چیزی شبیه فاجعه

وقتی کمی به عقب بر می گردیم و سوابق آموزشی مدارس برزک را بررسی می کنیم طبعا نقاط روشنی بر می خوریم .

فرهیختگان ، اساتید ،مهندسان،معلمان و دبیران همشهری امروز بی شک ثمره ی تلاش معلمان دیروز در مدرسه های خاکی و بدون امکانات دیروز هستند .برای شهری 5000 نفره وجود حدودا700نفر دارای تحصیلات عالیه و اماری 14 درصدی درنوع خود بی نظری است.

اما هر چه به جلوتر می آییم کم کم وضعیت نامطلوب تر می شود.این وضعیت تا جایی پیش می رود که کلاس 40 نفری که 30نفر از آنها در دانشگاه های دولتی قبول شده بودند تبدیل به کلاسی 15 نفره می شود که فقط 2 یا 3 "قبولی خرداد" دارد و بزرگترین دستاوردش قبولی در رشته ی مدیریت دانشگاه پیام نور برزک می شود.

افت تحصیلی درمدارس برزک به خصوص در دبیرستانها به حدی بالا رفته است که تقریبا 30در صداز بهترین دانش آموزانی که از راهنمایی آمده اند رنج راه و دوری از خانواده برای تحصیل در دبیرستان های کاشان را در مقابل تحصیل در دبیرستان شهدای برزک ترجیح می دهند.این مساله را باید ابعاد مختلفی بررسی و آسیب شناسی کرد .چندی پیش صحبتی با مسئولین دبیرستان شهدا داشتم که ایشان نیز عوملی چون ضعیف بودن دانش آموزان در دوره ی راهنمایی ،کم شدن تدریجی تعداد دانش آموزان بخش ،حاکم نبودن جو علمی بر دبیرستان ، کم و کاستی ها و بی عدالتی هایی در اختصاص معلم های خوب و سطح بالا به برزک و موارد دیگر را از عوامل پیدایش این وضعیت نامطلوب دانستند .

وقتی اولین اولویت دبیرستان "دایر بودن" به هر قیمتی است .وقتی کلاسهای سه یا چهار نفری با نیامدن یک یا دو نفر تشکیل نمی شوند ، طبعا امکان برخورد جدی و سخت گیری در مسایل آموزشی وجود نخواهد داشت و وضعیت می شود این که الان هست.این که دبیرستان های شهر برزک در بین دبیرستان ها ی شهرستان کاشان در آزمون های پیشرفت تحصیلی رتبه ی آخر یا یکی به آخر را کسب کند

و این می شود که چندین سال از عمر یک جوان در محیطی نه چندان آموزشی تلف می شود و حاصل هم جز ترک تحصیل نخواهد بود .سالهایی از زندگی که تعیین کننده ترین مقطع عمر برای زندگی یک فرد خواهد بود.

حالا در این وانفسا دانش آموزانی را در این دبیرستان فرض کنید که در دانستن الفبای ساده ی انگلیسی مشکل دارند اما جای حل این مشکلات آموزشی که باید محور اصلی کار باشد برایشان مراسم زیارت عاشورا و کلاس والیبال برگزار می شود !!!!

در کل سستی و بی نظمی در مسائل آموزشی،ازبین رفتن تدریجی اهمیت و تقدس علم آموزی و ساحت معلمی ،تبدیل شدن "درس نخوان" به ارزش در بین دانش آموزان و.... باعث حاکم شدن جوی نامناسب بر مدارس شهرمان در کلیه ی مقاطع شده است که این یکی از عوامل اصلی افت های تحصلیی می باشد.

خلاصه مجموعه ای از عوامل طبیعی و ناگزیر منطقه ای و دسته ای از ضعف های مدیریتی و بی برنامگی ها و گاهی هم محرومیت ها ی این منطقه دست در دست هم نهاده تا رنجی بی حساب بر دانش آموزان و خانواده هایشان وارد آورد. رنجی که شاید الان احساس هم نشود اما چندین سال بعد پشیمانی ها و "حیف ها" و "ای کاش ها" و ضرباتی جبران نا پذیر را به همراه داشته باشد.

حال مساله اینجاست

اگر مسائلی از قبیل : اسفالت جاده ی بیرون برزک،محیط زیست وآب ویشنگ ،مشکلات شهرداری،مشکلات کشاورزان و .... پیگیرانی سرسخت دارد و مردم و مسولین تلاش می کنند تا آنها را مرتفع کنند،

این مشکل و مساله ی مهم را شاید کسی احساس هم نکند ،مساله ای که بی شک سنگ زیرین آینده ی جوانان این بخش هست و اکنون نیازمند توجه و رسیدگی است

من آنچه را که از نظرم شرط بلاغ بود گفتم ، پند یا ملال گرفتن آنها با مسولین و خانواده ها....

البته در نظرات دوستان بیشتر روی مدیریت تاکید شده بود اما اگر بهتر به مساله نگاه کنیم مشکلات فراتر از مدیریت یک مدرسه است و مربوط به همه ی مدارس است، مدیریت فعلی دبیرستان مشکلات موجود را می شناسد و قطعا بهتر از هر کسی میتواند آنها را برطرف کند و به نوعی تغییر مدیریت فقط پاک کردن صورت مساله است .

با سلام مجدد . گویا نظرها به سمتی پیش میره که از اصل مطلب دور شده ایم.به هیچ وجه مخاطب بحث ما آقای "صادقی"نیست و ما هم تا اینجا نامی از ایشان و دبیرستان نیاوردم بودیم و فقط دوستان در نظرات ذکر کرده بودندوگر نه من اطلاع دارم که زحمت های زیادی برای دبیرستان و درس بچه ها و ساخت سوله کشیده اند.مخاطب بحث مجموعه ی مدارس بخش برزک است.در ضمن خدا را گواه می گیرم که قصد تخریب نداشته ام و فقط هر چه کرده ایم از سر دلسوزی و دغدغه بوده.شاید آمار ها کمی بالا و پایین ذکر شده باشد اما این اصل مساله را رد نمی کند.علاوه بر این ما نه فرهیخته هستیم و نه مدعی ؛قلبا عرض می کنم فقط این دغدغه را داریم که ضربه ای را که ما خوردیم دیگری نخورد و بچه ها به خاطر اینکه در محیطی با امکانات کم زندگی می کنند متضرر نشوند.قضاوت با شما