کوهها

نام تعدادی از کوههای اطراف برزک به همراه مشخصه آنها به شرح ذیل می باشد:

1- اسبه کشه : (ASBEH KOSHEH )

این کوه با ارتفاع 2450 متر در محدوده شهرستان کاشان، بخش نیاسر، برزک و در 29 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهرستان کاشان واقع شده است. جهت کوه جنوب شرقی – شمال غربی بوده و مختصات جغرافیائی قله آن به طول َ15 51 و عرض َ47 23 می باشد.

2- اشک : (ASHK )

این کوه با ارتفاع 2552 متر در محدوده شهرستان کاشان، بخش نیاسر، برزک و در 35 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهرستان کاشان واقع شده است. جهت کوه جنوب غربی شمال شرقی بوده و مختصات جغرافیائی قله آن به طول َ12 51 و عرض َ47 33 می باشد.

3- چال: (CHAL )

این کوه با ارتفاع 3225متر در محدوده شهرستان کاشان، بخش نیاسر، برزک و در 36 کیلومتری جنوب مرکز شهرستان کاشان واقع شده است. جهت کوه جنوب شرقی – شمال غربی بوده و مختصات جغرافیائی قله آن به طول َ14 51 و عرض ْ30 َ41 33 می باشد.

4- چاله سفید: (CHALEH SEFID )

این کوه با ارتفاع 3047 متر در محدوده شهرستان کاشان، بخش نیاسر، برزک و در 33 کیلومتری جنوب مرکز شهرستان کاشان واقع شده است. جهت کوه جنوب شرقی – شمال غربی بوده و مختصات جغرافیائی قله آن به طول ْ30 َ16 51 و عرض ْ30 َ43 33 می باشد.

5- کرگز: (KARGAZ )

این کوه با ارتفاع 3617 متر در محدوده شهرستان کاشان، بخش نیاسر، برزک و در 36 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهرستان کاشان واقع شده است. جهت کوه شمال غربی – جنوب شرقی بوده و مختصات جغرافیائی قله آن به طول َ19 51 و عرض َ41 33 می باشد.

6- کمر بالاب: (KAMAR BALAAB )

این کوه با ارتفاع 2597متر در محدوده شهرستان کاشان، بخش نیاسر، برزک و در 40 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهرستان کاشان واقع شده است. جهت کوه جنوب شرقی – شمال غربی بوده و مختصات جغرافیائی قله آن به طول َ09 51 و عرض ْ30 َ44 33 می باشد.

7- کمر پایین آب : (KAMARPAINAB )

این کوه با ارتفاع 2524 متر و در محدوده شهرستان کاشان، بخش نیاسر، برزک و در 45 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهرستان کاشان واقع شده است. جهت کوه جنوب شرقی – شمال غربی بوده و مختصات جغرافیائی آن به طول ْ30 َ07 51 و عرض َ45 33 می باشد.

8- کمر تیر: (KAMAR TIR )

این کوه با ارتفاع 2415 متر در محدوده شهرستان کاشان، بخش نیاسر، برزک و در 47 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهرستان کاشان واقع شده است. جهت کوه جنوب شرقی – شمال غربی بوده و مختصات جغرافیائی قله آن به طول 04 51 و عرض َ41 33 می باشد.

9- کمر چاله سفید: (KAMAR CHAL-E SEFID )

این کوه با ارتفاع 2150 مترو در محدوده شهرستان کاشان، بخش نیاسر، برزک و در 34 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهرستان کاشان واقع شده است. جهت کوه شرقی – غربی بوده و مختصات جغرافیائی قله آن به طول ْ30 َ08 51 و عرض َ47 33 می باشد.

10- گهروز: (GAHRUZ )

این کوه با ارتفاع 3105متر و در محدوده شهرستان کاشان، بخش نیاسر، برزک و در 36 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهرستان کاشان واقع شده است. جهت کوه جنوب شرقی – شمال غربی بوده و مختصات جغرافیائی قله آن به طول َ13 51 و عرض َ44 33 می باشد.

فرهنگی

این منطقه از سالهای بسیار دور تا کنون از وجود عالمان فقه اهل بیت(ع) بهره ها برده اند. به همین جهت سطح فرهنگ دینی و عمومی مردم مطلوب می باشد. مضجع شریف امامزاده حضرت سراج الدین موسی بن جعفر(ع) در برزک، مقبره عالم و عارف و شاعر مشهور کاشان ملا بابا افضل الدین مرقی در مرق و سایر قبور امامزادگان عظیم الشان در روستاهای ازوار و ویدجا، خانه های قدیمی در ورکان و... از مکانهائی هستند که از فرهنگ و تاریخ مردم خبر می دهند.

فیض علماء بزرگواری همچون حضرت آیت ا... نجفی (شاگرد حضرت آیت ا... میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو) حضرت آیت ا...سید رضا و سید احمد موسوی، مرحوم ابوتراب و آقای واعظ و دهها عالم دیگر باعث شده است تا مردم بسوی طلب علم روی آورند اکنون حضور صدها فارغ التحصیل و دانشجو در رشته های مختلف دانشگاهی و صدها تن طلاب علوم دینیه و همچنین حوزه علمیه حضرت امام موسی کاظم(ع) مایه مباهات و افتخار این دیار می باشد.

زبان

به طور کلی زبان اهالی در قدیم، زبان محلی معروف به رایجی بوده است ولی به مرور زمان تکلم به این زبان کمتر شده است و فقط بین افراد مسن و قدیمی دیده می شود.

این زبان از ادبیات خاص خود برخوردار می باشد و افعال آن دارای صیغه های منظم می باشد و نسبت به زبان رایجی مناطق اطراف از جمله کاموو ابوزید آباد از آهنگ آرام تری برخوردار است.

یکی از مهمترین اهداف ایجاد ”پایگاه اطلاع رسانی برزک“ زنده نمودن زبان رایجی می باشد که انشاءا... در آینده برنامه های مدون و منظمی تدارک دیده شده است.

اقتصاد و معیشت

شغل مردم بخش برزک قالی بافی، کشاورزی، باغداری، دامداری، زنبورداری، گلاب گیری و... می باشد.

کشاورزی برزک اغلب باغداری است و محصولات آن نیز انواع سردرختی می باشد از جمله گردو- آلو- بادام – شاه توت – زردآلو- قیصی – سیب – انگور.

باستناد مدارک وزارت جهاد کشاورزی و مشاهده آمار و اطلاعات موجود 70% پرورش گل و تولید گلاب شهرستان کاشان در بخش برزک می باشد.

مجموعاً در بخش برزک 650 هکتار از اراضی به پرورش گل محمدی اختصاص داده شده است که متوسط عملکرد گل محمدی در هکتار 3500 کیلو گرم می باشد.

بعد از گل محمدی محصول معروف برزک که زبانزد خاص وعام می باشد و از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد شاه توت برزک می باشد.

درختان شاه توت در برزک حدود 5 هکتار از اراضی را در بر گرفته که میزان تولید شاه توت در برزک سالیانه 100تن می باشد.

آلو زرد برزک که به آلوی خیگی و آلوی مرغی نامیده میشود در منطقه مشهور می باشد که متاسفانه در سالیان اخیر از تولید آن به صورت محسوسی کاسته شده است.

صنایع

از جمله صنایع موجود در این منطقه صنعت قالی بافی می باشد. در این منطقه حدود 850 کارگاه قالی بافی خانگی موجود می باشد از دیگر صنایع موجود در روستا صنعت گلاب گیری است که به دو صورت سنتی و صنعتی دیده می شود.

تعداد 75 کارگاه سنتی گلاب گیری در روستا وجود دارد که مجموعاً 402 دیگ گلابگیری را شامل شده که از نمونه صنعتی می توان به مجتمع کشت و صنعت شهدگیران اشاره کرد که در آن تولید گلاب و انواع عرقیات گیاهی بوسیله دستگاههای تمام اتوماتیک و تقطیر پاستوریزه و بسته بندی انجام می گیرد.

از دیگر صنایع برزک کارخانه ترمه پلاستیک و چندین واحد مرغداری را می توان نام برد.