خط خطی های یک مبتدی
در میان پیروان
ادیان بزرگ، مسلمانان، خاصه شیعیان، همواره این امتیاز ویژه را داشته و
دارند که افزون بر کتاب آسمانی قرآن، از آبشخور دریای بی کرانه ی دیگری
برخوردارند و این زلال همیشه جاری، هماره در کوران و تاریکنای زندگی، چراغ
راه رشد و بالندگیشان بوده است، سخنانی گرانسنگ و انسان ساز از موسس مکتب
جاوید اسلام، حضرت ختمی مرتبت (ص) و خاندان گرانمایه اش (ع).
راویان و حدیث پژوهان مسلمان از همان سده های نخستین طلوع
اسلام در حفظ و پاسداری از این میراث پر ارج سعی وافر داشته اند. از همین
روی یکی از سنت های حسنه ای که از دیرباز تا کنون در میان محدثان و
دانشمندان اسلامی جریان داشته سنت نیکوی چهل حدیث نگاری است.
چنین می نماید که دانشمندان اسلامی در پاسداشت این سنت
دیرینه ملهم از روایت درربار نبوی بوده اند که فرمود: من حفظ من امتی
اربعین حدیثا مما یحتاجون الیه من امر دینهم، بعثه الله یوم القیامه فقیها
عالما. (خصال، الصدوق،319-302)
هر کس
از امت من چهل حدیث از احادیث دینی مورد نیاز جامعه را حفظ کند خداوند
متعال او را در روز قیامت به عنوان فقیه و دانشمند محشور خواهد کرد .»
امروز که دستاوردهای زندگی پیچیده ماشینی، مولود نافرخنده
اضطراب را برای بشر جدید به بار آورده است، برای رسیدن به ساحل آرامش و
ماندن در مسیر، به این سرمایه جاری و جاودان، محتاجیم بیش از همیشه.
همین بهانه، ما را برآن داشت تا در هر دیدار، چهل حدیثی
راهگشا با اولویت موضوعات مبتلا به و کاربردی، به محضر عزیزتان عرضه
بداریم.
در قرآن می خوانیم: اللَّهُ
یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشَاءُ وَیقْدِرُ...
خدا
روزی را برای هر کس بخواهد (و شایسته بداند) وسیع، برای هر کس بخواهد (و
مصلحت بداند،) تنگ قرار میدهد.1
1.ادم
الطهارة یدیم علیک الرزق» 2
دائما با طهارت باشى، روزى تو ادامه مىیابد.
2.پیامبر
صلى الله علیه وآله :
مَنْ یَضْمُنْ لى بِرَّ
الْوالِدَیْنِ وَ صِلَةَ الرَّحِمِ اَضْمُنْ لَهُ کَثْرَةَ الْمالِ وَ
زیادَةَ الْعُمْرِ وَ الْمَحَبَّةَ فِى الْعَشیرَةِ؛3
کس نیکى به پدر و مادر و صله رحم را برایم ضمانت کند، من نیز زیادى ثروت،
طول عمر و محبّت او را در دل خویشاوندان ضمانت مىنمایم.
3.پیامبر
صلى الله علیه وآله :
اَ لْعِبادَةُ عَشْرَةُ
اَجْزاءٍ تِسْعَةُ اَجْزاءٍ فى طَلَبِ الْحَلالِ؛4
ده جزء دارد، که نُه جزء آن، طلب روزى حلال است.
4.امام صادق
علیه السلام :
مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ فى اَهْلِ بَیْتِهِ
زیدَ فى رِزْقِهِ؛5
شایستگى در حقّ خانوادهاش نیکى کند، روزیش زیاد مىشود.
5.پیامبر
صلى الله علیه وآله :
طَلَبُ الْحَلالِ فَریضَةٌ
عَلى کُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ؛6
درآمد حلال، بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است.
6.امام على علیه
السلام :
واعلم یا بُنیّّّّ ان الرزق رزقان رزق تطلبه
و رزق یطلبک فإن أنت لم تأته أتاک 7
بدانکه « روزی » بر دوگونه است : یک نوع روزی است که به جستجوی آن
برمیخیزی و روزی دیگری است که به سراغ تو خواهد آمد یعنی اگر توهم به سویش
نروی آن به سویت میآید .
7.امام سجاد علیه السلام :
اَللَّهُمَّ...
وَصُنْ وَجْهى بِالْیَسارِ وَ لا تَبْتَذِلْ جاهى بِالْاِقْتارِ
فَاَسْتَرْزِقَ اَهْلَ رِزْقِکَ وَ اَسْتَعْطىَ شِرارَ خَلْقِکَ،
فَاُفْتَتَنَ بِحَمْدِ مَنْ اَعطانى وَ اُبْتَلى بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنى وَ
اَنْتَ مِنْ دونِهِم وَلىُّ الإِعطاءِ وَ الْمَنْعِ؛8
با توانگرى آبرویم را نگهدار و به تنگدستى حرمتم را از بین مبر که بر اثر
آن از کسانى روزى بخواهم که روزىخوار تو هستند و از بندگان پست و بدکردار
تو عطا و بخشش طلبم و در نتیجه، به ستایش آنکه به من بخشیده و نکوهش آن
که از من دریغ کرده است، گرفتار شوم. حال آن که بخشیدن و نبخشیدن در حقیقت
به دست توست.
8.امام صادق علیه السلام :
مَنْ
صَدَقَ لِسانُهُ زَکى عَمَلُهُ و مَن حَسُنَت نِیَّتُهُ زیدَ فى رِزقِهِ و
مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِ بَیْتِهِ مُدَّ لَهُ فى عُمُرِهِ؛9
کس راستگو باشد، عملش پاکیزه مىشود و رشد مىکند؛ هر کس نیتش خوب باشد
روزیش زیاد مىشود و هر کس به شایستگى در حق خانوادهاش نیکى کند، عمرش
طولانى مىشود.
9.امام على علیه السلام :
اِعْلَموا
اَنَّ عَبْداً وَ اِنْ ضَعُفَتْ حیلَتُهُ وَ وَهِنَتْ مَکیدَتُهُ اَنَّهُ
لَنْ یُنْقَصَ مِمّا قَدَّرَ اللَّهُ لَهُ وَ اِنْ قَوىَ فى شِدَّةِ
الْحیلَةِ وَ قُوَّةِ الْمَکیدَةِ اَنَّهُ لَنْ یُزادَ عَلى ما قَدَّرَ
اللَّهُ لَهُ؛ 10
خداوند براى انسان مقدّر کرده است، بى کم و کاست به او مىرسد، هر چند در
چارهاندیشى و پیدا کردن راههاى کسب روزى ناتوان باشد و نیز بیش از آنچه
خداوند برایش مقدّر کرده به او نرسد، هر چند بسیار زرنگ و چاره اندیش باشد.
10.پیامبر
صلى الله علیه وآله :
اَرْبَعٌ تَزیدُ الرِّزْقَ:
حُسْنُ الْخُلْقِ وَ حُسْنُ الْجِوارِ وَ کَفُّ الاَْذى وَ قِلَّةُ
الضَّجْرِ؛ 11
مىکند: خوش اخلاقى، خوشرفتارى با همسایه، اذیت نکردن و کم کردن بىتابى.
11.پیامبر
صلى الله علیه وآله :
مَنْ اَکَلَ مِنْ کَدِّ یَدِهِ
حَلالاً فُتِحَ لَهُ اَبْوابُ الْجَنَّةِ یَدْخُلَ مِنْ اَیِّها شاءَ؛ 12
کس از دسترنج حلال خود روزى بخورَد، درهاى بهشت به روى او باز مىشود تا
از هر کدام که بخواهد، وارد شود.
12.پیامبر صلى الله علیه وآله :
اِسْتَنْزِلُوا
الرِّزْقَ بِالصَّدقَةِ وَ الْبُکورُ مُبارَکٌ یَزیدُ فى جَمیعِ النِّعَمِ
خُصوصاً فِى الرِّزْقِ وَ حُسْنُ الْخَطِّ مِنْ مَفاتیحِ الرِّزْقِ وَ
طیبُ الْکَلامِ یَزیدُ فِى الرِّزْقِ؛ 13
صدقه دادن روزى را فرود آورید، سحرخیزى با برکت است و همه نعمتها،
مخصوصاً روزى را زیاد مىکند، خط زیبا از کلیدهای رزق است و خوشزبانى
[هم] روزى را زیاد مىکند.
13.امام باقر علیه السلام :
لَیْسَ
مِنْ نَفْسٍ اِلّا وَ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَها رِزْقَها حَلالاً یَأتیها
فى عافیَةٍ وَ عُرِضَ لَها بِالْحَرامِ مِنْ وَجْهٍ آخَرَ فَاِنْ هىَ
تَناوَلَتْ مِنَ الْحَرامِ شَیئاً قاصَّها بِهِ مِنَ الْحَلالِ الَّذى
فَرَضَ اللَّهُ لَها وَ عِنْدَ اللَّهِ سِواهُما فَضْلٌ کَبیرٌ؛ 14
براى هر کسى روزىِ حلالى مقرّر داشته که به سلامت به او خواهد رسید. از
طرف دیگر روزى حرام نیز در دسترس او قرار داده است که اگر انسان روزى خود
را از آن حرام به دست آورد، خداوند در عوض، روزى حلالى را که براى او مقدّر
کرده است، از او باز خواهد داشت و غیر از این دو روزى (حلال و حرام)،
روزىهاى فراوان دیگرى نیز نزد خداوند هست.
14.امام باقر علیه
السلام :
عَلَیْکَ بِالدعاءِ لْاِخوانِکَ بِظَهْرِ
الْغَیْبِ فَاِنَّهُ یَهیلُ الرِّزقَ؛ 15
سر برادران (دینى) خود دعا کن، که این کار روزى را به طرف تو سرازیر
مىکند.
15.امام صادق علیه السلام :
لَمّا
قالَ لَهُ اَبو عُبَیدةَ: اُدْعُ اللَّهَ لى اَنْ لا یَجْعَلَ رِزْقى عَلى
اَیْدِى الْعِبادِ - : اَبَى اللَّهُ عَلَیْکَ ذلِکَ اِلّا اَنْ یَجْعَلَ
اَرْزاقَ العِبادِ بَعْضِهم مِنْ بَعْضٍ وَلکنِ اُدْعُ اللَّهَ اَنْ
یَجْعَلَ رِزْقَکَ عَلى اَیْدى خِیارِ خَلْقِهِ فَاِنَّهُ مِنَ
السَّعادَةِ؛16
صادقعلیه السلام عرض کرد: «دعا کنید که خداوند روزى مرا دست بندگانش قرار
ندهد»، امام فرمودند: خداوند چنین کارى نمىکند. او روزى بندگانش را در دست
یکدیگر قرار داده است؛ امّا از خدا بخواه که روزیت را در دست بندگان خوبش
قرار دهد، که این از خوشبختى است.
16.پیامبر صلى الله علیه وآله
:
اَلضَّیْفُ یَنْزِلُ بِرِزْقِهِ وَ یَرْتَحِلُ
بِذُنوبِ اَهْلِ الْبَیْتِ؛ 17
روزى خود را مىآورد و گناهان اهل خانه را مىبرد .
17.پیامبر
صلى الله علیه وآله :
لا تَتَشاغَلُ عَمّا فُرِضَ
عَلَیْکَ بِما قَدْ ضُمِنَ لَکَ فَاِنَّهُ لَیْسَ بِفائتِکَ ما قَدْ
قُسِّمَ لَکَ وَ لَسْتَ بِلاحِقٍ ما قد زُوىَ عنکَ؛18
با پرداختن به کسب روزى تضمین شده، از آنچه بر تو واجب شده است، با زمانى؛
زیرا قسمت تو از روزى مىرسد و آنچه قسمت تو نباشد، به آن دست نمىیابى.
18.امام
صادق علیه السلام :
صَلاةُ اللَّیْلِ تُحَسِّنُ
الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَیِّبُ الرّیحَ وَ تَدُرُّ
الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّیْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو
الْبَصَرَ؛19
سیما، خوش اخلاق و خوشبو و روزى را زیاد مىکند؛ [و زمینه ]پرداخت بدهى را
فراهم مىنماید؛ غم و اندوه را از بین مىبرد و چشم را نورانى مىکند.
19.پیامبر
صلى الله علیه وآله :
مَنْ رَضىَ بِما رَزَقَهُ
اللَّهُ قَرَّتْ عَیْنُهُ؛ 20
به آنچه خداوند روزیش کرده راضى باشد، خوش و خرّم بماند.
20.امام
باقر علیه السلام :
مُروا شیعَتَنا بِزیارَةِ قَبرِ
الحُسَینِعلیه السلام فَاِنَّ اِتْیانَهُ یَزیدُ فِى الرِّزْقِ وَ یَمُدُّ
فِى الْعُمْرِ وَ یَدْفَعُ مَرافِعَ السُّوءِ و اِتیانُهُ مُفْتَرَضٌ
عَلى کُلِّ مُؤمِنٍ یَقِرُّ لِلحُسَینِ بِالإِمامَةِ مِنَ اللَّهِ؛21
ما را به زیارت قبر حسین بن علىعلیه السلام فرمان دهید؛ زیرا زیارت آن
حضرت، روزى را زیاد و عمر را طولانى و بدىها را دور مىسازد و رفتن به
زیارتش بر هر مؤمنى که امامت امام حسینعلیه السلام را پذیرفته است، واجب
است.
21.پیامبر صلى الله علیه وآله :
مَنْ
تَوَکَّلَ عَلَى اللَّهِ کَفاهُ مُؤْنَتَهُ وَ رِزْقَهُ مِنْ حَیْثُ لا
یَحْتَسِبُ؛22
کند، خداوند هزینه زندگىاش را کفایت کند و از جایى که گمان نمىبرد، به او
روزى مىدهد.
22.امام صادق علیه السلام :
اَلْبِرُّ
یَزیدُ فِى الرِّزْقِ؛23
روزى را زیاد مىکند.
23.پیامبر صلى الله علیه وآله :
اِنَّ
اللَّهَ لَیَبْتَلِى الْعَبْدَ بِالرِّزْقِ لِیَنْظُرَ کَیْفَ یَعْمَلُ
فَاِنْ رَضىَ بورِکَ لَهُ وَ اِنْ لَمْ یَرْضَ لَمْ یُبارَکْ لَهُ؛24
انسان را با روزى آزمایش مىکند، تا ببیند چگونه عمل مىکند؛ اگر راضى
شود، برکت داده مىشود و اگر راضى نشود، برکت داده نمىشود.
24.امام
على علیه السلام :
هُوَ (رمضان) شَهْرٌ یَزیدُ
اللَّهُ فیهِ الاَْرْزاقَ وَ الآجالَ وَ یَکْتُبُ فیهِ وَفْدَ بَیْتِهِ
و...؛25
روزىها و عمرها را در آن مىافزاید و زائران خانهاش را معیّن مىکند.
25.امام
باقر علیه السلام :
اَللَّهُمَّ ارْزُقْنى رِزْقاً
حَلالاً یَکْفینى وَ لا تَرْزُقْنى رِزْقاً یُطْغینى وَ لا تَبْتَلیَنّى
بِفَقْرٍ اَشْقى بِهِ مُضَیِّقاً عَلَىَّ...؛26
مرا روزىِ حلالى بده که کفایتم کند، و روزىاى نده که به طغیانم کشانَد و
به فقرى گرفتارم نکن که با آن بدبخت شوم و به تنگنا افتم.
26.پیامبر
صلى الله علیه وآله :
لَمّا قیلَ لَهُ: اُحِبُّ اَنْ
یُوَسَّعَ عَلَىَّ فِى الرِّزْقِ؟ - : دُمْ عَلَى الطَّهارَةِ یُوَسَّعَ
عَلَیْکَ فِى الرِّزْقِ؛27
رسول خداصلى الله علیه وآله عرض شد: دوست دارم روزیم زیاد شود. فرمودند:
پیوسته با وضو باش تا روزیت فراوان شود.
27.امام صادق
علیه السلام :
ما اَنْعَمَ اللَّهُ عَلى عَبْدٍ مِنْ
نِعْمَةٍ فَعَرَفَها بِقَلْبِهِ وَ حَمِدَ اللَّهُ ظاهِراً بِلِسانِهِ
فَتَمَّ کَلامُهُ حَتّى یُؤمَرَ لَهُ بِالْمَزیدِ؛28
خداوند به بندهاى نعمت بدهد و او آن را قلباً قدر بشناسد و به زبان سپاس
بگوید، سخنش تمام نشده، فرمان افزایش نعمت براى وى صادر مىشود.
28.امام
على علیه السلام :
اَلْعُسْرُ یُفْسِدُ الاَْخْلاقَ،
اَلتَّسَهُّلُ یُدِرُّ الاَْرْزاقَ؛29
اخلاق را فاسد، آسانگیرى روزىها را فراوان مىکند.
29.پیامبر
صلى الله علیه وآله :
مَنْ حَبَسَ عَنْ اَخیهِ
المُسْلِمِ شَیئاً مِنْ حَقٍّ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ بَرَکَةَ الرِّزْقِ
اِلّا اَنْ یَتوبَ؛30
حقوق برادر مسلمان خود را پایمال کند، خداوند برکت روزى را بر او حرام
گرداند، مگر آنکه توبه (جبران) کند.
30.امام باقر علیه السلام :
اَلزَّکاةُ
تَزیدُ فِى الرِّزْقِ؛31
روزى را زیاد مىکند.
31.امام صادق علیه السلام :
الفَضْلُ
بْنُ اَبى قُرَّةَ: دَخَلنا عَلى اَبى عَبدِاللَّهِعلیه السلام وَ هُوَ
یَعْمَلُ فى حائطٍ لَهُ فَقُلنا: جَعَلَنَا اللَّهُ فِداکَ! دَعْنا
نَعْمَلْ لَکَ اَو تَعْمَلْهُ الغِلمانُ. قالَ: لا، دَعونى فَاِنّى
اَشْتَهى اَنْ یَرانِى اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ اَعْمَلُ بِیَدى وَ اَطْلُبُ
الحَلالَ فى اَذى نَفْسى؛32
ابى قرّه: خدمت امام صادقعلیه السلام که در باغشان مشغول کار بودند،
رسیدیم و عرض کردیم: خدا ما را فداى شما کند! اجازه بدهید یا ما برایتان
کار کنیم و یا غلامان. حضرت فرمودند: نه، مرا به حال خود بگذارید؛ زیرا
دوست دارم خداوند عزّوجلّ مرا در حال کار کردن و زحمت کشیدن براى کسب روزى
حلال ببیند.
32.پیامبر صلى الله علیه وآله :
اَکْثِروا
مِنَ الصَّدَقَةِ تُرزَقُوا؛33
زیاد بدهید، تا خداوند به شما روزى بدهد.
33.امام باقر علیه
السلام :
اِنَّ الْعَبْدَ لَیُذْنِبُ الذَّنْبَ
فَیُزْوى عَنْهُ الرِّزْقُ؛34
گناه مىکند و به سبب آن، روزى از او گرفته مىشود.
34.امام صادق
علیه السلام :
فى قولِهِ تَعالى «وَ یَرْزُقْهُ مِنْ
حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» اَىْ یُبارِکُ لَهُ فیما آتاهُ؛35
این فرموده خداوند والا «و او از جایى که گمانش را نمىبرد، روزى مىدهد»
فرمودند: یعنى به آنچه که عطایش فرموده است، برکت و فزونى مىبخشد.
35.امام
حسن علیه السلام :
لَیْسَتِ العِفَّةُ بِدافِعَةٍ
رِزْقاً وَ لَا الْحِرْصُ بِجالِبٍ فَضْلاً فَاِنَّ الرِّزْقَ مَقْسومٌ وَ
اسْتِعْمالُ الْحِرْصِ اسْتِعْمالُ الْمَآثِمِ؛36
پاکدامنى، روزى را از انسان دور مىکند و نه حرص، روزى زیاد مىآورد؛ چون
روزى قسمت شده است و حرص زدن باعث مبتلا شدن به گناهان مىشود.
36.امام
صادق علیه السلام :
اِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ
جَعَلَ اَرزاقَ الْمُؤمِنینَ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبونَ وَ ذلِکَ اَنَّ
الْعَبْدَ اِذا لَمْ یَعْرِفْ وَجْهَ رِزْقِهِ کَثُرَ دُعاؤَهُ؛37
عزیز و ارجمند، روزى مؤمنان را از جایى مىرساند که فکرش را هم نمىکنند.
علّتش این است که وقتى مؤمن نداند روزیش از کجا خواهد رسید، زیاد دعا
مىکند.
37.پیامبر صلى الله علیه وآله :
یا
اَباذَرِّ اِنّى قَد دَعَوتُ اللَّهَ جَلَّ ثَناؤُهُ اَنْ یَجْعَلَ رِزْقَ
مَنْ یُحِبُّنى کَفافاً وَ اَنْ یُعْطىَ مَنْ یُبْغِضُنى کَثْرَهَ الْمالِ
وَ الْوَلَدِ؛38
کردم که خداوند ارجمند ستوده، روزى دوستدار مرا به قدر کفاف عطا کند و به
دشمن من، مال و فرزند زیاد دهد.
38.امام سجاد علیه السلام :
اَللّهُمَّ
صَلِّ عَلى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ وَ اکْفِنى مَؤونَةَ الاِْکْتِسابِ وَ
ارْزُقْنى مِنْ غَیْرِ اِحْتِسابٍ فَلا اَشْتَغِلَ عَنْ عِبادَتِکَ
بِالطَّلَبِ و لا اَحْتَمِلَ اِصْرَ تَبِعاتِ الْمَکْسَبِ؛39
خدایا!
بر محمّد و آل او درود فرست و مرا از کسب روزىِ همراه با رنج، بىنیاز
گردان و از جایى که گمان نمىرود، روزىام ده، تا به خاطر طلب روزى، از
عبادت تو باز نمانم و بار سنگین مشکلات کسب روزى را به دوش نکشم.
39.امام
على علیه السلام :
اِذا اَبْطَاَتِ الاَْرْزاقُ
عَلَیْکَ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ یُوَسِّعْ عَلَیْکَ فیها؛40
در روزى تو تأخیر و تنگى پدید آمد، از خداوند آمرزش بخواه تا روزى را بر
تو فراوان گرداند.
40.امام صادق علیه السلام :
مَنِ
اهتَمَّ لِرِزْقِهِ کُتِبَ عَلَیْهِ خَطیئَةٌ؛41
کس غم روزى خود را بخورد، برایش یک گناه نوشته مىشود.
1)
الرعد/26
2) بحار،ج 105،ص 16
3) مستدرک الوسائل، ج 15، ص 176،
ح 12.
4) بحارالأنوار، ج 103، ص 9، ح 37.
5) الدعوات
الراوندى، ص 127.
6) جامع الأخبار، ص 389، ح 1079.
7) نهج
البلاغة، نامه شماره 31
8) صحیفه سجادیه، از دعاى 20.
9) کافى،
ج 2، ص 105، ح 11.
10) امالى مفید، ص 207، ح 39.
11) معدن
الجواهر، ص 39.
12) جامع الأخبار، ص 390، ح 1086 .
13)
بحارالأنوار، ج 76، ص 318 .
14) بحارالأنوار، ج 5، ص 147، ح 6.
15)
بحارالأنوار، ج 76، ص 60، ح 14 .
16) تحف العقول، ص 361 .
17)
بحارالأنوار، ج 75، ص 461، ح 14 .
18) بحارالأنوار، ج 77، ص 187 .
19)
ثواب الأعمال، ص 42 .
20) امالى طوسى، ص 225، ح 393 .
21)
کامل الزیارات، ص 284 .
22) کنزالعمال، ح 5693 .
23) کتاب
الزهد، ص 33 .
24) کنزالعمال، ح 7121 .
25) فضائل الشهر
الثلاثة، ص 108.
26) التهذیب، ج 3، ص 77، ح 6 .
27) کنزالعمال،
ح 44154.
28) کافى، ج 2، ص 95، ح 9.
29) غررالحکم، ح 802 و
803 .
30) امالى صدوق، ص 350، ح 1.
31) امالى طوسى، ص 296.
32)
من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 163، ح 3595.
33) بحارالأنوار، ج 77 ، ص
176، ح 10.
34) کافى، ج 2، ص 270، ح 8 .
35) تفسیر مجمع
البیان، ج 10، ص 43 .
36) تحف العقول، ص 234 .
37) توحید صدوق،
ص 402 .
38) مکارم الأخلاق، ص 463.
39) صحیفه سجادیه، از دعاى
20 .
40) تحف العقول، ص 174 .
41) امالى طوسى، ص 300، ح 593 .
از امام باقر ـ علیهالسّلام ـ منقول
است که :
«ابوالأصفر» پادشاه روم نامهای به معاویه (علیه الهاویه)
نوشت و مسائلی را از او سوال کرد و در آخر نامه نوشت : «اگر تو واقعاً
سزاوار خلافت هستی و خود را جانشین پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ
میدانی، جواب این مسائل را برای ما بنویس.»
پس از آنکه نامه به دست
معاویه رسید، هر چه درباره سؤالها دقت کرد خود را در جواب دادن عاجز دید و
لذا طبق معمول یکی از شامیان را نزد علی ـ علیهالسّلام ـ فرستاد تا بطور
محرمانه، از ناحیه حضرت ـ علیهالسّلام ـ به جواب مسائل مطلع شود، آنگاه
بنام خود همان جوابها را برای پادشاه روم بفرستد.
مرد شامی به حضور
علی ـ علیهالسّلام ـ آمد و سؤالهای خود را مطرح کرد.
حضرت ـ
علیهالسّلام ـ فرمودند: «از فرزندان من از«حسن» یا «حسین» یا «محمد
حنفیّه» از هر کدام که می خواهی سؤالات را بپرس.»
مرد شامی در میان
آن سه آقا زاده، امام حسن مجتبی ـ علیهالسّلام ـ را که در آن وقت نوجوان
بود انتخاب کرد و سؤالهای خود را به این ترتیب به عرض رساند:
«بین حق
و باطل چقدر فاصله است؟
بین آسمان و زمین چه مقدار مفارقت است؟
بین
مشرق و مغرب چه قدر فاصله است؟
آن چشمهای که ارواح مشرکان درآن
ساکنند کدام است؟
چشمهای را که ارواح مؤمنان در کنار آن جمع میشوند
چه نام دارد؟»
آن ده چیزی که هر کدام بر دیگری سختتراند
کداماند؟
امام حسن ـ علیهالسّلام ـ فرمودند:
فاصله بین حق و
باطل چهار انگشت است یعنی آنچه به چشم دیدی حق و آنچه به گوش شنیدی (نوعاً )
باطل و دروغ است.
فاصله بین زمین و آسمان به اندازه آه مظلوم و دید
چشم است.
فاصله بین مغرب و مشرق به اندازه مسیر یک روز خورشید است.
(یکبار طلوع و غروب خورشید ).
چشمهای که ارواح مشرکان در آن جمع
میشوند«برهوت» نام دارد.
چشمهای که مرکز تجمع ارواح مؤمنان است
«سلمی» نام دارد.
اما آن ده چیزی که هر کدام از دیگری سختترند به
این ترتیباند: سنگ از همه جمادات سختتر است؛ آهن از سنگ سخت است چون آن
را میشکند؛ آتش از آهن سختتر است چون آن را نرم میکند؛ آب از آتش سختتر
است چون آن را خاموش میکند، ابر از آب سختتر است چون آن را حمل و نقل
میکند؛ باد از ابر سختتر است چون آن را حرکت میدهد؛ از باد سختتر
فرشتهای است که آن را حرکت میدهد؛ از آن فرشته سختتر ملک الموت
(عزرائیل) است که آن فرشته را میمیراند؛ از ملک الموت سختتر، مرگی است که
او را میمیراند، از آن مرگ سختتر، امر خداوند است که مرگ را میمیراند.»
مرد
شامی در همان لحظه گفت :«شهادت میدهم و اقرار میکنم که تو فرزند رسول
خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ هستی و پدرت علی ـ علیهالسّلام ـ به خلافت و
مقام اولی الامری از معاویه بهتر است؛»
سپس این جوابها را ضبط کرد و
به نزد معاویه برد.
معاویه همین پاسخها را بنام خود برای پادشاه
روم،«ابوالاصفر» فرستاد.
ابو الأصفر برای معاویه نوشت: «به غیر کلام و
جواب خود تکلّم نکن، این جوابها از معدن نبوت و منبع رسالت صادر شده
است.»1
[1] .اقتباس از منتخب
التواریخ ص896.
کُفو بودن از نظر اسلام
در شرع مقدس اسلام، آنچه که معین شده است این است که دختر و پسر باید کفو یکدیگر باشند. و عمده ی مسأله در باب کفو، عبارت است از ایمان یعنی هر دو مؤمن، هر دو دارای تقوی و پرهیز گاری و هر دو معتقد به مبانی الهی و اسلامی و عامل به آنها باشند، اینکه تأمین شد ، بقیه ی چیزها اهمیتی ندارد... وقتی تقوی و پاکدامنی و طهارت دختر و پسر معلوم شد، سایر چیزها را خدای متعال تأمین می فرماید.
در اسلام، ملاک این همکاری که اسمش زوجیّت است، عبارت است از دین و تقوی که «المؤمن کفو المؤمنه و المسلم کفو المسلمه» (وسائل الشیعه، ج 20، صلی الله علیه واله وسلم 67) این ملاک دینی است.ادامه مطلب...
اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن هشدار نسبت به توطئه جدید دشمنان نظام علیه حوزه های علمیه، سروش را مرتد اعلام کردند.
به گزارش جهان در بیانیه منتشر شده از سوی این جامعه آمده است: حوزه های علمیه بلاد اسلامی تفکیک ناپذیر بوده و مراجع تقلید قم و نجف پشتیبان نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه هستند. اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بررسی اظهارات جدید سروش مبنی بر ضرورت مهاجرت مراجع تقلید از حوزه های علمیه قم به نجف تصریح کردند دشمنان از نقش مهم و تاثیرگذار مراجع تقلید قم و نجف در جهان تشیع هراسان هستند.
در این بیانیه که روزنامه کیهان آنرا منتشر کرده است مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کردند: سروش با تخطئه مبانی نظام اسلامی و ولایت فقیه ارتداد خود را بر همگان ثابت کرد و با همراهی اپوزیسیون خارج نشین در جهت سازماندهی فتنه 88 همدستی خود با سازمان اطلاعاتی سیا و موساد را به اثبات رساند بنابراین اظهارات اخیرش مبنی بر ضرورت مهاجرت مراجع قم به نجف در راستای اهداف شوم دشمنان نظام و به خاطر ترس از نقش تاثیرگذار مراجع قم و نجف در جهان تشیع می باشد لذا مراجع تقلید برای اظهارات این مرتد خارج نشین کوچکترین ارزشی قائل نبوده و توطئه های شوم دشمنان برای ایجاد شکاف و نفاق میان مراجع قم و نجف و مراجع عظام با نظام جمهوری اسلامی را در هم می شکنند.
شما اولین مقصر نبودید برای مراسم تدفین زندگی، خانم منفرد. آخرین هم نیستید. تک تک ما بر جنازه زندگی مشتی خاک پاشیدیم، بر مزارش فاتحه خواندیم و شمع روشن کردیم!یادتان هست موضوع امتحان ثلث اول انشای دوم راهنمایی را؟
هرچه آیه و حدیث و روایت بلد بودم ردیف کردم از نون و القلم تا ...شعرهای کتاب ادبیات فارسی و زگهواره تا گور و حدیث اطلبوا العلم و ... من درسم را از بر بودم، بلد بودم بین رشته ای بنویسم از هر چه در انبانم چپانده بودم نوشتم، تا ثابت کنم علم بهتر است از ثروت.
خانم معلم شما مقصر بودید برای آن 20 طلائی و استثنایی، بعد از آن همه وقت و آن همه دانش آموز و آن همه کلاس انشا که زیر برگه ام نوشتید! همه یادشان ماند که علم بهتر است از ثروت چون نمره 20 چشمگیر بود، چشمگیرتر از استدلال های چندگانه من. بهتر از همه من یادم ماند؛ چون اولین باری بود که از انشا 20 می گرفتم.
پدر هم از درس خواندنش زیر نور چراغ خیابان های قلهک گفته بود. ولی پدر یادش رفت زندگی را بیشتر بگوید!
خوب که نگاه می کنم می بینم چرا درس خواندن این همه افتخار شد!
چون سرگرمی با کلاسی برای پرکردن اوقات فراغت جوان هایی شد که تحمل سختی های یک زندگی مشترک را نداشتند!
چون من برای فرار از مواجهه با خانواده همسرم پناهی باکلاس تر از درس نداشتم! برای فرار از تفاهم نداشتن ها! برای فرار از یکنواختی!آن یکی جای دردهایش را با کتاب ها پرمی کرد!
دیگری برای فرار از فکر کردن و انتخاب معیارها، استدلالی شیک تر از ادامه تحصیل نداشت که جلوی روی خواستگاران بگذارد! دوستم نمی توانست برای رد کردن خواستگار خلبانش بگوید: "دیدم مادرت جوراب روی شلوارِ زیر دامن کشیده بود. من مادرشوهر بی کلاس دوست ندارم"! ولی ارشد علوم پایه بهانه خواستگار کُشی بود!ادامه مطلب...
پیامبر نبود، نبی نبود، از اوصیاء و اولیاء هم نبود. اما به جز انبیاء الهی ردپای کسی به قدر او روی آیهها نمانده است. آنقدر که سورهای را به افتخارش نامگذاری کنند.
پیامبر نبود، نبی هم نبود، از اوصیاء و اولیاء هم نبود. اما مظهر استجابت دعای رسول خدا بود، آنجا که به فرعون گفته بود: انّی عذتُ بربّی و ربّکم. آنجا که به خدا پناه برده بود از شرّ فرعون. خدا، استعاذه موسی را با او مستجاب کرده بود؛ و قال رجلٌ مؤمنٌ من آل فرعونَ یَکتُم ایمانَه ...
پیامبر و نبی که نبود هیچ، از اولیاء و اوصیاء هم که نبود هیچ، وسطِ خانواده کفر و انحراف بزرگ شده بود و نفس میکشید. توی همان خانوادهای که فرعون بزرگ شده بود؛ رجلٌ مؤمن من آل فرعون. آنقدر که توی آن شرایط خفقان خانوادهاش، ایمانش را مخفی کرده بود؛ یکتم ایمانه. تا راه را برای بهانه ما ببندد؛ جامعه و خانواده و محیط و ... نمیدانم همین بهانهها که ردیف میکنیم برای شانه خالی کردنهایمان.
پیامبر نبود، اما سپر جان پیامبرش شده بود. آن هم با قدرت منطق و استدلال. با خوب حرف زدن. اتقتلون رجلا ان یقول ربّی الله و قد جاءکم بالبیّنات من ربّکم؟ پیامبر نبود. اما وجدان های خوابیده قومش را با سؤال بیدار کرده بود. با خوب تبیین کردن؛ فمن ینصرنا من بأس الله ان جاءنا... انّی اخافُ علیکم... ما لکم من الله من عاصم... انّما هذه الحیوة الدّنیا متاع... من عمِل سیّئه فلا یُجزی الّا مثلها... یا قوم اتّبعون اهدکم سبیل الرّشاد...ادامه مطلب...
بیاید، این است که همسرش به دلیل اختلالات هورمونی، شروع به گریه و زاری
کند.
در دوره های ماهانه که سیستم بدنی خانم ها دستخوش تغییرات هورمونی
قرار می گیرد، آنها از نظر احساسی بسیار حساس می شوند، البته نباید تصور
کرد که دلیل ناراحتی و بی قراری خانم در یک چنین مواقعی تنها به واسطه
اختلالات هورمونی ایجاد می شود و دلیل قانع کننده دیگری در ورای آن وجود
ندارد. به هر حال در این شرایط، هر لحظه این امکان وجود دارد که خانم آب
های جمع شده در پشت سد را رها کرده و ساعت ها به گریه و زاری بنشیند.
بسته
به شرایط روحی و روانی که برای خانم ایجاد می شود، هر نوع عکس العملی از
جانب شما به راحتی می تواند شرایط را به طور کامل تغییر داده و آنرا بهبود
بخشد. با این کار می توانید خودتان را از یک انفجار احساسی نجات داده و از
ایجاد هر گونه بحث و دعوا خودداری نمایید.
هورمون ها
دهید از همین ابتدا تکلیف شما را در مقابل اختلالات هورونی خانم ها روشن
کنیم؛ باید توجه داشته باشید که در هنگام چرخه ماهانه، خانم ها نسبت به همه
مسائل حساس تر می شوند و ممکن است به هر دلیلی گریه کنند. اگر احساس کردید
که در مورد یک مسئله عکس العمل شدید نشان می دهد نباید به احساسات خشم
آلود او دامن بزنید بلکه باید سعی کنید او را آرام کنید و با او اظهار
همدردی نمایید. اگر در مورد یک مسئله خاص نظرتان با او یکی نیست، نباید
اختلاف نظر خود را صراحتاً بیان کنید. پس از سپری شدن این دوران خودش به
مرور زمان متوجه خواهد شد که واکنش نابجا از خود نشان داده و از یک مسئله
کوچک برای خودش یک غول بسازد؛ اما به هر حال در آن زمان شما هیچ واکنشی
نباید نشان دهید و فقط وارد بازی شده و در تیم او توپ بزنید. اشتباه نکنید:
در این دوران با او مدارا کنید تا بعدها پاداشش را فرای آن چیزی که انتظار
دارید، دریافت نمایید.
سر به سر گذاشتن
از همان سال های ابتدایی زندگی خود به این نتیجه دست پیدا می کنند که مردها
در زمان مواجهه با یک خانمی که در حال گریه کردن است، احساس بدی پیدا کرده
و راحت نیستند و هر کاری که لازم باشد انجام می هند تا جلوی اشک های خانم
را بگیرند. دلیل گریه خانم هر چیزی که باشد: از شنیدن یک داستان بچه گانه
که یکی از شخصیت ها در انتهای آن می میرد و یا به خاطر اینکه پدر چیزی را
که میخواهد برایش نمی خرد، وقتی متوجه می شود که با گریه می تواند آمال و
آرزوهای خود را عملی کند، در مورد نامزد خود نیز همین کار را انجام می دهد
تا بتواند به اهدافش دست پیدا کند.
به دلایلی که در بالا به آنها اشاره
کردیم، می توان نتیجه گرفت که تشخیص اشک های واقعی و دروغین از یکدیگر کمی
مشکل است، به ویژه در مورد ارتباط میان خانم ها و آقایون. به هر حال اگر
در اوایل رابطه خود قرار گرفته اید و نمی دانید که چگونه می توانید از
صداقت او اطمینان حاصل کنید، باید خودتان را به طریقی از این موقعیت نجات
داده و خودتان را از بحث خارج کنید و موضوع دیگری را برای گفتگو به میان
بیاورید. این کار تنها واکنشی است که می تواند برای شما تضمین کند که او نه
تنها از دست شما ناراحت نمی شود بلکه هیچ احساس بدی نیز نسبت به شما پیدا
نخواهد کرد.
احساسات خالص و واقعی
شدید ناراحتی همسرتان به خاطر دو مطلب ذکر شده در بالا ایجاد نشده است، می
توانید اطمینان پیدا کنید که دلیل اشک هایش ناراحتی واقعی و احساسات
ناخوشایند درونی است. خانم ها در مورد شرایط و موقعیت های مختلف بیش از
اندازه احساساتی برخورد کرده و واکنش های عاطفی از خود نشان می دهند، به
همین دلیل شاید قدری مشکل باشد که بخواهید تشخیص دهید دلیل اصلی ناراحتی
همسرتان از کجا نشات می گیرد. تنها راهی که می توانید او را آرام کنید این
است که به هر شیوه ای که شده نشان دهید احساسات او را می فهمید و پشتیبان و
حامی اش هستید. چه از دست کسی ناراحت باشد (و یا حتی از خود شما) یا در
شرایطی قرار گرفته باشد که هیچ کنترلی بر روی آن نداشته و ناامید و درمانده
باشد (به عنوان مثال مشکلاتی پیرامون مسائل شغلی) به هر حال برای تخلیه
احساسی گریه می کند. در یک چنین موقعیت حساسی او به دنبال یک فرد رویایی
نمی گردد که مشکلش را بلافاصله حل کند، فقط نیاز به کمک کسی دارد که برای
احساساتش ارزش قائل شود، و پشتیبانی و حمایتی را که او برای رسیدن به
موفقیت و حل مشکلات نیاز دارد را از او دریغ نکند.
عصبانیت
زمانی که برنامه ریزی هایشان درست از آب در نیاید، به عنوان مثال کارفرما
آنها را اخراج کند و یا در مسائل زناشویی دچار مشکل شوند، عصبانیت خود را
با اشک ریختن نشان می دهند. در زمان مواجهه با یک چنین شرایطی باید سعی
کنید که بر خلاف غریزه خود عمل کنید. به این معنا که به خودتان بقبولانید
که هیچ فضایی برای مقابله با خانم وجود ندارد، اگر چنین کاری را انجام
دهید، مطمئن باشید که احتمال پیروزیتان در حد صفر است. تنها کاری که باید
انجام دهید این است که خودتان را به نهایت غم و غصه او برسانید و بعد هم هر
چقدر وقت می خواهد در اختیارش قرار دهید تا بهبود پیدا کند. اگر قصد دارید
که با دلیل و منطق او را قانع کنید، باید بگویم که چیزی جز وقت تلف کردن
نیست. فقط به او فضای لازم را بدهید تا هر طور که دوست دارد از خود واکنش
نشان دهد؛ اما آگاه باشید که: پیش داوری و نصیحت کردن شرایط را دشوار تر
کرده و خشم و عصبانیت را طولانی مدت می کند. باید توجه داشته باشید که
همیشه باید ابتدا به او اجازه دهید که هر چه در دل دارد، بیرون بریزد،
زمانیکه به طور کامل از نظر احساسی تخلیه شد، آنوقت می توانید با حرف های
آرام و ملایم، به او آرامش دهید.
خاطرات
آقایون وقت زیادی را روی فکر کردن به مسائلی که در گذشته در زندگی برایشان
اتفاق افتاده، صرف نکنند - البته بجز کارهای خطرناکی که در دبیرستان انجام
داده اند!- اما خانم ها دارای قدرت بسیار بالایی در به یاد آوردن خاطرات
گذشته دارند و می توانند ساعت ها بر روی وقایعی که قبلاً در زندگی برایشان
اتفاق افتاده فکر کنند و مانند یک فیلم در ذهن خود آنها را تجسم کرده و
مرتباً تکرار نمایند. این خاطرات چه خوب باشند، چه بد، دلیل موجهی برای
شروع گریه های یک خانم محسوب می شوند. به هر حال یک چنین امری می تواند
دلیل قانع کننده ای دست خانم بدهد که اخلاق و روحیاتش تغییر کند، غم زده
شده و مقدمات گریه کردن را برایش فراهم آورد.
اگر متوجه شدید که خانم
در حال نگاه کردن آلبوم های عکس قدیمی است و یک جعبه دستمال کاغذی هم در
کنار خود گذاشته است، اصلاً نگران نشوید و تصو نکنید که در حال مقایسه کردن
شما با خواستگارهای قبلی اش است، سعی کنید به او ملحق شده و سوال کنید که
چه چیزی در سرش می گذرد. دست یافتن به عمق افکار او، آن هم زمانیکه در حال
مرور خاطرات گذشته است، شاید کمی دشوار باشد، اما بهترین زمانی است که شما
می توانید اطلاعات بیشتری در مورد او و گذشته اش بدست بیاورید. با این
تکنیک می توانید او را طوری هدایت کنید که اعتراف کند از زندگی فعلیش
کاملاً راضی است. بهترین کاری که برای جلوگیری از ایجاد ناراحتی و غم زدگی
می توانید انجام دهید، این است که با او صحبت کرده و اجازه دهید تا
احساساتش را با شما در میان بگذارد. شاید در زمان انجام یک چنین کاری احساس
کنید که در حال شکنجه شدن هستید، اما پس از اینکه او تخلیه روحی شود آنقدر
به شما احساس نزدیکی می کند که بدون شک تبدیل به بهترین همسر دنیا خواهد
شد.
ایجاد گریه و زاری
اشک ریختن برای تعداد بسیار زیادی از آقایون ناخوشایند باشد. همچنین تشخیص
دلیل گریه های یک خانم نیز کار دشواری است. شاید در گام اول تصور کنید که
هیچ کاری برای آرام کردن او از دستتان بر نمیآید، اما باید بدانید که شما
بهترین کسی هستید که می توانید به او کمک کنید. تنها کاری که باید انجام
دهید این است که دلیل ناراحتی او را پیدا کرده و با او اظهار همدردی
نمایید.
هر کاری که انجام می دهید، هیچ گاه به او نگویید که دلیل
ناراحتی و بی قراری او اختلالات هورمونی و پیش قاعدگی است. به هر حال او
تقویم دارد و متوجه همه این مسائل می شود برخوردی مناسب داشته باشید تا همه
چیز خوب پیش برود.