با سلام

دوست دانشجویی از زبان بزرگی، عالم و یا یک روحانی شنیده بود که این عید الهی نوروز را تبریک گفته بود.با نهایت جدیت بانگ می­زد که الهی بودن عید نوروز را از کجا آورده اند در حالی که این عید یک عید ملی است.

بحث در این مسئله است که به این نکته توجه کنیم اسلام در مواجه با این مسئله چگونه برخورد کرده است.ائمه معصومین ما بعنوان مفسر قرآن کریم و پیامبر بزرگوار اسلام در این مورد چه فرموده­اند؟

از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند:عید به این معنا نیست که لباس نو بپوشیم.بلکه عید به این معناست که از وعید خداوند در امان باشیم.یا حدیث معروف «هر روز که در آن معصیت الهی نشود آن روز عید است».

متاسفانه مسؤلین فرهنگی ما در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی نتوانسته­اند سیاست مثبتی را در قبال مسائل ملی بکار گرفته و راه را برای مردم روشن نمایند.افراط های اولیه و تفریط­های فعلی هر دو مضر بوده و هستند.

در سالهای اولیه مباحث ملی بکلی مردود و اکنون بکلی مورد توجه و اعتراض به غفلت نسبت به آنان.سیاست باری به هر جهت در این مورد خروجی غیر از وضع موجود را برایمان نخواهد داشت.

تفاوت ما در همین نکته است که از زاویه دین به مسائل حتی ملی نیز می­توان نگاه کرد و در مورد آن دین برنامه داشته است که متاسقانه غفلت متولیان امر باعث شده تا امروز این مسئله نیز تقویت شده و موجب بروز نگاه این چنینی شود.