سخن گفتن از انقلابی که در سنین طفولیت من اتفاق افتاده بسیار برایم سخت بود.لیکن از آنجایی که همیشه انسانها باید مطالب مورد نیاز خود را از طرق متفاوتی بر اساس نیاز و عشق خود بدست آورندو عمر خود انسان هرگز کفاف تجربه به لحاظ عینی و... را نمی دهد.لذا بر آن شدم تا مطالعاتی را هرچند ناچیز برای خودم ترتیب داده تا از تاریخ گذشته آنچه مطلوبم هست را بیابم.

نمیخواهم مثل خیلی ها دستاورد این انقلاب را در آمارهایی که این روزها بسیار به گوش می خورد خلاصه کنم و بگویم از دستاوردهای انقلاب راههای آسفالت و ...است.گرچه این کارها نیز در جای خود بسیار مهم می نماید اما خلاصه کردن انقلاب را در این آمارها ظلم می دانم.

می خواهم بگویم:

انقلاب اسلامی در زمانی اتفاق افتاد که جهان ماهیتی قطب بندی شده داشت ادبیات سیاسی تعریف شده ای با سابقه حدود 35 سال بر روابط بین الملل  حاکم بود , نقش دین در مناسبات سیاسی به حداقل تنزل یافته بود .در چنین شرایطی انقلاب اسلامی خارج از ادبیات سیاسی رایج قدرتمندان  و داخل در گفتمان مدرنیزاسیون جهان سوم بوقوع پیوست . به تعبیر«  میشل فوکو » این انقلاب با صبغه ای دینی قواعد حاکم بر روابط بین الملل را به هم ریخت وادبیات جدیدی را وارد سیاست کرد.آیا این دستاورد کمی است؟

می خواهم بگویم این انقلاب:

1-     بیرون از اراده ابر قدرتها و بلکه علیه بزرگ ترین آنها بدون هیچ گونه وابستگی  به پیروزی رسید                 

2-     متکی به آراده عمومی و مشارکت همگانی بود .

3-     بر خلاف همه انقلابات معاصر مبتنی بر دین و اهداف کاملا اسلامی داشت .

4-     برای اولین بار در حاشیه نا خوانای مناسبات جهانی جهان جدیدی را با عنوان « جهان اسلام » به عرصه جهانی وارد کرد .

5-     با  لایروبی  از دریای تاریخ , زباله های  تمدنهای تازه به دوران رسیده را به کنار زد و « تمدن کهن اسلامی » را وارد صحنه نمود .ابهت این تمدن به قدری  دنیای غرب را مرعوب ساخت  که رسما اعلام کردند  پایان تاریخ  به جنگ بین تمدن بزرگ اسلامی با تمدن غربی  است.

6-     انقلاب اسلامی برای همه مسلمانان جهان آگاهی , غیرت ,غرور, احساس مسئولیت, عظمت, افتخار ,و سربلندی به وجود آورد .

7-     انقلاب اسلامی در کنار عرضه مقتدرانه اسلام ناب محمدی (ص) الحاد و بی دینی را در دنیا رسوا کرد و در مقابل تبلیغات سوء سوسیالیستی در نهایت برای اولین بار خبر معجزه آسای فروپاشی کمونیسم را اعلام کرد و با آغوش باز رهبر بزرگ ما رهبر کوچک دنیای  سوسیالیسم را به اسلام دعوت کرد

8-     برای اولین بار در تاریخ معاصر درمقابل  بزرگترین  وطولانی ترین جنگ که همه ابرقدرتها در پشت آن حضور داشتند ,و مدرن ترین تسلیحات در آن به کار رفت ,و اکثر کشورهای اسلامی هم در کنار د شمن فریب خورده قرار گرفته بودند , انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

9-      با کنار رفتن قدرتهای رقیب غرب , انقلاب اسلامی و بازتاب های آن  بزرگ ترین چالش فرا روی  امریکا و هم پیمانان او است لذا اتهاماتی  چون  « تروریسم »  , « تسلیحات کشتار جمعی » , «سلاح هسته ای  », « حقوق بشر », « دموکراسی » , « آزادی » ,و........ همه جنگ روانی است کافی است تنها مواضع غرب , در مورد قطب شرق, رقیب مضمحل شده اش , مطالعه شود , همین جنگ روانی در آن موقع مطرح بود . پس ترس , ارعاب , واهمه , و تهدید  به دل راه نباید داد زیرا ما فرزندان محرمیم .و ذوالفقار علی را  25 سال با  بغض گلو و آب چشم جلا داده ایم

 

10- مقوله بازگشت به اسلام اصیل با عناوینی چون « احیای دین » ,  « احیای فکر دینی  » , « نوگرائی دینی » , « نو اندیشی دینی » , « نهضت نرم افزاری  و تولید علم » , و.... از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است. به نظر ما اینک مهمترین  زمان ورود به این مباحث است . و در یک کلام می توان گفت بزرگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی نهضت « نو اندیشی دینی  » است  . اقتدار مادی و معنوی ما , چالش مقتدرانه و همه جانبه با دشمنان تنها از این معبر می گذرد.آیا این دستاوردها کم است؟  

می خواهم بگویم:

این انقلاب، موجب تحولات عظیم در سرتاسر دنیا شد، به ویژه آنکه نقش انکار ناپذیری در بیداری اسلامی جهان داشت. «فرد هالیدی» استاد روابط بین الملل دانشگاه لندن در این مورد می گوید: «انقلاب اسلامی عظیم ترین انقلاب تاریخ است و همه می دانیم این کار عظیم در پرتو عظمت شخصیت امام خمینی ـ رحمت الله علیه ـ پا گرفت و دست های پرقدرت و فرمانده او بود که این امواج عظیم انسانی را به شور و هیجان و خروش وا می داشت.»..«شیخ عبدالعزیز عوده» از رهبران انتفاضه نیز می گوید:«انقلاب امام خمینی ـ رحمت الله علیه ـ مهم ترین و جدّی ترین تلاش در بیدار سازی اسلامی برای اتّحاد ملّت های مسلمان بود»..«راجر هاردی» تهیه کنندة برنامه های تلویزیونی شبکة BBC نیز اظهار داشته است: «اسلام امروز بزرگترین مسئله غرب است . حتّی یک مسئلة بین المللی است. اسلام امروز نه فقط مسئله مربوط به خاورمیانه است، بلکه عالم گیر شده و مبارزه با آن مشکل.آیا این دستاورد کمی است؟

می خواهم بگویم:

جان.ال.اسپوزیتو، در کتاب «انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن» بازتاب جهانی انقلاب ایران را در چهار شکل ارزیابی می نماید: نخست در دو کشور لبنان و بحرین.

دوّم، در تعداد بیشتری از کشورها، الگوی ایران و تشویق های این کشور جریان های سیاسی اسلامی پیشین را تقویت کرده و شتاب بیشتری بخشیده است. (مصر، تونس، نیجریه، اتّحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی سابق، پاکستان و فیلیپین)

سوّم، ایران نقش عام تری در برانگیختن ایدئولوژی و تفکر سیاسی اسلامی ایفاء کرده است.(مصر، سودان، مالزی و اندونزی)

چهارم، الگو و فعالیت های ایران دلیل و بهانة لازم را فراهم آورده تا بعضی حکومت ها (عراق، مصر، تونس و اندونزی) جنبش های اسلام گرای مخالف را مهار و سرکوب کنند. البته در تمامی صفحات این کتاب مهم، بر بیان مصادیق تأثیرات انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی جهانی اشاره شده است، اما ما با توجه به منابع متعدد، به برخی از کشورها اشاره خواهیم کرد.

1. آسیای مرکزی (شوروی سابق): با توجه به این نکته که حکومت مرکزی شوروی، به طور رسمی منادی جامعه ای ملحد بود، و با وجود محدودیت های رسمی برای عمل به مذهب، اسلام به صورت نیروی پویا در زندگی مردم آسیای مرکزی شوروی جلوه گر شده، و بی تردید انقلاب ایران در احیای مذهبی این مناطق، مؤثر بوده است. پدیدة گسترش اسلام در بین جوانان ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و سراسر آسیای مرکزی، هراس فزاینده حکومت ها را در پی داشته است. برای مثال، اظهار نگرانی هایی بوده است از این که در بخش هایی از ازبکستان، تا یک پنجم دانش آموزان کلاس های نهم و دهم، پذیرفته اند که مؤمنان مذهبی هستند و دیگر از ابراز هویت مذهبی خود شرمنده نیستند. همچنین اظهارات مشابهی در ترکمنستان صورت گرفت، چرا که مربیان و مقامات آن جا، محرک احیای مذهبی تحت تأثیر انقلاب اسلامی بودند.

2. جنوب شرقی آسیا (مالزی و اندونزی):

احیای اسلام و تأثیر انقلاب در بیداری اسلامی مردم جنوب شرقی آسیا، به شیوه های گوناگونی به ویژه در مالزی و اندونزی متجلّی شده است. از نشانه های آشکار این امر، حجاب بسیاری از زنان؛ توجه هر چه بیشتر مردم و نخبگان سیاسی به نماز، روزه و سایر عبادات اسلامی، برنامه های مذهبی بیشتر در تلویزیون به ویژه در مالزی، استناد به اسلام در سخنرانی های سیاست مداران و مشارکت بیشتر در سازمان های اسلامی بین المللی است. در اندونزی نیز، سازمانی که هیأت انقلاب اسلامی اندونزی نام داشت، متهم شد که با تأثیر پذیری مستقیم از انقلاب ایران، درصدد براندازی رژیم سوهارتو برآمده است؛ همچنین گفته شد که مسلمانان رادیکال، خواستار بنا نهادن دولتی اسلامی طبق الگوی ایران بوده اند.

3. کشورهای حوزه خلیج فارس و عرب:

حرکت های اسلامی در بیشتر کشورهای اسلامی و عربی در دهة هشتاد یعنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رفته رفته به سمت رسیدن به حاکمیت بوده است، به طوری که تا به امروز میان آن ها و دولت هایشان جنگ ادامه دارد؛ مانند شورش های خودجوش سیاسی در عربستان، پاکستان، کویت و بحرین. مهم ترین تأثیر گذاران ایران انقلابی بر جهان اسلام در سطح افکار و ایدئولوژی است.

4. سودان: برنامة رسمی «اسلامی کردن دولت و جامعة سودان» در سپتامبر 1983 توسط «جعفر نمیری» آغاز شد. این برنامه هنگامی شروع شد که توجّه جهانیان به موضوعی معطوف شده بود که بسیاری، آن را رستاخیز اسلامی می نامند. انقلاب ایران به این رستاخیز، جان تازه ای دمید. در مفهوم تاریخی وسیع تر ، انقلاب ایران از طریق تأثیر بر رستاخیز عام اسلامی، به شکل گیری تجربة «اسلامی کردن» در سودان کمک کرد.

5. تونس و لیبی: انقلاب ایران، زمانی در این دو کشور مطرح شد که سلطة حاکمان غیر مذهبی، مورد چالش گروه هایی از جامعه قرار داشت که از پذیرش نظریة خاص این حکومت ها دربارة این که اسلام عقب مانده و تاریک اندیش در مقابل ارزش های حکومت های نوگرا قرار گرفته است، امتناع می ورزیدند. انقلاب ایران، به تمایلات اسلامی و انقلابی که بیش تر در این دو کشور وجود داشت، شتاب بیشتری بخشید.

6. نیجریه: رهبری امام خمینی و فکر انقلاب اسلامی در جامعة نیجریه و به ویژه در میان مسلمانان محروم شمال، احساسات و واکنش هایی را در بر داشت. استقرار جمهوری اسلامی، گرایش نهفته به سوی احیاگری و اصلاح اسلامی را در نیجریّه برانگیخت رهبران محلّی احیاگری اسلام در نیجریه، نسخة بنیاد گرایی اسلامی طرّاحی و عمل شده در ایران را در جهت پوشش دادن به مبارزه علیه فساد فزاینده و مادی گرایی بیش از حد تشکیلات سیاسی نیجریه، ماهرانه به کار گرفتند. «جنبش میقاتسین» تحت تأثیر فراوان احیاگری اسلامی در ایران قرار گرفت.

7. مصر: انقلاب اسلامی ایران، روند رستاخیز اسلامی را در مصر تسریع کرده و این در حالی است که ایران به هیچ وجه دخالت مستقیم و حتّی غیر مستقیم در مصر نداشته است. در مصر، گروه های انقلابی همچون اخوان المسلمین، تحت تأثیر انقلاب ایران بودند. دانشجویان سنّی «الجماعة الاسلامیه» در دانشگاه قاهره اعلام کردند که انقلاب ایران، شایستة بررسی عمیق است تا از آن درس بگیریم، انگیزه کسب کنیم و از این سرمشق، بهره مند شویم.

8. الجزایر: انقلاب ایران در الجزایر نیز موجب بیداری روز افزون اسلامی شده است. استاد «شیخ ابراهیم زاک زاکی» از مبارزان و رهبران حرکت اسلامی در الجزایر می گوید:«روشی که امام به ما نشان دادند، بر این امر تأکید داشت که نیازی نیست ما همه چیز را از ابتداء شروع کنیم. فقط باید راه را ادامه دهیم، زیرا بسیاری از کارها قبلاً انجام شده است. پیروزی انقلاب اسلامی ایران و اعتبار و تجربیات به دست آمده در الجزایر و تأثیری که در سیستم موجود دارد، روشن می کند که دانشگاه های شرعی چگونه باید اداره شود و دادگاه های شرعی چگونه باید تشکیل گردد.

9. بوسنی و هرزگوین: پروفسور انیس امین کاریچ، وزیر فرهنگ و هنر و تعلیم و تربیت بوسنی می گوید: از زمان انقلاب اسلامی تاکنون، ما در هرزگوین، امام خمینی را «پدربزرگ» تلفظ می کنیم و ما می دانیم که پدربزرگ چه کسی بود؟ و چقدر در بیداری و هدایت انسان ها موثر بود؟.

10. غرب و آمریکا: تحلیل گران و صاحب نظران معتقدند که با آغاز عصر امام خمینی، دین و دین داری در جهان گسترش یافته است و دین، زنده شده است. «محمد لنسل» رییس مرکز فرهنگی تجدید حیات اسلام در اتریش می گوید: بی تردید انقلاب اسلامی امام خمینی، نه تنها تصویر تازه ای از اسلام در اروپا ارائه کرد بلکه حتّی زندگی مذهبی غیر مسلمانان را هم دگرگون ساخت.آیا اینها دستاوردهای کمی است؟

و می خواهم مهمترین بخش سخنم را در پایان بگویم که:

افزایش سطح پوشش آموزش و پرورش به بیش از 95 درصد و افزایش ظرفیت دانشگاه ها از 150 هزار نفر در سال 57 به بیش از 2 میلیون نفر از شاخصه های رشد با سوادی و تحصیلات عمومی در کشور است که در 28 مرحله به اجرا درآمد.

به موازات این فرایند توسعه علمی و پژوهشی در یک دهه گذشته به وجهه همت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور تبدیل شده و مطابق آخرین آمارها، ایران اسلامی را با تولید سالانه 3000 مقاله معتبر بین المللی به دومین کشور تولید کننده علم در جهان اسلام تبدیل کرد.

دستاوردهای پژوهشگران ایرانی در حوزه علوم هسته ای، سلول های بنیادین، فناوری آی تی، و رشد 32 درصدی کشور در حوزه پژوهش از دستاوردهای بزرگی است که در یک دهه گذشته به دست آمده و توسعه علمی را به پیشروترین عرصه های توسعه در کشور تبدیل کرده است.

آیا این دستاوردهای کمی است؟!!!!