؛ و ابرها و تاریکیهائی را که جلوی چشمان مردم را گرفته بود، زدود؛ آن شبهات دامنگیر را بر طرف کرد.

 این عبارات همان است که در خطبه اوّل نهج البلاغه حضرت امیر می‌فرماید: و یثیروا بهم دفائن العقول1 که مال همه انبیاء است. حضرت فاطمه درباره پدر بزرگوارشان می‌فرماید: خداوند به وسیله پدرم همه ابهامها و مبهم بودنها را بر طرف کرد.

 نجات یافتن مردم از سقوط در آتشهای نامعلوم توسط پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله

پدرم این غبارها را بر طرف کرد، حقیقت انسان را بهادامه مطلب...



      

مخالفت وهابیون با زیارت قبر رسول خدا<\/h1>

مسجدالنبی

یکی از افکار ابن تیمیه این است که زیارت قبر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) را جایز نمی‎داند و آن را بدعت می‎نامند. و آن را حتی برای اهل مدینه مورد شبهه قرار داده است. وی در کتاب خود به نام "مجموعة الرسائل الکبری" آورده است که هر حدیثی که درباره زیارت قبر پیامبر(صلی الله علیه و آله) وارد شده، ضعیف بلکه جعلی است. از کلام ابن تیمیه پیداست که با زیارت مرقد مطهر پیامبر اکرم در کل مخالف است.

این که وی می‎گوید نباید برای زیارت تربت نبی و ائمه بار سفر بست، بین همه وهابی‎ها از جمله ابن‎تیمیه و محمدبن عبدالوهاب اجماع است.

ابن تیمیه نظرش این است که حتی برای کسانی که در خود مدینه ساکن هستند نیز رفتن برای زیارت قبر نبی اکرم جایز نیست اما محمدبن عبدالوهاب در این قسمت با ابن تیمیه اتفاق نظر ندارد. وی می‎گوید برای مردم مدینه رفتن به زیارت مرقد نبی اکرم مستحب و سنت است.

در این مقاله قصد داریم موضع اهل تسنن را در مقابل وهابیون که زیارت مرقد پیامبر(صلی الله علیه و آله) را غیر مجاز و شرک می‎داند، را روشن کنیم.

با توجه به روایات و نظرات علمای اهل تسنن دریافتیم کهادامه مطلب...



      

خوشه ی کروی

خورشید ما در قسمت معمولی کهکشان راه شیری قرار گرفته است. نزدیک ترین ستاره به ما پروکسیما قنطورس در 2/4 سال نوری از ما قرار دارد. میانگین فاصله ی ستاره ها در این محدوده کهکشان 5 سال نوری است.

 ولی در خوشه های کروی که تراکم ستارگان زیاد است، چی؟ تلسکوپ هابل به دانشمندان امکان می دهد تا تراکم ستاره ها را در مرکز کهکشان به طور صحیح تعیین کنند. M15، محدوده ای از راه شیری است که در آنجا تراکم ستارگان 75 میلیون برابر تراکم ستارگان ناحیه ی اطراف خورشید است. در محدوده M15 فاصله ی بین ستارگان 013/0 (سیزده هزارم) سال نوری یا 860 واحد نجومی بین ستارگان است

در اعماق مرکز کهکشان راه شیری

(یک واحد نجومی برابر میانگین فاصله ی زمین و خورشید است). بسیاری از کهکشان ها مانند M31 در آندرومدا، M33 در صورت فلکی مثلث و کهکشان راه شیری، در مرکز خود دارای تراکم بسیار زیاد ستارگان هستند. میانگین فاصله ی ستارگان در این محدوده ها 13/0 سال نوری است. یکی از اقمار کهکشانی آندرومدا به نام M32 در مرکز خود دارای تراکم بسیار زیاد ستارگان است طوری که تراکم ستارگان در این محدوده 08/0 سال نوری یا 500 واحد نجومی است.

حتی در چنین ناحیه هایی که تراکم ستارگان زیاد است برخورد بین ستارگان به ندرت اتفاق می افتد. در مرکز خوشه های کروی ستارگان پُرجرمی وجود دارند که از برخورد دو ستاره ی کم جرم به وجود آمده اند.

درون یک خوشه ی کروی از دید تلسکوپ هابل

در هر 10000 خوشه ی کروی یک ستاره ی پُرجرم دیده می شود که نشان می دهد برخورد بین ستارگان حتی در جاهایی که تراکم آنها زیاد است به ندرت اتفاق می افتد.

 

ترجمه:

صبا اکبری

منبع:

Astronomy.Jan.2006

به نقل از:

مجله نجوم، شماره 178





      

پیامبران ذاتا معصوم نیستند!

 

اشاره:

بنا بر پاره ای تحلیلها و آمارهای منتشر شده، اسلام هراسی در غرب موجب شده تا بیش از ده هزار سایت ضدقرآنی ایجاد و به شبهه افکنی پیرامون حقانیت کتاب مقدس قرآن دامن بزنند.

بااینکه عمیلیات تخریب گرایانه دشمنان علیه اسلام و قرآن، روز به روز گسترده تر و سازمان یافته تر می شود اما دنیای عرب و جهان اسلام همچنان در لاک بی خبری و در کنج عافیت طلبی به سر می برند.

وظیفه هر مسلمان بیدار و آگاه ایجاب می کند تا سر حد توان، با قلم، قدم و دم خویش به یاری اسلام عزیز برخاسته توطئه دشمنان را خنثی و نقشه شومشان را نقش بر آب سازند.

از همین رو سلسله مقالاتی روشنگرایانه متضمن پاسخ به پاره ای شبهات اینترنتی پیرامون کتاب آسمانی قرآن با چنین انگیزه ای تدوین شده است که شماره دوم آن اکنون از منظر نظرتان خواهد گذشت.

 

شبهه دوم:

در سوره نحل آیه 98 آمده است :

فاذا قراتَ القرآن فاستعذ بالله یعنی ای پیغمبر زمانیکه خواستی قرآن قرائت کنی پس پناه ببر به خدا ( یعنی اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بگو ). از این آیه استفاده میشود که پیغمبر مسلمانان معصوم نبوده چرا که آیه صراحتا میگوید که پیغمبر از شرّ شیطان در امان نیست و باید به خدا پناه ببرد .{ و این را همه میدانند که شیطان در پیغمبران که معصوم هستند راهی ندارد } بنا بر این پیغمبر مسلمانان معصوم نبوده است .

 

جواب اول :

عده ای از مفسرین فرمودند: استعاذه پیغمبر جنبه دعا دارد. توضییح اینکه: پیغمبران ذاتا معصوم نیستند بلکه عصمت آنها به عنایت الهی است. خداوند در این آیه شریفه دستور می دهد تا برای ادامه آن عنایت از خداوند کمک بخواهد. یعنی وقتی پیغمبر قبل از قرائت اعوذ بالله می گوید معنایش آنستکه خدایا؛ تا به حال با عنایت تو از شرّ شیطان محفوظ ماندم ، از تو میخواهم که در آینده نیز مرا از شرّ او حفظ کنی. { موید این مطلب ، فعل اعوذ است که از افعال مضارع بوده و زمان آینده را می رساند }. بنا بر این ، آیه در صدد بیان عدم عصمت پیغمبر نیست. 

 

جواب دوم :

در سوره مبارکه ناس میخوانیم که شیاطین بر دو دسته اند. دسته اول: شیاطین جنی دسته دوم: شیاطین انسی ( من الجنه و الناس ). وقتی پیغمبر اکرم میخواستند آیه و یا سوره ای را که بر ایشان نازل شده بود را برای مردم بخوانند شیاطین انسی بمانند ابوجهل و ابولهب و ابوسفیان مانع آن میشدند که پیغمبر آیات را قرائت کنند تا جائییکه وقتی سوره مبارکه الرّحمن نازل شد پیغمبر اکرم، ابن مسعود را مامور کردند تا این سوره را در کنار خانه خدا برای مردم بخواند. وقتی ابن مسعود یک یا دو آیه از سوره را خواند، ابوجهل چنان سیلی ای بر صورت ابن مسعود زد که خون از گوش های او جاری شد .

خلاصه : خداوند متعال در آیه 98 سوره مبارکه نحل به پیغمبر دستور می دهد که وقتی خواستی قرآن را برای مردم قرائت کنی اول از شرّ شیاطین انسی بمانند ابوجهل به خدا پناه ببر آنگاه آیات را تلاوت کن . بنا بر این ، این آیه به هیچ وجه دلالت بر عدم عصمت پیغمبر ندارد . به همبن معنا اشاره دارد آیه 112 سوره مبارکه انعام که می فرماید :  و  کذلک جعلنا لکل ّ نبی ّ  عدوا شیاطین الانس و الجنّ  یعنی و اینچنین ما قرار دادیم برای هر نبی شیاطین انسی و جنی

 

منبع: نرم افزار تفسیر بیان اثر دکتر محمد علی انصاری ذیل تفسیر  آیه 98 سوره مبارکه نحل




برچسب ها : مذهبی  ,


      

چه "استانی" به چه "کسی" رای می دهد؟

در انتخابات ریاست جمهوری دور نهم هر کاندیدا در هر استان کشور آرا متفاوتی به دست آورد. نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران برای اولین بار به دور دوم کشیده شد و محمود احمدی نژاد برنده نهایی انتخابات شد. برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند که دوره دهم نیز مانند دوره پیش، دو مرحله ای خواهد بود. به نظر می رسد بررسی انتخابات نهم برخی از زوایای تاریک تمایل آرا ملت به کاندیدای خاص را روشن تر می کند. ادامه مطلب...


برچسب ها : سیاسی  ,


      

 

پدر جان ! قبله و محراب پس از تو چه خواهد شد؟
بابا ! چه کسی به داد دختر عزیز مرده‌ات خواهد رسید؟
پدر جان ! توانم رفته است؛ شکیبایی‌ام تمام شده است.
دشمن شاد شده‌ام پدر ! دشمن به شماتتم ایستاده است.
و رنج و اندوهی کشنده، کمر به قتلم بسته است.
پدر جان! یکّه و تنها مانده‌ام و در کار خود حیران و سرگردان.
پدر جان صدایم ته افتاده است و پشتم شکسته است و زندگیم در هم ریخته است و روزگارم سیاه شده است.
پدر جان ! پس از تو در این وحشت فراگیر، مونسی نمی‌یابم. کسی نیست که گریه‌ام را آرام کند و یاور این ضعف و درماندگی‌ام شود.
پدر جان! پس از تو قرآن محکم و مهبط جبرییل و مکان میکاییل غریب شد.
پدر جان! آن علی، آن ابوالحسنی که محل اعتماد و اطمینان تو بود، پدر حسن و حسین تو بود؛ برادر تو بود. نزدیک‌ترین یار و یاور و بهترین دوست تو بود؛ همان که در کوچکی در دامنت پرورده بودی و در بزرگی، برادرش خوانده بودی.
همان که شیرین‌ترین همدل و همدم و همراه تو بود.
همان که اولین مؤمن، مهاجر و بهترین یاور تو بود.
او اکنون سخت تنها شده است و در مصیبت جانکاه عزیز از دست رفته‌اش بی‌تاب است.
آری پدر جان! مصیبت، مصیبت از دست دادن عزیز، ما را احاطه کرده است؛ اشک و آه، قاتل ما شده است و اندوه، گریبانمان را سخت چسبیده است.
چه کنم پدر!
ادامه مطلب...


برچسب ها : حضرت زهرا  ,


      
<      1   2   3   4   5   >>   >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم