سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

 

بى‏تردید یکى از مهم‏ترین عوامل تربیت و پرورش فضیلت‏هاى اخلاقى و نیز تثبیت و انتقال ارزش‏هاى فرهنگى و اعتقادى، استفاده از الگوهاى مناسب است؛ چرا که الگو و سرمشق به لحاظ برخوردارى از ویژگى‏هاى خاصى مى‏تواند به روند حفظ و انتقال فضایل و آموزه‏هاى تربیتى سرعت ‏بخشیده و به تعمیق و ماندگار شدن آن‏ها کمک نماید.

در مجموعه تعالیم اسلام، به ویژه در تعالیم مربوط به مسائل تعلیم و تربیت، نه تنها توصیه و تاکید بر استفاده از شیوه الگویى شده بلکه علاوه بر تبیین مشخصات و ویژگى‏هاى یک الگوى مناسب در موارد ضرورى مصداق نیز ذکر شده است. علاوه بر این، گاهى راه‏هاى بهره‏بردارى از الگوها نیز مورد اشاره قرار گرفته؛ از جمله در یک مورد ضمن تشریح جریانات مربوط به جنگ احزاب در قرآن کریم، از شخص پیامبر اکرم ‏صلى الله علیه وآله به عنوان"اسوه حسنه‏" یاد مى‏شود. «لقد کان لکم فى رسول الله اسوة حسنة‏» (احزاب،21)

به درستى که زندگى و عملکرد رسول خدا صلى الله علیه وآله براى شما اسوه و سرمشق نیکویى است، با توجه به مفهوم واژه اسوه، منظور آیه این خواهد بود که اگر مى‏خواهید در مسیر صراط مستقیم قرار گیرید، به رسول خدا صلى الله علیه وآله اقتدا کنید و از رفتار و کردار او پیروى و تبعیت کنید. البته، قرآن بلافاصله این هشدار را نیز مطرح مى‏سازد که تنها کسانى مى‏توانند پیامبر اکرم ‏صلى الله علیه وآله را الگو و سرمشق خود قرار دهند که به خدا و روز رستاخیز اعتقاد داشته باشند و هرگز در لحظات زندگى خویش از یاد خدا غافل نگردند.

در این راستا، توجه به حفظ سلامت فکرى و اعتقادى بانوان از اهمیت و ضرورت بیشترى برخوردار است؛ چرا که همواره در طول تاریخ خطرناک‏ترین نقشه‏هاى دشمنان از طریق نفوذ و ایجاد تغییر در نوع تفکر و بینش این قشر از جامعه عملى شده است.

به علاوه، حفظ سلامت ‏بینش و دیدگاه‏هاى ارزشى بانوان هر جامعه‏اى به لحاظ نقش بسیار مهمى که در تربیت نسل جدید دارد، تضمین ‏کننده سلامت فکرى و فرهنگى سایر اقشار نیز محسوب مى‏شود.

یکى از چهره‏هاى برجسته جهان اسلام،که بهادامه مطلب...


برچسب ها : مذهبی  ,


      

روزی‌ پسر جوانی‌ مشغول‌ تمیز کردن‌ وسایل‌ پدربزرگ‌ مرحومش‌ بود که‌ یک‌ پاکت‌ نامه‌ قرمزرنگ‌ پیداکرد. روی‌ پاکت‌ با خطی‌ زیبا و درشت‌، نوشته‌ شده‌ بود: “تقدیم‌ به‌ نوه‌ عزیزم‌”.
    پسر که‌ خط پدربزرگش‌ را شناخته‌ بود در پاکت‌ را باز کرد. درون‌ آن‌ نامه‌ای‌ قرار داشت‌ که‌ در آن‌ چنین‌نوشته‌ شده‌ بود:
    نوه‌ عزیزم‌،
    سال‌ها پیش‌ روزی‌ به‌ سراغم‌ آمدی‌ و از من‌ کمک‌ فکری‌ خواستی‌ تا بتوانی‌ در زندگی‌ات‌ به‌ موفقیت‌دست‌ یابی‌. آن‌ روز پرسیدی‌: “پدربزرگ‌، شما چگونه‌ در زندگی‌تان‌ مرد موفقی‌ بودید؟ شما هنوز با این‌سن‌ پر از انرژی‌ هستید، در حالی‌ که‌ من‌ در سن‌ جوانی‌ از تلاش‌ خسته‌ شده‌ام‌. چگونه‌ می‌توانم‌ مثل‌ شمادر زندگی‌ام‌ موفق‌ شوم‌؟”
    آن‌ روز نتوانستم‌ پاسخ‌ مناسبی‌ به‌ تو بدهم‌. ولی‌ حالا که‌ روزهای‌ عمرم‌ به‌ شمارش‌ افتاده‌اند می‌دانم‌ که‌پاسخی‌ را به‌ تو مدیون‌ هستم‌، و در این‌ نامه‌ پاسخ‌ تو را به‌ سؤال‌ آن‌ روز داده‌ام‌:
    تصور می‌کنم‌ موفقیت‌ افراد در زندگی‌ تا حد زیادی‌ به‌ نحو نگرش‌ افراد به‌ موضوعات‌ زندگی‌ وابسته‌است‌. من‌ آن‌ را چنین‌ می‌نامم‌: “باز نگه‌ داشتن‌ چشم‌ها به‌ روی‌ زندگی‌ و واقعیات‌ آن‌”.
    اول‌ از همه‌ باید بدانی‌ که‌ زندگی‌ مملو از حوادث‌ پیش‌بینی‌ نشده‌ای‌ است‌ که‌ بیشتر آن‌ها ساده‌ هستند.اگر دائمٹ مراقب‌ آن‌ها نباشی‌، نیمی‌ از شادی‌ و خوشحالی‌ را در زندگی‌ از دست‌ خواهی‌ داد. اگر گاهی‌ درانتظار مواجهه‌ با رخدادهای‌ خوب‌ باشی‌ به‌ سراغت‌ خواهند آمد.
    وقتی‌ با چالش‌های‌ زندگی‌ روبه‌رو می‌شوی‌، از آن‌ها استقبال‌ کن‌. چون‌ این‌ چالش‌ها تو را از روز قبل‌،عاقل‌تر، با تجربه‌تر و قوی‌تر می‌سازند. اگر مرتکب‌ اشتباهی‌ شدی‌، بابت‌ درس‌هایی‌ که‌ از آن‌ می‌گیری‌،خوشحال‌ باش‌ و از آن‌ درس‌ها برای‌ رسیدن‌ به‌ اهدافت‌ کمک‌ بگیر.
    همیشه‌ تابع‌ قوانین‌ و مقررات‌ باش‌، حتی‌ قوانین‌ جزیی‌ و کوچک‌. وقتی‌ از قوانین‌ تابعیت‌ کنی‌، زندگی‌برایت‌ آسان‌تر می‌شود. اگر تصور می‌کنی‌ که‌ می‌توانی‌ با تخطی‌ از قوانین‌ به‌ هدف‌ مورد نظرت‌ برسی‌،سخت‌ در اشتباه‌ هستی‌ و بدان‌ که‌ فقط خودت‌ را گول‌ می‌زنی‌.
    به‌ نتیجه‌ رسیدن‌ خواسته‌های‌ واقعی‌ات‌ در زندگی‌، اهمیت‌ زیادی‌ دارد. پس‌ فکر و توجهت‌ را روی‌آن‌ها متمرکز کن‌ و برای‌ دستیابی‌ به‌ آن‌ها آماده‌ شو.
    ولی‌ آماده‌ باش‌ که‌ سر از جاهایی‌ جدید و ناشناخته‌ در بیاوری‌. در حالی‌ که‌ بزرگتر می‌شوی‌،مسئولیت‌های‌ زندگی‌ات‌ بیشتر می‌شوند. پس‌ آماده‌ تقبل‌ آن‌ها باش‌ و خودت‌ را برای‌ مواجهه‌ باچالش‌های‌ ناشی‌ از آن‌ها آماده‌ کن‌.
    گاهی‌ باید آن‌ قدر شجاعت‌ به‌ خرج‌ بدهیم‌ تا از مقصدی‌ آشنا به‌ مقصدی‌ ناآشنا برویم‌. زندگی‌ فقط دررسیدن‌ به‌ قله‌های‌ پیروزی‌ خلاصه‌ نمی‌شود. بخشی‌ از آن‌ مربوط به‌ جابجایی‌ از یک‌ قله‌ به‌ قله‌ دیگراست‌. اگر در مسیر بین‌ دو قله‌، بیش‌ از حد تعلل‌ ورزی‌، ممکن‌ است‌ وسوسه‌ صرفنظر از رسیدن‌ به‌ قله‌دیگر، تو را از ادامه‌ راه‌ باز دارد. گذشته‌ها را در گذشته‌ رها کن‌. به‌ قله‌ بعدی‌ قدم‌ بگذار و از دیدن‌ مناظر وچشم‌اندازهای‌ جدید لذت‌ ببر.
    موانعی‌ را از سر راه‌ بردار که‌ از نظر معنوی‌ و روحی‌ بر تو سنگینی‌ می‌کنند. وقتی‌ عقیده‌، دلخوری‌ یارفتاری‌ تو را به‌ تنگ‌ می‌آورد، مسیرت‌ را باز کن‌ و چیزهای‌ اضافی‌ را از سر راهت‌ کنار بزن‌. آن‌ رفتار، طرزتلقی‌ و افکاری‌ را از وجودت‌ تهی‌ کن‌ که‌ قدم‌ هایت‌ را کند می‌کنند و انرژی‌ ات‌ را تحلیل‌ می‌برند.
    به‌ یاد داشته‌ باش‌ که‌ انتخاب‌هایت‌ در زندگی‌، تعیین‌ کننده‌ موفقیت‌ها و شکست‌های‌ تو هستند. پس‌همه‌ حق‌ انتخاب‌های‌ موجود را در نظر بگیر و بعد در مورد برگزیدن‌ آن‌ها تصمیم‌ بگیر. سپس‌ خود راباور داشته‌ باش‌، از جایت‌ بلند شو و پیش‌ برو.
    گاه‌ و بیگاه‌ به‌ خودت‌ استراحت‌ و وقفه‌هایی‌ بده‌. این‌ وقفه‌ها احساس‌ مسئولیت‌ احیا شده‌ای‌ به‌ تومی‌دهند که‌ بتوانی‌ نسبت‌ به‌ آرزوهایت‌ متعهد باقی‌ بمانی‌ و درکی‌ مثبت‌ و سازنده‌ از چیزهایی‌ داشته‌باشی‌ که‌ بیشتر از همه‌ برایت‌ اهمیت‌ دارند.
    مهم‌تر از همه‌، هرگز از خودت‌ ناامید نشو. فردی‌ در نهایت‌ برنده‌ و پیروز خواهد بود که‌ برای‌ پیروزشدن‌، تصمیم‌ قاطع‌ می‌گیرد. به‌ زندگی‌ همان‌ چیزهایی‌ را اهدا کن‌ که‌ برایت‌ مهم‌ هستند و زندگی‌ نیز درعوض‌ بهترین‌ها را برایت‌ به‌ ارمغان‌ خواهد آورد.
    دوستدار همیشگی‌ تو، پدربزرگ





      

 

گسستن از وابستگی‌ها به معنای رهایی از بردگی‌
    و اتکا به چیزی یا کسی است‌.
    این گسستن‌، آزادی بیکرانی به همراه دارد.
    تنها آزادی واقعی‌.





      

شبی‌ مردی‌ خوابی‌ عجیب‌ دید. در خواب‌ دید که‌ در ساحلی‌ راه‌ می‌رود. و حضور خدا را نزد خودبیش‌ از پیش‌ حس‌ کرد. او می‌توانست‌ با نگاهی‌ به‌ آسمان‌، صحنه‌هایی‌ از زندگی‌اش‌ را ببیند. او با هرصحنه‌، دو رد پا را روی‌ ماسه‌های‌ ساحل‌ می‌دید، یکی‌ متعلق‌ به‌ خود و دیگری‌ ردپایی‌ که‌ نشانگر حضورخدا بود. وقتی‌ آخرین‌ صحنه‌ زندگی‌اش‌ در برابرش‌ نمایان‌ گشت‌، او به‌ ماسه‌های‌ ساحل‌ نگاهی‌ انداخت‌و متوجه‌ شد که‌ در بسیاری‌ از مواقع‌ در طول‌ راه‌ زندگی‌اش‌، فقط یک‌ رد پا روی‌ ماسه‌ها دیده‌ می‌شود.همچنین‌ متوجه‌ شد که‌ در اوقاتی‌ فقط یک‌ رد پا دیده‌ می‌شود که‌ ناهموارترین‌ و بحرانی‌ترین‌ اوقات‌زندگی‌اش‌ محسوب‌ می‌شدند. او که‌ به‌ شدت‌ غمگین‌ شده‌ بود، از خدا پرسید: «باریتعالی‌، خودت‌فرمودی‌ که‌ وقتی‌ تصمیم‌ بگیرم‌ از تو دنباله‌روی‌ کنم‌ و مطیعت‌ باشم‌، در تمام‌ طول‌ همراهم‌ خواهی‌ بود.ولی‌ متوجه‌ شده‌ام‌ که‌ در طول‌ بدترین‌ و بحرانی‌ترین‌ اوقات‌ زندگی‌ام‌، فقط یک‌ رد پا وجود دارد.نمی‌فهمم‌ چرا زمانی‌ که‌ بیشتر از همیشه‌ به‌ تو نیاز داشتم‌، مرا به‌ حال‌ خود رها کردی‌ و تنهایم‌ گذاشتی‌».
    خداوند یکتا پاسخ‌ داد: «ای‌ بنده‌ عزیز و ارزشمندم‌، من‌ به‌ تو عشق‌ می‌ورزم‌ و هرگز تو را به‌ خود رهانمی‌کنم‌ و تنهایت‌ نگذاشته‌ام‌. در مواقعی‌ که‌ با رنج‌ و دشواری‌ زیاد دست‌ و پنجه‌ نرم‌ می‌کردی‌، یعنی‌زمانی‌ که‌ فقط یک‌ رد پا دیده‌ای‌، من‌ تو را روی‌ شانه‌های‌ همراهی‌ خود حمل‌ می‌کردم‌»





      

 

روزی و روزگاری صدفی زندگی می‎کرد که شن ریزه‎ای داخل پوسته‎اش فرو رفته بود. فقط یک شن‎ ریزه بود، ولی درد زیادی را به او وارد آورده بود. چون با اینکه صدف‎ها موجوداتی ساده هستند ولی‎ احساس دارند. صدف از بازی زمانه به خشم آمده بود چرا که زمانه چنین دردی را به او تحمیل کرده بود. او می‎گریست و می‎نالید و از دریا گله‎مند بود چرا که از او محافظت نکرده بود. پس روزی به خود گفت‎: «دیگر بس است‎! حالا که نمی‎توانم شن ریزه را از پوسته خارج کنم‎، باید برای بهبود حال خود تلاش‎ کنم‎». سال‎های از پی یکدیگر سپری شدند و صدف دست از تلاش نکشید و ناامید نشد. او تحمل کرد تا سرانجام آن به ظاهر شن ریزه که آزارش می‎داد تبدیل به مرواریدی زیبا، درخشان و گران قیمت شد. اگر این شن‎ریزه داخل پوسته صدف قرار نداشت‎، قطعاً زندگی برای آن بی‎معنا می‎شد زیرا این باعث شد صدف سال‎های سال تلاش کند و امید خود را از دست ندهد. اگر ما انسان‎های نیز از بدو ورودمان به این‎ دنیا، مرواریدی زیر پوست خود نداشته باشیم تا به خاطرش تلاش کنیم‎، آن وقت هدف و معنای‎ زندگی‎مان را از دست می‎دادیم‎. پس به خاطر مروارید وجودتان تلاش کنید و ناامید نشوید!





      

 

یکی از قشنگ‎ترین و فراموش نشدنی‎ترین خاطرات من از دوران کودکی‎ام‎، رفتن به کنار رودخانه و نشستن در حاشیه آن بود. در آنجا از سکوت و آرامش لذت می‎بردم‎، جریان آب را تماشا می‎کردم‎، به‎ صدای آواز مستانه پرندگان گوش می‎سپردم و با خش خش برگ‎های درختان هم آوا می‎شدم‎. درختان‎ خیزران را می‎دیدم که زیر فشار باد خم می‎شدند و بعد با قدرت تمام به سر جای اول خود باز می‎گشتند و دوباره صاف می‎شدند. هر وقت به یاد توانایی خم و راست شدن درختان خیزران می‎افتم‎، واژه مقاومت در ذهنم نقش می‎بندد. این واژه در معنای انسانی‎، توانایی تحمل ضربه‎ها، غصه‎ها و مشکلاتی است که‎ احساساتمان را محدود می‎کنند. آیا تا به حال عصبانی شده‎اید؟ آیا تا به حال احساس کرده‎اید که به نقطه‎ انفجار رسیده‎اید؟ اگر چنین است‎، یعنی خوشبختانه از سانحه‎ای جان سالم به در برده‎اید که توانایی شرح‎ آن را دارید. زندگی‎، آمیزه‎ای از اوقات تلخ و شیرین است‎. پس دفعه دیگر که یکی از آن لحظاتی را تجربه‎ کردید که شما را به مرز انفجار می‎رسانند، به آرامی خم شوید ولی نشکنید! نگذارید آن لحظات توان‎تان را تحلیل ببرند. با امید به فردایی بهتر و شرایطی بهتر، در می‎یابید که برای هر مشکلی‎، راه‎حلی وجود دارد. هر وقت شرایط زندگی دشوار می‎شود، از خود مقاومت نشان دهید. مانند درخت خیزران‎، در طوفان‎ها خم شوید، ولی نشکنید.





      

 

فقط فکر کنید: ما از روی قضای روزگار در این دنیا نیستیم‎، بلکه حق زندگی کردن از طریق ایزد یکتا به‎ ما اهدا شده است‎. دستان خداوند شما را شکل داده و انسانی را درست کرده که امروز هستید. خداوند شما را متفاوت خلق کرده و هرگز شما را با بقیه مخلوقات خود مورد مقایسه قرار نمی‎دهد. شما مخلوقی بی‎نظیر هستید و از همه موهبت الهی برخوردارید. لطف و کرم الهی شامل حال شما شده‎، پس‎ قدر آن را بدانید. دستان خداوند این امکان را در اختیارتان قرار داده تا امروز به شکل موجود در این دنیا باشید تا خواسته‎های او را در اینجا برآورده سازید. هرگز مأموریت الهی خود را از یاد نبرید!





      

خوبی‎هایی که در دیگران پیدا می‎کند، در وجود خودتان نیز نهفته‎اند. بدی‎هایی که در دیگران پیدا می‎کنید، در وجود خودتان نیز نهفته‎اند. برای تشخیص خوب از بد باید ابتدا خوبی و بدی را بشناسید. زیبایی‎ای که در اطراف خود می‎بینید، در وجود خودتان نهفته است‎. دنیای پیرامون شما بسان آینه‎ است‎، آینه‎ای که هویت واقعی شما را منعکس می‎کند. برای عوض کردن پیرامون خود، باید ابتدا خود را تغییر دهید. شکوه و شکایت فقط اوضاع را وخیم‎تر می‎کند. هرچه برایش اهمیت قائل هستید، مسئولیت شماست‎. هر آنچه در دیگران می‎بینید، نشان دهندة هویت واقعی شماست‎. پس به دنبال‎ یافتن بهترین‎ها و خوبی‎ها در دیگران باشید تا بهترین باشید. اهدا کننده باشید تا به شما اهدا شود. لب به‎ تحسین زیبایی‎ها بگشایید تا زیبا شوید. خلاقیت و ابتکار را بستایید تا خلاق و مبتکر شوید. عشق بورزید تا به شما عشق ورزیده شود. درک کنید تا درکتان کنند. گوش کنید تا صدایتان شنیده شود. یاد دهید تا یاد بگیرید.





      

برنده همیشه بخشی از پاسخ است‎؛ بازنده همیشه بخشی از مشکل است‎. برنده همیشه برنامه‎ای‎ دارد؛ بازنده همیشه عذر و بهانه‎ای دارد. برنده همیشه می‎گوید بگذار کمکت کنم‎، بازنده همیشه‎ می‎گوید از دست من کاری بر نمی‎آید. برنده همیشه برای هر مشکلی راه‎حلی دارد؛ بازنده همیشه‎ مشکلی برای راه‎حل دارد. برنده همیشه در کنار تله‎ای‎، برگ سبزی می‎بیند، بازنده همیشه در کنار هر برگ سبزی‎، دو یا سه تله می‎بیند. برنده همیشه می‎گوید ممکن است دشوار باشد، ولی غیرممکن‎ نیست‎؛ بازنده همیشه می‎گوید ممکن است امکان‎پذیر باشد، ولی خیلی دشوار است‎.





      

 

به قدری قوی باشید تا هر روز با دنیا مواجه شوید. به قدری ضعیف باشید که نتوانید دست به هر کاری بزنید. به قدری نسبت به نیازمندان سخاوتمند و باگذشت باشید که بتوانید دست یاری به سویشان‎ دراز کنید. به قدری فروتن و متواضع باشید که بتوانید نیازهای خود را برطرف کنید. به قدری خردمند باشید که بدانید خیلی چیزها را نمی‎دانید. به قدری دهنده باشید که بتوانید شادی‎هایتان را با دیگران‎ تقسیم کنید. به قدری خوددار باشید که غم‎هایتان را به دیگران سرایت ندهید. زمانی که کوره راهی را می‎بینید که دیگران از دیدنش محروم مانده‎اند، هدایتگر شوید. در هنگام تردیدها، تابع باشید. اولین‎ نفری باشید که به رقیب خود بابت پیروزی‎اش تبریک می‎گویید. آخرین فردی باشید که از فردی شکست‎ خورده انتقاد می‎کنید. برای برداشتن گام بعدی اطمینان حاصل کنید تا به بیراهه نروید. از مقصد نهایی‎ خود آگاه باشید تا راه را اشتباه نروید. به افرادی که دوست‎تان دارند، عشق بورزید. به افرادی که‎ دوست‎تان ندارند نیز عشق بورزید تا تغییر کند.




برچسب ها : اجتماعی  ,


      
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم