حجت الاسلام قرائتی ، تعیین بودجه ،شان نماز، از سوی دولت

 جلسه پاسخ به سؤالات بود و من مسئول پاسخگویى به سؤالات. سؤال اوّل مطرح شد، گفتم: بلد نیستم. سؤال دوّم؛ بلد نیستم. سؤال سوّم؛ بلد نیستم. تا بیست سؤال کردند؛ بلد نبودم، گفتم: بلد نیستم. گفتند: مگر اسم جلسه پاسخ به سؤالات نیست؟ گفتم: پاسخ به سؤالاتى که بلدم. خوب اینها را بلد نیستم. خداحافظى کرده، سالن را ترک کردم.

  حضرت على‏علیه السلام مى‏فرماید:

 «السعید من وعظ بغیره»(143)؛

 «سعادتمند کسى است که از دیگران درس و پند و عبرت بیاموزد.»

 از سخنان آن حضرت است که به امام حسن‏علیه السلام مى‏فرماید:

 «و اعرض علیه اخبار الماضین»؛

 «داستان پیشینیان را به خاطرات عرضه بدار.»

 در این بخش با تجربیات تبلیغى فرزانه فرهیخته مبلّغ نمونه جناب حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن قرائتى که ده‏ها سال عمر گرانمایه‏ى خود را با موفقیت در راه تبلیغ اسلام و قرآن گذرانده آشنا مى‏شویم.

 «تبلیغ ناموفّق»

 اوائل طلبگى‏ام به روستایى جهت تبلیغ اعزام شدم، آنها مقیّد بودند مبلّغ باید خوب و خوش صدا مصیبت بخواند و چون من نمى‏توانستم، عذر مرا خواستند و من نیز آنجا را ترک کردم.

 «توجّه به مستمعین»

 ماه مبارک رمضان بعد از افطار سخنرانى داشتم. یک شب، گرم صحبت بودم و هوا خیلى گرم بود و جلسه کمى طول کشیده بود، یک نفر بلند شد و گفت: آقا! مثل اینکه امروز بعد از ظهر خوب استراحت کرده‏اى و افطار هم دعوت داشته‏اى و خوب خورده‏اى، من امروز سَرِ کار بوده‏ام و خیلى خسته‏ام و افطارى هم آشِ تُرش خورده‏ام، بس است، چقدر صحبت مى‏کنى!

 «فوتبال به جاى سخنرانى»

 جبهه جنوب رفته بودم، برادرانى را در حال توپ بازى دیدم، خواستند بازى آنان را براى سخنرانى من تعطیل کنند، گفتم: نه و اجازه ندادم، آنگاه خودم هم لباس را کنده و همراه آنان بازى کردم.

 «عبودیّت، ثمره علم واقعى»

 به علامه طباطبائى‏قدس سره گفتم: اوّل تحصیل و طلبگى‏ام وقتى عبادت مى‏کردم حال بهترى داشتم، هر چه علمم زیادتر شده، حال و توجّهم کمتر شده دلیلش چیست؟

 ایشان فرمود: دلیلش این است که اینها که خوانده‏اى علم حقیقى نبوده، اگر علم حقیقى و واقعى بود، تواضع انسان زیادتر مى‏شد.

 امیرالمومنین‏علیه السلام مى‏فرماید: «ثمرة العلم العبودیة» علم واقعى آن است که هر چه زیادتر مى‏شود، خشوع و عبادت انسان زیادتر شود.

 «احتجاج در پاکستان»

 گردهمایى بسیار مهمى در پاکستان بود، من هم با دعوت در آن جلسه شرکت کرده بودم. هرچند بعضى‏ها تعریف‏هایى درباره شیعه داشتند، ولى اکثراً علما و دانشمندان اهل سنّت بودند و بر علیه شیعه صحبت مى‏شد.

 نوبت به من رسید، فکر کردم چه بگویم، رفتم پشت تریبون وگفتم: نه شیعه و نه سنّى! همه خوشحال شده و برایم کف زدند. بعد گفتم: براى شیعه سه دلیل از قرآن دارم، اگر شما هم دارید ارائه دهید:

 اوّل: قرآن مى‏فرماید: «السّابِقُونَ السّابِقُونَ * أوْلئِکَ الْمُقَرَّبُونَ»(144) حضرت على و امام حسن و امام حسین‏علیهم السلام از سابقین هستند و ائمه چهارگانه اهل‏سنت (مالکى، شافعى، حنبلى، حنفى) همه از متأخرین مى‏باشند.

 دوّم: قرآن مى‏فرماید: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِى سَبِیلِ اللّه أَمْوَاتاً»(145) و «فَضَّلَ اللّهُ الْمُجاهِدِینَ عَلَى الْقاعِدِین»(146) تمام پیشوایان شیعه، جهاد کرده و در راه خدا شهید شده‏اند، ولى ائمّه چهارگانه اهل‏سنت چطور؟

 سوّم: قرآن درباره اهل‏بیت‏علیهم السلام مى‏فرماید: «إنَّمَا یُرِیدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»؛(147) ولى درباره ائمه چهارگانه یک آیه هم نداریم.

 «تأثیر عمل یا سخنرانى»

 در اهواز کلاسهاى زیادى داشتم، در یکى از کلاسها عنوان درسم این بود: خداوند چرا در دنیا ما را به جزاى اعمالمان نمى‏رساند؟

 براى این سؤال چند جواب آماده کرده بودم، ولى قبل از پاسخ به سؤال به جوانها گفتم: شما نیز فکر کنید و جواب بدهید. یکى از جوانها بلند شد و جوابى داد، دیدم جواب خوبى است و آن جواب در یادداشت‏هاى من نیست، قلم و دفتر خود را برداشتم و همانجا یادداشت کرده و آن جوان را هم تشویق کردم و گفتم: من این را بلد نبودم.

 روز آخرى که خواستم از اهواز بیرون بیایم، یکى از دبیران گفت: عکس العمل شما در مقابل آن دانش‏آموز و قبول و یادداشت جواب او، از همه سخنرانى‏هاى شما اثر تربیتى‏اش بیشتر بود.

 «مطالعه بحارالانوار»

 روزى در مسیر راه به علامه طباطبائى‏قدس سره برخورد کردم، از ایشان خواستم مرا نصیحت کند! فرمود: بحار را زیاد مطالعه کنید و از روایت‏هاى آن ساده نگذرید.

 (آیا این بد نیست که مطالعه روزنامه مؤمنى بیشتر از منابع دینى او باشد؟!)

 «برکت کلاس بچه‏ها»

 قبل از انقلاب یکدوره روش کلاسدارى براى طلبه‏ها در قم گذاشته بودم، مدّتى پس از پایان کلاسها طلبه‏اى به در خانه ما آمد و گفت: من مى‏خواهم دست شما را ببوسم. گفتم: شما از من بهترى، قصّه چیست؟ گفت:

 پس از اتمام دوره، به شمال رفتم و براى بچه‏ها کلاس دائر کردم، یکى از جوانها در سایه قصه‏ها و مطالب کلاس، نماز خوان شد. روزى پدرش آمد و به من گفت: من مى‏خواهم در مقابل این کار بزرگ که فرزند مرا با نماز آشنا کرده‏اى، خدمتى به شما کرده باشم و اصرار کرد که احتیاج من در زندگى چیست؟ بالاخره بعد از اصرار وقتى فهمید من خانه ندارم، به قم آمد و خانه‏اى براى من خریدارى کرد و امشب اوّلین شبى است که به خانه جدید مى‏رویم، آمدم از شما تشکّر کنم.

 «ورزش یا کلاس؟!»

 زمان طاغوت براى تبلیغ به منطقه‏اى رفته بودم. هرچه از مردم دعوت مى‏شد، کمتر کسى به مسجد مى آمد. در نزدیکى مسجد جوانها والیبال بازى مى کردند. از آنها خواستم تا همبازى آنان شوم. با تردید پذیرفتند، عبا و عمامه را کنار گذاشته و قدرى والیبال بازى کردم.

 هنگام اذان شد، از آنها تقاضا کردم که با من به مسجد بیایند و 5 دقیقه نماز و ده دقیقه به صحبت من گوش کنند. آنان پذیرفتند و از آن پس هرشب جوانها به مسجد مى‏آمدند.

 «بلد نیستم!»

 جلسه پاسخ به سؤالات بود و من مسئول پاسخگویى به سؤالات. سؤال اوّل مطرح شد، گفتم: بلد نیستم. سؤال دوّم؛ بلد نیستم. سؤال سوّم؛ بلد نیستم. تا بیست سؤال کردند؛ بلد نبودم، گفتم: بلد نیستم. گفتند: مگر اسم جلسه پاسخ به سؤالات نیست؟ گفتم: پاسخ به سؤالاتى که بلدم. خوب اینها را بلد نیستم. خداحافظى کرده، سالن را ترک کردم.

 مردم بهم نگاه کردند و از سالن به خیابان ریختند و دور من جمع شدند و یکى یکى مرا بوسیدند. مى گفتند: عجب شیخى! صاف مى گوید بلد نیستم! و مرا دعوت کردند که براى آن‏ها سخنرانى و کلاس داشته باشم.

 «علم مفید»

 استاد ما مى گفت: افرادى بودند که وقتى نزد آنها از کسى غیبت مى شد، حالشان بهم مى خورد و مثل اینکه برق آنها را گرفته باشد، به خود مى لرزیدند.

 مى فرمود: به راستى اینها عالم هستند، علم مفید این است. علم مفید با خشیت خدا همراه است.

 «برداشت‏هاى جدید»

 یکى از کسانى که اعدام شد روزى آمد قم و به من گفت: طلبه ها را جمع کن حرف‏هاى تازه اى دارم. جلسه تشکیل شد و او برداشت‏هاى جدید و تفسیرهاى امروزى پسند از قرآن داشت. من گفتم: شما این حرفها را از کجا آورده اى؟

 گفت: اینها استنباط و برداشت‏هاى جدید من است.

 گفتم: اوّلاً شما سواد چندانى ندارى. ثانیاً شما حق ندارى چنین برداشت کنى. باید ببینى امامان معصوم‏علیهم السلام از این آیات چه فهمیده اند؟ باید با جوّ قرآن آشنا بشوى. حالا براى اینکه مشکل حل شود، خوب است شب جمعه به مجلس استاد مطهرى برویم و شما مطالب خود را عرضه کنید.

 ایشان گفت: اگر این حرفها را به مطهرى بگوئید، شما خائن هستید. این اسلام نابى است که من دوست دارم شما طلبه ها بدانید. گفتم: این چه اسلامى است که گوینده‏مى‏خواهدطلبه‏بفهمد،امانمى‏خواهداستادش‏بفهمد.

 «زندگى استاد»

 روزى به شهید مطهرى(ره) مطلبى را گفتم که ایشان خندید. گفتم: شما استاد ما هستى و علامه طباطبایى استاد شماست. اگر شما چند روزى به مدرسه فیضیّه تشریف مى آوردید و طلبه‏ها سادگى زندگى شما، ظرف‏شستن ولباس‏شستن شما را از نزدیک مى‏دیدند، درس بزرگى براى آنان بود.

 این صحنه‏ها مشکلات را برایشان آسان وبه زندگى دلگرم مى‏کند.

 «الگوگیرى از استاد»

 استادى داشتم که کتاب‏هایش را در دستمالى مى گذاشت و به کلاس درس مى آمد. وقتى ما استاد را این‏گونه مى‏دیدیم، از نداشتن کیف غصه نمى‏خوردیم.

 «شهامت در تبلیغ»

 زمان طاغوت به شهرى رفته بودم. با شرکت گروهى از فرهنگیان وطلاب و سرشناس‏هاى شهر، جلسه اى مخفیانه، تشکیل شده بود. جلسه از ساعت 12 تا 3 نیمه شب طول کشید. بحث این بود که با این شاه و برنامه هایش چه باید کرد؟ هرکس چیزى گفت. من گفتم: ما باید این سد منیّت را بشکنیم. به جاى اینکه منتظر آمدن جوانها به مسجد باشیم، عبا را کنار بگذاریم و پاى تخته سیاه برویم، باید شهامت داشته باشیم، آن وقت مثالى زدم. گفتم: حدیث داریم نگهداشتن بول، مضر و نمازخواندن در این حالت مکروه است. اگر با وضو به مسجد رسیدى و احتیاج به آب پیدا کردى، در صورتى که بول کنى و وضو بگیرى، به نماز جماعت نمى رسى، اسلام مى گوید: از نماز جماعتى که آن قدر ثواب دارد، صرف نظر کن و بول را نگه ندار.

 اما ما گاهى ساعت‏ها در جلسه‏اى مى نشینیم در حالى که بول خود را نگه داشته ایم و شهامت بیرون رفتن و ادرار کردن را نداریم و مى گوئیم زشت است. کسى که شهامت این کار را ندارد، نمى تواند مردم را براه بیندازد. تا من این را گفتم، جمعیّتى بلند شدند و راه افتادند. معلوم شد همه ادرار داشته‏اند.

 «اشتباه در تبلیغات»

 گروهى از بازاریان در شهرى براى ایام فاطمیّه از من دعوت کردند تا در مسجد بازار سخنرانى کنم. گفتم: آقایان در این ایام باید از کسى دعوت کنید که درباره حضرت زهراعلیها السلام کتابى نوشته باشد. ثانیاً بجاى مسجد، تمام دختران دانشجو و دانش آموز را در سالنى دعوت کنید تا ایشان درباره زن نمونه صحبت کند.

 شما مرتکب چند اشتباه شده اید: انتخاب گوینده، انتخاب شنونده و انتخاب مکان. به جاى آیة الله ابراهیم امینى نویسنده کتاب بانوى نمونه مرا انتخاب کرده‏اید، به جاى دخترها پیرمردها را و به جاى دبیرستان، بازار را برگزیده‏اید. دعوت کنندگان ساکت شدند و رفتند.

ادامه دارد...


منبع سایت حجةالاسلام محسن قرائتی