پیامبران ذاتا معصوم نیستند!

 

اشاره:

بنا بر پاره ای تحلیلها و آمارهای منتشر شده، اسلام هراسی در غرب موجب شده تا بیش از ده هزار سایت ضدقرآنی ایجاد و به شبهه افکنی پیرامون حقانیت کتاب مقدس قرآن دامن بزنند.

بااینکه عمیلیات تخریب گرایانه دشمنان علیه اسلام و قرآن، روز به روز گسترده تر و سازمان یافته تر می شود اما دنیای عرب و جهان اسلام همچنان در لاک بی خبری و در کنج عافیت طلبی به سر می برند.

وظیفه هر مسلمان بیدار و آگاه ایجاب می کند تا سر حد توان، با قلم، قدم و دم خویش به یاری اسلام عزیز برخاسته توطئه دشمنان را خنثی و نقشه شومشان را نقش بر آب سازند.

از همین رو سلسله مقالاتی روشنگرایانه متضمن پاسخ به پاره ای شبهات اینترنتی پیرامون کتاب آسمانی قرآن با چنین انگیزه ای تدوین شده است که شماره دوم آن اکنون از منظر نظرتان خواهد گذشت.

 

شبهه دوم:

در سوره نحل آیه 98 آمده است :

فاذا قراتَ القرآن فاستعذ بالله یعنی ای پیغمبر زمانیکه خواستی قرآن قرائت کنی پس پناه ببر به خدا ( یعنی اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بگو ). از این آیه استفاده میشود که پیغمبر مسلمانان معصوم نبوده چرا که آیه صراحتا میگوید که پیغمبر از شرّ شیطان در امان نیست و باید به خدا پناه ببرد .{ و این را همه میدانند که شیطان در پیغمبران که معصوم هستند راهی ندارد } بنا بر این پیغمبر مسلمانان معصوم نبوده است .

 

جواب اول :

عده ای از مفسرین فرمودند: استعاذه پیغمبر جنبه دعا دارد. توضییح اینکه: پیغمبران ذاتا معصوم نیستند بلکه عصمت آنها به عنایت الهی است. خداوند در این آیه شریفه دستور می دهد تا برای ادامه آن عنایت از خداوند کمک بخواهد. یعنی وقتی پیغمبر قبل از قرائت اعوذ بالله می گوید معنایش آنستکه خدایا؛ تا به حال با عنایت تو از شرّ شیطان محفوظ ماندم ، از تو میخواهم که در آینده نیز مرا از شرّ او حفظ کنی. { موید این مطلب ، فعل اعوذ است که از افعال مضارع بوده و زمان آینده را می رساند }. بنا بر این ، آیه در صدد بیان عدم عصمت پیغمبر نیست. 

 

جواب دوم :

در سوره مبارکه ناس میخوانیم که شیاطین بر دو دسته اند. دسته اول: شیاطین جنی دسته دوم: شیاطین انسی ( من الجنه و الناس ). وقتی پیغمبر اکرم میخواستند آیه و یا سوره ای را که بر ایشان نازل شده بود را برای مردم بخوانند شیاطین انسی بمانند ابوجهل و ابولهب و ابوسفیان مانع آن میشدند که پیغمبر آیات را قرائت کنند تا جائییکه وقتی سوره مبارکه الرّحمن نازل شد پیغمبر اکرم، ابن مسعود را مامور کردند تا این سوره را در کنار خانه خدا برای مردم بخواند. وقتی ابن مسعود یک یا دو آیه از سوره را خواند، ابوجهل چنان سیلی ای بر صورت ابن مسعود زد که خون از گوش های او جاری شد .

خلاصه : خداوند متعال در آیه 98 سوره مبارکه نحل به پیغمبر دستور می دهد که وقتی خواستی قرآن را برای مردم قرائت کنی اول از شرّ شیاطین انسی بمانند ابوجهل به خدا پناه ببر آنگاه آیات را تلاوت کن . بنا بر این ، این آیه به هیچ وجه دلالت بر عدم عصمت پیغمبر ندارد . به همبن معنا اشاره دارد آیه 112 سوره مبارکه انعام که می فرماید :  و  کذلک جعلنا لکل ّ نبی ّ  عدوا شیاطین الانس و الجنّ  یعنی و اینچنین ما قرار دادیم برای هر نبی شیاطین انسی و جنی

 

منبع: نرم افزار تفسیر بیان اثر دکتر محمد علی انصاری ذیل تفسیر  آیه 98 سوره مبارکه نحل




برچسب ها : مذهبی  ,