با سلام

مجددا سال نو مبارک.اما من کهنه مانده و از همتون میخوام برای نو شدنم دعا کنید.

چند روزی بعلت تعطیلات فارغ از کار و رایانه و زندگی ماشینی بدنبال آنچه نوروز از من خواسته بود بودم.دنیای شیرینی است وقتی در محلی قرار می گیری که آنتن تلفن همراهت خالی و از دسترسی به دنیا محرومی حال متاسفانه یا خوشبختانه بماند.

اولین کار صله رحم بود.چه بسیار فک و فامیلی که نه تنها یکسال بلکه سالیانی بود از آنها بی خبر بودم و به یمن نورور آنها را دیدم و جویای احوالشان شدم.اینکه چرا نتوانسته بودم آنها را ببینیم یا خبری بگیرم را کاملا متوجه روحیات خودشان می دانم الا من چنین آدمی نیستم.

روایات ذیل را مرور کنیم:

در منابع فقهی ما آمده است: «صله رحم مطلقا واجب است هر چند که خویشاوندان انسان مرتد یا کافر باشند.»[1] به عبارت دیگر کفر و فسق سبب سقوط حق خویشاوندی نمی شود، بلکه صله رحم در این گونه موارد نیز امری پسندیده است و چه بسا موجب هدایت و نجات آنها از گمراهی شود.
راوی می گوید: به امام صادق ـ علیه السلام ـ عرض کردم: «کسانی با من خویشاوندی دارند، اما با من هم عقیده نیستند، آیا برای آنان بر عهده ام حقی است؟ فرمود:
بلی؛ حق خویشاوندی را چیزی قطع نمی کند و اگر با تو هم عقیده باشند، برای آنان دو حق است؛ یکی حق خویشاوندی و دیگری حق اسلام.[2]

سوالی که برای خودم مطرح شد این بود که صرف دیدن خویشان برای صله رحم کافی است؟پاسخش را به روایات مراجعه کردم و دیدم جواب منفی است.پس باید چه کرد؟مرور کنیم:

قطع رحم این است که بستگان خود را به گفتار یا کردار بیازاری و با او رفتار ناشایست کنی یا او نیازمند به چیزی مثل: لباس، مسکن و خوراک و... باشد که تو قدرت رفع نیاز او را داشته باشی، ولی هیچ اقدام نکنی یا حقی از او سلب شده باشد و برای تو احقاق آن حق فراهم باشد، ولی بی توجه باشی یا به سبب کینه و حسد، از او دوری کنی و هنگام بیماری او به عیادتش نروی و هنگامی که از سفر باز می گردد، به دیدنش نروی.

در مقابل، یاری کردن به مال و کمک کردن با زبان و دست و پا و پرهیز از رنجش و آزار خویشان و مواردی این گونه، از مصداق های صله رحم  هستند. البته خودداری از آزار و اذیت خویشاوندان، بهترین نوع صله رحم معرفی شده است. در روایتی، امام صادق علیه السلام فرمود: « صله رحم کن، اگرچه به شربت آبی باشد و بهترین صله رحم، خودداری از آزار خویشان است».

 دچار توهم شده ام!دچار بدبینی شده ام جون نع صله رحم را معمولا بر اساس روایات نمی بینم.بگذریم...

ادامه دارد.....

[1] . استفتاأت از محضر امام خمینی، ج 1، ص 487.
[2] . بحارالانوار، ج 74، ص 131.