به این موضوع از چند منظر می توان نگاه کرد:

گاهی بین دو نفر یا دو تفکر هیچ نقطه اشتراکی نیست و هرگز بین آن دو جمعی صورت نخواهد گرفت.می گویند اختلافشان مبنایی است.تباین دارند به قول منطقی ها.

گاهی اختلاف نیست، تفاوت در سلیقه است ولی دو طرف یا دو تفکر، فکر می کنند باهم اختلاف دارند.این ها فقط با تعامل، گفتگوی دوطرفه بدون واسطه خواهند توانست مشکل را حل کنند.

گاهی باید در عین اختلاف فقط نقاط اشتراک را گرفت و به راه ادامه داد.

اما موضوع اصلی:

در مناظره کاندیداهای محترم نکته هایی بیان شد که نوع نگاه و تفاوت آن را می رساند و باید برای آن فکر اساسی کرد.جناب آقای عارف جناب آقای شجریان  و فرهادی را سفیر فرهنگی ایران دانستند و بر آن پافشاری نیز نمودند.

اگر مطلع باشید اخیرا عده ای نیز بعنوان گردشگر ایرانی در کشور مصر برای اولین بار حضور یافته که تقریبا طبق عکس های موجود اکثر آنان را خانم های بی حجاب تشکیل می دادند.

جناب آقای عارف ربنای شجریان را مطرح و گفتند تمام مردم ایران خواستار افطار روزه خود با ربنای شجریان هستند.

اختلاف این جاست.

بعد از ماجراهای اخیر آقای شجریان(سخنان ایشان در مورد دین ومذهب) و بعد از حضور آقای فرهادی در جشنواره ها و روبوسی با زنان بی حجاب، بسیاری از مردم طبق آنچه دیده بودند و هیچ تکذیبی نیز ندیدند دیگر دلشان نخواهد خواست با ربنای شجریان افطار کنند و یا فرهادی را بعنوان سفیر فرهنگی قبول کنند.حتی برخی اگر از صدا و سیما هم پخش می شد نیز دیگر گوش نمی کردند و کانال را عوض می کردند.حال سوال این است که آیا آقای فرهادی نمی توانست ضمن حضور در آن مراسم بین المللی از دست دادن یا روبوسی بازنان بی حجاب خودداری و اعلام نماید طبق موازین دینی نمی توانم این کار را انجام بدهم و با احترام به طرف مقابلش از او عذر خواهی می کرد؟یا آقای شجریان آیا حضور در شبکه های معاند و گرفتن عکس یادگاری و دیده بوسی زنان بی حجاب را نمی توانست انجام ندهد؟

برای من هنر هردو بزرگوار سر جایش محفوظ است.اما نمی توانم آنان را سفیر فرهنگی این انقلاب و نظام بدانم.برای هر منصفی نیز این ماجرا توضیح داده شود هم این مطلب را تصدیق خواهد کرد.البته هستند افرادی که این موارد را اشکال نمی دانند و هنور از افتخارات خودشان می دانند.

این اختلاف مبنایی نیست چرا که ما همه خودمان را مسلمان و شیعه می دانیم.پس اشتراکات داریم و باید با تعامل آن را حل کنیم.ولی مسلمات اسلام قابل تعارف نیست و باید این دو بزرگوار تبری بجویند.آقایان نیز از سلیقه ای برخورد کردن بپرهیزند که این جا جای سلیقه نیست .