سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

استفاده عمومی ممنوع

منبع: دیدار آشنا

خواهران عزیز! این مطلب را بخوانند

در آن هنگام که
خداوند بر حضرت آدم احسان کرد و باغ زندگی او را به وجود «حوا» معنا بخشید،
غم تنهایی را از او زایل ساخت . از آن زمان به بعد که عالم را بقایی و آدم
را امیدی به حرکت آورد، خیمه زندگی بشر بپا شد . در حالی که نیمی از آن را
«زن‏» استوار کرده بود، موجودی که بدون او، برای نظام آفرینش، آغاز و
انجامی تصور نمی‏شود . بر همین اساس، در آیین حیات‏بخش اسلام برای «زن‏»
شخصیتی فوق‏العاده و منزلتی والا مقرر شده است و از او به عنوان موجودی یاد
شده که باید مورد تکریم و مشمول مهر و محبت کافی قرار گیرد . به گونه‏ای
که در قرآن کریم سوره‏ای است‏به نام «نساء» و مشتمل بر 176 آیه . علاوه بر
این در اسلام برای تمامی جوانب زندگی فردی و اجتماعی، خانوادگی و زناشویی و
حقوق زن، قوانین عادلانه‏ای وضع شده است . و از زنان شایسته آن چنان یاد
می‏کند که گویی هیچ فرشته‏ای نمی‏تواند به مقام او نایل آید . در میان
قوانین آسمانی که خدای متعال، با توجه به نیاز زن به امنیت و آرامش، بر او
مقرر کرده است، حکم «حجاب‏» است . حجاب قانونی است که نه برای محدود کردن
استعدادهای زنان، بلکه برای محدود کردن خطرهایی است که استعدادها و موجودیت
زن را تهدید می‏کند . دیدگاه اسلام به اجتماع و مسائل آن، کاملا حکیمانه
است . اسلام می‏خواهد جامعه‏ای آن چنان پاک بسازد که در آن اثری از فساد و
انحراف وجود نداشته باشد . از جمله عوامل اساسی که پاکیزگی اجتماع و سلامت
اخلاقی را ضمانت می‏کند، حکم حجاب است . با وجود حجاب، زنان از بی عفتی و
عشوه‏گری و انحراف باز داشته می‏شوند و موجب صیانت‏خانواده و جلوگیری از به
هم پاشیدگی آن می‏گردد . «حجاب‏» ایمنی بخشنده و نگهبان جامعه است و هرگز
هیچ جامعه‏ای نمی‏تواند از پاکی و امنیت اجتماعی برخوردار باشد، مگر وقتی
که زنانشان نخواهند بی‏بند و بار و برهنه باشند; زیرا «بی‏حجابی‏» همچون
«وبا» یی است که در صورت گسترش آن در میان توده مردم، بسیار زود همه را
آلوده و بیمار می‏کند . اسلام با دوراندیشی کامل، پیروان خود را به حجاب و
ترک خودنمایی امر می‏کند تا پیش از وقوع حوادث خانمان برانداز و شیوع فساد،
ریشه‏های آن خشک گردد و امکان رشد فساد اجتماعی بوجود نیاید .

«بی‏حجابی و پیامدهای آن‏»

1 . روی‏آوری
جوانان به انحرافات جنسی

جوان در دوران بلوغ، به علل مختلف، دچار هیجان
و میل جنسی زیادی می‏گردد . هرگاه این هیجان‏ها و فشارهای جنسی، با دیدن
صحنه‏های تحریک‏کننده و چهره‏های بزک کرده زنان بی‏حجاب، همراه باشد، جوان
را آن چنان بی‏اختیار می‏کند که دوست دارد با هر وسیله ممکن، شهوت خود را
خاموش سازد . چنان که حضرت امام رضاعلیه السلام می‏فرمایند: «خدای متعال
چشم اندازی به گیسوان زنان را حرام دانست; زیرا موجب تحریک مردان گشته، در
نتیجه آن، مفاسد و انحرافاتی به وقوع خواهد پیوست که نه حلال است و نه
پسندیده‏» (1)
آیا زنان بی‏حجاب، که عامل اصلی انحراف جوانان هستند، در
جرم و کیفر آنان شریک نیستند؟ و آیا اینان نبودند که با خودنمایی و هرزگی
خود، غرایز جوانان را تحریک کرده و روانه فساد نمودند؟ به هر حال، زنان
بی‏حجاب، باید کیفر نابسامانی‏های اجتماعی و روانی که برای دیگران پیش
می‏آورند، به عهده بگیرند .

2 . بی حجابی و خیانت‏های خانوادگی

از آن زمان که
بی‏حجابی در میان زنان رواج یافت، خیانت‏های خانوادگی نیز گسترش پیدا کرد .
از آن پس، پیوسته آمار آن رو به افزایش رفته است . بی شک در بسیاری از
موارد، شوهر خود زمینه این خیانت‏ها را فراهم می‏نماید; زیرا با همراه بردن
همسرش به مجالس مختلط و منحرف کننده و سینماها و تئاترها، عملا بین او و
بیگانگان، آشنایی برقرار می‏کند . بیگانگانی که در اغلب موارد هیچ گونه
تعهد و ایمانی در آنان دیده نمی‏شود . یا آن که مرد، همسرش را وادار می‏کند
تا با مهمانان به گرمی دست دهد و با لبخند، خوش آمدگویی کند . سپس، از
آنان پذیرایی کند، آن چنان که گویی همه با او محرمند! همین رفت وآمدها
نامشروع، موجب می‏شود که روابط خانوادگی سست گردد و اختلافات زندگی شروع
شود . اینجاست که کاخ زیبایی خانواده از هم پاشیده و فرو می‏ریزد و بدبختی
کودکان آغاز می‏گردد .

3 . دخترربایی و تجاوزات به زنان و دختران

زن و دختری که
زیبایی‏های خود را به دیگران نشان می‏دهند و غرایز جنسی مردان را تحریک
می‏کنند، باید تاوان این رفتار ناصواب را با ریختن آبرو و پذیرفتن آسیب
جسمی و روانی بپردازند . نظر جوانان منحرف به زنان بی‏حجاب، چیزی جز از دست
دادن آبروی آنان نیست . پس تجاوز و ربودن آنان امر عجیبی نیست! دختر ربایی
در کشورهایی که به حجاب معتقد نیستند، بیداد می‏کند . بر اساس گزارش
روزنامه گاردین، در آمریکا (واشنگتن) در هر 15 دقیقه، یک دختر ربوده می‏شود
(2) یا در گزارش آمده است: آمارهایی که از کیف‏های دختران دانشجو در
انگلستان به عمل آمده، نشان می‏دهد که 80 درصد آنان، قرص ضدبارداری با خود
همراه دارند . (3)
حال سؤال این است، با توجه به سرانجام بی‏حجابی کدام
یک از این دو نمونه «زن بی‏حجاب و بانوی باحجاب‏» بهترند؟ کدام یک متین و
محترم‏ترند؟ مقام و منزلت کدام عالی‏تر است؟
در آخر می‏توان گفت: تفاوت
میان زن بی‏حجاب و باحجاب مانند تفاوت اتومبیل شخصی و اتومبیل همگانی
(اتوبوس، تاکسی) است . اتومبیل همگانی مورد استفاده عموم است . ولی اتومبیل
شخصی، تنها به صاحبش اختصاص دارد . و زن بی‏حجاب کالای همگانی است; زیرا
همه مردم قادرند آزادانه از او بهره‏مند شوند . چگونه است که فردی حاضر
نیست اتومبیل شخصی خود را به دست راننده‏ای بی انصاف یا حتی دوست‏خود
بسپارد چون ممکن است موجب خرابی آن شود . ولی حاضر می‏شود ناموس خویش را در
اختیار دیگران قرار دهد تا در معرض انواع بیماری‏ها قرار گیرد .

منبع: کتاب «خواهرم حجاب سعادت است‏» ، نوشته: محمد
ابراهیم الموحد القزوینی، مترجم: یوسف آبادنی

پی‏نوشت:

1 . بحارالانوار . ج 6، ص 103
2 . مجله
لبنانی «الدستور» ، 1980
3 . روزنامه مصری «الاهرام‏» ، 1980





      
ادامه مطلب...



      
ادامه مطلب...



      
ربا

جریمه های دیرکرد از نظر شرعی صورت صحیحی ندارد، جریمه دیرکرد رباست، کسانی که توانایی پرداخت وام را دارند و نمی پردازند باید تعزیر و جریمه شوند؛ ولی حاکم شرعی می توانند جریمه کند و این جریمه به بیت المال تعلق دارد

انتقاد از کارهای صوری

(ما با مسؤولان بانکی و مالی اعتباری دربارة فاکتورهای قلابی صحبت کرده ایم و آن ها وعده‌ داده اند جلوگیری کنند؛ ولی تاکنون شکایت مردم باقی است.)

آنچه آیت الله مکارم شیرازی به آن اشاره کرده اند، راه حلی است که از سوی قانون گذار برای فرار از ربا در اعطای تسهیلات از سوی بانک ها الزام کرده است تا معامله از قالب قرض الحسنه خارج شده و معامله کالا با پول صورت گیرد تا مبلغ سود بانکی به عنوان بهره نباشد اما آنچه در عمل مشاهده می گردد این است که فاکتورهای قلابی و صوری و در مواردی مانند وام خودرو با پرداخت پول به نماینده گی ها، فاکتور صادر می گردد که به دور زدن قانون تبدیل شده است.

مقدار کارمزد

(کارمزد بیش از چهار درصد رباخواری است،.. اداره پرسنل صندوق ها با چهاردرصد کاملاً ممکن است.)

در همین رابطه حجت الاسلام سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه برخی اقدامات بانک ها و موسسات مالی و اعتباری برخلاف قانون بانکداری است، دریافت سود بیش از 4درصد را ربا خواند و خواستار توجه وزارت امور اقتصاد و دارایی به نظر مراجع عظام درباره بانکداری شد.[9]

حجت الاسلام محمد تقی رهبر، نماینده مجلس شورای اسلامی هم با تفکیک بین سود بانک ها و موسسات اعتباری گفته است: سود و کارمزدی که در بانک ها در حال حاضر اخذ می شود بر اساس قانون و نظر مراجع تقلید است اما فاجعه درباره دریافت سود وام و دیرکرد در پرداخت ها در موسسات مالی و اعتباری است که باید مسئولان هر چه زودتر برای آن فکری بکنند.[10]

البته مقدار چهار درصد سود بانکی موضوعیت نداشته و بسته به تشخیص کارشناسان اقتصادی دارد که چه مقدار برای گرداندن بانک ها و مخارج آن ها لازم است که ممکن است بیشتر یا کمتر گردد، ولی با موقعیت فعلی با چهار درصد امکان اداره بانک ها امکان پذیر است.

جریمه دیر کرد

(جریمه های دیرکرد از نظر شرعی صورت صحیحی ندارد، جریمه دیرکرد رباست، کسانی که توانایی پرداخت وام را دارند و نمی پردازند باید تعزیر و جریمه شوند؛ ولی حاکم شرعی می توانند جریمه کند و این جریمه به بیت المال تعلق دارد)

قوانین پیش از انقلاب، گرفتن خسارت ناشی از تاخیر تادیه را به رسمیت شناخته بود[11]، اما علی رغم تصریح مقنن، از آنجا که دیر کرد نوعی ربح تلقی می شد، دادگاه ها به این قانون عمل نمی کردند که قانون های دیگری در این جهت وضع شد. [12]

بعد از انقلاب، بحث شرعی بودن خسارت تاخیر مطرح شد و شورای نگهبان در سال 62 آن را غیر مشروع اعلام کرد و در همین سال قانون عملیات بانکی بدون ربا به تصویب رسید، اما به دلیل مشکلات فراوان برای نظام بانکی کشور، مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 68 قانون وصول مطالبات بانکی را در جهت حل این معضل تصویب کرد.

‌ در ماده یک این قانون می خوانیم: کلیه وجوه و تسهیلات مالی که بانکها تا تاریخ اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 1363.6.8 مجلس شورای اسلامی به اشخاص‌حقیقی و حقوقی تحت هر عنوان پرداخت نموده‌اند اعم از آن که قراردادی در این خصوص تنظیم شده یا نشده باشد و مقرر بوده است که بدهکار در‌سررسید معینه تسهیلات مالی و وجوه دریافتی را اعم از اصل و سود و سایر متفرعات مسترد دارد بر اساس مقررات و شرایط زمان اعطای این وجوه و‌تسهیلات قابل مطالبه و وصول است. کلیه محاکم دادگستری و مراجع قضایی و دوایر اجرای ثبت مکلفند طبق مقررات و شرایط زمان اعطاء وجوه و‌تسهیلات رسیدگی و نسبت به صدور حکم و وصول مطالبات بانکها اعم از اصل و هزینه‌ها و خسارات و متفرعات متعلقه (‌خسارت تأخیر تأدیه،‌جریمه عدم انجام تعهد و غیره) اقدام نمایند.

باید توجه داشت که برای اخذ تاخیر تادیه چند مبنای فقهی مانند استفاده از نهاد شرط در ضمن عقد قرض،شرط ضمن عقد خارج لازم، شرط در عقد غیر قرض و اخذ زیاده به عنوان جریمه بر تاخیر ذکر شده است که

سخنان ایت الله مکارم ناظر به راه اخیر است که در صورتی که داین در سر رسید معین پول را پرداخت نکند، دولت می تواند مبلغی به عنوان جریمه بر اصل دین که جنبه عقوبت پیدا می کند بگیرد، در حالی که در قانون فعلی این بانک است که آن مبلغ را می گیرد.

اشکال دیگری که این مرجع تقلید بر فرض اینکه خسارت تاخیر، جریمه باشد، اشاره کرده اند این است( که کسانی که توانایی پرداخت وام را دارند و نمی پردازند باید تعزیر و جریمه شوند)

در مورد مبنای این سخن می توان به آیه 280، سوره بقره اشاره کرد که وَإِن کَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَیْسَرَةٍ وَأَن تَصَدَّقُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ: و اگر [بدهکارتان‏] تنگدست باشد، پس تا [هنگام‏] گشایش، مهلتى [به او دهید] و [اگر به راستى قدرت پرداخت ندارد،] بخشیدن آن براى شما بهتر است- اگر بدانید.

 ضرورت آموزش متصدیان

(مسؤولان بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به کارمندان خود آموزش‌های لازم را در خصوص بانکداری اسلامی ارائه دهند که فاکتورها صوری را دنبال نکنند نباید بانکداری اسلامی در کشور به این شکل اداره شود)

آموزش فقه معاملات و احکام اختصاصی عقود اسلامی و بانک ها به کسانی که در سمت وکیل شخصیت حقوقی بانک مشغول هستند، از ضرورت هایی است که نمی توان آن را انکار کرد، بی شک توجه دادن این قشر به اهمیت احکام مالی اسلام و یادگیری قالب های عقود اسلامی برای درج معاملات رایج بانکی در آن از مهمترین و راهگشاترین امور خواهد بود.

در پایان جای این سوال دارد که در کشور اسلامی ما که اجرای مقررات و قوانین اسلامی خواست مسئولان و مردم است، چرا مسئله مهمی مانند وام ها و تسهیلات بانکی که بسیاری از مردم با آن درگیر هستند، مورد بازبینی قرار نمی گیرد واگر اقتصاد دانان کشور توجیهی برای نرخ بالای کارمزد دارند، چرا زمینه گفتگوی بین فقه و اقتصاد را فراهم نمی آورند؟


پی نوشت ها:

9-  سایت تابناک،کدخبر ??????تاریخ انتشار: ?? اردیبهشت ???? - ??:??

10- خبرگزاری مهر، کد:،????تاریخ انتشار: ?? اردیبهشت ????

11-ماده 198 اصول محاکمات حقوقی، مصوب 1329 ه.ق

12-مانند ماده 4و 5 ماده 34 قانون ثبت اسناد و املاک، ماده 5 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356





      

چطوری در زندگی نبازیم

و سوگند به روزگار/ که انسان، مدام در حال زیان ‌کردن است...

(1) مرد یخ‌فروش - که یخ‌هاش کم‌کم داشتند آب می‌شدند - را دیده بود که عاجزانه فریاد می‌زد: اِرحموا من یذوب رأس ماله،‌ أِرحموا من یذوب رأس ماله؛ رحم کنید به کسی که سرمایه‌اش دارد آب می‌شود ... منقلب شد. انگار کسی نشانش داده بود معنی واقعیِ‌ «انّ ‌الانسان لفی خُسر» را.

(2) حالِ لحظه لحظه من حال آن مرد یخ‌فروش است. سرمایه‌ام،‌ عمرم، ‌جوانی‌م،‌ ذره ذره مقابل چشم‌هام دارد آب می‌شود و نمی‌فهمم. همه‌اش ضرر. همه‌اش باخت. سرمایه‌ام را به چیزهایی می‌دهم که نمی‌ارزند؛ به مدرک، به علم‌های همین دنیایی، به دانسته‌هایی که مرا راه نمی‌برند، به مقام، به پول، به خانه، به ماشین، به عزّت‌های همین دنیایی، به عزیز شدن‌های گذرا،... آآآه، بهای جان من فقط بهشت بود. امیرم حجّت را بر من تمام کرده بود؛‌ «فلا تبیعوها الّا بها.»

(3) رهایی از این ضرر کردن‌های مدام، رهایی از این باختن‌های بی‌وقفه، فقط، عمل به یک تبصره چهار ماده‌ای‌ست؛ ایمان، عمل شایسته، سفارش به حق، سفارش به صبر. اللهمّ‌ وفّقنا.

(4) به هم که می‌رسیدند، بعدِ‌ سلام و مصافحه، پیش از خداحافظی، همین سه آیه را برای هم می‌خواندند؛ مسلمانان صدر اسلام.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

وَالْعَصْرِ 

إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ 

إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ





      

اسلام

اطلاعیه طرح سیر مطالعاتی آثار استاد مرتضی مطهری(ره)

«دین اسلام سماحت دارد. به یک انسان می‌گویند "سماحته" یعنی انسان با گذشت، ولی "دین با گذشت است" یعنی چه؟ مگر دین هم می‌تواند با گذشت باشد؟ دین هم با گذشتِ ولی اصولی دارد. چطور؟ دینی که به شما می‌گوید وضو بگیر، همین دین به شما می‌گوید اگر زخم یا بیماریی در بدن تو هست و خوف ضرر داری(نمی‌گوید یقین داری به ضرر) تیمم بکن، وضو نگیر. این معنی‌اش سماحت این دین است. یعنی یک دینِ یک دنده‌ی لجوجِ بی گذشت نیست، در جایش گذشت دارد یا می‌گوید روزه واجب است. واقعاً اگر انسان بدون عذر روزه‌ای را بخورد گناه مرتکب شده است. ولی همین دین می‌بینیم در جای خودش گذشت زیادی نشان می‌دهد. یریدالله بکم الیسر ولا یرید بکم العسر (بقره/185). روزه‌ای. مسافری؛ در مسافرت روزه گرفتن برای تو سخت است. روزه نگیر، قضایش را بعد بگیر ... لازم نیست صد در صد یقین داشته باشی(که روزه برایت ضرر دارد) اگر در قلب خودت احساس می‌کنی که خوف داری که نکند این روزه بیماری تو را تشدید بکند همین کافی است و لازم نیست از کسی دیگر بپرسی... . یک پیرزن یا پیرمرد ممکن است خوف ضرر هم نداشته باشد ولی(چون) رسیده به حدّ پیری و فرتوتی (روزه بر او واجب نیست). ادامه مطلب...



      
<      1   2   3   4   5      


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم