سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

عوامل مترتب بر روابط اقتصادی (بر اساس مبانی فقه اسلامی)

1-     اخلاق اقتصادی

2-     انحرافات اقتصادی

3-     اقتصاد و معاملات

4-     فقر و غنا

ادامه مطلب...



      

سرفصل ها:

1-     جهاد

ادامه مطلب...



      
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی نجفی پسر ارشد آیت الله العظمی مرعشی نجفی‌(ره) که نزدیک به پنجاه سال از عمر با برکت پدر را درک کرده است درگفت وگوی اختصاصی تفصیلی با خبرنگار مرکز خبر حوزه‌های علمیه، ناگفته‌های زیادی را از زندگی زاهدانه این عالم ربانی تشریح کرد.

 بخش نخست این گفت‌وگو که در آستانه کنگره بین‌المللی آیت الله العظمی مرعشی نجفی انجام شد، تقدیم خوانندگان ارجمند می‌گردد:

ادامه مطلب...



      

برادر فاضل جناب آقاى شیخ جواد ابراهیمى براى من نقل کردند که روزى از جناب استاد حسن زاده (مدظله ) خواستم که نصیحت و ارشاد و موعظه اى برایم بیان فرمایند. از جمله فرمودند: سعى کنید با نامحرمان تماس نداشته باشید چه زن باشد و چه مرد!!

 

تعجب کردم و پرسیدم : آیا مرد هم نامحرم مى شود؟! فرمودند: هر کس که با خدا انس نداشته باشد، نامحرم است !!

منبع: در محضر استاد، ص 83

 





      

پروفسور سید محمود حسابی

جهان سوم جایی است که اگر خانه ات را آباد کنی مملکتت ویران میشود

و اگر مملکتت را آباد کنی خانه ات ویران میشود.





      

مانده ایم که چگونه خود را منتظر می نامیم در حالیکه که کاری غیر از انتظار داریم.

چگونه است که زیر لب تو را صدا می زنیم اما ذکر هر روز و شبمان چیزی غیر از تو است.

چگونه است که دل شکستن هنر شده است در روزگاری که به بی هنری ارزش و بها داده می شود.

ادامه مطلب...



      

با سلام

مجددا سال نو مبارک.اما من کهنه مانده و از همتون میخوام برای نو شدنم دعا کنید.

چند روزی بعلت تعطیلات فارغ از کار و رایانه و زندگی ماشینی بدنبال آنچه نوروز از من خواسته بود بودم.دنیای شیرینی است وقتی در محلی قرار می گیری که آنتن تلفن همراهت خالی و از دسترسی به دنیا محرومی حال متاسفانه یا خوشبختانه بماند.

اولین کار صله رحم بود.چه بسیار فک و فامیلی که نه تنها یکسال بلکه سالیانی بود از آنها بی خبر بودم و به یمن نورور آنها را دیدم و جویای احوالشان شدم.اینکه چرا نتوانسته بودم آنها را ببینیم یا خبری بگیرم را کاملا متوجه روحیات خودشان می دانم الا من چنین آدمی نیستم.

روایات ذیل را مرور کنیم:

در منابع فقهی ما آمده است: «صله رحم مطلقا واجب است هر چند که خویشاوندان انسان مرتد یا کافر باشند.»[1] به عبارت دیگر کفر و فسق سبب سقوط حق خویشاوندی نمی شود، بلکه صله رحم در این گونه موارد نیز امری پسندیده است و چه بسا موجب هدایت و نجات آنها از گمراهی شود.
راوی می گوید: به امام صادق ـ علیه السلام ـ عرض کردم: «کسانی با من خویشاوندی دارند، اما با من هم عقیده نیستند، آیا برای آنان بر عهده ام حقی است؟ فرمود:
بلی؛ حق خویشاوندی را چیزی قطع نمی کند و اگر با تو هم عقیده باشند، برای آنان دو حق است؛ یکی حق خویشاوندی و دیگری حق اسلام.[2]

سوالی که برای خودم مطرح شد این بود که صرف دیدن خویشان برای صله رحم کافی است؟پاسخش را به روایات مراجعه کردم و دیدم جواب منفی است.پس باید چه کرد؟مرور کنیم:

قطع رحم این است که بستگان خود را به گفتار یا کردار بیازاری و با او رفتار ناشایست کنی یا او نیازمند به چیزی مثل: لباس، مسکن و خوراک و... باشد که تو قدرت رفع نیاز او را داشته باشی، ولی هیچ اقدام نکنی یا حقی از او سلب شده باشد و برای تو احقاق آن حق فراهم باشد، ولی بی توجه باشی یا به سبب کینه و حسد، از او دوری کنی و هنگام بیماری او به عیادتش نروی و هنگامی که از سفر باز می گردد، به دیدنش نروی.

در مقابل، یاری کردن به مال و کمک کردن با زبان و دست و پا و پرهیز از رنجش و آزار خویشان و مواردی این گونه، از مصداق های صله رحم  هستند. البته خودداری از آزار و اذیت خویشاوندان، بهترین نوع صله رحم معرفی شده است. در روایتی، امام صادق علیه السلام فرمود: « صله رحم کن، اگرچه به شربت آبی باشد و بهترین صله رحم، خودداری از آزار خویشان است».

 دچار توهم شده ام!دچار بدبینی شده ام جون نع صله رحم را معمولا بر اساس روایات نمی بینم.بگذریم...

ادامه دارد.....

[1] . استفتاأت از محضر امام خمینی، ج 1، ص 487.
[2] . بحارالانوار، ج 74، ص 131.





      

شخصی از امام علی(ع) پرسید:عددی را به دست من بده که قابل قسمت بر ?و ?و ?و ?و ?و ?و ?و ?و ?? باشد بی آنکه باقی بیاورد.
امام علی بی درنگ به او فرمود:
" اضرب ایام اسبوعک فی ایام سنتک "
یعنی:" روزهای هفته را بر روزهای یک سال خودت ضرب کن"
سوال کننده هفت را در ??? ضرب کرد.حاصل آن یعنی ???? بر تمام آن اعداد قابل قسمت بود بی آنکه باقی مانده بیاورد.

منبع: شرح بهایه به نقل از ترجمه کشکول شیخ بهایی





      

با سلام

از مدتی قبل صفحات رنگین روزنامه ها به آگهی های سفر توریستی در ایام تعطیلات نوروز به کشورها و مکان های تفریحی و سیاحتی اختصاص داشت.البته با توجه به اینکه نسبت به درصد جمعیت کشورمان این سطح به این آگهی ها اختصاص پیدا می کند جای تعجب دارد.مگر چند نفر در کل این مملکت اسلامی تن به چنین سفرهایی می دهند و فارغ از هزینه های گزاف آن پا روز اعتقادات خود گذاشته و می روند.ناراحت نشوید واقعا بسیاری از این اماکن را همه می دانند چه خبر است و مسافرین به آنجا مشخص است برای چه می روند.

حال برگردیم به حرف خودمان؟قرارمان برای این نظام چه بوده است؟به چه دلیل و برای چه انقلاب کردیم و از این انقلاب کردن دنبال چه چیزی بودیم؟واقعا همه می دانیم و گفتنش دردی را دوا نمی کند.اما الان کجائیم؟نزدیک یا دور از اهداف اولیه؟در جاده اصلی یا فرسخها از مسیر اصلی دور و غافلیم؟

به پیامک های این ایام توجه کنید.بسیاری از ما تن به پیامک هایی داده ایم که خودمان نمی فهمیم چه هزینه سنگینی را بابت آن پرداخت می کنیم.یادآوری ایران کهن و کوروش و تخت جمشید و آریایی و.....

کجائیم؟

تند نروید من مخالف نیستم.اما واقعا برای ما ارزش ها چی شده اند؟جای ارزش ها عوض نشده؟بعد از سی و اندی سال زندگی درجامعه اسلامی برگشت آنهم تا این حد؟غفلت را چگونه توجیه مپکرده و با دست خودمان در این مهلکه غوطه ور ؟

کم کم برایمان برخی چیزها ارزش و ارزش ها کمرنگ و به فراموشی سپرده می شود.توقع از همه نیست.اما آنانکه برای این نظام خون دادند و رنج و محنت کشیدند چرا؟

در این ایام یاد مردم بحرین و ....

کجایند مردان بی ادعا را تا ببینند چه شده ایم و کجائیم؟

 





      
<      1   2      


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم