دانشمند شهید دکتر "مجید شهریاری"، نام آشنایی برای اهل علم و معرفت است. شهیدی که مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار با خانواده آن عزیز، فرمودند: «شهادت دکتر شهریاری، آبرویی داد به جامعه علمی کشور. شهادت همچنین شخصیت برجسته و مورد قبولی، به دشمن نشان داد که در محیط علمی جمهوری اسلامی، اینجور شخصیت‌ها و انگیزه‌هایی وجود دارد.»

همسر شهید شهریاری نیز در مورد شخصیت این شهید بزرگوار نقل کرده است که، "نماز شب وی همیشه به‌راه بود. حتی شب عروسی هم سجاده نماز شبش جمع نشد و شهادتش ثمره‌ای است از تزکیه نفسش."

از جمله یادگارهای به جامانده از شهید شهریاری، نامه‌ای است که در اربعین سال 1368 برای دکتر "غلامرضا راشد" از دوستانش نوشته است. دکتر راشد از دوستان نزدیک و همکلاسی‌های شهید شهریاری بوده و در حال حاضر ریاست دانشگاه صنعت نفت را بر عهده دارد.

در ایام اربعین سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، متن این نامه به همراه تصویر دست خط آن شهید بزرگوار را منتشر می‌کند:

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

خدمت برادر عزیزم، آقای غلامرضا راشد(دام‌عزه)

برادر عزیزم، اکنون که این نوشته را به خدمتتان می‌نگارم اربعین حضرت سیدالشهداء و علیه الاف التحیه و الثنا است. او که لحظه لحظه زندگی نورانی‌اش چراغی فرا راه پویندگان راه خداست و ذکر مقاماتش از عهده خاک‌نشینان خارج و جز ذات اقدس حق تعالی و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) کسی نمی‌تواند کنه این بزرگوار را درک کند. امام هادی سلام‌الله علیه در زیارت جامعه کبیره، این مطلب را چنین تعلیم می‌فرماید:

فَبَلَغَ اللهُ بِکُمْ اَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُکَرَّمینَ، وَ اَعْلى مَنازِلِ الْمُقَرَّبینَ، وَاَرْفَعَ دَرَجاتِ الْمُرْسَلینَ، حَیْثُ لا یَلْحَقُهُ لاحِقٌ، وَ لا یَفُوقُهُ فآئِقٌ، وَ لا یَسْبِقُهُ سابِقٌ، وَ لا یَطْمَعُ فى اِدْراکِهِ طامِعٌ و...

یعنی پس خداوند شما را بر شریف‌ترین محل مکرمین و بالاترین منازل مقربین و رفیق‌ترین درجات مرسلین رسانده است، طوری‌که هیچ‌کس به آن مقام و منزلت نتواند برسد و هیچکسی که مقام و منزلتش فوق دیگران است و بر دیگران سبقت می‌گیرد، نتواند بر مقام شما برتری جوید و بر آن سبقت گیرد و یا اینکه هیچ طمع کننده‌ای بتواند آن را درک نماید تا آنکه در آن طمع کند و این نکته بسیار لطیفی است که مقامات ائمه طاهرین علیهم السلام قابل درک برای خواص اهل ایمان نیز نیست تا چه رسد به اینکه بخواهند خود را به آن مقامات برسانند.

باری به قول امام رضوان‌الله تعالی‌علیه، باید نسبت به این مطلب خون گریه کرد که این گوهرهای دستگاه آفرینش مورد آن همه تعدیات واقع شدند و آن جامعه‌ای که مد نظر آن بزرگواران بود پیاده نشد و آن همه ظلم و ستم در حق این بزرگواران شد که قلم از گفتنش شرم دارد، خصوصا سید مظلومان و سرور آزادگان اباعبدالله الحسین(ع) که فرزندش امام زمان، ارواح العالمین له الفداء، در زیارت وارده از ناحیه مقدسه‌اش می‌فرماید: ای جد غریب هر صبح و شام بر مصائبت گریه می‌کنم.

عزیز دلم، غرض از این نوشته اهداء یک حدیث از امام سجاد سلام‌الله علیه به خدمتتان است، اگرچه حدیث و کتابی که آن‌را از آن انتخاب کرده‌ام در دسترس است ولی چون در خود بضاعتی نمی‌بینیم این حدیث را با دست‌خط خویش به محضرتان عرضه می‌کنم تا هم در حال نوشتن خودم استفاده کنم و هم به عنوان هدیه‌ای از طرف حقیر، نزدتان به یادگار نگه ‌دارید. البته چون حدیث طولانی است فقط معنی آن‌را می‌نویسم و از خدای منان تقاضا می‌کنم که شما و جمیع برادران دینی را عامل به مضامین آن قرار دهد و به حقیر نیز توفیق خدمت دهد و در سایه توفیقاتش عاقبت به خیر گرداند.

شیخ طبرسی رحمه الله علیه با سند خود از امام رضا علیه‌السلام از حضرت امام زین‌العابدین علیه‌السلام روایت کرده که آن حضرت فرمودند: «اگر مردی را ببینید که طریقه و روش او نیکوست، گفتار خود را آهسته و آرام نموده و سخن خود را ضعیف و ملایم نشان و پس از آنکه نمی‌تواند به معنویات خود برسد، پروردگارش او را در خسران و سرکشی ممتد می‌برد، و در این صورت آنچه را که خدا حرام کرده حلالش می‌شمرد، و آنچه را که خدا حلال کرده حرام می‌شمرد و اگر ریاست باطلش که به دنبال آن می‌رود و برای وصول به آن خود را به هلاک‌گاه‌ها انداخته و به شقاوت رسانده است سالم بماند، باکی در از بین رفتن دینش ندارد، پس این افراد کسانی هستند که خدا بر آن‌ها غضب نموده و به آنان صلای دورباش زده و عذاب ذلت‌آمیز و تحقیرانگیز برایشان مهیا ساخته است. ولیکن مرد، تمام‌مرد، نیکومرد آن کسی است که هوای نفس و درخواست خود را در راه رضا خدا مبذول داشته است و ذلت را با وجود داشتن حق به عزت ابدیه نزدیکتر از عزتی که با باطل به‌دست می‌آید، می‌یابد و به یقین می‌داند که گرفتاری‌های کم و ناچیز دنیا که برای رضای خدا آن‌ها را تحمل می‌کند، او را به دوام نعمت‌های ابدیه خداوند در بهشتی که خرابی و فناء و نیستی ندارد، خواهد رسانید.

و نیز می‌داند که اگر از هوای نفس اماره خود پیروی کند بسیاری از خوشی‌هایی که دنیا می‌برد او را به عذاب ابدیه خداوند که زوال و انقطاع ندارد خواهد کشانید. پس بنابراین بدانید که مرد تمام‌عیار چنین مردی است. مرد نیکو، پسندیده و استوار چنین مردی است، پس حتما به او تمسک کنید! و به رویه و منهاج و سیره او اقتدا نمائید و به وسیله او به سوی پروردگارتان متوسل شوید! چون درخواست و دعای او رد نمی‌شود و طلب و خواهش او دچار حرمان نمی‌گردد.»

از خداوند سبحان عاجزانه درخواست می‌کنیم که در ظهور مظهر نور، حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواح من سواه فداه، تعجیل فرماید که آن حضرت مظهر تام و کامل شخصی است که امام سجاد سلام‌الله علیه آنرا معرفی فرموده است، تا انشاءالله شعاع پرفروغ آفتاب منورش از پس پرده‌های غیبت جهان را زنده کند. انشاءالله همه ما توفیق یاری و نصرت آن وجود مقدس را بیابیم و خداوند سبحان همه ما را جزء خاصان و سربازان فداکار آن حضرت قرار دهد. با دعا و به علو درجات شهیدان بزرگوار تاریخ خونرگ اسلام و خاصتا شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و بالاخص قافله سالار شهدای انقلاب، امام امت رضوان‌الله تعالی علیه نوشته را به پایان می‌برم و از جنابعالی تقاضای وافر دارم که در زدودن نقائص حقیر اهتمام ورزید و این بنده ناچیز را از دعای خیر فراموش نفرمائید.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

31/6/68

صفر 1410

مجید شهریاری