با سلام

صحنه­های نازیبا با فطرت هر انسانی تقابل دارد و اگر چه برخی از دیدن آن احساس نوعی شعف ساختگی می­کنند اما در واقع و ضمیر پنهان ایشان نیز نوعی ناراحتی است که البته به خاطر مصالح مدنظر خودشان بروز نمی­دهند.این صحنه­ها منحصر در نگاه غالب ما نیست که وقتی از صحنه نام بردیم به فکریک جور مسائل خاص بیفتیم.

نشریه بهشت پنهان در شماره اخیر خود دو خبر را اطلاع­رسانی و استفاده ژورنالیستی خود را برده است.تقابل دو دیدگاه در قبال یک اتفاق و تصمیم.دیدگاه اول از امام جمعه محترم برزک است که در مورد بحث محیط زیست گفته اند:هنوز قانع نشده­ایم و تا مسؤلین نتوانند مردم را قانع کنند نگاه منفی به این موضوع ادامه خواهد داشت.

در مقابل دیدگاهی از فرماندار محترم کاشان مطرح و به نوعی تقابل دیدگاه­ها مطرح شده و تا اینجای کار اشکالی ندارد.اما اشکال در رسانه­ای کردن مشکلات فی­مابین و نوعی پرده­دری است.اگرچه تا کنون امامان محترم جمعه داعیه­ای بر دخالت مستیم در امور اجرایی نداشته­اند اما نظارت ایشان و نقطه ثقل اتکاء مردم به ایشان انکارناپذیر است و همیشه ائمه محترم جمعه پناهگاه مردم و سنگ صبور آنان بوده­اند.این­که مردم اطمینان خود را به هر دلیلی از مسؤلی سلب و شکایت او را نزد امام جمعه ببرند دلیل بی­حرمتی به جایگاه ایشان نخواهد شد.آیا فرماندار کاشان ناراحت این موضوع است که چرا مردم به ایشان پناه برده­اند؟یا ناراحتی ایشان بخاطر اعلام موضع صریح امام جمعه محترم است؟خود ایشان در چنین مقامی چه خواهند کرد؟امام جمعه حضور دارد تا خدایی ناکرده مسؤلی نتواند با مردم از باب رعیت و ارباب برخورد کند.یادتان نرود امام عظیم الشان ما در یکی از اولین دیدارهای خود با استانداران و فرمانداران با صراحت تمام فرمودند:من کلمه استاندار و فرماندار را دوست ندارم، چرا که ارتباطش از نوع ارباب و رعیت است.

« تحول روحی یعنی فرماندار خودش را «فرماندار» حساب نکند. من دلم نمی‌خواهد اصلاً این اسم را ببرم؛ چنانچه «سلطان» هم دلم نمی‌خواهد اسم ببرم. این اسم را هم اگر آقایان خودشان بنشینند با هم یک اسم بهتری، قشنگی، انتخاب کنند  . من دیگر به این کار ندارم، من دوست ندارم این را، چنانچه سلطنت مثلاً سلطان»صحیفه امام.ج9.ص 23

حال چه شده است؟

فرماندار در بخشی از سخنان خود تلویحا به منحصر کردن وظایف امام جمعه در امور فرهنگی پرداخته و از ایشان خواسته در موارد دیگر اظهار نظری نکنند.باید خدمت این بزرگوار عرض کنیم که اولا وظیفه ائمه محترم جمعه را فرمانداران مشخص نکرده­اند تا بتوانند در این مورد سخنی بگویند.ثانیا همانطور که در بالا اشاره کردم بیت امام جمعه مامن مردم است و طبیعی است که مردم برای حل مشکلاتشان به آن جا رجوع خواهند کرد و ایشان نیز رفع نگرانی از مردم را مدنظر خواهند داشت.خواه در حوزه امور فرهنگی باشد یا در هر حوزه دیگر.

ایشان در جایی دیگر تصریح می­کنند که برخی قصد شنیدن ندارند !آقای فرماندار!برخی کیست؟جز شخص امام جمعه محترم؟یعنی خدایی ناکرده ایشان چه قصدی دارند؟مردم برزک در پیشگاه عدل الهی شهادت می­دهند قصد ایشان جز دفاع از حق مردم نیست و تا این دغدغه برای نردم رفع نشود ایشان کوتاهی نخواهند کرد.

امید است در سایه اخلاق اسلامی نسبت به گفته هایمان دقت نظر داشته باشیم تا خدایی ناکرده دستاویزی برای افراد مغرض قرار نگیرد.

باز از فرمایشات گهربار امام خمینی(ره) برایتان ذکر می­کنم باشد انشاءالله مفید فایده باشد.

«از جمله تحولاتی که باید بشود و شما آقایان باید کوشش کنید، این است که به این کلمه   «فرماندار  » مغرور نشوید که شما فرماندارید. این کلمه فرماندار، مال وقتی است که فرمان باشد و فرمانبر باشد، و برادری نباشد و طبقه‌ای طاغوتی باشد، مردم دیگر فرمانبردار آنها، در صورتی که در اسلام مطرح نیست  .  »صحیفه امام خمینی.ج9.ص 117

محسن جانجانی

24/11/91