پروفسور دانشگاه ماریبور اسلوونی:

اصفهان از قشنگ ترین شهرهای دنیاست

این تنها ادعای مردم ایران نیست بلکه تمام گردشگران خارجی نیز معتقدند« اصفهان نصف جهان » است. گل سرخ در این شهر به هزاران رنگ در می‌‌‌‌‌‌آید. اصفهان در میان شهرهای ایران به تعصب و در عین حال همزیستی اقوام و پیروان ادیان مختلف معروف است. وجود مساجد مسلمانان، کلیسای مسیحیان، کنیسای یهودیان و معبد زرتشتیان گواه این ادعاست

روزنامه وچر (Vecer) چاپ اسلوونی با پروفسور پوتوچنیک استاد تاریخ دانشگاه "ماریبور" آن کشور در خصوص نگاه و دستآوردهای سفر شش ماهه او به اصفهان مصاحبه ای داشته است. این استاد دانشگاه از زیبایی های خیره کننده اصفهان و گلهای رنگارنگش، مردم خونگرم ایران و وضعیت و مردم ایران که برای او همه گردشگران با تصوراتشان بکلی متفاوت بوده است سخن گفته است.

بیان زیبای پروفسور، مصاحبه را بسیار جذاب و خواندنی نموده است.

مقدمه روزنامه:

ایران کشوری با فرهنگ و تاریخ بی نظیر است که حتی برای «دراگان پوتوچنیک» پروفسور دانشکده تاریخ دانشگاه ماریبور هم استثنایی و بی همتاست، به همین جهت وی برای 6 ماه به عنوان استاد میهمان به شهر اصفهان، مرکز فرهنگی ایران که به عنوان قشنگترین شهر دنیا محسوب می‌شود، سفر کرده ‌است.

خبرنگار: چرا ایران و چرا اصفهان ؟

دکتر پوتوچنیک: ایران دارای یکی از قدیمی‌ترین فرهنگها در جهان می‌باشد و خیلی از آثار باستانی در آنجاست و زمانی که در اوج قدرت بوده تاثیر زیادی بر فرهنگ اسلامی داشته ‌است.

چند سال پیش زمانی که برای اولین مرتبه به ایران مسافرت کردم از دیدن آن کشور لذت برده و شیفته تاریخ و فرهنگ غنی و رفتار گرم مردمش شدم . باید بگویم که عاشق آثار رومی، حافظ و عمر خیام هستم .

در واقع قرار بود بعنوان استاد میهمان به دانشگاه تهران بروم ولی از آنجایی که شهر اصفهان مرکز فرهنگ و هنر ایران و از نظر بنده یکی از قشنگترین شهرهای دنیا بشمار می‌رود و بقول ایرانیان اصفهان نصف جهان است، این شهر را انتخاب کردم.

خبرنگار: یعنی این ادعای مردم ایران که « اصفهان نصف جهان » است، درست است؟

این تنها ادعای مردم ایران نبود بلکه تمام گردشگران خارجی نیز در آن زمان آن را تایید می‌کردند. می گفتند گل سرخ در این شهر به هزاران رنگ در می‌‌‌‌‌‌آید. اصفهان در میان شهرهای ایران به تعصب و در عین حال همزیستی اقوام و پیروان ادیان مختلف معروف است. وجود مساجد مسلمانان، کلیسای مسیحیان، کنیسای یهودیان و معبد زرتشتیان گواه این ادعاست ..

خبرنگار: به عنوان پروفسور میهمان در کشور اسلامی چه احساسی دارید؟

در ابتدا از همه کسانیکه در این راه مرا یاری نمودند تشکر و قدردانی می‌کنم. هم از دانشگاه اصفهان، هم دانشگاه ماریبور. میهمان بودن در یکی از دانشگاههای ایران برای من امتیاز ویژه‌ای است.

دانشگاه اصفهان این روزها 300 ساله می‌شود و شهرک دانشگاهی در کنار شهری با جمعیت حدود 2 میلیون نفر واقع شده که علاوه بر دانشکده‌های مختلف دارای کتابخانه، رستوران، هتل، خوابگاه دانشجویی، استادیوم مدرن ورزشی می‌باشد و تمام این امکانات برای تنها 20 هزار دانشجو می‌باشد که میتوانند با اتوبوس مجانی در داخل شهرک رفت و‌ آمد کنند.

 

موضوع دیگر تمیزی محیط دانشگاه و شهرک دانشجویی است و چیزی که موجب تعجب من شد، نسبت دانشجویان دختر به دانشجویان پسر می‌باشد که در کلاس تاریخ 30 دانشجوی دختر و تنها 4 دانشجوی پسر شرکت می‌کنند و طی دو ماهی که من اینجا بودم هیچکدام تا بحال غایب نشده‌اند.

معلومات دانشجویان در سطح بالایی است و کتابخانه‌ها مملو از دانشجویان مشتاق علم است.

در ایران برای ورود به دانشگاه امتحان کنکور وجود دارد که بهترینها انتخاب می‌شوند. معمولاً داوطلبان به مدت یکسال خود را آماده این امتحان می‌کنند و در سطح فوق لیسانس و دکتری این امتحان سخت‌تر می‌شود . برای مثال برای مقطع دکتری در رشته تاریخ صدها نفر داوطلب وجود داشته که تنها 5 نفر پذیرفته شده‌اند.

مطلب دیگر اینکه اساتید دانشگاه به نسبت حقوق خوبی دریافت می‌کنند که تقریباً 2 هزار دلار در ماه می‌باشد و با درآمد متوسط مردم که 500 دلار است بسیار تفاوت دارد. بد نیست بدانید قیمت یک لیتر بنزین تنها 7 سنت و نهار در رستوران خوب 5 یورو و در رستوران معمولی تنها 2 یورو می‌باشد.

وی در ادامه می‌افزاید از روابط گرم و احترام میان استاد و دانشجویان در ایران بسیار متعجب شدم. زمانی که برای تعطیلات کریسمس مدتی به کشورم رفته بودم پس از بازگشت دانشجویان با کارتهای تبریک و هدایا به استقبالم آمدند.

خبرنگار: زندگی جوانان در ایران به چه صورتی می‌باشد؟

تا کنون چندین بار به منازل مردم اصفهان دعوت شده‌ام. بسیار خون گرم و راحت اند. من هم سعی کردم با تشکیل یک تیم فوتبال روابط خود را با دانشجویان نزدیکتر سازم،در آنجا با دانشجویانی که در کشور روسیه تحصیل کرده بودند، شبهای شعر به زبان روسی ترتیب دادم .

خبرنگار : ذهنیت شما درباره ایران پیش از مسافرت به این کشور و در حال حاضر چگونه است ؟

مسافرت کردن به یک کشور مانند شنا کردن روی سطح آب می‌باشد که انسان از داخل آن بی خبر است. گردشگران به کشور ایران معمولاً از سفر خود راضی و خشنودند و یک احساس و علاقه قلبی به آن در درون خود احساس می‌کنند.

اما وضعیت مردم و کشور ایران کاملاً با تصورات آنها متفاوت است و غالباً مسافران متعجب و حیران می‌شوند چرا که ایران آن کشوری نیست که در رسانه‌های گروهی دیده و یا شنیده‌اند.

با تمام این احوال ایران کشوری با قانون و سنت اسلامی است. خیلی از جوانان آزادانه زوج خود را انتخاب می‌کنند ولی والدین برای ازدواج حرف آخر را می‌زنند و بجهت اخلاق اسلامی و سنت مردم صحیح نیست یک زن در مکانهای عمومی با یک فرد خارجی و یا غریبه‌ای دیده ‌شود و محدودیتهایی هم برای بانوان وجود دارد.

منبع : روزنامه وچر (Vecer) چاپ اسلوونی




برچسب ها : خبری  ,