یک متخصص تغذیه گفت: مصرف نکردن وعده سحری باعث از بین رفتن اثرات مفید روزه می‌شود.

 حذف وعده سحری برای سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌داری در فصل تابستان، به همه روزه‌داران توصیه می‌شود که حتماً سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

وی گفت: با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌داری در فصل تابستان که حدود 14تا 15 ساعت مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه روزه‌داران را تأمین کرده و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن کاهش دهد.

این متخصص تغذیه افزود: توصیه می‌شود در برنامه سحری روزه‌داران از یک برنامه غذایی کامل و مناسب که حاوی پروتئین کافی، کربوهیدرات و چربی متناسب باشد استفاده کند یعنی برنامه غذایی سحر بهتر است شبیه یک وعده غذایی ناهار باشد.

 بهتر است در وعده غذایی سحر از خوردن غذاها چرب و خشک مانند کوکوسبزی و کوکوسیب‌زمینی، کتلت، گوشت‌های سرخ شده، ماهی سرخ شده، فست فودها، کالباس، سویس، غذاهای ادویه‌دار و انواع سس‌ها پرهیز شود که این غذاها باعث عطش زیاد، احساس ترش کردن و سوزش معده در طول روز می‌شوند.

وی گفت: بهترین برنامه غذایی در وعده سحر غذاهای آب پز و بخارپز، برنج و خورشت‌های کم چرب است که روزه داران لازم است در سحر مایعات مثل آب، چای و آب میوه مصرف کنند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: نخوردن سحری ممکن است اثرات مفید روزه را از بین ببرد چون باعث تأمین نشدن نیازهای تغذیه‌ای ضروری روزه‌دار می‌شود و در نتیجه بدن او به سوخت ناقص چربی‌ها متوسل می‌شود و سوخت ناقص چربی‌ها در بدن ترکیبات کتونی را به وجود می آورد که نتیجه آن بوی بد دهان روزه‌دار است.

 عوارض دیگر مصرف نکردن سحری سردردها و دردهای عضلانی و بی حالی مفرط است که حذف برنامه سحری باعث افت قند خون و کاهش یادگیری بی حوصلگی و خستگی می‌شود حتماً توصیه می‌شود برای خوردن سحری بیدار شوند.

*پر خوری در زمان افطار باعث بی حالی می‌شود

وی گفت: پرخوری در زمان افطار سیستم پاراسمپاتیک تحریک کرده و منجر به بی حالی شدید و حتی غش می‌شود و فاصله افطار تا سحر بهترین زمان برای مصرف مایعات مثل آب، چای، آب میوه‌های طبیعی، میوه و تنقلات سالم مثل بادام، پسته و گردو است.

این متخصص تغذیه افزود: خوردن زولبیا، بامیه و سایر شیرینی‌ها فایده‌ای جز چاقی، اضافه وزن و ابتلا به افزایش بی‌رویه قند و چربی‌های خون ندارد و توصیه می‌شود از مصرف بی رویه این شیرینی‌ها در برنامه افطاری و پس از افطار پرهیز شود.




برچسب ها : رمضان  ,