پس از جلسه مورخه 13/ 11/ 87   نمایندگان شما برای بررسی پاسخ مرکز خدمات، به بسته پرسش‌ها ، چهل و نه مورد ابهام، اشکال و توضیح و پرسش طرح شد و در تاریخ 16/ 11/ 87 در جلسه‌ای با حضور آقایان رفعتی، آراسته و آقایی در مرکز خدمات حوزه علمیه اریه گردید و در عمده موارد پاسخ شفاهی دست‌اندکاران بخش مسکن، استماع شد و مقرر گردید پاسخ مشروح و مکتوب مرحله دوم نیز تهیه و در اختیار طلاب محترم قرار گیرد.
همچنین بخشی از ضمایم مانند لوح فشرده نقشه‌ها و نیز اساسنامه موسسه دریافت شد.
متن کامل موارد مطرح شده به شرح زیر است :


1. بند 1 فوریت ها :  قرارداد اسکلت بتنی : زمان کار ، ‌متن قرار داد با پیمان‌کار و مقدار نقدینگی طلاب.
2. بند 4 مهندسی : مرغوبیت نوع مصالح در مرحله سفت کاری و نازک کاری مشخص نشده است.
3. بند 6 مهندسی : آیا در پروژه 5 و 6 انشعابات آب، برق و گاز تفکیک می‌شود؟
4. بند 7 مهندسی : منظور از نقشه‌های ثانوی تکراری، استفاده از نقشه سایر پروژه‌ها، مجتمع‌ها یا بلوک ها است . به عبارت دیگر آیا برای همه واحدها نقشه کامل و مجزا و غیر تکراری تهیه می‌شود و هزینه آن چقدر است؟
5. بند 8 اجرایی : پیوست اساسنامه موسسه عمران نور گستر.
6. بند 10 اجرایی : با عنایت به موافقت وزیر مسکن در سال 83 بر چه اساسی در همین سال ثبت نام شده است در حالی که زمین آماده ساخت نبوده است؟ آیا ثبت نام برای زمین موافقت نشده یا آماده نشده صورت گرفته است؟ توضیح مقتضی و توجیه فنی و مالی آن را بفرمایید؟
7.  بند 10 اجرایی : با عنایت به آغاز عملیات طراحی نقشه و سایر از سال 84  که پس از ثبت نام صورت گرفته و عملیات ساختمان که از سال 85 آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد (دوسال) ؛
 الف : علت تأخیر و عدم تحویل ساختمان پس از دوسال چیست؟ آیا با وجود متقاضیان بسیار و سابقه پروژه های سابق، تا این زمان وام بانکی دریافت نشده است؟ در این صورت علت چیست و چرا پیش از عملیاتی شدن کارها‌، پذیرش صورت گرفته و تا پایان سال 85 مبلغ 30 ملیون ریال از طلاب درخواست شده است؟ چنانچه مشکل تأخیر، در واریزی طلاب بوده است، چرا مبالغ بیش‌تری درخواست نشده؟
ب : سپرده متقاضیان در بانک در این مدت شامل سود و مزایا است. این مسئله چگونه محاسبه می‌شود؟
8. بند 11 اجرایی : با توجه به عدم توفیق در گرفتن وام بانکی برای هزارواحدی ششم، در خواست مبلغ و تکمیل آن برای قرعه کشی چگونه امکان پذیر خواهد بود در حالی که ساختمانی برای واگذاری وجود ندارد؟
9. بند 11 اجرایی : زمان پایان پروژه بر اساس قرار داد با پیمان کاران اعلام شود.
10. بند 11 اجرایی : واریزی طلاب طبق اعلام مرکز بوده اما هیچ گاه نسبت به کسری بودجه اطلاع‌رسانی نشده است و مشخص نیست چند نفر و چه مبلغی کم بوده و احیانا اضافه پرداختی هم بوده است یا نه؟
11. بند 11 اجرایی : افرادی که طبق جدول اعلامی واریز کرده اند چه امتیازی نسبت به متأخرین ( با تکمیل در آخرین فرصت) دارند؟
12. بند 12 اجرایی : ساخت دو هزار واحد به جای هزار واحد با پیش‌بینی منابع مالی صورت گرفته است . در حالی که در سایر بند ها (مانند بند 19) از پیش بینی عدم تحقق آن سخن رفته و گویا سابقه، هم همین را تایید کند؛ بنابراین چنین تصمیمی توجیه پذیر نیست که متقاضیان علی رغم مشکلات فراوان، در فرصت کوتاه، توانایی تکمیل مبلغ اعلامی اولیه ( 18 و 16 ) و یا حتی مبلغ ثانوی (12) ملیون را داشته باشند یا در آینده و مراحل بعدی بتوانند ادامه دهند.
13. بند 13 اجرایی : رونوشت قرارداد با پیمان‌کاران ( اسکلت)
14. بند 14 اجرایی : موارد مطرح شده در کدام هزاره است.
15. بند 15 اجرایی : علی رغم تأمین بخش عمده هزینه در بخش واریزی‌ها و تأخیر چند ساله، علت دوسال انتظار بعدی (89) برای چیست؟
16. بند 18 حقوقی : استقلال موسسه نور گستر و در عین حال وابستگی آن به مرکز خدمات چه توضیحی دارد؟ آیا این سازمان نمی‌توانست زیر مجموعه و زیر نظر مرکز خدمات اداره شود؟ آیا ثبت مستقل این شرکت به معنای خروج آن از مراکز حوزوی است؟ آیا طلاب متقاضی مسکن با یک شرکت خصوصی طرف هستند؟ (ماده 584 قانون تجارت)
17. بند 19 حقوقی : علت عدم قرارداد با طلاب، عدم واریز به موقع وجه در آینده ذکر شده در حالی که نبود قرار داد در مجموع به سود متقاضیان نبوده است و در باره اکثریت طلاب که ادعا شده طبق جدول زمان‌بندی وجوه را نخواهند پرداخت ! قصاص قبل از جنایت شده است.
18. بند 19 حقوقی : گفته شده که بستن قرارداد با هدف مرکز خدمات برای خانه دار شدن طلاب سازگاری ندارد و عده‌ای که به موقع وجوه را پرداخت کنند، مدعی می‌شوند و مجبور به حذف بقیه خواهید شد. آیا امکان تعویض امتیاز افراد با سایر طلابی که امکان پرداخت دارند وجود نداشت؟ و تعویق افرادی که مشکل پرداخت داشتند؟ آیا وجود شرکت‌های تعاونی مسکن با این نظریه تعارض ندارد؟
19. بند 19 حقوقی :  پیش‌بینی سود و دریافت مبلغ گزاف در قراردادهای سایر انبوه‌سازان بدین معنا است که قرارداد با موسسه نور گستر باید با مبلغ بسیار کم‌تر و به صرفه تری برای طلاب، باید تنظیم شود چون در پی سودآوری نیست نه آن‌ که قرار داد بسته نشود.
20. بند 21 و 22 و 23 حقوقی : منظور از ناظر در پرسش نمایندگان، همان بازرس یا ناظر است که از بین اعضا انتخاب و در تصمیمات، قراردادها و پرداخت‌ها حضور داشته باشد نه آن که نظارت فنی و تخصص فنی داشته باشد. لذا خواهشمند است پاسخ مطلوب بیان شود.
21. بند 24 حقوقی : در تعهدنامه به التزامات متقاضیان توجه و تصریح شده من جمله حق لغو امتیاز از سوی مرکز اما هیچ تعهدی داده نشده و کاملا یک طرفه تنظیم شده و حق اعتراض یا پیگیری باقی نمانده است. آیا این به گمان متصدیان امر مسکن طلاب به سود طلبه‌ها است؟
22. بند 24 حقوقی : گفته شده در صورت عدم تکمیل وجه، به قرعه بعدی منتقل خواهد شد اما در باره تأخیر کلی و پس از قرعه دوم پاسخی داده نشده است.
23. بند 25 حقوقی : با عنایت به حضور 400 متقاضی از دوره های پیشین و حدود دو هزار واحد مسکونی که قرار است ساخته شود،‌ تعداد انصرافی‌ها تاکنون چند مورد بوده است؟
24. بند 27 زمین :‌ شیوه توزیع و محاسبه قیمت زمین به ازای هر واحد چگونه است (‌با نظر داشت مبلغ هر متر مربع اعلام شده و مساحت مورد نیاز دوهزار واحد)
25. بند 29 زمین : محاسبه دقیق مبلغ اجاره و زمان آغاز و پایان پنج سال آن و نیز تفاوت هزاره پنجم و ششم در میزان اجاره با توجه به عدم همزمانی تحویل دوهزار واحد چگونه خواهد بود.
26. متراژ زمین دریافتی از وزیر مسکن وقت (83)چه قدر است و چه متراژ آن برای هزاره پنجم و ششم صرف می‌شود؟
27.  بند 31 شهرسازی : با عنایت به منسوخ شدن قانون احداث مدرسه توسط انبوه سازان، آیا هزینه این مورد و مانند آن در محاسبات مالی از قیمت تمام شده برای هزاره پنجم و ششم، کسر خواهد شد؟
28. بند 32 شهر سازی: چه راهکاری برای تصمیم گیری در باره احداث فضای عمومی مجتمع‌ها در نظر گرفته شده یا این که موسسه خود را در ساخت آن مکلف نمی‌داند؟
29. بند 33 شهر سازی : پیگیری موارد مطرح، به عهده کیست؟
30. بند 37 امور مالی و وام: هزینه نظارت و عوامل اجرایی بر اساس کدام ضوابط و نظام اداری محاسبه می‌شود و به چه ملبغ است یا این که به صورت درصد محاسبه می‌شود؟ پرداخت آن به عهده پیمان‌کاران است یا انبوه‌ساز؟
31. بند 37 و 38 امور مالی و وام: با پاسخ داده شده و در نظرگرفتن کاهش هزینه‌ها در انبوه‌سازی و نیز حساسیت موسسه در انتخاب پیمان‌کاران با نازل‌ترین قیمت ( بند 1 فوریت‌ها) و عدم محاسبه سود، پیش‌بینی می‌شود قیمت تمام شده، کم تر از موارد مشابه در بازار باشد.
32. چنان چه به هردلیل، محاسبات مرکز خدمات در قیمت تمام شده، بالا تر از بازار باشد و به عبارت دیگر برای متقاضیان که سال‌ها در انتظار خرید خانه هستند، صرفه اقتصادی نداشته باشد، آیا در قیمت نهایی تجدید نظر خواهد شد؟
33.  بند 39 امور مالی و وام : درخواست واریزی سه ملیون تومان در مدت کم باقی مانده تا شهریورماه صورت گرفت و با فاصله کمی با طرح مسئله قرعه‌کشی درخواست شد تا کل مبلغ به شانزده یا هجده ملیون تومان برسد یعنی ظرف حدودا شش ماه بایستی به جز پنج و نیم ملیون قبلی، ده و نیم یا دوازده و نیم ملیون دیگر  واریز شود که عملا امکان پذیر نبود و قابل پیش بینی . این تصمیم تعدیل شد و مبلغ کل به دوازده میلیون کاهش یافت یعنی مجموعا شش‌میلیون‌و نیم که باز هم با توجه به زمان محدود، مبلغ معتنابهی است و یکی از عوارض آن واگذاری فیش به سایرین است و مشخص نیست آیا طلاب پس از این امکان ادامه پرداخت را داشته باشند یا خیر.اکنون پرسش این است که :
الف : علت درخواست مبالغ فوق، تسریع در ساخت و ساز اعلام شده است . چرا تا کنون به این مسئله فکر نشده بود تا یا موسسه زودتر اعلام و اقدام می‌کرد یا در سنوات گذشته مبلغ بیشتری درخواست می‌شد تا فشار مالی کم‌تری به متقاضیان وارد شود؟
ب :  با توجه به بند 15 اجرایی، واحد ها دوسال بعد تحویل داده‌خواهد شد و در باره قرعه کشی 88 هنوز زمان تحویل مشخص نیست. این مسئله با ادعای تسریع در ساخت و ساز نمی‌سازد.
ج : با فرصتی که تا سال 89 به بعد وجود دارد و متراژ نزدیک به هم واحدها ( هشتاد متری و هفتاد متری) و نیز عدم تمایز زیاد طبقات به علت وجود آسانسور، اصولا اعلام قرعه کشی در سال 87 چه مفهوم و توجیهی دارد؟ آیا افرادی که بدون لحاظ قرعه کشی تا پایان زمان ساخت و تحویل واحد‌ها، مجموع مبالغ اعلامی را یکجا و یا در چند مرحله واریز کنند، حق تحویل واحد آپارتمانی را ندارند؟
34. بند 42 امور مالی و وام : منظور از جریمه تأخیر، همان مبلغی است که بانک به ازای تحویل دیرهنگام دفترچه های اقساط دریافت می‌کند. با توجه به تجربه گذشته چنان‌چه موسسه در دریافت و تحویل دفترچه‌ها به دلایل ضوابط اداری یا تأخیر از زمان برنامه‌ریزی شده ساختمانی، کوتاهی کند، جریمه مذکور را به عهده خواهد گرفت؟
35. بند 43 امور مالی و وام : موسسه به عنوان کار فرما آیا وام جداگانه ای برای مساعدت در انبوه سازی دریافت می‌کند یا همان مبلغ چهارده ملیون تومان دریافت می‌شود؟
36. بند 43 امور مالی و وام : قرار داد مشارکت مدنی چیست و آغاز و پایان دوره 24 ماهه آن نسبت به دریافت وام و پرداخت اقساط و زمان عملیات ساختمانی و تحویل واحدها مشخص شود.
37. بند 46 امور مالی و وام : امکان و راهکار مراجعه به موسسه مفید راهبر برای نمایندگان فراهم شود.
38. بند 48 امور مالی و وام : با طولانی شدن زمان ساخت و ساز، پرداخت سود دوران مشارکت در زمان اضافه به عهده موسسه نور گستر است یا به طلاب واگذار می‌شود؟
39. بند 52 تا 55 واحد‌های آزاد : با در نظر گرفتن فروش آزاد برخی واحدها در پروژه‌های پیشین، آیا تصمیم به فروش آزاد در هزار واحدی پنجم و ششم به طور کلی منتفی است؟ اگر امکان این نوع فروش وجود دارد، ضوابط آن طبق پرسش‌های مذکور، اعلام شود. معمولا در چه مرحله‌ و شرایطی فروش آزاد مطرح می‌شود؟


باسپاس از حسن همکاری و مساعدت مجموعه دست اندرکاران امور مسکن طلاب در مرکز خدمات حوزه علمیه قم
نمایندگان متقاضیان مسکن (هزاره پنجم و ششم)