دریافت حق شرکت در مسابقات

س: اگر براى برگزارى یک دوره مسابقه، از شرکت کنندگان پول (حق شرکت یا ثبت نام) دریافت شود و قرار باشد که از محل همان دریافت‌ها جوایزى به شرکت کنندگان برتر داده شود، با توجه به اینکه هدف شرکت کنندگان به دست آوردن آن جایزه است، آیا این رویه شرعاً ایراد دارد یا خیر؟ یعنى مصداق شرط بندى پیدا خواهد کرد؟
ج) اگر به صورتى نباشد که از بازنده چیزى بگیرند که به برنده بدهند، مانعى ندارد والا صورت شرعى ندارد و همان شرط بندى است.

برد و باخت در بازى‌هاى اینترنتى

س: بعضى از سایت‌هاى خارجى بازی‌هاى اینترنتى دارند که باید ابتدا مقدارى پول داد تا وارد بازى شد اگر ببریم اصل پولمان و جایزه به ما تعلق مى‌گیرد و اگر ببازیم پول خود را از دست مى‌دهیم. بازى کردن و پول دادن به این سایت‌ها چگونه است؟
ج) جایز نیست.

تماشاى قمار بازى دیگران

س: تماشاى پاسور بازى دیگران چه حکمى دارد؟
ج) اگر مستلزم مفسده و یا تأیید عملى آن محسوب شود، جایز نیست.

آواز زنان

س: گوش دادن به آواز زنان در صورتى که از لحاظ شعر و موسیقى لهو و لغو نباشد چه حکمى دارد؟
ج) اگر آواز زنان بگونه‌اى باشد که مهیج شهوت گردد و یا گوش دادن به آن موجب ترتب مفاسد باشد جایز نیست گوش کند.

فرزندان و موسیقى حرام

س: با توجه به اینکه فرزندان ما هنوز به تکلیف نرسیده‌اند و در رفت و آمد با اقوامى که نوار غنا گوش مى‌دهند ممکن است به آن نوار علاقه پیدا کنند و با توجه به اینکه چنانچه آنها را محروم کنیم ممکن است پنهانى آن را گوش دهند تکلیف چیست؟
ج) گرچه بچه نابالغ تکلیف شرعى ندارد و استماع غنا و موسیقى حرام، بر او حرام نیست لیکن اقدام بزرگترها بر در اختیار گذاشتن نوار موسیقى حرام و غنا براى اطفال جایز نیست؛ و تکلیف شرعىِ والدین کوشش در آشنا کردن اطفال پیش از بلوغ بر ضوابط و موازین و اخلاق شرعى است و جایز نیست به عذر این که بچه تکلیف ندارد او را در ارتکاب هر عملى آزاد بگذارند.

آدرس: http://www.leader.ir/langs/fa/