حوادث اخیر در خاورمیانه واکنش مردم چند کشور عربی به حکومت های دیکتاتوری در این منطقه بوده است. آنچه مردم در جهان عرب از آن خسته شده اند، سیستم استبدادی فاسد و دیکتاتوری است که در جهان عرب وجود دارد. این حکومت های دیکتاتوری فقط در جهان عرب در راس قدرت قرار ندارند بلکه با نگاهی به سیستم حکومتی قدرتهای بزرگ می توان نشانه هایی از این نوع حکومت ها را در آنها مشاهده کرد.


به گزارش الف به نقل از پایگاه اینترنتی "پیپل وُیس"، از جمله این حکومت های فاسد می توان به سیستم حکومتی ایالات متحده آمریکا اشاره کرد که در ظاهر بر پایه اصول دموکراسی، احترام به حقوق بشر و آزادی های مدنی پایه ریزی شده اما در پشت پرده یک سیستم استبدادی فاسد در آن حکمفرما است. برای نمونه سیستم انتخاباتی این کشور به هیچ وجه منصفانه، آزادانه و سالم برگزار نمی شود. فعالیت انواع شرکت های ثروتمند در آمریکا که براساس اصول نظام سرمایه داری در حال چپاول منابع این کشور و همچنین دارایی های مردم آمریکاست، نمونه دیگری از نشانه های سیستم فاسد و دیکتاتوری این کشور است. سیستم دیکتاتوری در آمریکا به گونه ای بسیار حرفه ای در ظاهر زیبا و زیبنده طراحی شده که گویی یک حکومت کاملا دموکراتیک فعالیت می کند اما این دیکتاتوری در آمریکا شرورتر، ناشناخته تر و قدرتمندتر از هر دیکتاتوری قدرتمندی است که به طور سنتی می شناسیم. در اصل ساختار سیستم دیکتاتوری در آمریکا بسیار پیچیده است و هر کسی نمی تواند تشخیص دهد که این سیستم دیکتاتوری و استبدادی است.

از جمله دیگر نشانه های دیکتاتوری در آمریکا، موضوع عدالت اجتماعی است که با بررسی موشکافانه می توان به این نتیجه رسید که نه تنها فاصله طبقاتی در امریکا زیاد است بلکه چالش عدالت اجتماعی در آمریکا در سطح دیکتاتوری های عربی است که اعراب به دلیل آن انقلاب کرده اند. از جمله دیگر نشانه های دیکتاتوری آمریکا، سیستم قضایی این کشور است. زمانیکه موضوع امور سرمایه داری و ثروت در آمریکا مطرح باشد، سیستم قضایی آمریکا نه تنها مجرمان را تنبیه و محکوم نمی کند بلکه  در واقع این سیستم حافظ مجرمان امور اقتصادی و تجاری با نفوذ و قدرتمند است.

موضوع دیگر تفاوت درآمدها و سرمایه های شهروندان آمریکایی در این کشور است. 20 درصد از ثروتمندان در آمریکا تقریبا نیمی از تمامی دارایی های آمریکا را در اختیار دارند و نسبت درآمدهای ثروتمندان به فقرا در آمریکا از 7.69 به یک در سال 1968 به 14.5 به یک در سال 2010 افزایش یافت. همانگونه که دیکتاتورهای متعارف در جهان ثروت کشورهای خود را تاراج و چپاول می کنند،  شرکتهای بانفوذ و قدرتمند در آمریکا نیز سرمایه های این کشور را می دزدند و در این مسیر با هیچ مشکلی مواجه نمی شوند چون دولت را تحت کنترل خود دارند.

برعکس باور اکثر مردم آمریکا، سیستم انتخاباتی این کشور نیز به هیچ وجه سالم و آزادانه نیست. همچون دیگر دیکتاتوری های جهان از جمله رژیم حسنی مبارک، در آمریکا نیز انتخابات های به ظاهر سالم و آزاد برگزار شده است اما در پشت پرده این انتخابات نفوذ، قدرت و دیکتاتوری حرف اول را می زند. مردم آمریکا از یک سیستم دموکراسی توهمی برخوردارند. اکثر مردم آمریکا به دلیل برتری های این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای جهان خود را گول می زنند و معتقدند امریکا از یک دموکراسی ناب برخوردار است اما اینکه فکر کنیم در آمریکا یک دموکراسی تمام عیار حاکم است، تفکری احمقانه می باشد. سیستم دو حزبی در آمریکا نیز از جمله دیگر نشانه های دیکتاتوری در این کشور است. چند دهه است که سیاستمداران با نفوذ و قدرتمند این دو حزب به دیگر احزاب اجازه ورود و عرض اندام در صحنه سیاست این کشور را نداده اند. در آمریکا همچون کشورهای دیکتاتوری سنتی عرب، یک طبقه اعیان وجود دارد که تحت هر شرایطی مشکلات اقتصادی بر آن تاثیر نمی گذارد و حتی در زمان رکود اقتصادی بر سرمایه هایش افزوده شده است.

شرایط نامساعد اقتصادی طبقه متوسط و ضعیف جامعه آمریکا و نرخ بیکاری بالا نیز می تواند جرقه ای برای آغاز اعتراض های گسترده مردمی در آمریکا شود. البته مردم این کشور می دانند که با وجود نهادهای امنیتی قوی آمریکا، انقلاب غیرخشونت آمیز در آمریکا ممکن است سخت تر از دیکتاتوری های عرب به ثمر برسد. ذکر این نکته مهم است که  از زمان بروز رکود اقتصادی در آمریکا، یک سوم  از جمعیت این کشور با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه شده اند و آمار فقرا، بیکاران و بی خانمان به طور چشمگیری در آمریکا افزایش یافته که این خود می تواند جرقه ای برای انقلاب در این کشور باشد. موضوع مهم دیگر، طرز تفکر مردم آمریکاست که آنها حتی به فکر اعتراض و انقلاب علیه این سیستم حاکم در آمریکا نیستند. مردم آمریکا در حال حاضر آماده برگزاری اعتراض های گسترده مردمی همچون مردم کشورهای عرب نیستند. در اصل مردم آمریکا تشنه اصلاحات گسترده در این کشور نبوده اند.

به نقل از سایت الف