با سلام

انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا نیز همزمان با انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد.در حوزه انتخابیه ما حداقل دو اشکال اساسی وجود داشت که تدبیر مسؤلان را می طلبد.

الف:طبق قانون در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت فقط افرادی می توانند در انتخابات شورای شهر شرکت کنند که حداقل یکسال گذشته به بعد در آن محل سکونت داشته اند.اینکه چرا این قانون وضع شده کاملا مشخص است و دلیل قانع کننده ای(بخاطر عدم حضور افراد خارج از محدوده سکونت در رای گیری) دارد.اما افراد ذیل چه باید بکنند؟

1-       کسانی که به دلیل شغلشان به شهری دیگر رفته اند اما در هفته دو یا سه روز در وطن خود حضور دارند.

2-      کسانی که خانواده ایشان در جایی دیگر ساکن اند لیکن خودشان در هفته دو یا سه روز در وطن خودشان حضور دارند.

3-      کسانی که علقه به وطن دارند و علیرغم میل باطنی مهاجرت کرده اند.

4-      کسانی که تابستان به وطن بر می گردند و زمستان ها در شهری دیگر ساکن اند.

5-      و.....

اگر بخواهیم بگوییم طبق قانون نمی توانند رای بدهند مشکل اساسی وجود خواهد داشت و آن این است که قانون اجرا نشده است.چون قانون به دلیل دیگری که در بالا ذکر شده تصویب شده است.از طرفی نوعی سرخوردگی شدید برای این قشر به وجود خواهد آمد که نمونه های بارز آن را در انتخابات اخیر دیدیم.

راهکار: قانون باید اصلاح شود و این طور باشد که در صورت تشخیص عدم حضور ایشان در وطن و حضور صرفا بخاطر رای دادن آن روز نمی تواند رای بدهد لیکن در موارد بالا می توانند رای بدهند.ملاک تشخیص نمایندگان فرماندار/بخشدار می توانند باشند.

ب:قانون ذیل را با هم مرور می کنیم:

«ماده 26: تبصره 2 - اعضای شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود سکونت اختیار نمایند. تغییر محل سکونت هریک از اعضای شورااز محدوده حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد.»

در حال حاضر هستند افرادی که ساکن نیستند و در انتخابات حائز رای می شوند ، دو صورت پیدا خواهند کرد:

بعد از انتخاب شدن ساکن خواهند شد که نظر قانون نیز همین است.

بعد از انتخاب شدن ساکن نخواهند شد و دلایلی نیز برای این کار خواهند داشت که برای خودشان محترم خواهد بود و اینکه آیا شورای شهر می تواند طبق این دلایل اغماض کرده یا طبق قانون انجام وظیفه کند؟

سابقه عدم اجرای قانون طبق نظر شورای شهر مسبوق به سابقه است.طبق قانون! شهردار باید در منطقه شهر ساکن شود که تا کنون شهرداران شهر برزک از این قانون مستثنی بوده اند.

 

 




برچسب ها : اجتماعی  ,