چروک پوست

 پوست وسیع ترین عضو بدن است که اولین سد دفاعی بدن در برابر هجوم عوامل مضر خارجی نیز محسوب می شود . در عمیق ترین لایه پوست که « درم » نام دارد فیبرهای پروتئینی کلاژن که مسئول سفتی پوست می باشند قرار دارد . علاوه بر آن فیبرهای پروتئینی الاستین که موجب خاصیت ارتجاعی پوست هستند نیز قرار دارد .
و یک ماده ی ژل مانند که نگهدارنده ی آب پوست است و غنی از فیبرهای ضروری نیز هست در این لایه قرار دارد . به عبارت ساده تر می توان ساختمان پوست را به یک ساختمان چوبی تشبیه کرد که هر یک از اجزای فوق یکی از بخش های این ساختمان را تشکیل می دهند . لایه اپیدرم مانند سقف خانه است و لایه درم ، اساس و پایه ساختمان را تشکیل می دهد . کلاژن و الاستین هم مثل تیرهای عمودی و افقی هستند که به ساختمان پوست استحکام می بخشند . فرآیند پیری پوست از درون آغاز می شود . چروک ها در اثر اختلال در ساختار لایه درم به وجود می آیند . در واقع ممکن است چروک هایی در لایه زیرین درم پوست داشته باشید که سال های سال ظاهر نشوند هنگامی که کلاژن و الاستین شکسته می شوند و میدان آنها در پوست کاهش می یابد پوست به تدریج چروک می شود ، همانند ساختمان که اگر ستون های آن تخریب شوند سقف فرو می ریزد . عواملی که باعث چروک پوست می شوند سقف فرو می ریزد . عواملی که باعث چروک پوست می شوند دو دسته اند : داخلی که شامل ژنتیک و عوامل هورمونی به خصوص در خانم ها می باشند و عوامل خارجی مثل نور خورشید ، استرس ، بی خوابی ها ، الکل ، دود سیگار و آلودگی هوا ، مهمترین عامل ایجاد چروک بعد از عوامل داخلی نور خورشید است . عوامل خارجی موجب به وجود آمدن رادیکال های آزاد در پوست می گردند . رادیکال های آزاد ذراتی هستند که در اثر تاثیر عوامل خارجی در پوست ایجاد می شوند . این ذرات با هجوم به لایه درم پوست می توانند اجزای آن را تخریب نمایند .
به عبارت ساده تر رادیکال های آزاد را می توان به موریانه تشبیه کرد به آهستگی و پیوستگی در حال تخریب ستون ها و سقف خانه چوبی شما می باشند ،ابتدا در ظاهر هیچ گونه مشکلی مشاهده نمی گردد،ولی بر اثر مرور زمان سقف خانه فرو خواهد ریخت ومواد آنتی اکسیدان ها به طور طبیعی در بدن ساخته می شوند .ولی قسمت عمده آن ها توسط ویتامین ها و مواد معدنی (البته با تجویز پزشک )و میوه ها و سبزیجات در بدن تولید می شوند .و عامل بعدی که مهمترین وشایع ترین عامل ایجاد رادیکال های آزاد است (نور خورشید )با مصرف کرم ضد آفتاب،مناسب و جلوگیری ازدر معرض قرار گرفتن آفتاب قابل پیشگیری می باشد.
منبع:مجله آشپزی،شماره 24
نویسنده:دکتر پرستو عسگری



برچسب ها : بهداشت  ,