سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

مقدمه
زمان از جمله نعمتهای گرانبهایی است که نیازمند
برنامه ریزی دقیق می‌باشد. این امر ملاحظاتی را می‌طلبد و افرادی که قصد دارند وقت خود را برای انجام امور متنوع زندگی سازماندهی کنند، باید به چند نکته اساسی ادامه مطلب...



      

 داشتن عادات غذایی صحیح و توجه به زمان خوابیدن و استراحت برای حفظ سلامت بدن مهم است تا بتواند مواد مغذی را جذب و مواد زائد را دفع کند.

برای سالم زیستن، باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم. به موارد زیر دقت کنید تا اهمیت خوابیدن برای شما روشن گردد:

ساعت 9 تا 11 شب: زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدان ها انجام می شود. در این ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد. در غیر این صورت اثر منفی بر روی سلامتی خود گذاشته اید.

ساعت 11 تا 1 شب: عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و شما باید در خواب عمیق باشید.

ساعت 1 تا 3 نیمه شب: عملیات سم زدایی در کیسه صفرا ، در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می شود.

ساعت 3 تا 5 صبح: عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق می افتد. بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان، سرفه شدید یا عطسه می کنند.

ساعت 5 تا 7 صبح: این عملیات در روده بزرگ صورت می گیرد، لذا می توانید آن را دفع کنید.

ساعت 7 تا 9 صبح: جذب مواد مغذی صورت می گیرد، پس بهتر است صبحانه بخورید. افرادی که بیمار می باشند، بهتر است صبحانه را در ساعت 6 و 30 دقیقه میل کنند.

کسانی که می خواهند تناسب اندام داشته باشند، بهترین ساعت صرف صبحانه برای آنها، ساعت 7 و 30 دقیقه می باشد و کسانی که اصلا صبحانه نمی خورند، بهتر است عادت خود را تغییر دهند و در ساعت 9 تا 10 صبح صبحانه بخورند.

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب، باعث می شود مواد سمی از بدن دفع نشوند.

از نصفه های شب تا ساعت 4 صبح، مغز استخوان عملیات خون سازی را انجام می دهد.

در ایام تعطیل، بسیاری افراد تا دیر وقت بیدار می مانند و بعد از اتمام تعطیلات، با خستگی به سر کار می روند، چون اعمال بدنشان دچار سردرگمی شده است و نمی داند چه باید انجام دهد.

پس همیشه، زود بخوابید و خواب آرامی داشته باشید




برچسب ها : سلامت  ,


      
 
آداب آشامیدن در اسلام

نویسنده: محمدی ری شهری

آنچه در آشامیدن بایسته است :
الف : آشامیدن به سه نفس

پیامبر اکرم (ص) : اگر کسی آب بنوشد و در میان آن سه نفس بکشد از بیماری ناشی از یکجا سر کشیدن در امان است
ب: ایستاده آب آشامیدن در روز و نشسته درشب
پیامبر خدا (ص) – خطاب به علی (ع) : - ای علی ! ایستاده آب بخور که برای تو مایه قدرت افزون تر سلامت بیشتر است .
امام صادق (ع) : ایستاده آشامیدن آب در روز ، مایه قدرت افزئن تر و تن درستی بیشتر است .
امام صادق (ع) : ایستاده آشامیدن آب در روز ، موجب عرق کردن بیشتر و توان افزون تر بدن است .
امام باقر (ع) : ایستاده آشامیدن ، برای تو مایه افزون تر و سلامت بیشتر است .
امام صادق (ع) : ایستاده آشامیدن آب در روز ؛ غذا را گوارامی سازد و ایستاده آشامیدن در شب ؛ زرد آب می آورد .


ج: آشامیدن آب نیم گرم

امام صادق (ع): دو چیز مناسب است که به هیچ درون نادرستی در نمی آیند ، مگر اینکه آن را به درستی می آورند ، و دو چیز نامناسب است که به هیچ درون سالمی در نمی آیند ، مگر اینکه آن را نادرست (و ناسالم ) می کنند. آن دو چیز مناسب ، عبارت اند از : انار و آب نیم گرم (ولرم ) و آن دو چیز نامناسب ، عبارتند از پنیر و گوشت خشک شده
آنچه در آشامیدن نابایسته است :

الف : دمیدن

پیامبر به گاه آشامیدن ، در ظرف نمی دمید و چون می خواست نفس بکشد ، ظرف را زا دهان خود دور می کرد تا نفس بکشد .
پیامبر خدا ؛ از اینکه کسی بازدم خویش را به ظرف برگرداند یا د رآن بدمد ، نهی فرمود .

ب: یکجا سر کشیدن

پیامبرخدا (ص) : اگر کسی از شما خواست آب بخورد ، جرعه جرعه بنوشد و یکسره سر نکشد ؛ چرا که درد جگر از سر کشیدن یکباره بر می خیزد .
پیامبر خدا (ص) : آب را بمکید وآن را یکجا سر نکشید ؛ چراکه درد جگر از آن برمی خیزد .
امام صادق (ع) – به نقل از پدرانش – علی (ع) از این که همه آب ، به یک جرعه نوشیده شود ، نهی کرد و فرمود :"سه یا دو جرعه باشد "

ج: آشامیدن آب بسیار داغ

از پیامبر خداروایت شده که از آشامیدن " حمیم " (یعنی آبی که به غایت ،داغ است ) ،نهی فرمود .

د: آشامیدن آب در لابلای غذا خوردن

امام رضا (ع) هر کس می خواهد معده اش اورا آزار ندهد برروی غذا آب نخورد تا هنگامی که غذا خوردنت را به پایان می برد . هر کس چنین کند ، بدنش به رطوبت می گراید ، معده اش ضعیف می شود و رگهایش نیروی غذا رابه خود نمی گیرند؛ زیرا اگر پشت سر هم روی غذا آب ریخته شود ، آن غذا در معده نارس و بد گوارش می گردد .

ه : آشامیدن آب بر روی گوشت

امام علی (ع) : پیامبر خدا چون گوشت می خورد ، در آشامیدن آب ،شتاب نمی ورزید . یکی از یاران که از اهل بیت پیامبر بود ، ازایشان پرسید : ای پیامبر خدا ! چه قدر کم بر روی گوشت ، آب می آشامی !
فرمود : " هیچ کس نیست که این گوشت چرب را بخورد و تا پایان غذا از آشامیدن آب خودداری ورزد ، مگر اینکه غذا را گوارا می یابد . "

 


 و : آشامیدن آب بر روی چربی
پیامبر خدا (ص) : آشامیدن در پی چر بی ، بیماری ای در شکم است .



ز : آشامیدن آب از مجاور دسته ظرف یا لبه شکسته آن
پیامبر خدا (ص) : مباد کسی از شما از کنار دسته ظرف ، آب بخورد ؛ چرا که آن جا جای گرد آمدن آلودگی است .
امام علی (ع) : از لبه شکسته ظرف و از کنار دسته آن آب نخورید ؛ چرا که شیطا ن بر دسته شکسته می نشیند .
امام باقر (ع) : از دسته کوزه و از شکستگی آن – اگر در آن ، شکستگی باشد – نباید آب آشامید ؛ چراکه آشامیدنگاه شیطان هاست .


ح : آشامیدن در ظرفهای مسی :

پیامبر خدا (ص) : در ظرف مسین ننوش ؛ چرا که "سهل "( یعنی وسواس و پریشان عقلی ) برجای می نهد .

ط: آشامیدن در حالت ناشتا

پیامبر خدا (ص) : هر کس ناشتا آب بیاشامد ، نیرویش کاستی می یابد .

ی : نوشیدن آب سرد پس از خوردن شیرینی

امام رضا (ع) : آاشامیدن آب سرد ،پس از خوردن چیز گرم و پس از خوردن شیرینی ، دندان ها را از بین می برد .

ک : نوشیدن آب فراوان

امام صادق (ع) : آب بسیار منوش ؛ چراکه سرچشمه هر دردی است .
امام صادق (ع): اگر مردم کمتر آب می نوشیدند بدنهایشان بسامان بود .

ل: نوشیدن آب سرد و آب جو در حمام

امام صادق (ع) : از نوشیدن آب سرد و ماء الشعیردر حمام ،حذر کن ؛چرا که معده را تباه می کند .

منبع : پایگاه راسخون



برچسب ها : سلامت  ,


      
 زید شحام گوید: امام صادق - علیه السلام - فرمود: رسول خدا - صلی الله علیه و آله - در هر روز هفتاد بار طلب توبه از خدا می کرد. عرض کردم : آیا آن حضرت این جمله را می فرمود: استغفر الله و اتوب الیه (طلب آمرزش از خدا می کنم و به سوی او توبه و بازگشت می نمایم). فرمود: نه، بلکه می فرمود: و اتوب الیه (و بازگشت به سوی خدا می کنم). عرض کردم : رسول خدا - صلی الله علیه و آله - به سوی خدا بازگشت می کرد، و دیگر از این خط (به سوی انحراف) باز نمی گشت، ولی ما توبه می کنیم و سپس توبه شکنی می نمائیم ؟ فرمود: الله المستعان : از خدا باید کمک جست، او به کمک جویان مخلص ‍کمک خواهد کرد. به عبارت روشنتر، اگر کسی نیت پاک و مخلص دارد و پیوندش با خدای بزرگ برقرار است، در خط توبه خود استوار بوده، و خداوند او را در این استواری یاری می نماید: و نیز از سخنان امام صادق - علیه السلام - است : برای هر دردی، دوائی وجود دارد و دوای گناهان، استغفار و طلب آمرزش (توبه) از درگاه خدا است.
 
داستان دوستان / محمد محمدی اشتهاردی


برچسب ها : داستان  ,


      
 نکته مهم این است که هریک از این ابزار جستجو، مزایا و معایبی دارند و هر کدام استفاده خاصی دارند که لازم است پژوهشگران با کاربرد آنها آشنا شوند.
بیشتر دانش پژوهان به جهت آشنایی اندک با اینترنت، درارزیابی منابع و نتایج حاصله از اینترنت دچار مشکلاتی هستند و ممکن است عده ای با انواع پایگاه های وب و اعتبار هر صفحه و پایگاه نا آشنا باشند؛ به عنوان مثال،اعتبار یک پایگاه دانشگاهی یا وابسته به مرکز پژوهشی معتبر، با یک پایگاه اطلاع رسانی عادی یا صفحه شخصی رایگان و یا وبلاگ قابل مقایسه نیست. امروزه یکی از مباحث مهم پژوهش از طریق اینترنت، ارزیابی منابع اینترنتی (evaluating internet resources)است؛ چندان که پایگاه های دانشگاهی و علمی برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی مباحث و اطلاعات ارزنده ای را در این باب مطرح کرده اند و متن کامل برخی از آنها در اینترنت موجود می باشد.
سخن پایانی اینکه در حال حاضر، پایگاه های علمیقدرتمندی در اینترنت به وجود آمده اند که دارای پایگاه فوق العاده وسیعی از منابع دست اوّل رشته های مختلف علمی بوده و امکانات بسیار ارزشمندی را جهت تحقیق و نوشتن پایان نامه در اختیار اساتید و دانش پژوهان قرار می دهند،هر چند استفاده از این گونه منابع غالباً مستلزم اشتراک غیر رایگان می باشد. از جمله این منابع می توان به موارد زیر اشاره کرد:
WWW.QUESTIA.COM
www.jstore.com
www.proquest.com
 
عیسی جهانگیر - فصلنامه ره آورد نور، ش 8



      
 گستردگی اطلاعات وب، امکان جستجو و بازیابی اطلاعات مختلف و فراوان در مدت زمان اندک، حذف زمان و هزینه رفت و آمد به کتابخانه های سنتی، کمتر شدن هزینه های اتصال به اینترنت، بالا رفتن سرعت خطوط اینترنتی، افزایش محبوبیت محیط گرافیک وب و دلایل دیگر باعث شده است که تغییر و تحول بزرگی در زمینه اطلاع یابی به وجود آید. این تحول که با رشد فزاینده اینترنت روز به روز عمیق تر می شود، بر روش هاینتی بازیابی اطلاعات و استفاده از کتابخانه ها و کتابداران که تا قبل از اینترنت شاید تنها منبع معتبراطلاع رسانی به شمار می آمدند، تأثیرات بسزایی گذاشته است؛ چندان که کتابداران و فهرست نویسان سنتی را با چالش های جدیدی در حرفه خود روبه رو ساخته و آنان را پی یافتن راه های بهتر و مطمئن تر جهت کسب اطلاعات دقیق تر، مفیدتر و سریع تر از این محیط جدید، به تکاپو و تلاش واداشته است. فای چادول (1996م)، کتابدار و کارشناس علوم اطلاع رسانی، معتقد است که: اینترنت نه تنها جایگزین کتابها خواهد شد، بلکه احتمالاً جایگزین کتابداران و کتابخانه ها نیز خواهد شد».[1]
آمارهای مربوط به استفاده های اینترنتی نیز تا حدود زیادی موید نظر فوق می باشند؛ به عنوان مثال، آمار زیر مربوط به تحقیقی میدانی است که در سال 2002م در بین دانشجویان دانشگاه های آمریکا انجام شده است.
نزدیک به 73 درصد از دانشجویان گفته اند که استفاده آنها از اینترنت بیشتر از کتابخانه است. بیش از 79 درصد از دانشجویان اظهار داشته اند که اینترنت بر اطلاعات علمی آنها تأثیر بسیار زیادی داشته است. 87 درصد دانشجویان گفته اند که ارتباط آنها با اساتید از طریق پست الکترونیکی است.[2]
برخی از جوامع، از جمله جامعه ما، آمار استفاده نسل دانش آموخته از امکانات پژوهشی اینترنت، با آمار فوق فاصله بسیاری دارد. البته دلایل مختلفی برای این کار می توان برشمرد که بی تردید، برجسته ترین این دلایل، عدم تسلط کافی بر زبان انگلیسی (زبان مادری اینترنت) و مهم تر ازآن نداشتن درک صحیح از اینترنت و قابلیت های آن و عدم آشنایی کافی با چگونگی کاوش و بازیابی بهینه اطلاعات آن است.
در یک تقسیم بندی کلی می توان چالش های پژوهشی اینترنت را با دو رویکرد مورد بررسی قرار داد؛ رویکرد اوّل، آسیب هایی است که به اینترنت و ابزارهای پژوهشی آن مربوط می شود و رویکرد دوم که به کاربران و پژوهشگران اینترنتی مرتبط است.
کاستی های ابزارهای پژوهشی در اینترنت
در رویکرد اوّل، عمده ترین چالشی که دامنگیر اینترنت است، سازمان دهی ناهمگون اطلاعات است. اینترنت از این جهت که رسانه ای دوسویه به شمار می رود و همگان نمی توانند ضمن دریافت اطلاعات، اطلاعاتی را نیز به شکل های گوناگون و گاهی غیر استاندارد، در آن منتشر کنند، فاقد ساختار نظامند و منطقی در طبقه بندی اطلاعات می باشد. از سوی دیگر، هر روزه ده ها میلیون صفحه اطلاعات به این مخزن چند میلیارد صفحه ای افزوده می شود. در این صورت، مشخص است که فرآیند جستجو و بازیابی اطلاعات به مراتب سخت، و نیازمند مهارت بسیار خواهد بود. از این روست که برخی از کارشناسان، اینفرآیند را به یافتن سوزن در انبار کاه تشبیه کرده اند.
برآیند چنین ساختاری این است که بیشتر کاربران و جستجوگران، راه را در اینترنت گم می کنند و با وجود صرف زمان طولانی و رو به رو شدن با دنیایی از اطلاعات گوناگون، مطالب مورد نیاز خود را به طور رضایت بخش به دست نمی آورند. به این مسئله، اصطلاحاً «بازیابی بیش از حد اطلاعات»(1) گفته می شود. بدیهی است که بازیابی بیشاز حد اطلاعات به خودی خود مشکل ساز نیست، بلکه آن چه این موضوع را به یک مشکل تبدیل می کند، وجود اطلاعات نامرتبط یا کم مرتبط بسیاری در بین نتایج پژوهش می باشد.
نتایج یکی از تحقیقات در زمینه مشکلات دسترسی به اطلاعات از طریق وب نشان می دهد که بازیابی بیش ازاندازه اطلاعات، بسیاری از کاوشگران را ناراحت و عصبانی می کند. به طوری که به طور متوسط پس از گذشت 12قیقه چنانچه کاوشگران به نتایج مورد نظر دست نیابند و جستجوی ناموفقی داشته باشند، عصبانی می شوند.[3]
ادامه به بیان عواملی که باعث ناهمگونی ساختاراطلاعات و پایگاه های وب شده است، می پردازیم:
الف- فقدان ساختار واحد و استاندارد برای ذخیره سازی و انتشار اطلاعات:
در محیط وب هنوزبسیاری از صفحاتْ مؤلف، ناشر و تاریخ انتشار صفحه را که جزء عناصر اصلی یک صفحه وب معتبر به شمار می روند، ذکر نمی کنند. افزون بر این، اطلاعات موجود با ساختارهای برنامه نویسی مختلف و با فرمت های گوناگون و گاهی غیرمتعارف ارائه می شوند. همچنین، گاهی برخی از طراحان پایگاه های وب برای بالا رفتن رتبه خود درموتورهای جستجو در برنامه نویسی صفحات از کلمات کلیدی مهم و در عین حال نامرتبط با محتوای صفحه استفاده می کنند که باعث بازیابی نتایج نامرتبط می شود.از این جهت، اکنون به اعتقاد برخی استفاده از فهرست های راهنمای موضوعی به جای موتورهای جستجو، کارآمدتر است؛ زیرا در فهرست های راهنما کار دسته بندی پایگاه ها به صورت دستی انجام می شود و درنتیجه، از کیفیت بالایی برخوردار است. در این راستا، کتابدران نیز فهرست های راهنمای ویژه ای راه اندازی کرده اند که در آنها کار دسته بندی اطلاعات اینترنت را افراد کتابدار به عهده دارند. از جمله بهترین این راهنماها،پایگاه www.lii.org می باشد.
ب- عدم ثبات در منابع اینترنتی:
محیط شبکه اینترنت،به دلیل اینکه قابلیت بسیار بالایی در هک و اصلاح منابع و حتی تغییر کلی آن دارد، باعث شده است که نتوان ویژگی ثابتی برای منابع اینترنتی در طول زمان تعیین کرد و درنتیجه، پایگاه های کتاب شناختی مدام در حال تغییر باشنده اگر چنین شود، طبق پیش بینی «بانرجی» یادداشت ها ونقاط دستیابی اضافی که به علت تغییرات در منابع اینترنتی رخ می دهد، و نیز پیشینه های پایگاهها بسیار طولانی شده، مختصر ومفید بودن خود را از دست خواهنداد .[4]
ج- تغییر نشانی منابع:
تصور کنید اگر محل نگهداری یک کتاب در کتابخانه جابه جا شود، چه مشکلی در دسترسی بدان به وجود خواهد آمد. بعضی وقت ها نشانی(URL) برخی از منابع اینترنتی و حتی نشانی یک پایگاه عوض می شود و گاهی نیز هیچ راهی برای دسترسی به نشانی جدید پیش بینی نمی شود.بدین ترتیب، کار دسترسی به منابع اینترنتی همواره بامشکل همراه خواهد بود.
د- مشکلات ناشی از موتورهای جستجو:
ابزارهای جستجو خاصه موتور جستجو که قدرتمند ترین و پراستفاده ترین آنهاست، از مشکلات و کاستی هایی برخوردار است که موارد زیر از آن قبیل اند:
ـ عدم پوشش کل وب: تا به حال قوی ترین موتورهای جستجو نتوانسته اند حتی نیمی از اطلاعات وب را تحت پوشش قرار دهند. در حال حاضر، موتور جستجوی گوگل که از لحاظ تعداد صفحات پیشتیبانی، رقیب ممتاز دیگرموتورهاست، در حدود 8 میلیارد صفحه وب را نمایه سازی کرده است؛ اما با این حال، بسیاری از پایگاه های جدید و کم اهمیت در این موتور نمایه سازی نشده اند.
ـ ناتوانی در نمایه سازی همه فرمت ها: موتورهای جستجو قادر نیستند تا همه فرمت های موجود در اینترنت را نمایه سازی کنند و در نمایه سازی برخی از فرمت ها،مانند فرمت pdf و برخی از فرمت های گرافیکی و چند رسانه ای، با مشکلاتی چند روبه رو هستند. البته به تازگی تعدادی از موتورهای جستجو در پی حل این گونه مشکلات برآمده اند.
شایان ذکر است که بیشتر اطلاعاتی که قابل نمایه سازی موتورها نیستند، در ابزاری با نام وب نامرئی (Invisibleweb)یا وب عمیق (Deep web) قابل جستجو و دسترسی می باشند.
ـ وجود نتایج تکراری در تعدادی از موتورها:
با وجود این کاستی ها، برای یافتن اطلاعات مورد نظر در مدت زمان کمتر به ناچار باید با ابزارهای کاوش و راهکارهای پژوهش کارآمد در اینترنت آشنا شد؛ چنان که معمول کاربران اینترنت، سفر در این دنیای مجازی را باموتورهای جستجو آغاز می کنند. آمار نشان می دهد که بیشترین استفاده کاربران بالای 18 سال پس از پست الکترونیکی استفاده از موتورهای جستجو می باشد. براساس این تحقیق، 76 تا 80 درصد استفاده کاربران اینترنتی در ایالات متحده در این مقاطع سنی به موتورهای جستجو مربوط می شود.[5] بنابراین، امروزه استفاده از ابزارهای کاوش به ویژه موتور جستجو برای بیشتر کاربران اینترنت در دنیا امری اجتناب ناپذیر است.
کاستی های محققان و دانش پژوهان اینترنتی
این نوع کاستی ها عمدتاً به عدم آشنایی صحیح کاربران با اینترنت و امکانات آن و همچنین روش جستجو وبهره گیری از اینترنت در کارهای تحقیقی باز می گردد.متاسفانه هنوز عده زیادی از دانشجویان و حتی برخی اساتید، درک درستی از اینترنت ندارند و با توانمندی های پژوهشی آن آشنا نیستند. بیشتر دانش پژوهان فقط با یکنوع از ابزار کاوش در اینترنت؛ یعنی موتور جستجو، آشنا می باشند و حتی از قابلیت های پیشرفته همان موتور هم ناآگاه هستند. و حال آنکه در اینترنت، ابزارهای پژوهشی مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به فهرست راهنما یا دایرکتوری (DIRECTORY) شاه راه اطلاعاتی (GATEWAY)، موتور جستجو (SEARCH ENGINE) و درگاه یا مدخل (PORTAL) اشاره کرد.
[1] . تان، رونی، «آیا موتورهای کاوش،جانشین کتابداران خواهندشد؟»، ترجمه امیررضا اصنافی، http://www.irandoc.ac.ir
[2] . pew internet project.college students and the. http://www.pewinternet.org
[3] . کوشا، کیوان، ابزارهای کاوش اینترنت، ص 15.
[4] . مختاری نبی، ابراهیم، «سازماندهی منابع اینترنتی؛ چالش ها و ضرورت ها
[5] . http://www.infoplease.com
 
عیسی جهانگیر - فصلنامه ره آورد نور، ش 8



      
در باره آسیب های اجتماعی اینترنت، سخنان بسیاری گفته شده و از زوایای مختلفی نسبت به این موضوع نگریسته شده است. گستره وسیعی از آسیب های اقتصادی مانند: تشدید تضاد طبقاتی و رشد شکاف میان فرادستان و فرودستان؛ شکاف نسلی بین بزرگسالان و جوانان؛ امنیت ملی، سیاسی و فرهنگی؛ آزادی و دموکراسی دیجیتالی و فرهنگ مجازی و اینترنتی، در زمره آسیب های جامعه شناختی اینترنت می باشند. در اینبخش تنها به بیان آسیب های فرهنگی و پژوهشی اینترنت بسنده می کنیم و تحقیق و تحلیل سایر ابعاد اجتماعی و سیاسی اینترنت را از اندیشمندان علوم اجتماعی و ارتباطات به انتظار می نشینیم.
آسیب های فرهنگی
پیشرفت های جدید در حوزه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات مفاهیم جدیدی چون: دهکده جهانی، جامعه اطلاعاتی، جامعه مجازی و فرهنگ مجازی را پدید آورده است که پیآمدهای عملی کردن این مفاهیم تأثیرات خوب ادامه مطلب...


برچسب ها : اجتماعی فرهنگی  ,


      

ژان استوتزل
پدیدار «مد» شاید از آن دسته پدیدارهاى جمعى باشد که حتى در تجربه روزانه صِرف، زودتر از هر پدیدار دیگر این نکته را روشن مى‏سازد که در رفتارهاى ما امر اجتماعى وجود دارد. این پدیدار به ما مى‏آموزد که شیوه‏هاى عمل و به ویژه شیوه‏هاى لباس پوشیدنى هست که در نظر دیگران شایسته و تأیید شده و زیبا و عاقلانه است. «مد» دیروز زشت ادامه مطلب...


برچسب ها : اجتماعی  ,


      

اگر جایى از اسلام با استدلال‏هاى عقلى ما تضاد یا تناقض داشته باشد و ما براى یافتن پاسخ و راه انطباق تلاش کنیم و به پاسخ نرسیم، وظیفه چیست؟

هیچ گونه تضاد میان اسلام و عقلانیت روا نیست، البته گاه جاى دادن امرى خارج ازقلمرو دین در حیطه دین یابرخوردار نبودن استدلال عقلانى از شرایط و مقدمات درست و یا گزینش معنایى خاص از عقل، ما را سمت این ناسازگارى رهنمون مى‏شود. براى آشنایى با وجوه مختلف این بحث، توجه به نکات زیر ضرورت دارد: ادامه مطلب...


برچسب ها : مذهبی  ,


      

چطور مى‏توان به کسى که تازه مى‏خواهد مسلمان شود آدرس بهشت و جهنم را داد؟ جى بهشت و جهنم کجاست؟ پاسخ داد؟
انسانى که در جهان ماده زندگى مى‏کند و بسیارى از داورى‏ها و انتظارات او هم صبغه عنصرى و مادى دارد. او براى هر چیز، جا و مکان مادى تصور مى‏کند و فرآیند همه امور را در راستاى زمان و مکان طبیعى مى‏نگرد. حال اگر از او پرسیده شود که جاى مسئله 2+2=4 کجاست یا جاى معادله 9 = ایکس +4 کجاست، درپاسخ خواهد گفت: این مسئله‏اى ریاضى یا معادله‏اى جبرى است و نمى‏تواند جایى داشته باشد. و امرى است که جنبه متافیزیکى دارد و خارج از محدوده تاریخ و مکان است؛ بلکه اساساً علوم و دانش‏هاى بشرى ذاتاً مجرد ازماده است و زمان و مکان ندارد و از جان انسان بیرون نیست. از این رو با رفتن روح از بدن، علوم هم همراه او مى‏شوند. بهشت و جهنم نیز از محدوده تاریخ دنیایى و زمان و مکان خارج است و قبل، بعد، کى و کجاى دنیوى بر نمى‏دارند و چنانچه ما بخواهیم آنها را تصور کنیم، باید به تعبیرهاى قرآن و احادیث معصومین (ع) رو آورده، بگوییم: بهشت نزد سدره المنتهى است.
در احادیث فراوانى که به برخى از آنها اشاره شد،«سدر المنتهى»، «جنه المأوى»، «عرش»، «کرسى»، «معراج» و «ملکوت» همه کنار هم قرار گرفته است؛ یعنى همه در آسمان‏ها قرار گرفته است.
بسیارى از احادیث اسلامى نیز این معنى را تأیید و تأکید مى‏کند که بهشت و دوزخ هم اکنون مخلوقند. یکى از اصحاب از امام على بن موسى الرضا(ع) پرسید که آیا بهشت و دوزخ هم اکنون مخلوقند؟ امام (ع) فرمود:«و ان رسول الله قد دخل الجنه ورأى النار لما عرج به الى السما؛ آرى آفریده شده‏اند و پیامبر (ص) به هنگام معراج، وارد بهشت شد و دوزخ را نیز مشاهده کرد».
سؤال شد که برخى مى‏گویند آنها مخلوق نیستند. امام (ع) فرمود:«ما اولئک منا و لا نحن منهم، من انکر خلق الجنة و النار فقد کذب النبى و کذبنا؛ آنها از ما نیستند و مااز آنها نیستیم؛ کسى که آفرینش بهشت و دوزخ را انکار کند، پیامبر را تکذیب کرده و ما را نیز تکذیب نموده است».1
در بسیارى از روایات مربوط به معراج پیامبر (ص)، به مسئله بهشت و دوزخ و وجود فعلى آنها ادامه مطلب...


برچسب ها : مذهبی  ,


      
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم