با سلام

نسبت به وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مباحث زیادی مطرح شده است.اما خروجی آن در جاممه درست برعکس آن چیزی است که در قانون پیش بینی شده است.

ابتدا اصل وظیفه را براساس قانون مرور کنیم:

بر اساس وظایفی که در قانون اساسی برای نماینده مجلس ذکر شده، دو وظیفه برجسته و مهم برای مجلسی که بر رأس امور ذکر شده دیده شده که مهمترین آن وضع قوانین است بطور کلی هر نظامی بر اساس قانون اداره می شود هر اجتماع کوچک سیاسی مثل یک خانواده که نهاد بسیار عمیق و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی است یک قوانین خاصی برای اداره منزل وجود دارد حالا یک منزل بزرگ و یک خانه بزرگ مثل کشور طبیعتا قانون می خواهد تا آن را به نظم در بیاورد، رشد دهد ، توسعه دهد، سلامت ایجاد کند، امنیت ایجاد کند ، روابط داخلی و خارجی و اقتصادی و سیاسی را تنظیم کند این ها همه محتاج به قانون است جایگاه مجلس وضع قوانین است .تفاوت مجلس ما با مجالس دیگر این است که مجلس ما اسلامی است حقیقتا اسلامی است و می خواهد بر اساس قانونی حرکت بکند که رضای خداوند در آن است واو وضع نموده قوانین عالم زندگی بشر را . از این جهت افرادی باید در مجلس حضور پیدا کنند که از خصوصیات اسلامی و انقلابی و مردمی برخوردار باشند. پس قانون گذاری مهمترن رکن وظیفه یک نماینده و مجلس است . نکته دیگر وظیفه مجلس نظارت است به عنوان یک دستگاه نظارت عمومی بر عملکرد مسوولینی که قانون را اجرا می کنند می توانند مسوولین قوانین را خوب اجرا کنند، دقیق اجرا کنند، سالم اجرا کنند، در جهت ماهیت آن قانون حرکت کنند، رفتار نا صحیح نسبت به قانون از خودشان نشان ندهند این هم وظیفه دیگر نمایندگان است که مظهر آن رأی به کابینه دولت، تصویب برنامه های دولت است بخصوص لایحه بودجه دولت که از جایگاه ویژه ای برخوردار است .

دو بعد وضع قوانین و نظارت، شان یک نماینده مجلس است،اما آیا همین انتظار مردم از یک نماینده در شرایط کنونی است؟مسلما جواب خیر است ، اما چرا؟آسیب شناسی شده تا کنون یا خیر؟

فرهنگ­سازی این وظایف و انتظار مردم در این چارچوب اصلی به خود مسولین برمی­گردد و نمی­توان قصوری را متوجه مردم نمود.نکته مهم این است که در شهرهای کوچک و روستاها نه تنها در رفع آن قدمی برداشته نشده ،بلکه از افتخارات و برجستگی­های یک نماینده برای دوره بعد لیست این خدمات حتی بصورت کاملا جزیی است.نه اینکه بصورت مطلق این امر ناپسند باشد بلکه در صورتی که جایگزین وظایف اصلی شده و مردم را به سمتی سوق دهد که خواسته­های خود را به سمت وظایف اصلی سوق دهند ناپسند است.

بیاییم نسبت به این امر روشنگری داشته باشیم و کاندیداهای محترم این دوره بجای وعده و وعیدهای اجرایی به سراغ مشکلات ریشه­ای در حدود وظایف خود رفته،آنها را بررسی و برای مردم تبیین کنند.قطعا نماینده­ای برایمان مفید خواهد بود که در سابقه حضور خود در مجلس نسبت به قوانین موضوعه عکس­العمل­های مناسبی داشته و چنانچه قبلا در پست­هایی بوده نسبت به این وظایف آشنایی داشته باشد..

برخی سایت­های نمایندگان مجلس مملو از کارهای اجرایی انجام شده ، کمک به مساجد و مدارس و...است در حالی که به وظایف اصلی پرداخته نشده است.

یکی از موارد مهم جابجا شدن خواسته­های مردم و وظایف برخی مسولین محترم است که مسئله کمی نیست و نباید به راحتی از کنار آن گذشت.