با دقت به این دو تصویر نگاه کنید:

این عکس، کجای عالم است؟

این عکس، کجای عالم است؟

به نظر شما این دو تصویر مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟

شاید اولین عکس نمایانگر آلودگی سطح آب دریا بر اثر نشت سکوی نفتی خلیج مکزیک باشد و تصویر دوم نشان دهنده چند لکه ابر در آسمان آبی. آیا ممکن است تصویر نخست چند حباب شناور روی آب باشد و دومین عکس قسمتی از کره زمین را نشان دهد!؟ شما چه حدس می زنید؟

لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی ناظم این هستی است.

تصویر اول: تپه های لایه لایه و مرموز سطح مریخ

چرا بسیاری از کوههای سطح مریخ، ساختاری چند لایه دارند؟ پاسخ قطعی برای این موضوع هنوز تحت بررسی است. در تصاویری نظیر این عکس، به نظر می رسد که به علت نوع خاص بازتابش نور شکلی چنین لایه لایه از آنها به نظر برسد اما بررسی های زمین شناسی نشان می دهد که لایه های زیری تر در این  کوهها دارای عمر بیشتری نسبت به لایه های رویی هستند. تفاوت رنگ شنهای سازنده بین لایه های پایینی این ساختارها باعث شده که حتی در تصاویری مانند این هم ساختار پله پله ای سطح به وضوح مشخص شود. تصویر بالا که فضایی به قطر 3 کیلومتر در ناحیه ای موسوم به صحرای سعودی (Arabia) مریخ را نشان می دهد در ماه اکتبر سال 2003  توسط مدارگرد نقشه بردار مریخ تهیه شده است.

تصویر دوم: سیاره نپتون

2ساعت قبل از آنکه در سال 1999 فضاپیمای ویجر 2 از نزدیکترین فاصله از سطح نپتون بگذرد، این تصویر توسط دوربین تمام خودکار آن فضاپیما به ثبت رسیده است. این نخستین بار بود که ابرهای لایه­های فوقانی جو نپتون با چنین دقتی قابل مشاهده بودند. اگر کمی دقت کنید، می توانید سایه ابرهای لایه های فوقانی تر را روی ابرهای کم ارتفاع تر ببینید. بیشتر گازهای تشکیل دهنده اتمسفر این سیاره را هیدروژن و هلیم غیر مرئی تشکیل می دهد. رنگ آبی سیاره نپتون به علت وجود مقادیر زیاد متان در لایه های پایینی این سیاره است که با جذب طول موج قرمز نور تابشی اجازه بازتاب نوری بغیر از  طیف آبی را نمی دهد. در سطح منظومه شمسی شدیدترین طوفانها متعلق به این سیاره است که گاه سرعت آنها به 2000 کیلومتر بر ساعت هم می رسد. طیف نگاری نشان می دهد که ممکن است تحت فشار بسیار بالای سطح این سیاره، شرایط برای ایجاد ساختارهایی شبیه به الماس روی سطح این سیاره فراهم شود.

 

حدس هایتان درست از آب درآمد!؟ آیا توانستید هر دو تصویر را به درستی تشخیص دهید؟ با توجه به تصاویر خارق العاده ای که تا به حال از مریخ دیده ایم حدس زدن تصویر اول خیلی دور از انتظار نبود اما شاید تشخیص دومین تصویر کمی مشکل بوده باشد.

 

برگرفته از: تصویر نجومی روز