"مردم باید به فکر شناخت اصلح باشند"؛ این فرمایشی است که مقام معظم رهبری پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 80 بیان کرده­اند و البته بارها در سخنان ایشان تکرار شده است. معظم له در بیانات نوروزی خویش در حرم مطهر رضوی در ابتدای سال جاری هم خطاب به همه آحاد ملت ایران تاکید فرمودند که "نگاه کنید، تشخیص بدهید و اصلح را بشناسید و برای ادای تکلیف، اسم او را به صندوق رأی بیندازید.

اما سؤال اصلی این است که اصلح چه کسى است و چه ویژگی­هایی دارد؟ سوالی که موجب شده در هر انتخاباتی، افراد یا گروه­هایی مدعی باشند که گزینه مدنظر رهبری و نظام بوده و با همین ترفند، تلاش کنند رای مردم به سبد آرای خود اضافه کنند. این در حالی است که حضرت آیت­الله خامنه­ای برای رد هر گونه سوءاستفاده­ای در این زمینه بیان داشته­اند که "بنده حقیر مثل بقیه مردم یک رأی دارم؛ این رأی هم تا وقتی که در صندوق انداخته نشود، هیچ کس از آن مطّلع نخواهد بود. این جور نیست که کسی بیاید نسبت بدهد که رهبری نظرش به فلان است، به بهمان نیست. اگر چنین نسبتی داده شد، این نسبت درست نیست.

با این حال می­توان با مرور فرمایشات معظم له در ادوار گذشته، شاخصه­های نامزد اصلح را استخراج کرد و با مصداق­های موجود مطابقت داد؛ چه انکه ایشان پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 84 هم فرمودند که "اصلح یعنى کسى که هدف‌ها را دنبال کند. یعنى کسى که دردها را بداند و حس کند. یعنى کسى که براى ریشه‌کنى فقر و فساد عزم جدى داشته باشد. یعنى کسى که به حال قشرهاى محروم و مستضعف دل بسوزاند. اصلح کسى است که هم به ترقى و پیشرفت کشور و توسعه‌ اقتصادى و غیراقتصادى بیندیشد، هم زیر توهمات مربوط به توسعه، آن‌چنان محو و مات نشود که از یاد قشرهاى مظلوم و ضعیف غافل بماند. اصلح کسى است که به فکر معیشت مردم، دین مردم، فرهنگ مردم و دنیا و آخرت مردم باشد.

در همین راستا برخی از ویژگی­های نامزد اصلح از نگاه مقام معظم رهبری که در بیانات سال جاری ایشان مطرح شده، به شرح ذیل جمع­آوری و ارائه می­شود؛

1.  رئیس جمهور باید کارى باشد.

2.  رئیس جمهور مردمى باشد،

3.  رئیس جمهور باید مقاوم باشد.

4.  رئیس جمهور باید ارزشى باشد.

5.  رئیس جمهور باید باید با برنامه، با حکمت، با تدبیر، با نگاه بلندمدت و همه‌جانبه باشد.

6.  رئیس جمهور باید پایبند به قوانین و مقررات باشد.

7.  رئیس جمهور باید درد مردم را احساس کند.

8.  رئیس جمهور باید طبقات مختلف مردم را ببیند.

9.  رئیس جمهور باید بتواند کشور را با همین سرعت، بلکه بیش از این هم در عرصه مادى، هم در عرصه معنوی پیش ببرد.

10. رئیس جمهور باید بتواند عزت و استقلال کشور و ملت را افزایش دهد.

11. رئیس جمهور باید بتواند وضع زندگى مردم را بهتر و مرفه‌تر کند، گره‌ها را باز کند و امید و شور و شوقى در کشور به‌وجود آورد.

12. رئیس جمهور باید همتش بر حفظ عزت و حرکت کشور در جهت هدف­هاى انقلاب باشد.

13. رئیس جمهور باید اهل استقامت و ایستادگى قدرتمندانه و عزتمندانه در مقابل جبهه‌ معاندان باشد.

14. رئیس جمهور باید برای الگو کردن جمهورى اسلامى در چشم مستضعفان عالم بیشتر و بهتر تلاش کند.

15. رئیس جمهور باید از بیت‌المال و یا از پول مشتبه به حرامِ بعضى‌ها برای تبلیغات انتخاباتی استفاده نکند.

16. رئیس جمهور باید ریخت‌وپاش و خرج و تبلیغاتِ زیاد از اندازه لازم نکند.

17. رئیس جمهور باید براى مردم هزینه، مشکل، دغدغه‌، تشویش و نگرانى ایجاد نکند.

18. رئیس جمهور باید منطقى، معقول، منطبق با واقعیت و با توکل به خداى متعال حرکت را پیش ببرند.

19. رئیس جمهور باید شعارهایی در حدود قدرت و اختیاراتش بدهد.

20. رئیس جمهور باید در پی اجرای برنامه­های بلندمدت نظام از جمله سند چشم‌انداز باشد.

21. رئیس جمهور باید پایبند به انقلاب، ارزش­ها و نظام اسلامی باشد.

22. رئیس جمهور باید به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داشته باشد و در پی آن باشد.

23. رئیس جمهور باید تهذیب اخلاقى داشته باشد.

24. رئیس جمهور باید توانایی مبارزه واقعی با فساد و فقر را داشته باشد.

25. رئیس جمهورباید توانایی کشیدن بار ریاست جمهوری را داشته باشد.

نکته جالب توجه این است که رهبر معظم انقلاب در یک بیان کلی، فرموه­اند که "آن چیزهائی که امروز برای دولت و برای رئیس‌جمهور نقاط قوّت محسوب می­شود، اینها باید در رئیس‌جمهور بعدی وجود داشته‌ باشد و اینها را باید در خود تأمین کند. آن چیزهائی که امروز نقاط ضعف شناخته می­شود، این نقاط ضعف را باید از خود دور کند.

حال اینکه برخی نامزدهای انتخاباتی در برنامه­های تلویزیونی و یا در سخنرانی­های تبلیغاتی خود، تنها به سیاه­نمایی و تخریب دولت قبلی مشغولند خود حاوی چند مساله قابل تامل است؛ اول آنکه بر خلاف نظر رهبری، نقاط مثبت دولت قبلی را نمی­بینند و یا نمی­خواهند ببینند و دوم آنکه بر خلاف منویات معظم له به جای امیدآفرینی در جامعه، در حال انتشار یاس و ناامیدی هستند و همین نادیده گرفتن منویات رهبری، شک و شبهه­ای در اصلح بودن آنها ایجاد کرده است.    

در پایان ذکر این نکته ضروری است که باز هم مانند همه انتخابات­های گذشته، مردم در روز 24 خرداد مشخص خواهند کرد که چه کسی این شاخصه­ها را دارد و می­تواند آن را در راستای اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران صرف کند. چنان که رهبر معظم انقلاب هم با تاکید بر اهمیت رأی مردم فرموده­اند: "آنچه که اهمیت دارد، تشخیص شما و رأی شما است. باید خودتان تحقیق کنید، ملاحظه کنید، دقت کنید، از انسان­های مورد اعتمادتان بپرسید، تا به اصلح برسید و اصلح را انتخاب کنید.