اول دقت، بعد استفاده

 

دانستنی هایی درباره ظروف یکبار مصرف

استفاده نادرست از ظروف یکبار مصرف مى‏تواند موجب آزاد شدن مواد آلى و ترکیبات موجود در دیواره ظروف و ورود آنها به داخل مواد غذایى شود که مصرف آنها براى سلامتى خطرناک است.
ظروف یکبار مصرف که براى مواد غذایى داغ استفاده مى‏شود، به علت ضعیف بودن این مواد در مقابل حرارت، باعث آزاد شدن مونومرهایى مى‏شود که این مونومرها چون شیمیایى هستند سلامت انسان را به خطر مى‏اندازند و موجب بروز سرطان مى‏شوند.
فرو رفتگى، ذوب شدن قسمت‏هایى از ظروف یکبار مصرف و در صورت استفاده از ظروف رنگى، پخش مواد رنگى به داخل مواد غذایى از جمله نشانه‏هایى است که افراد مى‏توانند در هنگام استفاده از ظروف یکبار مصرف به آن دقت کنند.
ظروف یکبار مصرف، بى‏رنگ و شفاف فقط براى اغذیه و نوشیدنى‏هاى سرد مناسب هستند و نباید براى نوشیدنى‏ها و غذاهاى داغ استفاده شوند.
ظروف یکبار مصرف سفیدرنگ و فوم‏دار براى مواد غذایى سرد، گرم و مرطوب مناسب هستند و براى مواد غذایى داغ، نباید استفاده شوند.
هنگام استفاده از ظروف رنگى احتیاط بیشترى لازم است چرا که جنس این ظروف به گونه‏اى است که توانایى نگهدارى رنگ را ندارند و هنگام تماس با چاى یا غذاى داغ، رنگ حل مى‏شود و یک لایه از آن وارد غذا یا چاى مى‏شود.
بنابراین هنگام استفاده از ظروف یکبار مصرف مراقب باشید که این ظروف از مواد پلاستیکى بازیافتى تهیه نشده باشند. معمولاً ظروف بازیافتى کدر و تیره هستند و نشانى هم از علامت استاندارد ندارند.
در هنگام استفاده از این ظروف به علامت اختصارى که در کف ظرف حک شده نیز توجه کنید ظروفى که با علامت PE و PP و PSنشان داده مى‏شوند و سفیدرنگ هستند مى‏توانند براى بسته‏بندى مواد غذایى گرم و مرطوب مورد استفاده قرار گیرند ولى براى نگهدارى غذاهاى داغى مانند آش، شله‏زرد و ... مناسب نیستند.
منبع: پیام زن شماره 205