با سلام

همه ساله با شروع ماه مبارک رمضان خیلی ها از مناصب حکومتی گرفته تا عامه مردم در مورد روزه خواری سخنانی می گویند.به راستی در کشوری مسلمان نباید بین این ماه و ماه هایی دیگر آنهم در این روزهای تابستانی تفاوتی باشد؟

این که برخی مردم را به روزه خواری متهم کرده یا از بی مبالاتی در امر روزه سخن می گویند نادرست است.بالاخره شخصی که معاش خانواده خود را مجبور است با کار طاقت فرسای روزانه در کارخانجات یا کارگری به دست بیاورد چگونه باید روزه بگیرد؟

نشستن زیر کولرهای گازی و تصمیم برای این امر گرفتن خیلی منطقی به نظر نمی رسد.چه بسیارند که تعریف می کنند در گرمای 45 درجه باید 8 ساعت یا 12 ساعت را سپری کنند.

دولت در سالیان گذشته درست یا نادرست ساعت کاری کارمندان را تقلیل می داد که آن هم امسال اجرایی نشد.اما آیا همه مردم کارمندند یا سختی کار فقط برای کارمندان است؟

به نظر می رسد با توجه به تاکید اسلام بر مبحث اقتصاد و دوری از هرگونه تعطیلی و تقلیل ساعت باید فکری اساسی کرد و این وضعیت بویژه در چند سالی که ماه مبارک رمضان در فصل تابستان قرار دارد را مدیریت کرد.

نه تعطیلی و نه تقلیل درست است اما بهرحال کارخانجات خصوصی در این امر باید مدنظر باشند .از طرفی مالک اجازه تقلیل را نمی دهد و از طرفی کارگر نمی تواندبه سادگی از بحث روزه رد شود و شاید شکستن قبح روزه خواری در جامعه بخشی معلول همین علت باشد.

در مورد نماز خواندن در محل کار در محیط های کارگری نیز این مسئله رها شده است.صاحبان سرمایه باید بدانند اگر کارگری روزانه 10 دقیقه آنهم با شرایط و ضوابط درست در کارخانه ای نماز خود را بخواند به اقتصاد و سرمایه اش لطمه ای وارد نمی شود و کارگر هم باید ضمن قدردان بودن باید دقیق در مدت تعیین شده این کار را انجام دهد.