سایت شبکه الجزیره در ادامه انتشار اسنادی از مذاکرات سازش، سندی از گفت‌وگو میان صائب عریقات (مذاکره کننده ارشد دولت خودگران فلسطین) با جرج میچل (مذاکره کننده ارشد امریکایی) منتشر کرد که در آن، صراحتاً‌ از حمایت مالی محمود عباس از موسوی خبر داده شده است.

به گزارش رجانیوز، در این سند که به مذاکرات 21 اکتبر 2009، گفت‌وگو میان این دو مذاکره کننده و همراهان آن‌ها در چارچوب مذاکرات سازش است. بر اساس خلاصه سند که در ابتدای آن آمده است، عریقات و میچل در مورد موضع دولت خودگردان در مذاکرات قبلی، تأکید اوباما به روند و نیاز به توقف کامل شهرک سازی استدلال می کنند. عریقات می گوید که مذاکرات مستقیم بدون توقف شهرک سازی کامل و گنجاندن اورشلیم ممکن نیست. او همچنین با بیان سرخوردگی دولت خودگردان از ناتوانی آمریکا در عمل به وعده‌های گذشته، در مورد توانایی اوباما اظهار تردید می‌کند و می‌گوید که اوباما اعتبار خود را در سراسر منطقه از دست داده است.

در بخشی از این مذاکرات، پس از آنکه میچل، ملاحظات صائب عریقات برای به نتیجه رسیدن مذاکرات سازش را رد می‌کند، عریقات سعی می‌کند، خطر نفوذ رو به رشد ایران را در منطقه به وی گوشزد کند و بگوید که دولت خودگردان حتی برای تضعیف این نفوذ از مهره مطلوب امریکا در ایران حمایت مالی کرده است.

عریقات می‌گوید این یک واقعیت در خاورمیانه است که احمدی‌نژاد در غزه و لبنان است و شما سومالی و سودان را دارید. حکومت‌های عربی هیچ کاری نمی‌کنند.

وی در ادامه برای اینکه محمود عباس را به‌عنوان یک فرد مطلوب برای امریکا به‌منظور مقابله با نفوذ ایران و تضعیف آن، معرفی کند، یک نمونه بیان می‌کند: شما می دانید محمود عباس یک تاجر را برای تأمین هزینه ایستگاه رادیویی متعلق به میرحسین موسوی متقاعد کرده است.

نکته قابل توجه در اظهارات صائب عریقات، استفاده از عبارت " You know…" است که نشان می‌دهد دولت امریکا از فرآیند اقدام‌های محمود عباس برای تأمین هزینه این شبکه رادیویی مطلع بوده و حتی اظهارات مذاکره‌کننده دولت خودگردان می‌تواند این مفهوم را داشته باشد که محمود عباس با مأموریت مشخص از طرف دولت امریکا دست به این اقدام زده و سپس نماینده او در گفت‌وگوها برای اثبات توانایی رئیس تشکیلات خودگردان در ایفای مأموریت‌های کاخ سفید آن را مثال زده است.

همچنین تاریخ این مذاکرات 21 اکتبر 2009 یعنی 29 مهر ماه 88 است و افتتاح رادیو اینترنتی موسوم به جنبش سبز نیز که قرار بود به شبکه رادیویی تبدیل شود، در همین ماه اعلام شده بود.

در عین حال، جرج میچل در واکنش به اظهارات عریقات که سعی می‌کند محمود عباس را به‌عنوان فردی معرفی کند که می‌تواند نقش محوری در جهان عرب را با حمایت امریکا برعهده بگیرد، در این زمینه تشکیک می‌کند و می‌گوید محمود عباس همه اعراب را نمایندگی نمی‌کند.

اما صائب عریقات در مذاکره دیگری که همان روز 21 اکتبر این بار با جیمز جونز مشاور امنیت ملی امریکا به‌طور واضح‌تری این موضوع را مورد تأکید قرار می‌دهد و می‌گوید ما حدود 10 روز پیش یک تاجر فلسطینی را برای پرداخت 50 میلیون دلار به موسوی برای راه‌اندازی ایستگاه رادیویی متقاعد کردیم.

افشای این سند در حالی است که آیت‌الله جنتی مرداد ماه سال جاری در خطبه‌های نمازجمعه تهران خبر داد سران فتنه یک میلیارد دلار با واسطه برخی کشورهای عربی به‌ویژه عربستان سعودی برای براندازی نظام دریافت کرده‌اند. این اظهارات با واکنش جریان رسانه‌ای فتنه مواجه شد و آن‌ها تلاش کردند افشاگری دبیر شورای نگهبان را مخدوش کنند. در عین حال، انتشار اسناد مذاکرات سازش در الجزیره که ارتباط خاصی نیز با موضوع ایران ندارد و در میان گوشه‌ای از هزاران صفحه سند آن، به پرداخت هزینه شبکه رادیویی موسوی از طریق یک تاجر که محمود عباس او را متقاعد کرده بوده، اذعان شده است، نشان می‌دهد خبر آیت‌الله جنتی بر خلاف جوسازی‌ها به‌دور از واقعیت نیست.

میرحسین موسوی در مناظره تلویزیونی با دکتر احمدی‌نژاد در روزهای قبل از انتخابات دهم از اینکه رئیس‌جمهور موضوع هولوکاست را مطرح کرده بود، انتقاد کرد. این در حالی بود که موضوع هولوکاست یکی از نقاط اصلی آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی بود و در اثر طرح سؤالاتی منطق در این زمینه و فلسفه تشکیل رژیم جعلی اسرائیل از سوی احمدی‌نژاد، مشروعیت این رژیم در افکار عمومی و نخبگان جهان با تردیدهای جدی‌تری مواجه شد.