با سلام
اگر چه عنوان سبک زندگی برای خانواده و اجتماع معنا پیدا می کند ، اما خانواده و اجتماع باید قطعات پازل خود را در این راستا تکمیل تا بتوان خروجی مناسب که همان زندگی اسلامی است را برداشت کرد.بدون اینکه زیرساخت های فرهنگی خانواده اصلاح شود نمی توان دل به جامعه ای مناسب سپرد و بدون اینکه زیرساخت های ساخت مناسب جامعه اصلاح شود هم نخواهیم توانست دارای مدل و الگو برای دیگران (حتی ادیان مختلف) داشت.
لازم است وارد جزئیات شد که از تربیت فرزند در خانواده شروع خواهد شد.این ها به شرطی است که پیدایش خانواده اصولی و بر مبنای دین پایه گذاری شده باشد و شروع ما از بدو شروع زندگی یک زوج خواهد بود.البته یک نکته مغفول نماند که آیا می توان در خانواده ای که آن را نمی توان الگوی مناسب دانست زندگی کرد و بعد خروجی آن فردی دیندار باشد که پاسخ مثبت است.نمونه های قرآنی آن در دو وجه آن فرزند حضرت نوح(ع) و همسر فرعون و برادران یوسف پیامبر(ع) و....پس لزوما از آنجا شروع می کنیم(با این پیش شرط که نگاه به پدر و مادر زوجین نخواهد بود و خودشان با تشکیل زندگی می خواهند الگو بوده و سبک زندگی اسلامی را پیاده کنند):
1- شروع زندگی:
خانم:مواردی که برای ایجاد سبک زندگی دینی برای شروع لازم است چیست؟(باور خانم به اینکه الگوی ایشان حضرت زهرا(س) است پیش فرض است.)
افزایش مطالعات فردی در مورد زندگی آن حضرت:
الف: استفاده از کتب مرجع و مناسب
ب: رجوع به فردی عالم در مشکلات و سؤالات
ج: توجه به همه ابعاد شخصیت حضرت
حضرت آقا در بیانی راجع به ایشان فرموده اند:«شخصیت زهرای اطهر در ابعاد سیاسی و اجتماعی و جهادی شخصیت ممتاز و برجستهیی است به طوری که همهی زنان مبارز و انقلابی و برجسته و سیاسی عالم میتوانند از زندگی کوتاه و پرمغز او درس بگیرند»
این که چرا باید حضرت الگو باشند هم از موارد پیش فرض است.اما برای یادآوری جملاتی از آقا ذکر می کنم:
«زنی است که در بیت انقلاب متولد شد. تمام دوران کودکی را در آغوش پدری گذراند که در حال یک مبارزهی عظیم جهانی فراموش نشدنی بود در دوران کودکی سختیهای مبارزهی دوران مکه را چشید به شعب ابیطالب برده شد گرسنگی و سختی و رعب و انواع و اقسام شدتهای دوران مبارزهی مکه را لمس نمود بعد که به مدینه هجرت کرد همسر مردی شد که تمام زندگیش جهاد فیسبیلالله بود و در تمام قریب به یازده سال زندگی مشترک فاطمهی زهرا و امیرالمؤمنین(علیهماالسلام) هیچ سالی بلکه هیچ نیم سالی نگذشت که این شوهر کمر به جهاد فیسبیلالله نبسته و به میدان جنگ نرفته باشد واین زن بزرگ و فداکار همسری شایستهی یک مرد مجاهد و یک سرباز و سردار دایمی میدان جنگ را نکرده باشد زندگی فاطمهیزهرا(س) اگر چه کوتاه بود و حدود بیست سال بیشتر طول نکشید اما این زندگی از جهت جهاد و مبارزه و تلاش و کار انقلابی و صبر انقلابی و درس و فراگیری و آموزش به این و آن و سخنرانی و دفاع از نبوت و امامت و نظام اسلامی دریای پهناوری از تلاش ومبارزه و کار و در نهایت هم شهادت است اینزندگی جهادیفاطمهیزهراست که بسیار عظیم و فوقالعاده و حقیقتا بینظیر است و یقینا درذهن بشر ـ چه امروز و چه در آینده ـ یک نقطهی درخشان و استثنایی است . امامقام معنوی این بزرگوار: نسبت به مقام جهادی و انقلابی و اجتماعی او بازبه مراتب بالاتر است فاطمهیزهرا(س) به صورت یک بشر و یک زن آن هم زنیجوان است اما در معنا یک حقیقت عظیم و یک نور درخشان الهی و یک بندهیصالح و یک انسان ممتاز و برگزیده است کسی است که رسول اکرم بهامیرالمؤمنین (علیهماالسلام) فرمود "یا علی انت قائد المؤمنین الی الجنه وفاطمه قد اقبلت یوم القیامه تقود مؤمنات امتی الی الجنه" یعنی در روزقیامت امیرالمؤمنین(ع) مردان مؤمن را و فاطمهیزهرا(س) زنان مؤمن را بهبهشت الهی راهنمایی میکنند او عدل و همپایه و همسنگ امیرالمؤمنین است آنکسی که وقتی در محراب عبادت میایستاد هزاران فرشتهی مقرب خدا به اوخطاب و سلام میکردند و تهنیت میگفتند و همان سخنی را بیان میکردند کهفرشتگان قبلا به مریم اطهر گفته بودند عرض میکردند "یا فاطمه ان اللهاصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمین" این مقام معنوی فاطمهیزهراست زنی آن هم در سنین جوانی از لحاظ مقام معنوی به جایی میرسد کهبنابر آنچه که در بعضی از روایات است فرشتگان با او سخن میگویند و حقایقرا به او ارایه میدهند محدثه است یعنی کسی است که فرشتگان با او حدیثمیکنند و حرف میزنند این مقام معنوی و میدان وسیع و قلهی رفیع در مقابلهمهی زنهای آفرینش و عالم است فاطمهیزهرا(س) در قلهی این بلندای عظیمایستاده و به همهی زنان عالم خطاب میکند و آنها را به پیمودن این راهدعوت مینماید آنهایی که در طول تاریخ ـ چه در جاهلیت قدیم و چه درجاهلیت قرن بیستم ـ سعی کردهاند که زن را تحقیر و کوچک کنند و او رادلبسته به همین زخارف و زینتهای ظاهری معرفی نمایند و پایبند مد و لباس وآرایش و طلا و زیور آلات کنند و وسیله و دست مایهیی برای خوشگذرانیهایزندگی وانمود نمایند و عملا در این راه قدم بردارند منطقآنها منطقی است که مثل برف و یخ در مقابل گرمای خورشید مقام معنویفاطمهیزهرا(علیهاالسلام) ذوب میشود و از بین میرود اسلام فاطمه ـ آن عنصربرجسته و ممتاز ملکوتی ـ را به عنوان نمونه و اسوهی زن معرفی میکند آنزندگی ظاهری و جهاد و مبارزه و دانش و سخنوری و فداکاری وشوهرداری و مادری و همسری و مهاجرت و حضور در همهی میدانهای سیاسی و نظامیو انقلابی و برجستگی همه جانبهی او که مردهای بزرگ را در مقابلش به خضوعوادار میکرد زن این است الگوی زنی که اسلام میخواهدبسازد این است » 1368/10/26 |
ادامه دارد.........
<** ادامه مطلب... **>