در جنوب غربی کاشان و در دامنه کوه های سر به فلک کشیده ی کرکس دره ی بزرگ و پهناوری وجود دارد به نام برزک. توسعه طولی شهر در مسیر دره ای سرسبز، وجود چشمه سارهای متعدد با آب قابل توجه که باعث گسترش باغهای میوه در طول دره شده است، آن را به باغ شهری زیبا تبدیل کرده که با برخورداری از فاکتورهای متعدد جذب توریست، برزک را به یکی از بزرگترین و مهمترین قطب گردشگری کاشان تبدیل کرده است.

سابقه برزک به 5000 سال قبل بر می گردد. از آثار تاریخی و دیدنی این شهر می توان به زیارتگاه امامزاده سراج الدین بن موسی بن جعفر، حمام دوره ی صفویه، آب انبار قاجاریه، آسیاب آبی قدیمی، تپه تاریخی قلعه، آبشار و رودخانه و جاده تفریحی توریستی سعدآباد، چشمه احمد آباد و موزه مردم شناسی برزک و... اشاره کرد.

بخش برزک که در طول جفرافیائی ْ51 َ13 51 و عرض جغرافیائی ْ29 َ47 23 می باشد، باستناد مدارک موجود یکی از بزرگترین مناطق مهم روستائی شهرستان کاشان است و شامل 9 روستا می باشد:

از سمت شمال به سده - ویدوج – ویدجا - ازوار

از سمت غرب به روستاهای ورکان – آرنجن – پنداس – تجره - آزران

از سمت شرق به سادیان – مرق – نابر

برزک که روستائی سرسبز است در دره ای در دامنه کوههای کرکس در قسمت جنوب غربی و در فاصله حدوداً 50 کیلومتری شهرستان کاشان قرار دارد.

وجود سازه های آهکی در اطراف و به ویژه در بخش جنوبی منجر به تقویت آبهای زیرزمینی منطقه گردیده است. ارتفاع آن از سطح دریا 1600 تا 3588 متر می رسد. 4 کوه، برزک را چون نگین زمردین در برگرفته است.

از جنوب کوه کمر ’بمبَر’ل، از غرب کوه شید، از شرق کوه کارَگ و از شمال کوه کمر آله

دره برزک از سمت شمال غربی به سمت جنوب شرقی ادامه دارد و در انتها به دو دره اصلی بنامهای گلو آب و بیداک منتهی می شود.

برزک مرکزی خود هفت محله می باشد که از به هم پیوستن آنها برزک کنونی پدید می آید:

1- محله سرگاور‏ 2- محله درب مسجد جامع 3- محله درب زیارت 4- محله مصلی 5- محله سردل 6- محله کارگاه 7- محله باغستان.

بارندگی در سطح روستا تا ارتفاعات (3800 متر از سطح دریا) از 250 میلی متر تا 400 میلی متر در سال متغییر است.

نزولات جوی که بشتر برف است عامل اصلی تغذیه چشمه ساران زیبای منطقه است.

برزک با داشتن کاریزها و چشمه های خود جوش در کنار رودخانه ای قدیمی که در میان روستا و کشتزار ها روان است و در دره ای سر سبز و خوش آب و هوا، چشم اندازی بس زیبا و دلنشین دارد

برزک به علت قرار گرفتن در چنین موقعیتی در تابستانها دارای آب و هوائی معتدل و در زمستانها دارای آب و هوائی سرد و پر سوز می باشد.

سرسبزی و شادابی برزک از برکت کاریزها و چشمه ساران است که از کوههای اطراف سرچشمه گرفته است.

صدای شرشر ریزش آبشار گون همیشگی این آبها، روستا را در ذهنها چون نمادی از باغ فردوس می نمایاند، برزک دارای 11چشمه، 4 حلقه قنات و سه حلقه چاه می باشد که اسامی آنها به شرح ذیل می باشد:

1- چشمه شهیدجه 2- چشمه مزرعه پریون 3- چشمه چنار 4- چشمه سعد آباد 5- چشمه بم بزمچه 6- چشمه چنداقر 7- چشمه احمدآباد 8- چشمه هنداقر 9- چشمه وسریان 10- چشمه کهروس 11- چشمه قاسوره.

1- قنات زاغر 2- قنات لالالون 3- قنات علیاء 4- قنات پریون

در مورد تقسیم بندی اراضی می توان اینگونه توضیح داد که این منطقه واحد تقسیم بندی جریب است و هر جریب تقریباً 540 متر می باشد که هر جریب به 10 قفیس قابل تقسیم می باشد و هر هکتار 8 جریب می باشد