نهضت ما "اسلامی" است قبل از آنکه ایرانی باشد   
صحیفه امام خمینی (ره)
 امام خمینی رحمه الله علیه:برادران شجاع من که براى آزادى وطنهاى خود قیام کرده‏اید، ملتهاى خود را هشدار دهید و مغزها را از آثار تبلیغات چند صد ساله و خود باختگى در مقابل غرب و مستکبرین شستشو دهید؛ و به نهضت ما که نهضت اسلامى و مستضعفین است بپیوندید؛ که امروز اسلام عزیز در مقابل کفر، و منطق در برابر زور واقع شده است. نهضت ما اسلامى است قبل از آنکه ایرانى باشد؛ نهضت مستضعفین سراسر جهان است قبل از آنکه به منطقه‏اى خاص متعلق باشد.
صحیفه امام، ج‏11، ص: 111 
 امام خمینی:چند روز پیش از این در یک نوشته‏اى دیدم که مى‏گوید که چرا از ملى مى‏ترسید شماها؟ من به آن آقا مى‏گویم، شما چرا از اسلامى مى‏ترسید؟! ...ما مى‏خواهیم ببینیم خواست این 35 میلیون جمعیت چى است. ما دیدیم که خواست این 35 میلیون جمعیت این بود که ما اسلام را مى‏خواهیم. در تمام صحبتها از اول تا آخر این نبود که ما ملى گرا هستیم. ملى گرایى برخلاف اسلام است. ... ملى گرایى برخلاف دستور خداست و برخلاف قرآن مجید است.
صحیفه امام، ج‏12، ص: 335 
 امام خمینی: صدور آن وقتى است که اسلام، حقایق اسلام، اخلاق اسلامى، اخلاق انسانى در اینجاها رشد پیدا بکند. و شما موظف به این معنا هستید، و باید این کار را انجام بدهید که هم در عمل و هم در نوشته‏هایى که در آنجا منتشر مى‏کنید، باید بکنید و مجله داشته باشید و آن مجله یک مجله‏اى باشد که هم در عکسهایى که در آن هست، و هم در مسائلى که در آنجا طرح مى‏شود همه‏اش موافق باشد با جمهورى اسلامى تا به واسطه تبلیغات، اسلام نفوذ کند ...عمده مسئله این است که ما فهمیده باشیم در قلبمان که ما مى‏خواهیم جمهوریمان اسلامى باشد. باید همان طورى که با زبان مى‏گوییم، قلب ما معتقد شده باشد به اینکه ما مى‏خواهیم اسلام باشد. «ما مى‏خواهیم اسلام باشد» دیگر با تمام اعوجاجات باید مبارزه بکند .... خداوند همه شما را- ان شاء اللَّه- حفظ کند و همه شما و ما را موفق کند به اینکه دنبال این باشیم که اسلام را در همه جا تقویت کنیم. و از مروّجین اسلام باشیم.
صحیفه امام، ج‏13، ص: 491