سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

به نام خدا


دیروز دوستی به من رسید و سوالی ازم پرسید که خیلی بهم برخورد(ناراحت شدم).


برا والنتاین چه کردی؟


چون باهاش رفیق بودم و خورده حساب باهاش داشتم بهش گفتم خجالت بکش.از تو دیگه بعیده.اونم نامردی نکرد و گفت تا کی میخوای اُمل بازی در بیاری،بسه دیگه.دنیا پیشرفت کرده،کی میخوای دست از این عقائدت برداری؟و ....


گفتم ناراحت نشو.حالا بگو ببینم این والنتاین چیه که چشم و گوش تو رو گرفته؟


گفت:یه چیزیه که ریشه در باستان ما داره،بیخود نیست شما باهاش مخالفت میکنین؟اصلا هرچی ریشه ملی و باستانی داره شما ازش بدتون میاد.پرسیدم حالا کدام تاریخ،قرن،باستان؟ نتونست دقیق جوابمو بده و سمبل کرد و رفت.


با خودم فکر کردم جدی این والنتاین چیه؟رفتم سراغش دیدم هیچ اثری از اون در باستان ما نیست.بلکه برمی گرده به سده سوم میلادی که مطابق می‌شود با اوایل شاهنشاهی ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده‌است بنام کلاودیوس دوم (Claudius II)و ادامه داستانش.سریع بهش زنگ زدم و گفتم:لااقل برو اول ببین این که میخوای اینقده براش سنگ به سینه بزنی رو بفهم بعد بیا دفاع کن و داستانو براش تعریف کردم.


ادامه دارد.......





      

به نام خدا

دیروز دوستی به من رسید و سوالی ازم پرسید که خیلی بهم برخورد(ناراحت شدم).

برا والنتاین چه کردی؟

چون باهاش رفیق بودم و خورده حساب باهاش داشتم بهش گفتم خجالت بکش.از تو دیگه بعیده.اونم نامردی نکرد و گفت تا کی میخوای اُمل بازی در بیاری،بسه دیگه.دنیا پیشرفت کرده،کی میخوای دست از این عقائدت برداری؟و ....

گفتم ناراحت نشو.حالا بگو ببینم این والنتاین چیه که چشم و گوش تو رو گرفته؟

گفت:یه چیزیه که ریشه در باستان ما داره،بیخود نیست شما باهاش مخالفت میکنین؟اصلا هرچی ریشه ملی و باستانی داره شما ازش بدتون میاد.پرسیدم حالا کدام تاریخ،قرن،باستان؟ نتونست دقیق جوابمو بده و سمبل کرد و رفت.

با خودم فکر کردم جدی این والنتاین چیه؟رفتم سراغش دیدم هیچ اثری از اون در باستان ما نیست.بلکه برمی گرده به سده سوم میلادی که مطابق می‌شود با اوایل شاهنشاهی ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده‌است بنام کلاودیوس دوم (Claudius II)و ادامه داستانش.سریع بهش زنگ زدم و گفتم:لااقل برو اول ببین این که میخوای اینقده براش سنگ به سینه بزنی رو بفهم بعد بیا دفاع کن و داستانو براش تعریف کردم.

ادامه دارد.......

 





      


                                                           


پس از این که اوباما با با صرف وقت زیاد و همکاری خیل عظیمی از طرفداران فرهیخته‌اش موفق شد برای سگ دختر خانمش اسمی انتخاب و این معضل ملی را حل کند، تصمیم گرفت برای عذر خواهی از این تاخیر هدیه‌ای به دخترش بدهد. برای همین هم پازلی از پازل‌های شخصی‌اش را به او داد و گفت:
- چون می‌دونم خیلی از پازل‌های سخت خوشت میاد اینو میدم به تو. فقط اینم بگم که من اونو یک‌ساله حل کردم در حالی که روش نوشته 2 تا 4 سال! 





      


                                                             


یک روز بوش با یک الاغ شطرنج بازی می‌کند که خانم رایس سر می‌رسد با دیدن این منظره، نمی‌تواند از اظهار شگفتی خودداری کند و می‌گوید:
- عجب الاغ باهوشی!
- نه خیلی هم باهوش نیست نتیجه یک به یک است.






      

 

اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَ حَبیبِهِ؛

سلام بر ولى خدا و دوست او

 

اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَ نَجیبِهِ ؛

سلام بر خلیل خدا و بنده نجیب او

 

اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ

سلام بر بنده برگزیده خدا و فرزند برگزیده‌اش

 

اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ

سلام بر حسین مظلوم و شهید

 

اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَ قَتیلِ الْعَبَراتِ

سلام بر آن بزرگوارى که به گرفتاری‌ها اسیر بود و کشته اشکِ روان گردید

 

اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ

خدایا من به راستى گواهى دهم که آن حضرت ولىّ (و نماینده) تو و فرزند ولىّ تو بود و برگزیده‌ات و فرزند برگزیده‌ات بود که کامیاب شد

 

بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ

به بزرگداشت تو، گرامیش کردى به وسیله شهادت و مخصوصش داشتى به سعادت و برگزیدى او را به پاکزادى

 

وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَ قآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَ ذآئِداً مِنْ الْذادَةِ

و قرارش دادى یکى از آقایان (بزرگ) و از رهروان پیشرو و یکى از کسانى که از حق دفاع کردند

 

وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاَْنْبِیاَّءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاَْوْصِیاَّءِ

و میراث‌هاى پیمبران را به او دادى و از اوصیائى که حجت تو بر خلقت هستند قرارش دادى

 

فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ

او نیز در دعوت مردم جاى عذر و بهانه‌اى (براى کسى) نگذارد و بی‌دریغ خیرخواهى کرد و جان خود را در راه تو داد

 

 

لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَ قَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَ باعَ حَظَّهُ بِالاَْرْذَلِ الاَْدْنى؛

تا برهاند بندگانت را از (گرداب) جهالت و نادانى و سرگردانى (در وادى) گمراهى و چنان شد که همدست شدند بر علیه آن حضرت کسانى که دنیا فریبشان داد.

 

وَ شَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاَْوْکَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدّى فى هَواهُ

و فروختند بهره (کامل و سعادت خود را) به بهاى پست ناچیزى و بداد آخرتش را در مقابل بهائى اندک و بى مقدار و بزرگى کردند و خود را در چاه هوا و هوس سرنگون کردند،

 

وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ

و تو و پیامبرت را به خشم آوردند

 

وَ اَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَ حَمَلَةَ الاَْوْزارِ

و پیروى کردند از میان بندگانت آنانى را که اهل دو دستگى و نفاق بودند و کسانى را که بارهاى سنگین گناه به دوش مى‌کشیدند

 

الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ

و بدین جهت مستوجب دوزخ گشته بودند آن حضرت (که چنان دید) با شکیبائى و پاداش جوئى با آنها جهاد کرد تا خونش در راه پیروى تو ریخت و حریم مقدسش شکسته شد

 

اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَ عَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً

خدایا آنان را لعنت کن به لعنتى وبال دار و عذابشان کن به عذابى دردناک

 

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاَْوْصِیاَّءِ

سلام بر تو اى فرزند رسول خدا، سلام بر تو اى فرزند آقاى اوصیاء

 

اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَ مَضَیْتَ

گواهى دهم که به راستى تو امانتدار خدا و فرزند امانت‌‌دار اویى سعادتمند زیستى و ستوده از دنیا رفتى

 

حَمیداً وَ مُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَ اَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ

و گمگشته و ستمدیده و شهید درگذشتى و نیز گواهى دهم که خدا به راستى وفا کند بدان وعده‌اى که به تو داده،

 

وَ مُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ

و به هلاکت رساند هر که را که دست از یاریت برداشت و عذاب کند کسى که تو را کشت و گواهی دهم که تو به خوبى وفا کردى به عهد خدا،

 

 

وَ جاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ،

و جهاد کردى در راه او تا مرگت فرا رسید خدا لعنت کند کسى که تو را کشت

 

وَ لَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ

و خدا لعنت کند کسى که به تو ستم کرد و خدا لعنت کند مردمى که شنیدند جریان کشتن و ستم تو را و بدان راضى بودند،

 

اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَ اُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ.

خدایا من تو را گواه مى‌گیرم که من دوست دارم هر که او را دوست دارد و دشمنم با هر که او را دشمن دارد پدرم و مادرم به فدایت اى فرزند رسول خدا.

 

اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَْصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاَْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ،

گواهى دهم که تو به راستى نورى بودى در پشت پدرانى بلند مرتبه و رحم‌هایى پاکیزه

 

لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَ لَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها،

که آلوده‌ات نکرد اوضاع زمان جاهلیت به آلودگی‌هایش و در برت نکرد از لباس‌هاى چرکینش

 

وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَ اَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ،

و گواهى دهم که به راستى تو از پایه‌هاى دین و ستون‌هاى محکم مسلمانان و پناهگاه مردمان با ایمان هستی

 

وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ الاِْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ،

و گواهى دهم که تو به راستى پیشواى نیکوکار با تقوا و پسندیده و پاکیزه و راهنماى راه یافته‌اى

 

وَ اَشْهَدُ اَنَّ الاَْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَ اَعْلامُ الْهُدى

و گواهى دهم که همانا امامان از فرزندانت روح و حقیقت تقوا و نشانه‌هاى هدایت

 

وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا وَ اَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ

و رشته‌هاى محکم (حق و فضیلت) و حجت‌هایى بر مردم دنیا هستند و گواهى دهم که من به شما ایمان دارم

 

وَ بِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَ خَواتیمِ عَمَلى وَ قَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ،

و به بازگشتتان یقین دارم با قوانین دینم و عواقب کردارم و دلم تسلیم دل شما است

 

 

وَ اَمْرى لاَِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ،

و کارم پیرو کار شما است و یاریم برایتان آماده است تا آن که خدا در ظهورتان اجازه دهد

 

فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَ على اَرْواحِکُمْ،

پس با شمایم نه با دشمنان شما، درودهاى خدا بر شما و بر روان‌هاى شما

 

وَ اَجْسادِکُمْ وَ شاهِدِکُمْ وَ غاَّئِبِکُمْ وَ ظاهِرِکُمْ وَ باطِنِکُمْ.

و پیکرهایتان و حاضرتان و غائبتان و آشکارتان و نهانتان.

 

آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.

آمین اى پروردگار جهانیان.

 

 

 





      
نامه عاشقانه امام خمینی(ره) به همسرشان...

 

letter.jpg - 853x849 - 53.66 kb
اگر بخواهیم به دریای وجود انسانهایی که شخصیت چند بعدی و وسیع دارند نزدیک شویم، باید زاویه دید را متعدد و گوناگون کنیم تا بتوانیم با گشودن هر دری، گوهری برگیریم.
امام خمینی را برخی به سیاستمداریش، برخی به عرفانش، عده ای با فقه و اصولش و برخی هم با کتاب های فلسفیش می شناسند و ...
ولی امام خمینی چهره دیگری هم دارد زیبا و تابناک.
امام خمینی شوهری باوفا و عاشق برای همسرش بوده.
نامه بسیار زیبای امام در سفر حج به همسرشان، درس بسیار آموزنده ای است برای جوانانی که تشکیل خانواده داده اند. شاید برایتان جالب باشد بدانید امام خمینی، چطور به همسرشان ابراز محبت می کردند، شاید هم خیلی نیازمند باشیم از بزرگان این نکات را در مدیریت عاطفی خانواده یادبگیریم.
هدیه به جوانانی که می خواهند خانواده ای سرشار از محبت و نور داشته باشند، به ویژه تازه دامادهای عزیز!
صحیفه امام    ج‏1    2    نامه به خانم خدیجه ثقفى(خانوادگى) .....  ص : 2
نامه [به خانم خدیجه ثقفى (خانوادگى)]
زمان: فروردین 1312/ ذى القعدة 1351
مکان: لبنان، بیروت‏
موضوع: خانوادگى‏
مخاطب: ثقفى، خدیجه
تصدقت شوم؛ الهى قربانت بروم، در این مدت که مبتلاى به جدایى از آن نور چشم عزیز و قوّت قلبم گردیدم متذکر شما هستم و صورت زیبایت در آئینه قلبم منقوش است. عزیزم امیدوارم خداوند شما را بسلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند. [حالِ‏] من با هر شدتى باشد مى‏گذرد ولى بحمد اللَّه تا کنون هر چه پیش آمد خوش بوده و الآن در شهر زیباى بیروت هستم؛ «2» حقیقتاً جاى شما خالى است فقط براى تماشاى شهر و دریا خیلى منظره خوش دارد. صد حیف که محبوب عزیزم همراه نیست که این منظره عالى به دل بچسبد
در هر حال امشب شب دوم است که منتظر کشتى هستیم، از قرار معلوم و معروف یک کشتى فردا حرکت مى‏کند ولى ماها که قدرى دیر رسیدیم، باید منتظر کشتى دیگر باشیم. عجالتاً تکلیف معلوم نیست امید است خداوند به عزت اجداد طاهرینم که همه حجاج را موفق کند به اتمام عمل، از این حیث قدرى نگران هستیم ولى از حیث مزاج بحمد اللَّه به سلامت، بلکه مزاجم بحمد اللَّه مستقیم تر و بهتر است. خیلى سفر خوبى است جاى شما خیلى خیلى خالیست. دلم براى پسرت «3» قدرى تنگ شده است. امید است هر دو «4» به سلامت و سعادت در تحت مراقبت آن عزیز و محافظت خداى متعال باشند اگر به آقا «5» و خانم‏ها «1» کاغذى نوشتید سلام مرا برسانید. من از قِبَل همه نایب الزیارة هستم‏
به خانم شمس آفاق «2» سلام برسانید و به توسط ایشان به آقاى دکتر «3» سلام برسانید. به خاور سلطان و ربابه سلطان سلام برسانید
صفحه مقابل را به آقاى شیخ عبد الحسین بگویید برسانند
ایام عمر و عزت مستدام. تصدقت، قربانت؛ روح اللَّه‏
(توضیحات پاورقی ها را در صحیفه امام بخوانید)

xdhoybsoogz6avzbykhn.jpg - 398x300 - 17.39 kb





      

 

یا حسین


بررسی ابعاد تربیتی درقیام عاشورا   

تاکنون ازعاشورا زیاد گفته وشنیده شده است . فرهیختگان بسیاری درباره ابعاد  مختلف قیام اباعبدالله سخنرانی کرده وقلم زده اند و این جریان ادامه دارد و ازتداوم آن درجامعیت وپویایی آن است ؛ گویی همه چیز دریک روز خلاصه شده عالیترین کمالات انسانی وزیباترین  جلوه های  تربیتی ودینی عاشورا را هرکس ازنگاه وتخصص خود نگریسته وعجیب است که آنچه می خواهد ، می یابد واینست که قیام امام حسین – علیه السلام – علاوه بروجهه اسلامی ودینی یک قضیه انسانی است ؛ همه انسانها با آن زندگی می کنند ورابطه عاطفی برقرار می کنند . یکی ازهزاران بعد موجود درحماسه حسینی ، بعد تربیتی و معنوی قیام است ، مساله ای که ازهزار توی وقایع عاشورا استخراج می شود وحیرت انسان را برمی انگیزد . درشب حادثه ، درگرماگرم نبرد ، درلحظات سخت وداع،مردی بزرگ ازلحظه لحظه عاشورا استفاده می کند والگویی عظیم ازتربیت دینی برای آیندگان به یادگار می گذارد .


دراین نوشتار کوتاه درحد بضاعت خویش به بررسی اجمالی برخی از نکات تربیتی ومعنوی درقیام امام حسین می پردازیم تا به قدر تشنگی نمی ز یم بیکران حماسه حسینی بچشیم .
. ارزش های اخلاقی                


ارزش های اخلاقی وانسانی عظیمی که دراین حماسه بزرگ تاریخی شکل گرفت همانند مدرسه ای بود که برای جامعه بزرک انسانها ساخته شد وچه بسا رمزاستمرار آن و تاثیرپذیری فراوانش همین مضامین اخلاقی وعالی آن است که با فطرت اولیه انسان سازگاری دارد ودر اموری چون عزت وکرامت ، شجاعت وایثار ،رأفت حتی نسبت به دشمنان ،احساس مسوولیت درمقابل اسلام ومسلمین وپایداری واستقامت دربرابر ارزش ها ،صبر دربرابر سختی ها ،دردها ومصیبتها و تلاش درجهت هدایت مردم ونجات آنها تجسم یافته است .


آنان که درواقعه عاشورا حضور داشتند نقل کرده اند که آن الگوی رأفت ،درروز عاشورا گریه می کرد ،ازایشان پرسیدند چرا گریه می کنید ؟ فرمودند :« برای خودم گریه نمی کنم ، برای آنهایی گریه می کنم که به خاطر دشمنی با من تا ابد درآتش خواهند ماند. » درجایی دیگر آن زمان که حربن یزید ریاحی وهزارسوار همراهش ازعطش می سوختند ودرعین حال مقابل امام صف آرایی کرده بودند ؛ دستور سیراب کردن آنها واسبهایشان ازسوی امام صادر شد وحتی خود با دستهای مبارکش به یکی ازدشمنان ومحاربان آب نوشاندند ،به راستی که تعبیر « اصول الکرم » زیبنده چنین خاندانی است . مثل این رفتارها و روابط انسانی لطیف را با فرماندهان ،نزدیکان ودوستان خود نیز داشت، همانطور که گونه برگونه فرزندش علی اکبر گذاشت برگونه غلام سیاه چرده ترک نیز می گذارد . این نمونه های ارزشی حیرت انسان را برمی انگیزد .1




  • ایثار

شهید شدن وجان باختن درراه اهداف اسلام ودین الهی ومصالح امت اسلامی ارزش والایی دارد لکن جریان قیام امام حسین – علیه السلام – دارای مشخصات وممیزات عظیمی است ازآن جهت که این ایثار ،ایثار خود ،مال ،فرزند ،برادران وبهترین اصحاب بود ودرکنار همه اینها قربانی شدن اهل وعیال وشکستن حرمت اهل حرم واسارت آنها نیز وجود داشته است .علاوه براینها ،این قیام به قیمت ازدست رفتن نخبگان وعلما وفضلایی بودکه هرکدام می توانستند تحولات بزرگی درمعرفت واخلاق ایجاد کنند ومدرسه ای باشند برای هدایت وارشاد مردم.


هرانسانی درمواجهه با این خطرهای بزرگ ( ازدست رفتن اهل ومال وبزرگان وعلما ) درانجام حرکت برضد کفر والحاد به تردید می افتد وحتی سکوت و تسلیم رابر قیام ترجیح می دهد همانطور که درطول تاریخ چنین کرده اند البته نمی توان چنین قضاوت کرد که آنها دارای احساسات پاک وافکار واحساسات صحیح ووسعت نظرنبوده اند؛ بکله این مواجهه با خطر بوده است که ایشان را در مقابل این مسئله مردد کرده واین تردید برای انسانهای عادی ، امری ممکن است .حتی درقیام اباعبدالله نیزجلوه هایی ازاین تردید در اطرافیان مشاهده می شود آنان که به نصحیت امام می پرداختند تا امام دست ازقیام بردارد.


همه اینها به خاطر برداشت نادرست ازمفهوم ایثار وعدم تطبیق قیام امام حسین – علیه السلام – با مفهوم واقعی آن بوده است .


ما این نوع رفتار را دراصحاب ویاران آن حضرت نیزمشاهده می کنیم گرچه به طور معمول انسان وقتی با مرگ روبه رو می شود واکنش های روحی وروانی خاصی رابروز می دهد که شوک وناباوری ، چانه زدن ،کنار زدن ،کنارآمدن باکسانی که احتمال نجات خود را  به دست آنها می بیند ، افسردگی وپذیرش ازجمله آنهاست اما هیچ کدام ازمراحل فوق دریاران امام درروز عاشورا مشاهده نمی شود به علاوه دربازماندگان آن واقعه عظیم نیز سوگی بیمارگونه گزارش نشده است و همه اینها به این علت است که صحبت ازعشق ، وصال وبازگشت به او و ایثار مطرح است نه چیز دیگر. 2




  • تصمیم قطعی برشهادت

قبل ازاینکه به بررسی این موضوع بپردازیم لازم است یادآور شویم که گروهی براین عقیده اندکه امام حسین – علیه السلام – با عدم آگاهی ازسرنوشت قیام ،راهی معرکه شد وبه طور ناگهانی  با وقایع عاشورا مواجه گردید .بنابراین تصمیم قطعی بر شهادت نداشته است . اما این نظریه با وجود شواهد تاریخی وسخنان مکررآن حضرت باطل می شود ، سخنرانی حضرت درشب عاشورا ودرلحظه لحظه قیام موید این مساله است که ایشان با آگاهی کامل پا به عرصه نبرد گذارده اند به طوری که اگراین قضیه تکرار می شد بازهم همین تصمیم را اتخاذ می نمودند .ازجمله این شواهد تاریخی می توان به گفتگوی میان امام و ام سلمه درهنگام خروج ازمدینه اشاره کرد که ام سلمه امام را نصیحت کرد که این قیام بنا به قول رسول اکرم – صلی الله علیه وآله – با شهادت وی درسرزمین عراق مواجه خواهد بود وامام درجواب او فرمودند :«این مساله را می دانم ومی دانم  درکدام بقعه از سرزمین عراق کشته خواهم شدو چه کسانی از اهل بیتم با من کشته  می شوند . »ویا اینکه درشب عاشورا همه آنچه را که قرار بود فردا اتفاق افتد برای اصحابش بیان کرد . به هرحال همین مقدار ازشواهد کافی است تا مشخص شود که علم امام به سرنوشت خویش مشخص ومعلوم بوده وتلاشهای فراوان ایشان برای پایداری اثرات بعدی قیام بوده است .




  •  فرزند رسالت

معرکه ای اتفاق می افتد قیامی صورت می گیرد اما چه کسی قربانی است ؟اونه یک فردعادی بلکه مردی ازسلاله پیامبر خاتم است که عزت او نزد مسلمین صدر اسلام مشخص وبارزبوده است ،اونه یک فردعادی بلکه فرزند خلیفه وامام مسلمین ،علی بن ابی طالب است وجایگاه ومقام رفیع او برهیچ کس پوشیده نیست وقربانی شدن این شخصیت عظیم با فجیع ترین شکل آن به همراه هتک حرمت آن حضرت دلهای خفته رانیز بیدار می کند ووجدان انسانیت را به درد می آورد.




  • ارائه الگوهای بزرگ

همان طور که پیامبر عظیم الشان اسلام برای همه مسلمین اسوه حسنه بود ، فرزندش نیزالگوی عظیمی درتربیت انسانها بوده است وهمان طور که درتمامی ابعاد تربیتی قیام عاشورا مشاهده می کنیم لحظه لحظه آن الگو برداری ازشخصیت والایی است که خود می فرماید : « ولکم فی اسوه »3  زندگی من برای شما الگوست . واین الگو بودن درتمامی زندگی حضرت به خصوص درجریان عاشورا نمود ویژه ای پیدا کرده است که به نمونه هایی ازآن به تناسب بحث، سخن خواهیم گفت.




  •  رضایت تسلیم

همان طورکه اشاره شد علم امام نسبت به سرنوشت خویش وقیام عاشورا امری حتمی وقطعی است . اما آنچه که دراینجا ارزشمند تلقی می گردد رضایت و تسلیم دربرابر تصمیم الهی است .وقتی ابوبکربن عبدالرحمن امام رانصحیت کرد که به عراق نرود وحتی شمه ای ازسرشت وفرهنگ مردم کوفه را بیان کرد امام فرمود : « آنچه خداوند مقدر نموده باشد انجام می شود » 4




  • ارزش گذاری به گذاردن نام نیک

دراسلام به انتخاب نام نیک سفارش فراوانی شده است اما آیا دربحبوحه جنگ زمانی که تمامی افکار متوجه قیام و پیروزی یا شکست آن است توجه به این مساله ممکن است ؟ آری تیزبینان وباریک اندیشان بزرگوار دین ، ازهر فرصتی برای ارایه تفکرات برتر استفاده می کنند هنگامی که جنازه حربن یزید ریاحی را نزد امام آوردند امام خطاب به او فرمود :« بخ بخ لک یا حرانت حرکما سمیت فی الدنیا والاخره والله ما اخطاءت امک اذ سمتک حرا والله حر فی الدنیا والاخره » 5


امام با توجه به اینکه این سخن ایشان به نسل های آتی منتقل خواهد شد به نکته ای ظریف اشاره کرده اند وآن انتخاب نامی نیکو برای فرزندان است.




  • ضرورت توجه به همسر

این نکته نیز همیشه دردستورات دین مبین اسلام وجود داشته است اما درجریان قیام عاشورا چه جایگاهی دارد؟


درروز عاشورا هنگامی که هلال بن نافع عازم جنگ بود همسر جوانش به شدت می گریست امام به او فرمود : « ای هلال ،همسرت جدایی تو را نمی پسندد ، توآزادی و می توانی خشنودی او را برمبارزه با شمشیرها  مقدم بداری .» 6


امام – علیه السلام – می توانست درآن لحظات به دلیل تعداد کم یاران ، یا سکوت اختیار کند و یا به نوعی همسرهلال را راضی گرداند اما ایشان ازاین فرصت استفاده نموده واحترام به خواسته همسر را مقدم می شمارد تا آیندگان بخوانند وبدانند که مردان خاندان نبوت ، زن را چون ریحانه ای می دانند که کوچک ترین آزادی او را می رنجاند واو را نباید رنجاند !




  • اظهار عاطفه درشیوه سخن گفتن

 ائمه اطهار درسخنان خود همواره جانب ادب را رعایت کرده و حتی دربرابر دشمن نیزلب به بیراهه گویی بازنکرده اند درگرماگرم قیام عاشورا زمانی که بهترین  وعزیزترین نزدیکان انسان توسط  قومی وحشی یکی پس ازدیگری به شهادت می رسند آنچه ازیک انسان عادی صادر می شود ، خشم است ونگرانی وطبیعی است که دراین لحظات برخورد با دیگران دستخوش تغییر قرار می گیرد اما ببینیم حسین بن علی – علیه السلام – دراین کارزار چگونه بوده است ؟


اما درگفتگو به دخترش سکینه ، برای تسکین دردهای روحی وی این گونه او را مورد خطاب قرارمی هد : « یا نور عینی ! کیف لا استسلم للموت من لا ناصر له ولامعین » ( ای نور چشم من ... )


امثال این نوع خطابها را نسبت به افراد مختلف درموقعیت های متفاوت ازامام – علیه السلام – می بینیم تعابیری چون : ( بنفسی انت ) خطاب به برادر بزرگوارشان حضرت عباس ، ( فداک عمک ) خطاب به برادرزاده اش قاسم بن حسن و.... 7


علاوه برموارد یاد شده ، عزت نفس وخود باوری ،احترام به افکار جوانان ( درجریان اذن خواهی قاسم بن حسن وعلی اکبر برای ورود به معرکه ) ، بیان جایگاه والای مادران ( هیهات من الذله ،یابی الله ذلک لنا و رسوله والمومنون وحجور طابت وطهرت و... 8 )وفاداری ( که عباس بن علی پرچمدار این نکته  تربیتی بزرگ است . )، وقتی علمی را که ابا الفضل درکربلا دردست داشت به دربار یزید آوردند یزید با مشاهده پرچم که جای سالمی  درآن نبود پرسید : « چه کسی آن را حمل می کرده ؟ » گفتند : « عباس بن علی » گفت : «هذا یکون وفاء الاخ لاخیه ! 9 » صبر واستقامت ( که زینب کبری الگوی صبر دراین قیام بود ،او مادر 3 شهید ،خواهر 8شهید،عمه 9 شهید و خاله 3 شهید بود ) ، پایبندی به حجاب وعفاف زن مسلمان ( درجریان اسارت خاندان اهل بیت – علیه السلام ) همه این موارد به اضافه نکات ظریف دیگر که با تامل بیشتر درجریان نهضت امام حسین – علیه السلام – به دست می آید ، ازدست آوردهای تربیتی ومعنوی این قیام است.


سیره امام حسین – علیه السلام – وقیام عاشورایی اش پرتو کامل ترین الگوهای ماندگار درتاریخ بشراست که زیبا ترین وملموس ترین جلوه های انسانی تربیت یافته  را به تصویر می کشند وآن را برای آیندگان الگویی نمونه ومسیر حرکت همگان قرار می دهند.


پاورقی :

1-        ابعاد المعنویه فی ثوره الامام الحسین – علیه السلام – www.shiaserch.com

2-        چکیده مقالات کنگره امام خمینی و فرهنگ عاشورا ، ص 212

3-        ابن اثیر ، الکامل فی التاریخ ، ج 3 ، ص 408

4-        ابن عساکر ،ج7 ، ص 140

5-        سید ابن طاووس ، اللهوف ، ص 192

6-        موسوعه کلمات الحسین ، ص 447

7-        همان ، ص 490

8-        سید ابن طاووس ، اللهوف ، ص 180

9-        محمد محمدی اشتهاردی ، سوگنامه آل محمد (ص) ، ص 300






      

 

« چارلز دیکنز »  ، نویسنده معروف انگلیسی ، : اگر منظور امام حسین – علیه السلام – جنگ درراه خواسته های دنیایی بود ، من نمی فهمم چرا خواهران وزنان واطفالش به همراه او بودند ؟ پس عقل چنین حکم می کند که او فقط به خاطراسلام ، فداکاری کرد.


 « توماس کارلایل» ، فیلسوف ومورخ انگلیسی ،: بهترین درسی که ازتراژدی کربلا می گیریم این است که حسین ویارانش ایمان استوار به خدا داشتند . آنها با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی درجایی که حق با باطل روبه رو می شود اهمیت ندارد و پیروزی حسین با وجود اقلیتی که داشت باعث شگفتی من است .


« ادوارد براون » ، مستشرق معروف انگلیسی ،: آیا قلبی پیدا می شود که وقتی درباره کربلا سخن می شنود ، آغشته با حزن والم نگردد ؟ حتی غیر مسلمانان نیز نمی توانند پاکی روحی را که دراین جنگ اسلامی درتحت لوای آن انجام گرفت انکار کنند .


« واشنگتن ایرونیگ » ،مورخ مشهور آمریکایی ، برای امام حسین – علیه السلام – ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن به اراده یزید  نجات بخشد ، لیکن مسوولیت پذیری پیشوا ورهبر نهضت اسلام اجازه نمی داد که او یزید را به عنوان خلیفه بشناسد . اوبه زودی خود را برای قبول هرناراحتی وفشاری به منظور رها ساختن اسلام ازچنگال بنی امیه آماده ساخت . درزیرآفتاب سوزان سرزمین خشک ودرروی ریگهای تفتیده عربستان، روح حسین فنا ناپذیر است. ای پهلوان وای نمونه شجاعت وای شهسوار من ، ای حسین !


« توماس ماساریک » : گرچه کشیشان ما هم ازذکر مصایب حضرت مسیح مردم را متاثر می سازند ، ولی آن شور وهیجانی که درپیروان حسین – علیه السلام یافت می شود درپیروان مسیح یافت نخواهد شد وگویا سبب این باشد که مصایب مسیح دربرابر مصایب حسین – علیه السلام – مانند پرکاهی است در مقابل یک کوه عظیم پیکر .


« بنت الشاطی » : زینب ، خواهر حسین بن علی – علیه السلام – لذت پیروزی را درکام ابن زیاد وبنی امیه خراب کرد ودرجام پیروزی آنان قطرات زهرریخت ، درهمه حوادث سیاسی  پس ازعاشورا ،همچون قیام مختار وعبدالله بن زبیر و سقوط دولت امویان دربرپایی حکومت عباسیان وریشه دواندن مذهب تشیع زینب قهرمان کربلا نقش برانگیزنده داشت.


« لیاقت علی خان » ،نخستین نخست وزیر پاکستان ،: این روز محرم ،برای مسلمانان سراسر جهان معنی بزرگ دارد . دراین روز ، یکی ازحزن آورترین و تراژدیک ترین وقایع اسلام اتفاق افتاد ، شهادت حضرت امام حسین – علیه السلام – درعین حزن ، نشانه فتح نهایی روح واقعی اسلامی بود ، زیرا تسلیم کامل به اراده الهی به شمار می رفت . این درس به ما می آموزد که مشکلات وخطرها هر چه باشد ،نبایستی ما پروا کنیم وازراه حق وعدالت منحرف شویم .


 « احمد محمود صبحی » : اگرچه حسین بن علی – علیه السلام – در میدان نظامی یا سیاسی شکست خورد ، اما تاریخ ،هرگز شکستی را سراغ ندارد که مثل خون  حسین – علیه السلام – به نفع شکست خوردگان تمام شده باشد. خون حسین – عله السلام-انقلاب پسر زبیر وخروج مختار ونهضتهای دیگر را در پی داشت . تا آنجا که حکومت اموی ساقط شد وندای خونخواهی حسین -  علیه السلام – فریادی شد که آن تختها وحکومتها را به لرزه درآورد .


« آنطون بارا مسیحی » : اگر حسین ازآن ما بود ، درهر سرزمینی برای او بیرقی  برمی افراشتیم و درهرروستایی برای او منبری برپا می نمودیم ومردم را با نام حسین – علیه السلام – به مسیحیت فرا می خواندیم .


« تامس کارلیل » ،نویسنده ، قرن 19 انگلستان ، : دربهترین درسی که از تراژدی کربلا می گیریم این است که حسین ویارانش مومنانی راستین به خدا بودند . آنها نشان دادند که برتری نفرات درمقابله حق وباطل مهم نیست . پیروزی حسین – علیه السلام – علیرغم کمی نفراتش مرا شگفت زده می کند .


« دکتردی ،شلورک » ، دانشمند قرن 20 ،: حسین با یاران اندکش به راه افتاد نه برای کسب افتخار ،نه قدرت یا ثروت بلکه برای فداکاری وهرکدام ازآن گروه سلحشور ، مرد وزن  ،می دانست که دشمنان سنگدل وصلح ناپذیری درپیش رو دارند ،با این حال نه تنها برای جنگ بلکه برای مرگ نیزآماده بودند ،اگرچه حتی دشمنان به کودکانشان آب ندادند آنها درزیر خورشید سوزان ، میان شنهای داغ ،تشنه مقاومت کردند وبا این حال هیچ کدام برای لحظه ای متزلزل نشدند و شجاعانه درنابرابرترین جنگ با دشمن روبرو شدند ، بدون عذر وبهانه ای .


« براون ،ر» شاعر قرن 19 انگلستان ، « تاریخ ادبی ایران » می نویسد :


« خاک به خون آغشته کربلا ، جایی که نوه رسول خدا برخاک افتاد ، درحال تشنگی طاقت فرسا وشکنجه دهنده ودرمیان بدنهای یاران کشته  شده اش . ازآن تاریخ  به بعد درهر زمانی یک نشانه است برای برانگیختن روح انسان که عمیق ترین احساسات را حتی دربی روح ترین وبی تفاوت ترینها ، برمی انگیزد . اندوه بی پایان وعروج روح بدین گونه است که درد ، خطرومرگ به ذراتی بی ارزش درهم  می شکنند ، سالانه دردهم محرم این تراژدی درایران هند ،ترکیه ،مصر وهرجایی که جامعه شیعه یا اقلیت شیعه وجود دارد بازسازی می شود .


همین طور که می نویسم همه چیز دربرابرم جان می گیرد .»


منابع  :


پایگاههای اسلامی اینترنتی






      
کربلا

 
حرم حضرت ابوالفضل



یا حسین



بین الحرمین






      

پس از جلسه مورخه 13/ 11/ 87   نمایندگان شما برای بررسی پاسخ مرکز خدمات، به بسته پرسش‌ها ، چهل و نه مورد ابهام، اشکال و توضیح و پرسش طرح شد و در تاریخ 16/ 11/ 87 در جلسه‌ای با حضور آقایان رفعتی، آراسته و آقایی در مرکز خدمات حوزه علمیه اریه گردید و در عمده موارد پاسخ شفاهی دست‌اندکاران بخش مسکن، استماع شد و مقرر گردید پاسخ مشروح و مکتوب مرحله دوم نیز تهیه و در اختیار طلاب محترم قرار گیرد.
همچنین بخشی از ضمایم مانند لوح فشرده نقشه‌ها و نیز اساسنامه موسسه دریافت شد.
متن کامل موارد مطرح شده به شرح زیر است :


1. بند 1 فوریت ها :  قرارداد اسکلت بتنی : زمان کار ، ‌متن قرار داد با پیمان‌کار و مقدار نقدینگی طلاب.
2. بند 4 مهندسی : مرغوبیت نوع مصالح در مرحله سفت کاری و نازک کاری مشخص نشده است.
3. بند 6 مهندسی : آیا در پروژه 5 و 6 انشعابات آب، برق و گاز تفکیک می‌شود؟
4. بند 7 مهندسی : منظور از نقشه‌های ثانوی تکراری، استفاده از نقشه سایر پروژه‌ها، مجتمع‌ها یا بلوک ها است . به عبارت دیگر آیا برای همه واحدها نقشه کامل و مجزا و غیر تکراری تهیه می‌شود و هزینه آن چقدر است؟
5. بند 8 اجرایی : پیوست اساسنامه موسسه عمران نور گستر.
6. بند 10 اجرایی : با عنایت به موافقت وزیر مسکن در سال 83 بر چه اساسی در همین سال ثبت نام شده است در حالی که زمین آماده ساخت نبوده است؟ آیا ثبت نام برای زمین موافقت نشده یا آماده نشده صورت گرفته است؟ توضیح مقتضی و توجیه فنی و مالی آن را بفرمایید؟
7.  بند 10 اجرایی : با عنایت به آغاز عملیات طراحی نقشه و سایر از سال 84  که پس از ثبت نام صورت گرفته و عملیات ساختمان که از سال 85 آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد (دوسال) ؛
 الف : علت تأخیر و عدم تحویل ساختمان پس از دوسال چیست؟ آیا با وجود متقاضیان بسیار و سابقه پروژه های سابق، تا این زمان وام بانکی دریافت نشده است؟ در این صورت علت چیست و چرا پیش از عملیاتی شدن کارها‌، پذیرش صورت گرفته و تا پایان سال 85 مبلغ 30 ملیون ریال از طلاب درخواست شده است؟ چنانچه مشکل تأخیر، در واریزی طلاب بوده است، چرا مبالغ بیش‌تری درخواست نشده؟
ب : سپرده متقاضیان در بانک در این مدت شامل سود و مزایا است. این مسئله چگونه محاسبه می‌شود؟
8. بند 11 اجرایی : با توجه به عدم توفیق در گرفتن وام بانکی برای هزارواحدی ششم، در خواست مبلغ و تکمیل آن برای قرعه کشی چگونه امکان پذیر خواهد بود در حالی که ساختمانی برای واگذاری وجود ندارد؟
9. بند 11 اجرایی : زمان پایان پروژه بر اساس قرار داد با پیمان کاران اعلام شود.
10. بند 11 اجرایی : واریزی طلاب طبق اعلام مرکز بوده اما هیچ گاه نسبت به کسری بودجه اطلاع‌رسانی نشده است و مشخص نیست چند نفر و چه مبلغی کم بوده و احیانا اضافه پرداختی هم بوده است یا نه؟
11. بند 11 اجرایی : افرادی که طبق جدول اعلامی واریز کرده اند چه امتیازی نسبت به متأخرین ( با تکمیل در آخرین فرصت) دارند؟
12. بند 12 اجرایی : ساخت دو هزار واحد به جای هزار واحد با پیش‌بینی منابع مالی صورت گرفته است . در حالی که در سایر بند ها (مانند بند 19) از پیش بینی عدم تحقق آن سخن رفته و گویا سابقه، هم همین را تایید کند؛ بنابراین چنین تصمیمی توجیه پذیر نیست که متقاضیان علی رغم مشکلات فراوان، در فرصت کوتاه، توانایی تکمیل مبلغ اعلامی اولیه ( 18 و 16 ) و یا حتی مبلغ ثانوی (12) ملیون را داشته باشند یا در آینده و مراحل بعدی بتوانند ادامه دهند.
13. بند 13 اجرایی : رونوشت قرارداد با پیمان‌کاران ( اسکلت)
14. بند 14 اجرایی : موارد مطرح شده در کدام هزاره است.
15. بند 15 اجرایی : علی رغم تأمین بخش عمده هزینه در بخش واریزی‌ها و تأخیر چند ساله، علت دوسال انتظار بعدی (89) برای چیست؟
16. بند 18 حقوقی : استقلال موسسه نور گستر و در عین حال وابستگی آن به مرکز خدمات چه توضیحی دارد؟ آیا این سازمان نمی‌توانست زیر مجموعه و زیر نظر مرکز خدمات اداره شود؟ آیا ثبت مستقل این شرکت به معنای خروج آن از مراکز حوزوی است؟ آیا طلاب متقاضی مسکن با یک شرکت خصوصی طرف هستند؟ (ماده 584 قانون تجارت)
17. بند 19 حقوقی : علت عدم قرارداد با طلاب، عدم واریز به موقع وجه در آینده ذکر شده در حالی که نبود قرار داد در مجموع به سود متقاضیان نبوده است و در باره اکثریت طلاب که ادعا شده طبق جدول زمان‌بندی وجوه را نخواهند پرداخت ! قصاص قبل از جنایت شده است.
18. بند 19 حقوقی : گفته شده که بستن قرارداد با هدف مرکز خدمات برای خانه دار شدن طلاب سازگاری ندارد و عده‌ای که به موقع وجوه را پرداخت کنند، مدعی می‌شوند و مجبور به حذف بقیه خواهید شد. آیا امکان تعویض امتیاز افراد با سایر طلابی که امکان پرداخت دارند وجود نداشت؟ و تعویق افرادی که مشکل پرداخت داشتند؟ آیا وجود شرکت‌های تعاونی مسکن با این نظریه تعارض ندارد؟
19. بند 19 حقوقی :  پیش‌بینی سود و دریافت مبلغ گزاف در قراردادهای سایر انبوه‌سازان بدین معنا است که قرارداد با موسسه نور گستر باید با مبلغ بسیار کم‌تر و به صرفه تری برای طلاب، باید تنظیم شود چون در پی سودآوری نیست نه آن‌ که قرار داد بسته نشود.
20. بند 21 و 22 و 23 حقوقی : منظور از ناظر در پرسش نمایندگان، همان بازرس یا ناظر است که از بین اعضا انتخاب و در تصمیمات، قراردادها و پرداخت‌ها حضور داشته باشد نه آن که نظارت فنی و تخصص فنی داشته باشد. لذا خواهشمند است پاسخ مطلوب بیان شود.
21. بند 24 حقوقی : در تعهدنامه به التزامات متقاضیان توجه و تصریح شده من جمله حق لغو امتیاز از سوی مرکز اما هیچ تعهدی داده نشده و کاملا یک طرفه تنظیم شده و حق اعتراض یا پیگیری باقی نمانده است. آیا این به گمان متصدیان امر مسکن طلاب به سود طلبه‌ها است؟
22. بند 24 حقوقی : گفته شده در صورت عدم تکمیل وجه، به قرعه بعدی منتقل خواهد شد اما در باره تأخیر کلی و پس از قرعه دوم پاسخی داده نشده است.
23. بند 25 حقوقی : با عنایت به حضور 400 متقاضی از دوره های پیشین و حدود دو هزار واحد مسکونی که قرار است ساخته شود،‌ تعداد انصرافی‌ها تاکنون چند مورد بوده است؟
24. بند 27 زمین :‌ شیوه توزیع و محاسبه قیمت زمین به ازای هر واحد چگونه است (‌با نظر داشت مبلغ هر متر مربع اعلام شده و مساحت مورد نیاز دوهزار واحد)
25. بند 29 زمین : محاسبه دقیق مبلغ اجاره و زمان آغاز و پایان پنج سال آن و نیز تفاوت هزاره پنجم و ششم در میزان اجاره با توجه به عدم همزمانی تحویل دوهزار واحد چگونه خواهد بود.
26. متراژ زمین دریافتی از وزیر مسکن وقت (83)چه قدر است و چه متراژ آن برای هزاره پنجم و ششم صرف می‌شود؟
27.  بند 31 شهرسازی : با عنایت به منسوخ شدن قانون احداث مدرسه توسط انبوه سازان، آیا هزینه این مورد و مانند آن در محاسبات مالی از قیمت تمام شده برای هزاره پنجم و ششم، کسر خواهد شد؟
28. بند 32 شهر سازی: چه راهکاری برای تصمیم گیری در باره احداث فضای عمومی مجتمع‌ها در نظر گرفته شده یا این که موسسه خود را در ساخت آن مکلف نمی‌داند؟
29. بند 33 شهر سازی : پیگیری موارد مطرح، به عهده کیست؟
30. بند 37 امور مالی و وام: هزینه نظارت و عوامل اجرایی بر اساس کدام ضوابط و نظام اداری محاسبه می‌شود و به چه ملبغ است یا این که به صورت درصد محاسبه می‌شود؟ پرداخت آن به عهده پیمان‌کاران است یا انبوه‌ساز؟
31. بند 37 و 38 امور مالی و وام: با پاسخ داده شده و در نظرگرفتن کاهش هزینه‌ها در انبوه‌سازی و نیز حساسیت موسسه در انتخاب پیمان‌کاران با نازل‌ترین قیمت ( بند 1 فوریت‌ها) و عدم محاسبه سود، پیش‌بینی می‌شود قیمت تمام شده، کم تر از موارد مشابه در بازار باشد.
32. چنان چه به هردلیل، محاسبات مرکز خدمات در قیمت تمام شده، بالا تر از بازار باشد و به عبارت دیگر برای متقاضیان که سال‌ها در انتظار خرید خانه هستند، صرفه اقتصادی نداشته باشد، آیا در قیمت نهایی تجدید نظر خواهد شد؟
33.  بند 39 امور مالی و وام : درخواست واریزی سه ملیون تومان در مدت کم باقی مانده تا شهریورماه صورت گرفت و با فاصله کمی با طرح مسئله قرعه‌کشی درخواست شد تا کل مبلغ به شانزده یا هجده ملیون تومان برسد یعنی ظرف حدودا شش ماه بایستی به جز پنج و نیم ملیون قبلی، ده و نیم یا دوازده و نیم ملیون دیگر  واریز شود که عملا امکان پذیر نبود و قابل پیش بینی . این تصمیم تعدیل شد و مبلغ کل به دوازده میلیون کاهش یافت یعنی مجموعا شش‌میلیون‌و نیم که باز هم با توجه به زمان محدود، مبلغ معتنابهی است و یکی از عوارض آن واگذاری فیش به سایرین است و مشخص نیست آیا طلاب پس از این امکان ادامه پرداخت را داشته باشند یا خیر.اکنون پرسش این است که :
الف : علت درخواست مبالغ فوق، تسریع در ساخت و ساز اعلام شده است . چرا تا کنون به این مسئله فکر نشده بود تا یا موسسه زودتر اعلام و اقدام می‌کرد یا در سنوات گذشته مبلغ بیشتری درخواست می‌شد تا فشار مالی کم‌تری به متقاضیان وارد شود؟
ب :  با توجه به بند 15 اجرایی، واحد ها دوسال بعد تحویل داده‌خواهد شد و در باره قرعه کشی 88 هنوز زمان تحویل مشخص نیست. این مسئله با ادعای تسریع در ساخت و ساز نمی‌سازد.
ج : با فرصتی که تا سال 89 به بعد وجود دارد و متراژ نزدیک به هم واحدها ( هشتاد متری و هفتاد متری) و نیز عدم تمایز زیاد طبقات به علت وجود آسانسور، اصولا اعلام قرعه کشی در سال 87 چه مفهوم و توجیهی دارد؟ آیا افرادی که بدون لحاظ قرعه کشی تا پایان زمان ساخت و تحویل واحد‌ها، مجموع مبالغ اعلامی را یکجا و یا در چند مرحله واریز کنند، حق تحویل واحد آپارتمانی را ندارند؟
34. بند 42 امور مالی و وام : منظور از جریمه تأخیر، همان مبلغی است که بانک به ازای تحویل دیرهنگام دفترچه های اقساط دریافت می‌کند. با توجه به تجربه گذشته چنان‌چه موسسه در دریافت و تحویل دفترچه‌ها به دلایل ضوابط اداری یا تأخیر از زمان برنامه‌ریزی شده ساختمانی، کوتاهی کند، جریمه مذکور را به عهده خواهد گرفت؟
35. بند 43 امور مالی و وام : موسسه به عنوان کار فرما آیا وام جداگانه ای برای مساعدت در انبوه سازی دریافت می‌کند یا همان مبلغ چهارده ملیون تومان دریافت می‌شود؟
36. بند 43 امور مالی و وام : قرار داد مشارکت مدنی چیست و آغاز و پایان دوره 24 ماهه آن نسبت به دریافت وام و پرداخت اقساط و زمان عملیات ساختمانی و تحویل واحدها مشخص شود.
37. بند 46 امور مالی و وام : امکان و راهکار مراجعه به موسسه مفید راهبر برای نمایندگان فراهم شود.
38. بند 48 امور مالی و وام : با طولانی شدن زمان ساخت و ساز، پرداخت سود دوران مشارکت در زمان اضافه به عهده موسسه نور گستر است یا به طلاب واگذار می‌شود؟
39. بند 52 تا 55 واحد‌های آزاد : با در نظر گرفتن فروش آزاد برخی واحدها در پروژه‌های پیشین، آیا تصمیم به فروش آزاد در هزار واحدی پنجم و ششم به طور کلی منتفی است؟ اگر امکان این نوع فروش وجود دارد، ضوابط آن طبق پرسش‌های مذکور، اعلام شود. معمولا در چه مرحله‌ و شرایطی فروش آزاد مطرح می‌شود؟


باسپاس از حسن همکاری و مساعدت مجموعه دست اندرکاران امور مسکن طلاب در مرکز خدمات حوزه علمیه قم
نمایندگان متقاضیان مسکن (هزاره پنجم و ششم)






      
<      1   2   3   4      >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم