با سلام

این روزها در ارائه خدمات عمومی در بخش های مختلف، شرطی شده ایم که ضربه بسیار زیادی به فرهنگ عمومی وارد کرده است.حال این فرهنگ از کجا شروع شده و شیوع آن به دست چه کسانی بوده خود بحث مهمی است.

به مصداق های زیر توجه کنید:

برای انجام امری اداری به شهرداری مراجعه می کنی و چون کار به نحو مطلوبی انجام شده و راضی هستی شیرینی به فرد انجام دهنده می دهی و او نیز قبول می کند.

برای خریدن میوه به میوه فروشی رفته و چون امکان جدا کردن میوه یا خرید سفارشی داری پول بیشتری به میوه فروش می دهید.

به کارواش می روی و بعد از انجام کار توسط کارگر انعامی علاوه بر مزد به او میدهید.

به راننده ای که شما را دربست به جایی رسانده کرایه بیشتری می دهید.

و...

در تمامی موارد برخلاف جایی است که برای پیشبرد کارتان خدایی ناکرده تن به دادن رشوه شده اید و پولی که پرداخت می کنید جنبه رشوه و خلاف قانون ندارد والا از ابتدا سالبه به انتفاء موضوع بود.

حال چه ضرری زده اید؟

در مورد اول فرد کارمند شهرداری است و ماهیانه بابت کار حقوق دریافت می کند و این کار شما دو ضرر بزرگ دارد.ابتدا توجیه گرفتن این پول ها را برای فرد درست می کند که چون حقوق کم به من می دهند پش گرفتنش اشکال ندارد و دوم باعث نوعی توقع نابجاست که اگر دیگران این کار را نکنند پس آدم های قدرنشناسی خواهند بود.

در مورد دوم آرام آرام میوه فروش میوه های بسیار خوب خود راجدا و فقط در اختیار افرادی می دهند که پول بیشتری داده و همان توقع نیز برای ایشان نیز ایجاد و تبدیل به نوعی حق مسلم می شود.فارغ از اینکه برخی با ماشین های مدل بالا فقط با زدن یک بوق بهترین میوه را سفارش و حتی زحمت پایین آمدن از ماشین را به خودشان نمی دهند.

در کارواش نیز کارگر با گرفتن این پول اضافه نسبت به افرادی که این مبلغ را نمی دهند شاکی و حتی در بازه زمانی با شناسایی آن افراد کم کاری کرده و در مقابل آن عده نیز چاپلوس خواهد شد.

و در مورد آخر راننده نیز به مرور به گرفتن این پول ها و تسری آن به بخش های مختلف کمک خواهد کرد.

در تمامی این موارد مهمترین نکته تسری این فرهنگ به دیگر بخش ها است که متاسفانه امروز همه آن را مشاهده و از کنار آن به راحتی عبور می کنند بدون اینکه ذره ای به خود ناراحتی بدهند.

ببخشید اگر مصداق ها را از کف شروع کردم و هزاران مصداقی که الان در ذهن شما غلیان کرده  را بیان نکردم ، فقط خواستم شروعی باشد برای یک تلنگر مناسب.