به نام خدا

بارها از فاصله طبقاتی و فرهنگی موجود بعنوان یک معضل یاد شده و حتی گفته شده این فاصله است که دردآور است.در هر نظام اجتماعی مردم می توانند مسئل مختلفی را قابل هضم بدانند و با اندک سختی از کنار آن رد بشوند.اما مسائلی است که نمی توان از آن رد شد و اینجاست توقفگاه و شروع شدن انتقادها.

در شهری کوچک به فکر بودم تا چگونه می توان هزینه های اضافه اعلام تسلیت به فردی را که امروزه با چاپ بنر انجام می شود را تقلیل یا حذف کرد.در مراسم هایی که حقیر شرکت داشته ام بصورت میانگین بین 2 تا 5 میلیون تومان هزینه می شود که بلافاصله بعد از چند مراسم(حتی مراسم اول) دور ریخته می شوند.این مبلغ به دلیل همان فاصله ای که برای شما ذکر کردم برای مثل چون من خیلی بالا بود.

زهی خیال باطل!وقتی در یک مراسم در شهرهای بزرگ کل یک خیابان نه تنها با بنر که با تاج های گل چند صد هزار تومانی پوشیده می شود.حال فکر کنید برای آن مراسم نه 5 میلیون تومان که 50 میلیون تومان خرج تاج گل و ...می شود.

به حال خودم افسوس می خورم که چقدر عقب افتاده ام.

یاد اتفاقی افتادم که بد نیست برایتان نقل کنم.استادی داشتم در کاشان که از نوادر زمان خود بود در زهد و تقوی.حجت الاسلام و المسلمین فتاحی را می گویم.بی نظیر بود.ایشان که به دلیل زهد خود مبالغ بالایی را نه دیده که تصورش را نکرده بود در کلاس درس در مقابل یک چک 2 میلیون تومانی یکه خورد و ابراز کرد آقاجون 2 میلیون تومان خیلی پول است!

حال برای چون منی که 2 تا 5 میلیون خیلی است صرف هزینه جند ده میلیونی برای تاج گل در تسلیت به یک فرد خیلی زیاد و غیر قابل تصور است.من را ببخشید.آخه من بچه پشت کوه ام.