اخبار کاشان

در گفتگو با فارس؛
آیت‌الله نمازی : مبارزه با مفاسد اقتصادی باید بدون ملاحظه صورت گیرد

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری از عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی راضی نیستند، افزود: فردی مقتدر و بدون ملاحظه باید با افراد فاسد برخورد کند.

آیت‌الله عبدالنبی نمازی نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: عنوان مبارزه با مفاسد اقتصادی معنایش برخورد با سوء استفاده‌های کلان اقتصادی در جامعه است.
امام جمعه کاشان با تاکید بر اینکه معنای مبارزه با مفاسد برخورد با مسائل جزیی نیست، افزود: فرمان مقام معظم رهبری ناظر بر برخورد با سوء استفاده‌های کلان اقتصادی است که تحت عنوان اختلاس، روابط ناصحیح، دور زدن قوانین و مسائلی از این دست صورت می‌گیرد.
نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی راضی نیستند، افزود: مبارزه با مفاسد انحصاراً باید به دستگاه قضایی واگذار شود و فردی مقتدر و بدون ملاحظه باید با افراد فاسد برخورد کند.
آیت‌الله نمازی با تاکید بر اینکه دادستان کل شمشیر حاکمیت بر سر کسانی است که انگیزه‌های ناپاک برای سوء استفاده‌ از سرمایه‌های عمومی دارند، گفت: در این راستا شأن مبارزه با مفاسد اقتصادی در قوه قضائیه است و در وهله دوم متولی این موضوع دادستان کل کشور است و به عنوان مدعی العموم باید از حقوق حاکمیت و مردم دفاع کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: دولت و مجلس در جهت مبارزه با مفاسد باید تابع تصمیمات دستگاه قضایی باشند و حمایت کنند.
این استاد حوزه با تاکید بر اینکه افرادی که بدنبال مفسده اقتصادی هستند اگر به نوعی با مجلس و اعضاء دولت ارتباط داشته و آنها نیز در مقام حمایت بر آیند اجرای طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی زمین می‌ماند، افزود: اگر روند مبارزه با مفاسد به این سمت پیش ببرد در نهایت با چند نفر که حامی و پشتیبانی ندارد برخورد می‌شود و طرح مبارزه ناکام می‌ماند.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

جشن ازدواج 112 زوج دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد
 جشن ازدواج 112 زوج دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان چهارشنبه شب مورخ 9/2/88 از سوی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه برگزار شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این مراسم با اشاره به آیه قران که میفرماید: ‹‹ واز نشانه های ما این است که زوجهایی از جنس خودتان آفریدیم تا به وسیله آنها آرامش یابید و بین شما مودت ورحمت قرار دادیم›› گفت: ازدواج دانشجویی مزیت ها و ارزشمند ی بسیار دارد که در سن جوانی که سن نشاط وشادابی است با انتظارات معقول و منطقی باعث آرامش روح و روان میشود .

دکتر محمد رضا نیکبخت  با تاکید بر ازدواج به موقع اظهار داشت: در علم ثابت شده افرادی که بالاتر از 30و35سال ازدواج میکنند بهره هوشی فرزندانشان کمتر از افرادی است که زودتر اقدام به ازدواج می کنند.

ایشان، هدف از برگزاری ازدواج دانشجویی را ساده برگزار شدن مراسم عروسی و امکان پذیر بودن آن برای همه ذکر کرد.

وی ادامه داد : باید تلاش کنیم از ازدواج های پر زرق و برق جلوگیری شود و این ساده زیستی را در زندگی پیشه خود قرار دهیم .
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این مراسم با تبریک میلاد حضرت زینب (س) گفت: قرآن از ما میخواهد تا وسیله ازدواج را برای همه کسانیکه ازدواج نکرده اند فراهم نمائیم و این امر تنها با کم کردن هزینه ها و جلوگیری از تجملات امکان پذیر است
حجت الاسلام و المسلمین علی روحانی از  سرپرست دانشگاه جهت تاسیس خوابگاههای متاهلین دردانشگاه علوم پزشکی تقاضا نمود تا این عمل، راه را برای برطرف شدن مشکلات ازدواج دانشجویی باشد.
ایشان برای همه زوجهای جوان، آینده ای با ثمرات بسیار، فرزندان نیکو و با استعداد  آرزو کرد تا خدمتگزاران خوبی برای جامعه وکشور باشند .

در این مراسم که با برنامه های شاد و متنوع همراه بود و در سالن تربیت بدنی دانشگاه برگزار شد هدایایی از سوی مقام معظم رهبری وسرپرست دانشگاه به مزدوجین شرکت کننده اهداء گردید.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 9/2/1388 - شهادت جانباز حسن شکاری

 حسن شکاری جانباز 70 درصد کاشانی به جمع شهدای دفاع مقدس پیوست.
وی که در عملیات کربلای 5 شیمیایی شده بود پس از سالها رنج و مشقت دیشب جان به جان آفرین تسلیم کرد .
شهید شکاری متولد سال 1344 و دارای 2 فرزند بود . او 20سال در شعبه کاشان سازمان تامین اجتماعی خدمت کرد.
مراسم تشییع این جانباز شهید عصر امروز از میدان 15خرداد برگزار می شود.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 - تاکید بر تبیین شخصیت سیاسی شهید اردهال 
 آیت الله نمازی بر تبیین شخصیت سیاسی شهید اردهال تاکید کرد . 
نماینده ولی فقیه در کاشان در چهارمین گردهمایی خادمان آستان شهید اردهال در حسینیه حضرت علی اکبر گفت : نکته مهمی که در زندگی حضرت علی بن محمد باقر (ع) وجود دارد ، شخصیت سیاسی آن حضرت است .
آیت الله نمازی افزود : این که آن حضرت به عنوان نماینده ولایت و حامل پیام رهبری به منطقه کاشان اعزام می شود بیانگر بعد سیاسی شخصیت این امامزاده است .
وی از مردم به ویژه اهل قلم ،  اندیشمندان ، استادان ، فرهیختگان و علما خواست به  بعد سیاسی زندگانی حضرت علی بن محمد باقر (ع) بیشتر توجه کنند .
آیت الله نمازی تاکید کرد : انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی نیز بر اساس همین محور یعنی ولایت ائمه اطهار (ع) بنا نهاده شد .
وی همچنین خدمت به امامان معصوم و فرزندانشان را موهبت و جایگاهی الهی خواند که فرشتگان عرش به آن افتخار می کنند .
آیت الله نمازی خطاب به خادمان حضرت علی بن محمد باقر (ع) گفت  : قدر این موهبت را بدانید و به شکرانه آن ، در حد استطاعت ، سعی خود را برای خدمات بهتر به زائران به کار ببرید .
قبل از سخنرانی نماینده ولی فقیه در کاشان ، حجت الاسلام والمسلمین نوری فرد معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت علی بن محمد باقر(ع) فعالیت خادمان این آستان را تشریح کرد و گفت : بیش از 400 خادم و خادمه که مجموعه ای از چهره های فرهنگی ، طلبه، دانشجو و بسیجی و مردم ولایتمدار هستند با فعالیت های فرهنگی ، انتظامات و خدمات در آستان مقدس شهید اردهال خدمتگزاری می کنند . 
همچنین مسئول امور خادمان افتخاری شهید اردهال در این مراسم دلنوشته ای را قرائت کرد  و خواستار توجه بیشتر مسئولان به آستان مقدس حضرت علی ابن محمد باقر (ع) به عنوان یکی از چهار امامزاده لازم التعظیم کشور شد .

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9/2/1388 - برای سفر با قطار ریل باس به کاشان تخفیف بگیرید

 در راستای افزایش رضایتمندی هموطنان برای سفر با قطار به کاشان در فصل گلابگیری، از 9 اردیبهشت تا 10 خرداد مسافران این مسیر ریلی تخفیف می گیرند.
به نقل از روابط عمومی شرکت قطارهای مسافری رجاء، این تخفیف ها در راستای نامگذاری سال 88 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اصلاح الگوی مصرف و ترغیب مسافران گروهی و انفرادی، برای سفر با قطار به عنوان ایمن ترین و ارزانترین وسیله مسافرت درنظر گرفته شد.
براین اساس، مسافرانی که به صورت انفرادی قصد سفربا قطار ریل باس تهران- کاشان و بالعکس را دارند در ین فاصله زمانی می توانند بلیت 32 هزار ریالی را به مبلغ 25 هزار ریال خریداری کنند.
آژانس ها و تورگردان ها نیز برای مسافران گروهی خود می توانند از تخفیف 35 درصدی بیت این قطار بهره مند شده و بلیت مذکور را به قیمت 20 هزار و 800 ریال خریداری کنند.
قطار ریل باس تهران- کاشان ساعت 6 صبح از تهران حرکت و ساعت 10/17 از کاشان مراجعت می کند.
زمان سیر این قطار کمتر از 2 ساعت و نیم است.
ضمنا مسافران گروهی که قصد سفر با قطار های غزال و تندور پردیس به مشهد مقدس را دارند تا دهم خرداد ماه مشمول تخفیف 20 درصدی بهای بلیت خواهند بود.
هموطنان گرامی جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص موجودی بلیت، برنامه حرکت قطارها و ... می توانند با تلفن 139 (واحد ارتباط با مشتری) به صورت شبانه روزی تماس و یا به سایت اینترنتی این شرکت به نشانی: www.raja.ir مراجعه کنند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 9/2/1388 - حرفه آموزی بیش از 8 هزار نفر در کاشان

هشت هزار و یکصد و چهل و پنج نفر پارسال در کاشان حرفه آموختند . 
رئیس سازمان فنی حرفه ای کاشان در مصاحبه با خبرنگار ما گفت : این هنرآموزان پارسال آموزش های تخصصی  فنی و خدماتی را در 2 مرکز ثابت و سیار این سازمان فرا گرفتند و مدرک تخصصی پایان دوره دریافت کردند  .
محمود الوانی افزود : تاکنون 70 درصد از هنرآموزان این سازمان مشغول به کار شده اند .
وی با اشاره به حضور گروههای آموزشی سیار این سازمان در شهرهای قمصر ، نیاسر ، برزک و جوشقان قالی و بیشتر روستاهای کاشان  گفت : استقبال خوب و حضور فعال هنرجویان  در این آموزش ها ،  در کیفیت امور کشاورزی ، خدمات رایانه و استفاده از اینترنت در روستاها ، مفید ، موثر و بهینه بوده است.
برگزاری کلاس های فنی حرفه ای برای زندانیان و سربازان پادگان های نظامی کاشان از خدمات دیگر گروههای آموزشی سیار سازمان فنی حرفه ای کاشان است.
به گفته وی  تاکنون  125 نفر از زندانیان کاشان در رشته های عکاسی ، تصویربرداری ، رایانه، خیاطی و معرق و  250 نفر از سربازان هم در رشته های مکانیکی و رایانه آموزش دیده اند .
الوانی همچنین از آموزش هنرستانی در رشته های  گردشگری و هتلداری خبر داد و گفت : با زمینه سازی و بهبود امکانات سرمایه گذاری در شاخه علم و صنعت بویژه در موسسات آموزشی ،  تحول و رشد چشمگیری در صنعت گردشگری شهرستان رخ می دهد .
در دو مرکز ثابت فنی حرفه ای شهید موسویان و ICT ناجی آباد (ویژه خواهران ) سالیانه 2 هزار و 100 نفر  در رشته های مختلف فنی ، تخصصی وخدماتی آموزش می بینند .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 7/2/1388 - معاون استاندار و فرماندار کاشان : روزنامه ها انصاف داشته باشند

معاون استاندار و فرماندارکاشان از بعضی روزنامه ها در مورد انعکاس اخبار شهرستان انتقاد کرد .
حسینعلی حاجی در جلسه شورای اطلاع رسانی شهرستان کاشان که شب گذشته در سالن کنفرانس فرمانداری ویژه کاشان برگزار شد گفت : در جریان سفرنماینده تام الاختیاررئیس جمهوری و  وزیرصنایع و معادن به شهرستان کاشان مسائل مهمی از جمله نیروگاه سیکل ترکیبی و کارخانه لوله های چدنی نشکن و... مورد بحث و بررسی قرارگرفت .
وی افزود : روزنامه و نشریات شهرستان نسبت به انعکاس چنین مسائل مهمی بی تفاوت بودند و تنها به مسائل بی اهمیت و غیرضروری پرداختند و به راحتی از کنار سفر وزیر صنایع به کاشان و دستاوردهای آن گذشتند .
فرماندار کاشان گفت  : نمی خواهیم نشریات تملق گوی دولت باشند ولی در انعکاس اخبارشهرستان حداقل انصاف را رعایت کنند .
وی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ازخبرنگاران شهرستان خواست با امکاناتی که دراختیاردارند تلاش کنند تا زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 7/2/1388 - برای اولین بار در کشور . تغییر سیستم ثبت نمرات امتحانات دوره متوسطه در کاشان

طرح پیاده سازی نرم افزار جدید تحت ویندوز جهت تغییر سیستم ثبت نمرات امتحانات دوره متوسطه برای اولین بار در کشور در شهرستان کاشان برگزار می شود .
 مشاور معاون آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش امروز در اولین روز برگزاری یک هفته ای این طرح در کاشان  با اعلام این خبر گفت : برای اولین بار در سطح کشور طرح پیاده سازی نرم افزار جدید ویندوز روی محیط " داس"  توسط 9 نفر از کارشناسان و با حضور 150 نفر از مدیران و متصدیان امور دفتری در یک کارگاه آموزشی به مدت یک هفته در مرکز تربیت معلم شهرستان کاشان برگزار می شود .
محمد مهدی مالکی گفت : تاکنون محیط این برنامه در آموزش و پرورش تحت برنامه "داس" بوده و اکنون برای اولین بار سیستم ویندوز جایگزین سیستم "داس" می شود .
وی توانمدیهای استان و وسعت منطقه کاشان را از جمله مولفه های انتخاب شهرستان کاشان برای اجرای این طرح اعلام کرد و گفت : شهرستان کاشان در اجرای این طرح بعنوان شهرستان معین مناطق شمال استان انتخاب شده است .
به گفته وی حدود 90 مدرسه شهرستان  کاشان در مدت یک هفته بصورت همزمان توسط یک تیم متخصص مجهز به سیستم ویندوز خواهدشد .
وی خاطرنشان کرد در سیستم جدید در فضای اینترنت ، تبادل اطلاعات با محیط های دیگر را فراهم و مشکلات و موانع گذشته در این زمینه برطرف خواهد شد .
محمد مهدی مالکی اظهار امیدواری کرد در مدت یک هفته کارگاه آموزشی بتوانیم با کسب تجربیاتی که کسب خواهدشد این طرح در تمامی مناطق کشوربه اجرایی نماییم .

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 7/2/1388 - سپاه حافظ نظام مقدس جمهوری اسلامی است 
  سپاه حافظ نظام مقدس جمهوری اسلامی است 
فرمانده قرارگاه منطقه سیدالشهدا(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه حافظ و نگهبان نظام مقدس جمهوری اسلامی است. 
به نقل از روابط عمومی و تبلیغات تیپ پیاده عاشورا کاشان، سردار جواد استکی امروز در جمع پاسداران تیپ عاشورا گغت: به برکت ایثارگریها و رشادتهای گرانقدر رزمندگان اسلام است که سپاه در سطح منطقه و دنیا دارای قدرت زیادی شده است.
وی گفت: عاملی که باعث این برتری شده، حفظ معنویت ایثار و شجاعت رزمندگان است که در سی سال انقلاب همواره حفظ شده است.
سردار جواد استکی  با یاد آوری حمله نظامی آمریکا و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای واقعه طبس، شکست  حمله نظامی آمریکا به ایران در این واقعه را معجره الهی دانست.

=--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 - تاسیس پارک نجوم در کاشان

عضو انجمن نجوم کاشان از تاسیس پارک نجوم در شهرستان کاشان خبرداد .
غلامرضا حسنی مقدم امروز با اعلام این خبر  گفت : شهرستان کاشان در بین دیگر شهرهای کشورکلکسیونی ازیهترین ها را در زمینه بناهای تاریخی ، آثارباستانی ، جاذبه های گردشگری را دارد .
وی افزود : منطقه کویری کاشان و مناطق قمصر ، نیاسر ،‌رهق ، کویرمرنجاب از جمله بهترین ها به ویژه بهترین آسمان را  در بعضی از روزهای سال برای رصد ستاره دارند .
حسنی مقدم استفاده ازقابلیت های  آسمان شهرستان برای تاسیس پارک بزرگ  نجوم جهت تحقیق و پژوهش دانشجویان و علاقمندان را بعنوان نیاز اصلی در زمینه رصد ستاره ها برشمرد .  
به گفته وی تهیه نقشه و مطالعات اولیه برای تاسیس پارک نجوم شهرستان کاشان  در بلوار امام رضا (ع) در حال انجام است .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 1/2/1388 - سالروز وفات سهراب سپهری نقاش و شاعرمعاصر کاشانی

 شاعر و نقاش چیره دست سهراب سپهری ، از چهره های شناخته شده روزگارماست . وی از دودمان لسان الملک سپهر صاحب ناسخ التواریخ است .
سپهری از پیشروان شهرنو بود و مجموعه اشعارش تحت عنوان " هشت کتاب " حدود چهل بار در تهران به طبع رسیده است .
خود سهراب میگوید :... مادرم میداند که من روز چهاردهم مهر به دنیا آمده ام. درست سر ساعت 12. مادرم صدای اذان را میشندیده است
پدر سهراب، اسدالله سپهری، کارمند اداره پست و تلگراف کاشان، اهل ذوق و هنر ، وقتی سهراب خردسال بود، پدرش به بیماری فلج مبتلا شد و تا پایان زندگی بیمار ماند. پدرش تلگرافچی بود. در طراحی دست داشت. خوش خط بود. تار مینواخت. او سهراب را  به نقاشی عادت داد... تا اینکه در سال 1341 پدرش دار فانی را وادع گفت .
مادر سهراب، ماه جبین، اهل شعر و ادب که در خرداد سال 1373 درگذشت.تنها برادر سهراب، منوچهر در سال 1369 درگذشت. خواهران سهراب : همایوندخت، پریدخت و پروانه.
محل تولد سهراب باغ بزرگی در محله دروازه عطا بود. سهراب از محل تولدش چنین میگوید :... خانه، بزرگ بود. باغ بود و همه جور درخت داشت. برای یادگرفتن، وسعت خوبی بود. خانه ما همسایه صحرا بود . تمام رویاهایم به بیابان راه داشت...
سال 1312، ورود به دبستان خیام (مدرس) کاشان. ... مدرسه، خوابهای مرا قیچی کرده بود . نماز مرا شکسته بود . مدرسه، عروسک مرا رنجانده بود . روز ورود، یادم نخواهد رفت : مرا از میان بازیهایم ربودند و به کابوس مدرسه بردند . خودم را تنها دیدم و غریب ... از آن پس و هربار دلهره بود که به جای من راهی مدرسه میشد....
... در دبستان، ما را برای نماز به مسجد میبردند. روزی در مسجد بسته بود . بقال سر گذر گفت : نماز را روی بام مسجد بخوانید تا چند متر به خدا نزدیکتر باشید.
خرداد سال 1319 ، پایان دوره شش ساله ابتدایی. ،  دبستان را که تمام کردم، تابستان را در کارخانه ریسندگی کاشان کار گرفتم. یکی دو ماه کارگر کارخانه شدم . نمیدانم تابستان چه سالی، ملخ به شهر ما هجوم آورد . زیانها رساند . من مامور مبارزه با ملخ در یکی از آبادیها شدم. راستش، حتی برای کشتن یک ملخ نقشه نکشیدم. اگر محصول را میخوردند، پیدا بود که گرسنه اند. وقتی میان مزارع راه میرفتم، سعی میکردم پا روی ملخها نگذارم....
مهرماه همان سال، آغاز تحصیل در دوره متوسطه در دبیرستان  پهلوی کاشان ،‌در دبیرستان، نقاشی کار جدی تری شد. زنگ نقاشی، نقطه روشنی در تاریکی هفته بود  ، از دوستان این دوره : محمود فیلسوفی و احمد مدیحی
سال 1320، سهراب و خانواده به خانه ای در محله سرپله کاشان نقل مکان کردند.
سال 1322، پس از پایان دوره اول متوسطه، به تهران آمد و در دانشسرای مقدماتی شبانه روزی تهران ثبت نام کرد.
... در چنین شهری [کاشان]، ما به آگاهی نمیرسیدیم. اهل سنجش نمیشدیم. در حساسیت خود شناور بودیم. دل میباختیم. شیفته میشدیم و آنچه میاندوختیم، پیروزی تجربه بود. آمدم تهران و رفتم دانشسرای مقدماتی. به شهر بزرگی آمده بودم. اما امکان رشد چندان نبود ، سال 1324 دوره دوساله دانشسرای مقدماتی به پایان رسید و سهراب به کاشان بازگشت‌،  دوران دگرگونی آغاز میشد. سال 1945 بود. فراغت در کف بود. فرصت تامل به دست آمده بود. زمینه برای تکانهای دلپذیر فراهم میشد. 
آذرماه سال 1325 به پیشنهاد مشفق کاشانی (عباس کی منش متولد 1304) در اداره فرهنگ (آموزش و پرورش) کاشان استخدام شد.
... شعرهای مشفق را خوانده بودم ولی خودش را ندیده بودم. مشفق دست مرا گرفت و به راه نوشتن کشید. الفبای شاعری را او به من آموخت .
سال 1326 و در سن نوزده سالگی، منظومه ای عاشقانه و لطیف از سهراب، با نام "در کنار چمن یا آرامگاه عشق" در 26 صفحه منتشر شد.
...دل به کف عشق هر آنکس سپرد/ جان به در از وادی محنت نبرد /زندگی افسانه محنت فزاست /زندگی یک بی سر و ته ماجراست /غیر غم و محنت و اندوه و رنج/ نیست در این کهنه سرای سپنج... / مشفق کاشانی مقدمه کوتاهی در این کتاب نوشته است.
سهراب بعدها، هیچگاه از این سروده ها یاد نمیکرد.
سال 1327، هنگامی که سهراب در تپه های اطراف قمصر مشغول نقاشی بود، با منصور شیبانی که در آن سالها دانشجوی نقاشی دانشکده هنرهای زیبا بود، آشنا شد. این برخورد، سهراب را دگرگون کرد. ...آنروز، شیبانی چیرها گفت. از هنر حرفها زد. ون گوگ را نشان داد. من در گیجی دلپذیری بودم. هرچه میشنیدم، تازه بود و هرچه میدیدم غرابت داشت. شب که به خانه بر میگشتم، من آدمی دیگر بودم. طعم یک استحاله را تا انتهای خواب در دهان داشتم...
شهریور ماه همان سال، استعفا از اداره فرهنگ کاشان. مهرماه، به همراه خانواده جهت تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا در رشته نقاشی به تهران میاید.در خلال این سالها، سهراب بارها به دیدار نمیا یوشیج میرفت.
در سال 1330 مجموعه شعر "مرگ رنگ" منتشر گردید. برخی از اشعار موجود در این مجموعه بعدها با تغییراتی در "هشت کتاب" تجدید چاپ شد.
سال 1332، پایان دوره نقاشی دانشکده هنرهای زیبا و دریافت مدرک لیسانس ، اواخر سال 1332، دومین مجموعه شعر سهراب با عنوان "زندگی خوابها" با طراحی جلد خود او و با کاغذی ارزان قیمت در 63 صفحه منتشر ش و تا سال 1336، چندین شعر سهراب و ترجمه هایی از اشعار شاعران خارجی در نشریات آن زمان به چاپ رسید.
در مردادماه 1336 از راه زمینی به پاریس و لندن جهت نام نویسی در مدرسه هنرهای زیبای پاریس در رشته لیتوگرافی سفر میکند.
فروردین ماه سال 1337، شرکت در نخستین بی ینال تهران ، خرداد همان سال شرکت در بی ینال ونیز و پس از دو ماه اقامت در ایتالیا به ایران باز میگردد.
در سال 1339، ضمن شرکت در دومین بی ینال تهران، موفق به دریافت جایزه اول هنرهای زیبا گردید. در همین سال، شخصی علاقه مند به نقاشیهای سهراب، همه تابلوهایش را یکجا خرید تا مقدمات سفر سهراب به ژاپن فراهم شود. مرداد این سال، سهراب به توکیو سفر میکند و درآنجا فنون حکاکی روی چوب را میاموزد.
سهراب در یادداشتهای سفر ژاپن چنین مینویسد :... از پدرم نامه ای داشتم. در آن اشاره ای به حال خودش و دیگر پیوندان و آنگاه سخن از زیبایی خانه نو و ایوان پهن آن و روزهای روشن و آفتابی تهران و سرانجام آرزوی پیشرفت من در هنر، و اندوهی چه گران رو کرد : نکند چشم و چراغ خانواده خود شده باشم...
در آخرین روزهای اسفند سال 1339 به دهلی سفر میکند.پس از اقامتی دوهفته ای در هند به تهران باز میگردد. در اواخر این سال، سهراب و خانواده اش به خانه ای در خیابان گیشا، خیابان بیست و چهارم نقل مکان میکند. در همین سال در ساخت یک فیلم کوتاه تبلیغاتی انیمیشن، با فروغ فرخزاد همکاری نمود.
تیرماه سال 1341، فوت پدر سهراب ،  وقتی که پدرم مرد، نوشتم : پاسبانها همه شاعر بودند. حضور فاجعه، آنی دنیا را تلطیف کرده بود. فاجعه آن طرف سکه بود وگرنه من میدانستم و میدانم که پاسبانها شاعر نیستند. در تاریکی آنقدر مانده ام که از روشنی حرف بزنم ...
تا سال 1343 تعدادی از آثار نقاشی سهراب در کشورهای ایران، فرانسه، سوئیس، فلسطین و برزیل به نمایش درآمد.
فروردین سال 1343، سفر به هند و دیدار از دهلی و کشمیر و در راه بازگشت در پاکستان، بازدید از لاهور و پیشاور و در افغانستان، بازدید از کابل.در آبانماه این سال، پس از بازگشت به ایران طراحی صحنه یک نمایش به کارگردانی خانم خجسته کیا را انجام داد.
منظومه "صدای پای آب" در تابستان همین سال در روستای چنار آفریده میشود.
تا سال 1348 ضمن سفر به کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، هلند، ایتالیا و اتریش، آثار نقاشی او در نمایشگاههای متعددی به نمایش درآمد.
سال 1349، سفر به آمریکا و اقامت در لانگ آیلند و پس از 7 ماه اقامت در نیویورک، به ایران باز میگردد.
سال 1351 برگذاری نمایشگاههای متعدد در پاریس و ایران.
تا سال 1357، چندین نمایشگاه از آثار نقاشی سهراب در سوئیس، مصر و یونان برگذار گردید.
سال 1358، آغاز ناراحتی جسمی و آشکار شدن علائم سرطان خون.
دیماه همان سال جهت درمان به انگلستان سفر میکند و اسفندماه به ایران باز میگردد.
سال 1359... اول اردیبهشت... ساعت 6 بعد ازظهر، بیمارستان پارس تهران ...
فردای آن روز با همراهی چند تن از اقوام و دوستش محمود فیلسوفی، صحن امامزاده سلطان علی، روستای مشهد اردهال واقع در اطراف کاشان مییزبان ابدی سهراب گردید.
آرامگاهش در ابتدا با قطعه آجر فیروزه ای رنگ مشخص بود و سپس سنگ نبشته ای از هنرمند معاصر، رضا مافی با قطعه شعری از سهراب جایگزین شد:
به سراغ من اگر میایید/ نرم و آهسته بیایید/ مبادا که ترک بردارد/ چینی نازک تنهایی من
... کاشان تنها جایی است که به من آرامش میدهد و میدانم که سرانجام در آنجا ماندگار خواهم شد...
و سهراب .... ماندگار شد ....
صدای پای آب
اهل کاشانم / روزگارم بد نیست /تکه نانی دارم، خرده هوشی، سر سوزن ذوقی / مادری دارم، بهتر از برگ درخت / دوستانی، بهتر از آب روان / و خدایی که در این نزدیکی است / لای این شب بوها، پای آن کاج بلند / روی آگاهی آب، روی قانون گیاه
من مسلمانم
قبله ام یک گل سرخ / جانمازم چشمه، مهرم نور/ دشت سجادة من / من وضو با تپش پنجره ها می گیرم / در نمازم جریان دارد ماه، جریان دارد طیف / سنگ از پشت نمازم پیداست / همه ذرات نمازم متبلور شده است / من نمازم را وقتی می خانم / که اذانش را باد، گفته باشد سر گلدستة سرو/ من نمازم را، پی «تکبیره الاحرام» علف می خوانم / پی «قد قامت» موج / کعبه ام بر لب آب / کعبه ام زیر اقاقی هاست / کعبه ام مثل نسیم، می رود باغ به باغ، می رود شهر به شهر / «حجرالاسود» من روشنی باغچه است
اهل کاشانم
پیشه ام نقاشی است / گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ، می فروشم به شما / تا به آواز شقایق که در آن زندانی است / دل تنهایی تان تازه شود / چه خیالی، چه خیالی، . . . می دانم / پرده ام بی جان است / خوب می دانم، حوض نقاشی من بی ماهی است / اهل کاشانم / نسبم شاید برسد / به گیاهی در هند، به سفالینه ای از خاک «سیلک» / نسبم شاید، به زنی فاحشه در شهر بخارا برسد
پدرم پشت دو بار آمدن چلچله ها، پشت دو برف / پدرم پشت دو خوابیدن در مهتابی / پدرم پشت زمان ها مرده است / پدرم وقتی مرد، آسمان آبی بود / مادرم بی خبر از خواب پرید، خواهرم زیبا شد / پدرم وقتی مرد، پاسبان ها همه شاعر بودند / مرد بقال از من پرسید: چند من خربزه می خواهی؟ / من از او پرسیدم: دل خوش سیری چند؟ ...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 بزرگترین پرچم جهان در کاشان به اهتزاز درمی آید 
بزرگترین پرچم دنیا در شهرستان کاشان در حال تهیه است .
مجید بهمن میرزا مدیرعامل شرکت نوآوران خبره کاشان با اعلام این خبر به پورتال خبری کاشان گفت : شرکت نوآوران خبره کاشان درحال تهیه پرچم جمهوری اسلامی به مساحت 800 متر مربع است .
وی افزود : این پرچم در ابعاد 20 در 40 و با استفاده از یک دکل ایستاده به ارتفاع 50 متر در حال آماده شدن است .
بهمن میرزا گفت :‌با تهیه پرچم جمهوری اسلامی به مساحت 800 مترمربع و ثبت آن در کتاب رکوردهای "گینس " رکورد قبلی بزرگترین پرچم به مساحت 400 مترمربع که مربوط به رژیم غاصب صهیونیستی است شکسته خواهد شد و پرچم جمهوری اسلامی با 800 مترمربع مساحت رکورد دار جهان خواهد شد .
وی  اظهار امیدواری کرد پرچم جمهوری اسلامی بعنوان بزرگترین پرچم دنیا تا مرداد ماه سال جاری آماده و برافراشته شود .
بهمن میرزا یادآورشد : این پرچم  که هم اکنون درحال نصب دکل است برای ساخت آن ازمواد تتانیوم استفاده می شود . 
به گفته وی برای تهیه این پرچم تا کنون 150 میلیون ریال هزینه شده است و برای بهره برداری از آن نیاز به 150 میلیون ریال است .
ابن پرچم در شرکت نوآوران خبره کاشان  اولین تولید کننده مواد اولیه ?MDF? در استان اصفهان واقع در کیلومتر 30 جاده قدیم کاشان – قم در حال تهیه شدن است .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
رشته تربیت بدنی وارد دانشگاههای کاشان می شود
نایب رییس هیات دوچرخه سواری کاشان از اضافه شدن رشته تربیت بدنی به دانشگاههای کاشان خبرداد . 
غلامرضا حسنی مقدم به پورتال خبری کاشان گفت : شهرستان کاشان با توجه به امکانات مناسب تربیت بدنی  قابلیت و استعداد چنین رشته ای را دارد .
به گفته وی رشته تربیت بدنی با وجود بیش از 10 دانشگاه و مرکز آموزش و پرورش در شهرستان کاشان در بین رشته های دیگر دانشگاهی شهرستان کاشان خالی است .
وی افزود : با صحبت هایی که با روسای دانشگاههای شهرستان انجام شد  نظر مساعد یکی از روسای دانشگاه برای پیگری و ایجاد تدریس رشته تربیت بدنی در دانشگاه جلب شده است.
حسنی مقدم خاطرنشان کرد :‌ رشته تربیت بدنی از سال تحصیلی جدید و یا سال 89 به جمع رشته های موجود دانشگاههای شهرستان اضافه می شود .
وی اضافه شدن رشته جدید به دانشگاه  را وابسته به تامین استاد و امکانات مربوطه دانست و گفت :  شهرستان کاشان به دلیل دارا بودن امکانات کارگاهی و دسترسی به استاد و عضو هیات علمی شرایط ایجاد رشته تربیت بدنی در مقاطع کاردانی و کارشناسی برایش فراهم است .
وی اظهار امیدواری کرد تعامل مسئولین تربیت بدنی کاشان ، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی فعال در سطح  شهرستان با دیگر هیاتهای ورزشی از جمله هیات دوچرخه سواری شاهد رشد و توسعه ورزش شهرستان باشیم .
حسنی مقدم حرکت دانشگاههای کاشان به سمت و سوی بومی پذیری جهت ایجاد رشته تربیت بدنی و استفاده شهرستان از نیروهای فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی برای پرورش استعداد های ورزشی شهرستان و همچنین توزیع عادلانه هزینه ها در این بخش را مثبت ارزیابی کرد .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




برچسب ها : اخبار کاشان  ,